ایران شاهراه ترانزیت اصلی کریدورها در منطقه نیست

ایران شاهراه ترانزیت اصلی کریدورها در منطقه نیست

پل مه، دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی شاید بعضی از همکاران دولتی و خصوصی اعتقاد داشته باشند ایران شاهراه ترانزیت اصلی کریدورها در منطقه است، اما به‌ عنوان یک کارشناس در حوزه لجستیک این اعتقاد را ندارم.

بازار: مسعود پل‌مه در نشست خبری چهارمین همایش بین‌ المللی اقتصاد دریا محور ایران با محوریت کریدور شمال – جنوب با بیان اینکه سال گذشته همایش با زیر فصل «چابهار در افق کریدور شمال – جنوب» برگزار شد و بیش از ۱۵۰ مسئول تجاری از بخش صنفی و ۷۰ مسئول از سازمان‌های حاکمیتی مرتبط با چابهار و کریدور دعوت شدند گفت: موضوعات مورد نظر به استحضار مسئولان رسید و بخشی به مرحله اجرا درآمد. از این رو انتظار داریم تا پایان سال جاری با توجه به اهمیت کریدور شمال – جنوب و بندر چابهار، توسعه فعالیت لجستیکی کشور اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: کریدور شمال – جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین‌ الملل و افزایش کارایی حمل‌ و نقل ترکیبی و منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای؛ سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب عملکرد کریدور شمال – جنوب با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس؛ حمل‌ و نقل ریلی زمینه‌ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاری در کریدور شمال – جنوب؛ حمل‌ و نقل جاده‌ای نقطه قوت کریدور شمال – جنوب؛ بندر چابهار دروازه‌ای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال – جنوب؛ بنادر پیشران ارزش افزوده زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در محل حمل‌ و نقل ترکیبی کریدور شمال جنوب؛ نقش دولت‌ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی، تنظیم‌گری قوانین، تسهیل‌گری و مانع‌زدایی از فعالیتهای لجستیکی در کریدور شمال – جنوب موضوع‌های اصلی این همایش هستند.

پل‌مه گفت: در همین راستا پنل‌هایی تحت عنوان نقش ترانزیت در شکل‌ دهی اقتصاد معیار؛ حمل‌ و نقل دریایی و کشتیرانی؛ خدمات بندری؛ حمل‌ و نقل جاده‌ای و ریلی؛ گمرک، خدمات گمرکی و ترانزیت و لجستیک کالا؛ سرمایه‌گذاری و همکاری منطقه‌ای در این همایش برگزار می‌شود. همچنین سه کارگاه برای تشکیل در این همایش از جمله معرفی کریدورها و دالان‌های ترانزیتی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای؛ بارنامه سراسری؛ فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک کالا مشتمل‌ بر سوخت‌های جدید، امنیت سایبری، اتوماسیون و هوش مصنوعی پیش‌بینی شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی ایران خاطرنشان کرد: آنچه در بررسی‌ها متوجه شدیم این بوده که تا کنون همایشی که کاربردی باشد و نتایج ملموس برای ذی‌نفعان داشته باشد برگزار نشده است در نتیجه در مذاکره با مسئولان مرتبط در امر کریدور و دیپلماسی کشور تصمیم گرفتیم همایشی که اطلاعات لازم را به‌ویژه به طرف‌های روسی و هند ارایه دهد، برگزار کنیم، برای‌ اینکه در این همایش با تشویق موثرانی که قابلیت‌های اجرایی در حوزه کریدور را به مشتریان خود ارائه دهند یا توانمندی لازم را برای ایجاد اشتراکات تجاری داشته باشند، آن‌ها را گرد هم آوریم.

پل‌مه در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌هایی از کشورهای خارجی در همایش حضور دارند؟ بیان کرد: هنوز قطعیت حضور از کشورهای دیگر مشخص نیست؛ اما موافقت اولیه برای حضور کشورهای خارجی انجام شده است و سازمان‌های مرتبط با تجارت و حمل‌ و نقل از کشورهای مورد فعالیت در کریدور و بعضی از کشورهای جنوبی خلیج فارس برای حضور اعلام آمادگی کرده و مجموعه دیپلماسی وزارت امور خارجه با همکاری سازمان توسعه تجارت در ایران فعالیت کردند. همچنین چند سفیر خارجی مقیم در ایران هم اعلام آمادگی کردند و طی سه هفته آینده می‌توان به‌ طور مشخص نام کشورهای حاضر در این همایش را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۲ تنها یک درصد از کالای دریا برد روسیه از کریدور شمال – جنوب ایران حمل شد، گفت: باید با مزیت‌های رقابتی که داریم، توان ترانزیتی گذشته خود را احیا کنیم و برای رسیدن به این هدف، بخش‌های دولتی و خصوصی باید یک نگاه ملی در افق کریدوری داشته باشند.

تعرفه‌های خدمات دریایی و بندری رقابتی شدند که حداکثر تا ۷۵ درصد تخفیف را هم می‌توان در نظر گرفت. با اعمال این تعرفه‌ها، نتیجه ملموسی داریم که مسیرهای جدیدی را از مبدا و به مقصد چابهار برقرار کردیم و بیش از سهمی که در سال گذشته در حوزه بندر و دریا احصا شده بود، اکنون صورت می‌پذیرد

پل‌مه با بیان اینکه سازمان بنادر یکی‌ از سازمان‌های پیشرو در رفع گلوگاه‌های کسب‌ و کار است، افزود: تعرفه‌های خدمات دریایی و بندری رقابتی شدند که حداکثر تا ۷۵ درصد تخفیف را هم می‌توان در نظر گرفت. با اعمال این تعرفه‌ها، نتیجه ملموسی داریم که مسیرهای جدیدی را از مبدا و به مقصد چابهار برقرار کردیم و بیش از سهمی که در سال گذشته در حوزه بندر و دریا احصا شده بود، اکنون صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به منویات مقام معظم رهبری در توسعه دریا محور، شاید همایش سال آینده به توسعه دریا محور تغییر کند، گفت: اگر ما در این همایش به یکی از اهداف چندگانه‌ای که تعیین کنیم دست پیدا کنیم، خوشحال می‌شویم.

بدیهی‌ترین نقش در توسعه فعالیت‌های لجستیکی دریایی و بندری، تعرفه است و همکاری برای حضور ذی‌نفعان در حوزه، ازاین رو فارغ از سرمایه‌گذاری طرف هندی، سازمان بنادر نقش شایسته‌ای را به شرکت‌های ایرانی داده و روز به‌ روز توسعه فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی را شاهد بودیم

وی افزود: بدیهی‌ترین نقش در توسعه فعالیت‌های لجستیکی دریایی و بندری، تعرفه است و همکاری برای حضور ذی‌نفعان در حوزه، ازاین رو فارغ از سرمایه‌گذاری طرف هندی، سازمان بنادر نقش شایسته‌ای را به شرکت‌های ایرانی داده و روز به‌ روز توسعه فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی را شاهد بودیم.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی ایران ادامه داد: ما تا قبل از برگزاری این همایش، خط مستقیم در چابهار نداشتیم اما الان با کمک کشتیرانی جمهوری اسلامی و سایر فعالان حوزه دریایی اکنون از چابهار به هند، چین امارات خط مستقیم دایر شده است و سرویس‌هایی که می‌تواند پشتیبان‌کننده انتقال کالا از مبدا و به مقصد چابهار به سایر بندرهای منطقه‌ای باشد، در اختیار داریم.

شاید بعضی از همکاران دولتی و خصوصی اعتقاد داشته باشند که ما شاهراه ترانزیتی اصلی کریدورها در منطقه هستیم، اما من به‌ عنوان یک کارشناس اقتصادی در حوزه لجستیک این اعتقاد را ندارم

پل مه خاطر نشان کرد: شاید بعضی از همکاران دولتی و خصوصی اعتقاد داشته باشند که ما شاهراه ترانزیتی اصلی کریدورها در منطقه هستیم، اما من به‌ عنوان یک کارشناس اقتصادی در حوزه لجستیک این اعتقاد را ندارم.

وی افزود: در یک مقطع زمانی که کریدورهای موجود نبودند که اکنون اطراف ایران را احاطه کردند و سهم بیشتری از فعالیت‌ها و تبادلات کالا را می‌بلعند، شاید اینطور بود؛ اما در حال حاضر باید با توجه به توانمندی‌ها و مزیت‌های رقابتی، توان گذشته خود را احیا کنیم و برای رسیدن به این هدف، بخش‌های دولتی و خصوصی باید یک نگاه ملی در افق کریدوری داشته باشند.

برای اینکه نقش موثری در ترانزیت کالا داشته باشیم، صاحب کالا باید راغب شود که این فعالیت از فضای سرزمینی ایران انجام شود؛ این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که زمان و هزینه در حداقل ممکن باشد و اطمینان خاطر از سلامت کالا وجود داشته باشد

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی ایران با بیان اینکه باید به یک باور در احیای کریدور برسیم و هر کدام از سازمان‌ها هم وظیفه خود را ایفا کنند، افزود: این موضوع تسهیل‌گری در فعالیت اقتصادی را می‌طلبد. برای اینکه نقش موثری در ترانزیت کالا داشته باشیم، صاحب کالا باید راغب شود که این فعالیت از فضای سرزمینی ایران انجام شود؛ این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که زمان و هزینه در حداقل ممکن باشد و اطمینان خاطر از سلامت کالا وجود داشته باشد. بنابراین این باور را باید در بدنه دولت و بخش خصوصی برای اجرای هرچه بهتر، ایجاد کنیم.

پل‌مه با اشاره به عدم همکاری کشورهای هند و روسیه برای احیای حداکثری کریدور شمال – جنوب در ایران، گفت: در سال ۲۰۲۲ روسیه ۸۴۱ میلیون تن بار دریا برد داشته و تنها یک درصد از این کالا از کریدور شمال – جنوب ایران به‌ ویژه مسیر دریا حمل شده است.

وی ادامه داد: باید این مسئله را واکاوی کنیم؛ هدف از برگزاری همایش این است که اساسا آیا دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی در ایران از مسئولیت‌هایی که بر عهده داشته‌اند خوب استیفا کرده‌اند که صاحبان کالا تمایلی برای انتقال بار از قلمرو ایران نداشته‌اند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید