نماینده مدعی بیکاری ۱۰ میلیون نفر: برای منبع آماری سخنانم به اینترنت مراجعه کنید

نماینده مدعی بیکاری ۱۰ میلیون نفر: برای منبع آماری سخنانم به اینترنت مراجعه کنید

کارواشتغال به نقل از ایرنا جلال محمودزاده، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس که از بیکار شدن ۱۰ میلیون نفر با محدودیت‌های اینترنتی به دلیل ناآرامی‌های اخیر خبر داده بود، درباره منبع آمارش گفت: برای منبع آماری سخنانم از بیکاری به اینترنت و صحبت‌های کارشناسان مراجعه کنید.

به گزارش ایرنا، جلال محمودزاده، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگویی با برخی رسانه‌ها با اشاره به اینکه یکی از شعارهای دولت سیزدهم در باب ایجاد سالانه یک میلیون شغل بود، گفته است که «پس از یک سال نه‌تنها شغل ایجاد نشد، بلکه ۱۰ میلیون شغل هم از دست دادیم. این عملکرد خوبی برای دولت نیست و در آینده باید جوابگو باشند و این موضوع جزو عملکرد منفی دولت حساب خواهد شد.»

سخنان این نماینده مجلس درباره بیکاری در حالی منتشر شد که گزارش‌های مرکز آمار ایران از افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۱ خبر می‌دهد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نیروی کار شاغل کشور در تابستان امسال، ۲۳ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۷۱۴ نفر بوده که از این تعداد ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۸۱ نفر در بخش خدمات که شامل بخش اینترنت و سایر فضاهای خدمات‌رسانی است، مشغول به کار هستند؛ همچنین طبق این آمار، ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر بیکار در کشور داریم.

سهم ۳ درصدی اینستاگرام از کسب و کارهای اینترنتی

اعلام آمارها در مورد اشتغال و بیکاری باید بر اساس جمعیت نیروی کار، مشارکت اقتصادی و نوع شاخص‌های تعیین شده و از سوی یک منبع آماری رسمی و مشخص منتشر شود، نه اینکه بر پایه حدس و گمان و اطلاعاتی در بستر اینترنت باشد.

در مقابل سخنان و ادعای این نماینده مجلس و آمار بیکاری، نهادهایی که متولی و ناظر بر اشتغال در بخش‌های مختلف کشور هستند با انتقاد از این‌گونه اظهارنظرها، سهم اینستاگرام از کسب و کارهای اینترنتی را فقط سه درصد عنوان کرده‌اند.

«علیرضا شاه‌میرزایی» معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در انتقاد از آمارهای غلط کسب و کارهای تعطیل شده در فضای مجازی گفته است که متأسفانه عده‌ای آمارهای غلط از میزان کسب‌وکارهای تعطیل شده می‌دهند که هیچ پایه و اساسی ندارد و از سوی دیگر، عده‌ای نیز ساده‌انگاری می‌کنند و راه‌حل‌های سطحی می‌دهند که هر دو طرف غلط است.

به گفته این مقام مسئول، «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صدها زیرشاخه دارد و کسب‌وکارهایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند. شاه میرزایی تاکید کرده است که از کسانی بر اساس برخی از فرضیات، سریعاً آمار بیکاری و تعطیلی کسب‌وکارها را اعلام کردند، سؤال کردیم که با چه مبنایی به این آمارها رسیدید و آنها هیچ پاسخی نداشتند.

محدودیت اینترنت مقطعی بود

محدودیت اینترنت در چند هفته گذشته آن هم به صورت مقطعی که به خاطر اغتشاشات صورت گرفته از سوی مراجع ذی‌صلاح بوده است که هرچند تا حدی این مسئله وضعیت کسب و کارهایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کردند را با مشکل مواجه کرده است؛ اما منجر به تعطیلی کامل و یا بیکاری نیروی کار در این حد گسترده ۱۰ میلیون نفر نشده است.

در شرایط کرونایی به دلیل وجود محدودیت‌هایی در رفت و آمد و عدم حضور در فضای شلوغ به خاطر رعایت نکات بهداشتی و سلامتی، تعدادی از مشاغل برای حفظ بازار به سمت مجازی و بستر اینترنت رفته بودند که عمده این فعالیت در بخش بازاریابی و توزیع کالاها بوده است.

پس از واکسیناسیون گسترده و برگشتن شرایط به حالت عادی بسیاری از کسب و کارهایی که در فضای مجازی مشغول به کار بودند به بازار بازگشتند و تنها عده کمی از مشاغل در بستر اینترنت به فعالیت خود ادامه دادند.

محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در واکنش به ارائه مستندات در خصوص آمار بیکاری ۱۰ میلیون نفر در بستر فضای مجازی، گفت: اگر به اینترنت و مصاحبه کارشناسان فضای کسب و کار مراجعه کنید منبع این آمار بیکاری را خواهیم دید.

وی ادامه داد: با بستن شبکه‌هایی از جمله تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام و کُند شدن سرعت شدید اینترنت، ۱۰ میلیون شاغل بیکار شده‌اند.

نماینده مهاباد بیان داشت: دولت باید اول زیرساخت‌های پلتفرم‌های داخلی را برای انتقال کسب و کارها اینترنتی فراهم می‌کرد، پلتفرم‌های داخلی اکنون پاسخگوی نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که اغتشاشات باعث محدودسازی فضای اینترنت و اختلال بعضی از کسب‌وکارها شده است، گفت: اعلام شده که حدود ۴۰ هزار اغتشاشگر داریم  و نباید به خاطر این تعداد محدود، دسترسی به اینترنت کل کشور را محدود کند.

محمودزاده در واکنش به این موضوع که تنها آمارهای مراکز آماری مستند و قابل استناد است، پاسخ داد: اگر تعدادی از نهادها به وظایف خود عمل نمی‌کنند و آمارها را ارائه نمی‌کنند ما به عنوان نماینده باید به وظایف خود عمل کنیم.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید