اشتغال ۴۷۶ نفر در کشور با احیای ۲۱۷ واحد تولیدی و صنعتی

اشتغال ۴۷۶ نفر در کشور با احیای ۲۱۷ واحد تولیدی و صنعتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با بیان اینکه یکی از کارکردهای اساسی کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی افزایش ظرفیت آنها است، گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری، ۲۱۷ واحد تولیدی و صنعتی در کشور احیا شد که ۴۷۶ نفر اشتغال را به همراه داشته است.

کارواشتغال به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن میرزاخانی در نخستین گردهمایی مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استانهای منطقه مرکزی کشور که در اراک برگزار شد، افزود: همچنین در این بازه زمانی ۷۶۷ واحد تولیدی و صنعتی ارتقای ظرفیت داشته و ۳۲۲ واحد نیز سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه سهم استانهای منطقه مرکزی از واحدهای راکد ۲۸ درصد، واحدهای احیا شده ۲۴ درصد و ارتقای ظرفیت ۳۸ درصد است، ادامه داد: ۲۷.۵ درصد از طرح‌های سرمایه‌گذاری تکمیل شده مربوط به ۵ استان منطقه مرکزی کشور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۷۷ هزار و ۸۴۱ نفر اشتغال در سطح کشور ایجاد شده که از این تعداد سهم استانهای منطقه مرکزی، ۳۱ هزار و ۹۰۶ نفر است.

میرزاخانی با تأکید بر مشکلاتی که در صنایع و واحدهای تولیدی وجود دارد، تصریح کرد: ظرفیتهای بسیاری در استانهای بخش مرکزی کشور وجود دارد که می‌توان با کمک این ظرفیتها، زمینه رفع مشکلات صنایع را بیش از پیش فراهم کرد.

وی بیان داشت: تعیین و تکلیف بدهی‌های ارزی واحدهای صنعتی و اختلاف در نحوه تسویه بنگاه‌ها از جمله مشکلاتی است که باید در سطح ملی برطرف شود. در این رابطه نیاز است این مشکلات به مسئولان کشوری منعکس شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی تأکید کرد: بر اساس مصوبات موجود برای احاله واحدهای تولیدی نباید ۱۸ ماه از واگذاری آنها گذشته باشد. این در حالی است که اکنون ۹۵ درصد واحدهای صنعتی که به بانکها واگذار شده‌اند، شامل احاله نشده و این موضوع باید در استانها پیگیری شود.

میرزاخانی ابراز داشت: مشکلات صنایع استان مرکزی در حوزه تامین اجتماعی ۹ درصد بود، در حالی که که میانگین این رقم در کشور ۵ درصد است. در حوزه شهرکهای صنعتی وضعیت این استان از سایر استانها بدتر است که این موضوع در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه فعالیت مجدد و رونق تولید در صنایع راکد، غیرفعال و نیمه‌فعال در دستور کار دولت و این استان قرار دارد که با جدیت دنبال می‌شود، اضافه کرد: با هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی و صنعتی، اقدامات مناسبی در حوزه رفع مشکلات واحدهای صنعتی صورت گرفته و پیگیری‌ها به صورت مستمر ادامه دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی همچنین گفت: آرامش در مدت یک سال گذشته به صنایع بزرگ استان مرکزی بازگشته‌ و امید است روز به روز رونق تولید در واحدهای این استان افزایش یابد.

میرزاخانی افزود: صنایع بزرگ استان از جمله آلومینیوم، آذرآب، کمباین‌سازی، واگن‌پارس و لوله صفا، آبان ماه سال گذشته با حجم زیادی از مشکلات کارگری و تولیدی مواجه بودند، اما هم‌اکنون تنشی در حوزه کارگری استان مرکزی مشاهده نمی‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که ۳۰۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان مرکزی فعالیت می کنند، ادامه داد: ناکارآمدی برخی مدیران در حوزه کارگری موجب شده بود تا صنایع و واحدهای تولیدی در حوزه اشتغال با مشکلاتی مواجه شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با تأکید بر اینکه ایجاد فرصتهای شغلی جدید و تثبیت اشتغال موجود از جمله برنامه‌های اولویت‌دار این استان است، اظهار داشت: هم‌اکنون با برنامه‌ریزی های انجام شده، حقوق معوق در واحدهای صنعتی بزرگ استان مرکزی وجود ندارد.

میرزاخانی با اشاره به مشکلات مدیریتی و سهامداری شرکت آذرآب اراک، تصریح کرد: تغییر سهامدار شرکت آذرآب اراک به عنوان یکی از خواسته‌های مهم کارگران این شرکت، برنامه اولویت‌دار تیم مدیریتی ارشد استان مرکزی است و در این راستا رایزنی‌هایی نیز انجام شده است.

وی بیان داشت: برای رفع مشکلات شرکت آذرآب، این موضوع در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته و با هماهنگی مقامات کشوری، اقدامات مناسبی انجام شده‌ است. همچنین پیش‌بینی شده تغییر سهامداری شرکت آذرآب اراک روز شنبه هفته آینده توسط بورس به استان مرکزی اعلام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی تأکید کرد: کارگروه تسهیل در راستای رفع مشکلات صنایع کشور با جدیت فعال است و در ۶ ماه نخست سال جاری، ۱۰۸۶ نشست این کارگروه در سطح استانهای بخش مرکزی کشور برگزار شد که منجر به ۸۲۳۸ مصوبه شده است.

میرزاخانی با بیان اینکه به طور متوسط هر نشست کارگروه تسهیل، ۷.۶ مصوبه به همراه داشته است، ابراز داشت: ۶۵ درصد این مصوبات اجرایی شده است و ۳۵ درصد آنها در دست اقدام است و باید مصوباتی که اجرایی نشده در منطقه مورد پیگیری جدی قرار گیرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید