تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق نمی شود
رضیان عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم به بازار گفت: تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو باتوجه به شرایط فعلی صنعت و بازار تعلیق به محال است، همچنان مشتریان نسبت به کیفیت و قیمت خودروها معترض هستند.
کارواشتغال از بازار؛ گروه خودرو: ابتدای سال جاری وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را به صنعت خودرو ابلاغ و اعلام کرد. بررسی آمار وضعیت تولید صنایع خودروسازی دولتی و خصوصی حاکی از عدم تحقق این برنامه دارد؛ چرا که وزارت صمت مدعی تولید ۷۶۳ هزار دستگاه انواع خودرو طی شش ماهه نخست سال جاری است. فقدان استراتژی و سردرگمی برنامه تولید خودرو در وزارت صمت منجربه توجه ویژه عباس علی آبادی به واردات خودروهای برقی شده است. برای بررسی وضعیت صنعت و بازار خودرو با عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دوره دهم به گفت و گو پرداختیم:
معتقدم زمانی که وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را اعلام کرد به زیرساخت ها، مواداولیه، تامین مالی و برآوردهای کارشناسی توجهی نداشت
* وزارت صمت در سال جاری برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه را به خودروسازان ابلاغ کرد، باتوجه به اینکه وزیر صمت توجه بیشتری به بحث واردات خودرو برقی دارد به نظر شما این برنامه محقق خواهد شد؟
سمبل پیشرفت صنعتی و عملکرد دولت ها خودرو است، معتقدم زمانی که وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را اعلام کرد به زیرساخت ها، مواداولیه، تامین مالی و برآوردهای کارشناسی توجهی نداشت. بنابراین پیش بینی می شد که تولید حتی یک میلیون دستگاه خودرو در سال جاری محقق نشود. تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو باتوجه به شرایط فعلی صنعت و بازار تعلیق به محال است.
* بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که وزیر صمت توجه اصلی خود را به جای تولید خودرو معطوف واردات خودروهای برقی کرده است، نظر شما در این خصوص چیست؟
باتوجه به اینکه عباس علی آبادی به عنوان سکان دار وزارت صمت دیدگاهی متفاوت به صنعت خودرو داشته و اندکی به واردات توجه دارد، بازار خودرو نسبت به دو سال گذشته شرایط بهتری پیدا کرده است. هر چند که هنوز در این بازار رقابتی دیده نمی شود و مشتریان نسبت به کیفیت و قیمت خودروها معترض هستند، اما حرکت به سمت خودروهای برقی و وارداتی حتی چینی می تواند سبب بهبود این صنعت و بازار شود.
متاسفانه تلاشی به نفع مردم از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای بهبود صنعت و بازار خودرو دیده نمی شود
* برخی از فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که مجلس شورای اسلامی چشم پوشی فراوانی نسبت به خلف وعده های وزارت صمت در امر تولید و واردات خودرو دارد، شما در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون صنایع و معادن بودید، عملکرد این کمیسیون را چگونه ارزیابی می کنید؟
مماشات مجلس شورای اسلامی با دولت بسیار زیاد است، در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی اعضای کمیسیون صنایع و معادن را متهم می کردند که نماینده دولت به جای ملت هستیم، اما عملکرد این دوره مجلس شورای اسلامی غش به سمت دولت است. خانه ملت در پیگیری موضوعات و چالش های فعلی صنعت و بازار خودرو می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد، ولی متاسفانه تلاشی به نفع مردم از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای بهبود صنعت و بازار خودرو دیده نمی شود.
* باتوجه به اینکه مدت مدیدی در خانه ملت مسئول قانون گذاری صنعت خودرو بودید، چرا استراتژی یا برنامه ای برای صنعت خودرو تدوین نمی شود؟
متاسفانه متولیان صنعت خودرو عمدتا با شعار به جای برنامه در حال هدایت تولیدکنندگان هستند، ارتقا کیفیت و کمییت تولید به فراموشی سپرده شده است. تولید یا واردات خودرو در کشور از گذشته تا امروز رقابتی نبوده و به این سمت نیز میل نخواهد داشت. مشتریان این بازار نیز مجبور به خرید محصولات مونتاژی یا تولیدی با هر نوع کیفیتی هستند. بنابراین تولیدکنندگان نیز تلاشی در راستای بهبود کیفیت یا تنوع محصول با هدف جلب رضایت مشتریان نخواهند داشت.
در حال حاضر نیز بخش خصوصی آمادگی کامل برای هدایت خودروسازان دولتی را دارد، اما متاسفانه در داخل و خارج خودروسازی افراد با نفوذی وجود دارند که مانع تحقق این مهم می شوند
* دولت در دو خودروساز بزرگ کشور سهم بسیار کمی دارد، چرا صنایع خودروسازی به طور کامل خصوصی سازی نمی شوند؟
چندی پیش آمار زیان چند صد هزارمیلیارد تومانی صنعت خودرو منتشر شد، با این وضعیت چرا روند تولید همچنان ادامه دارد؟ اگر اجازه خصوصی سازی در صنایع خودروسازی را می دادند نه تنها زیانی وجود نداشت بلکه بهبود وضعیت صنعت خودرو نیز ایجاد می شد. در حال حاضر نیز بخش خصوصی آمادگی کامل برای هدایت خودروسازان دولتی را دارد، اما متاسفانه در داخل و خارج خودروسازی افراد با نفوذی وجود دارند که مانع تحقق این مهم می شوند. اگر رانت ها از صنعت و بازار خودرو حذف می شد، بخش خصوصی می توانست به درستی خودروسازی را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد.