سازمان حمایت در انتظار نامه وزیر صمت برای آزادسازی قیمت تایر| وزارت صمت مدعی برنامه صادرات تایر
صبح امروز انجمن صنفی کارفرمایی تولید، تامین کنندگان مواداولیه زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور اولین همایش خود در خصوص چالش ها و راهکارهای پیش رو در زنجیره ارزش مذکور با حضور علی لطفی زاده دبیر شورایعالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اعضای این انجمن، محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن موتور تهران، مدیران شایان دیزل، بازیگران صنعت و بازار تایر و اصحاب رسانه برگزار شد.
گنجی: روزگذشته نامه ای درخصوص اعلام کتبی وزیر صمت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جهت لغو قیمت گذاری دستوری دادیم
سازمان حمایت در انتظار نامه وزیر صمت برای آزادسازی قمیت
محمدرضا گنجی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولید، تامین کنندگان مواداولیه زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور به عنوان سخنران نخست این همایش با اشاره به دستاوردهای صنعت تایر با تکیه به توان انجمن کسب کرده بود طی مدت یکسال گذشته از دست داده، گفت: قیمت گذاری دستوری توام با افزایش قیمت نهاده های تولید در کنار فقدان به روزرسانی نرخ تایر به دلیل عدم پذیرش از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چالش اصلی تایرسازان است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولید، تامین کنندگان مواداولیه زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور در خصوص عدم تخصیص به موقع ارز از بهمن ماه سال گذشته تا کنون، اظهار داشت: تایرسازان به دلیل عدم تامین ارز از بهمن ماه سال گذشته تاکنون با یک دهم ظرفیت تولید فعالیت داشتند، این مورد منجربه افزایش قیمت تایر در بازار شد.
این مقام صنفی در خصوص تصمیمات عجولانه وزارت صمت برای صنعت و بازار تایر، بیان کرد: این وزارتخانه با اجازه صدور مجوز واردات برای تایرهای با سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچی تولید این محصولات و صادرات آن در داخل را نادیده گرفت. از سوی با کاهش تعرفه واردات تایر از ۲۶ به ۱۵ درصد ضربه مهلک به تایرسازان زد، نهایتا تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو به جز تایر را حذف کرد، سیاستگذار صنعتی کشور با ایجاد محدودیت در حوزه تایر توسط چند شرکت خاص مورد قبول این صنعت واقع نشد.
وی افزود: وزارت صمت مدعی است که این اقدامات با هدف تامین بازار انجام شده، این درحالی است که اگر ارز مورد نیاز تایرسازان تامین یا واردات مواداولیه را تسهیل می کرد، بازار لاسیتک دچار چالش نمی شد. همچنین اگر لاستیک در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچی با قیمت مصوب به دست مشتریان می رساند، حدود یک میلیون تومان کاهش در هر جفت ایجاد می شد. اکنون تایر در سایزهای ۱۴ و ۱۵ اینچی آنچنان تقاضا ندارد که دولت ثبت سامانه آن را حذف کرده است.
گنجی با اشاره به بحث فاصله قیمت تایر از کارخانه تا بازار که احتمالا روند کاهش را در پیش بگیرد، توضیح داد: از توزیع کنندگان انتظار داریم تایر را با قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان برسانند، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از افزایش نرخ لاستیک براساس رشد نهاده های تولید خودداری می کند. این درحالی است که وزیر صمت طی اعلام رسانه ای مدعی آزادسازی قیمت تایر با همیاری وزارتخانه متبوعش بود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولید، تامین کنندگان مواداولیه زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور با اشاره به توسعه تولید تایرسازان در کشور، گفت: ۸۰ درصد نیاز تایر در کشور توسط محصولات داخلی تامین و ۲۰ درصد نیاز کشور که عمدتا مربوط به خودروهای معدنی است از طریق واردات تامین می شود.
محمدرضا گنجی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولید، تامین کنندگان مواداولیه زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار «بازار» منبی براینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مدعی لغو آزادسازی قیمت است، گفت: این سازمان در خصوص آزادسازی قیمت گذاری درسته گفته و نیازمند دستور کتبی وزیر صمت است، از همین رو روزگذشته نامه ای درخصوص اعلام کتبی وزیر صمت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جهت لغو قیمت گذاری دستوری دادیم.
گنجی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه در خصوص احتمال افزایش قیمت تایر در بازار پایان سال، بیان کرد: در صورتی که ارز تایرسازان به موقع تامین نشود، قیمت تایر در بازار پایان سال احتمالا افزایش خواهد یافت. بنابراین از وزیر صمت و معاون اول رئیس جمهور خواستاریم که نسبت به تامین ارز تایرسازان و طرح های توسعه ای آن ها دقت نظر و مساعدت داشته باشند.
لطفی زاده: وزارت صمت برنامه صادرات تایر در کشور را دنبال و پیگیر توسعه بازارهای جهانی و هدف ارزآوری را دنبال می کند
وزیر صمت مخالف قیمت گذاری دستوری
علی لطفی زاده دبیر شورایعالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان سخنران دوم با اشاره به سیاست های کلی وزارت صمت در اولین همایش نجمن صنفی کارفرمایی تولید، تامین کنندگان مواداولیه زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور، گفت: وزارت صمت برنامه صادرات تایر در کشور را دنبال و پیگیر توسعه بازارهای جهانی و هدف ارزآوری را دنبال می کند، علیرغم محدودیت های که ناشی از جبرتحریم های ظالمانه و مشکلات فعلی تایرسازان عملکرد خوبی دارند، هرچند در روند خدمت گزاری دولت نواقصی وجود دارد که سبب چالش در تولید و عرضه لاستیک می شود.
دستیار ویژه وزیر صمت با اشاره به گله تایرسازان در خصوص واردات بی رویه تایر به کشور با ادعا تعادل عرضه و تقاضا اظهار داشت: عرضه و تقاضا مورد قابل لمس و محسوسی است که تا زمان برقرار تعادل میان دو مولفه مذکور با رشد تولید چاره ای جز واردات تایر به کشور وجود ندارد. عباس علی آبادی به عنوان وزیر صمت خواستار ایجاد محدودیت برای سازندگان و قیمت گذاری دستوری نیست.
دبیر شورایعالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با دعوت از تایرسازان و اصناف فعال در توزیع لاستیک خودرو، بیان کرد: با توجه به اینکه تایرسازان تعداد اندکی هستند، برقراری ارتباط با هدف رفع چالش ها با این سازندگان کار دشواری نیست. بنابراین از بازیگران صنعت و بازار لاستیک خودرو دعوت می کنیم با حل مشکلات فعلی زمینه لازم برای بهبود کیفیت، رشد تولید و کاهش قیمت را فراهم کنیم.
آل سارا: در سنوات گذشته تولید و توزیع تایر در کشور هماهنگی بیشتری داشت
در گذشته تولید و توزیع همانگ تر بودند
محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن موتور تهران به عنوان سخنران سوم این همایش با اشاره به چالش در شبکه توزیع تایر در کشور، گفت: در سنوات گذشته تولید و توزیع تایر در کشور هماهنگی بیشتری داشت، شبکه توزیع با حداقل سود اقدام به عرضه تایر می کردند. اما متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی اخیر این روند تغییر کرده و امیدواریم با تعامل بیشتر تولیدکنندگان و وزارت صمت این بازار سریعتر به آرامش برسد.
وی افزود: لاستیک خودرو از زمان تحویل توسط تولیدکننده به شبکه توزیع تازمان استفاده آن توسط مشتری قابل نظارت و ردیابی است.
درپایان این مراسم از پیشکسوتان، ناظران و تولیدکنندگان و تامین کنندگان برتر توسط انجمن صنفی کارفرمایی تولید، تامین کنندگان مواداولیه زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور تقدیر به عمل آمد.