کارآفرینی اثر جانبی استارتاپ است(نوشته خبری)

کارآفرینی اثر جانبی استارتاپ است(نوشته خبری)

نباید با هدف کارآفرینی برای افراد جدید، کسب و کار راه‌اندازی کنیم، شاید کسب و کار در این قالب جلو نرود. در حالی که هدف اصلی باید اینطور باشد که کسب و کار پایدار شکل بگیرد و اثر جانبی آن کارآفرینی است که اتفاق می‌افتد.

خبرنگار : فاطمه زارعی

کارواشتغال به نقل از کارافرین نیوز : آرکپچا نسل جدید کپچا است که با استفاده از هوش‌مصنوعی و چالش‌های کاربردپذیر، امنیت و تجربه‌ای یکپارچه را برای سرویس و کاربران کسب‌وکارها در فضای وب تأمین می‌کند. در نسل جدید کپچا، هوش‌مصنوعی با تحلیل رفتار کاربران به طور هوشمند درخواست‌های مشکوک را تشخیص می‌دهد و در صورت نیاز، چالش‌هایی کاربردپذیر و متناسب با میزان مشکوک بودن درخواست نمایش می‌دهد. در این حالت به کمک هوش‌مصنوعی، امنیت بالا در کنار تجربه‌کاربری عالی تامین و ارائه می‌شود.

سیستم تشخیص هوشمند آرکپچا، رفتارهای خودکار بات‌های اینترنتی را از رفتارهای انسانی تمیز می‌دهد. هر رفتاری که توسط ربات‌های خودکار یا حتی کدهای ساده با هدف آسیب زدن به کسب‌وکارهای آنلاین یا سواستفاده از آن‌ها طراحی شده با استفاده از این سیستم هوشمند آرکپچا قابل تشخیص و جلوگیری است.

آرکپچا را یک جوان ۳۴ ساله به نام وحید سعادت مدیریت می‌کند و ۹ ماه است که استارتاپ خود را دانش‌بنیان کرده است. سعادت مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر را از دانشگاه کاشان و مدرک کارشناسی‌ارشد هوش مصنوعی‌اش را از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دریافت کرده است.

خبرنگار کارآفرین‌نیوز با مدیرعامل و هم‌بنیانگذار آرکپچا در خصوص هدف از راه‌اندازی این استارتاپ و شرکت در بزرگ‌ترین و فراگیرترین رویداد فناوری جهان(جیتکس) به گفت‌وگو نشسته است که از نظر می‌گذرانیم.

آقای سعادت از فرصتی که در اختیار کارآفرین‌نیوز قرار دادید، سپاسگزارم. لطفا برای مخاطبان در خصوص هدف از راه‌اندازی استارتاپ آرکپچا بیشتر بگویید.

استارتاپ آرکپچا از سه سال و نیم پیش شروع به فعالیت کرد که از ۲ سال گذشته تاکنون، این فعالیت جدی‌تر شده است. اگر بخواهم داستان آرکپچا را مفصل‌تر بگویم، ابتدا نیاز بازار داخل کشور و حتی بین‌الملل را شناسایی کردیم و به این نتیجه رسیدیم کپچاهای فعلی یا همین کدهای امنیتی ساده، تجربه کاربری بدی دارند و از امنیت پایینی برخوردار هستند. تجربه کاربری بد، باعث اذیت و آزار مشتری‌های سازمان‌ها می‌شود. امنیت پایین هم باعث می‌شود هکرها و ربات‌ها امنیت سایت را به راحتی دور بزنند.

سرویس‌های جایگزین فعلی، ضعف‌های خودشان را دارند. ما الان خودمان را در بازار اینطور معرفی کردیم که یک سرویس با تجربه کاربری عالی و امنیت بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهیم. آرکپچا نخستین سرویسی است که روی آن کار کردیم و به طور کلی یک سری راهکار برای تشخیص و جلوگیری خودکار از حملات اینترنتی ارائه می‌دهیم. یک‌سال و نیم پیش جذب سرمایه کردیم و از آن زمان کار برای‌مان جدی تر شد. الان در حال حاضر بیش از ۳۵۰ وب‌سایت ایرانی از خدمات آرکپچا برای امن کردن کسب و کار و سایت‌شان همچنین جلوگیری از حملاتی که در گذشته داشتند، استفاده می‌کنند.

چه بازخوردهایی از مشتریان گرفته‌اید؟ آیا در مقایسه با خدماتی که از سایر شرکت‌ها می‌گرفتند از آرکپچا رضایت دارند؟

مشتریان قبل از اینکه از خدمات آرکپچا استفاده کنند، حملات اینترنتی، اسپم و ربات‌های مزاحم داشتند و بعد از فعال‌سازی سرویس آرکپچا همه این مشکلات از بین رفته است. ۷۲۴، نوبیتکس، فارکس، کریپتو، حوزه‌های فین‌تک، بانک سامان و بیمه سامان، برخی کارگزاری‌ها از جمله کارگزاری مفید و صرافی‌های ارز دیجیتال مشتریان سازمانی فعلی آرکپچا هستند.

این مشتریان با توجه به نیازمندی سازمانی خود، انواع متفاوتی از سرویس‌ها از جنس استقرار محلی از آرکپچا دریافت می‌کنند؛ به این معنا که محصول‌مان را روی زیرساخت فناوری اطلاعات خودشان نصب می‌کنیم.

در بازار ایران بازخورد خوبی از مشتریان گرفتیم، مشتری‌های خوبی به دست آوردیم و از نظر مالی الان در وضعیت ثبات به سر می‌بریم. الان اما به تجربه حضور در بازارهای بزرگ‌تر نیاز داریم چون بازار ایران برای ما محدود است و قصد داریم به بازارهای خارجی وارد بشویم.

از تجربه حضورتان در نمایشگاه جیتکس بگویید. این نمایشگاه را چطور ارزیابی کردید و آیا شرایط برای معرفی دانش‌بنیان ایرانی به کمپانی‌های بزرگ فناوری دنیا مهیا بود؟

نمایشگاه جیتکس یکی از قدم‌های اولیه آرکپچا برای ورود به بازار بین‌المللی بود. محصول ما کاملاً ۲ زبانه است و از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. از نظر زیرساختی هم سرورهای بین‌المللی را اضافه کرده‌ایم که بتوانیم به درخواست‌های خارجی هم جواب بدهیم. جیتکس مقدمه جدی‌تری برای ما بود که با کسب و کارهای بین‌المللی ارتباط بگیریم، در آن فضای بین‌المللی دیده شویم و مشتریان و افراد در آن جایگاه، ما را ببینند.

حضور در این فضا و آشنایی با کارهایی که به صورت بین‌المللی می‌توان انجام داد، ایده خوبی به ما می‌داد. الان با کسب و کارهای بین‌المللی درباره همکاری‌های خارجی و تجاری صحبت می‌کنیم. هدف دیگرمان از حضور در جیتکس این بود که یک شریک تجاری خوب پیدا کنیم تا برای ورود به بازارهای بین‌المللی به ما کمک کند. همچنین ارتباطات خوبی با شرکای تجاری ایرانی و خارجی برقرار کردیم. هر چند سرمایه‌گذاری را به صورت بین‌المللی دنبال نمی‌کنیم اما از محصول‌مان در بازار بین‌الملل و در میان استارتاپ‌های حوزه اروپا و آمریکای شمالی بازخورد خوبی گرفتیم. البته یک سری نقاط ضعف و چالش‌ها را هم شناسایی کردیم که باید به این موارد هم توجه کنیم.

به طور کلی در ایران، نسبت به کسب و کار گارد وجود دارد و ارتباط شرکت‌های بین‌المللی با کسب و کارها در ایران و انجام تعاملات مالی سخت است. هیچ سرمایه‌گذاری ریسک حضور در بازار ایران را نمی‌پذیرد. یکی از شروط بازار بین‌المللی برای همکاری با ما این است که شرکت را در یک کشور دیگر مستقر کنیم و تیمی هم در ایران داشته باشیم. اما نکته اصلی‌شان این است که نباید در ایران شرکت اصلی داشته باشیم. در مورد مشتریان و شرکای تجاری خارجی هم همین مسأله وجود دارد چرا که آنها دغدغه نقل و انتقال مالی دارند. موضوع تحریم‌ها و قطع ارتباط آنها با فضای بین‌الملل این چالش‌ها را برای ما ایجاد کرده است.

این مسائل، بسیاری از استارتاپ‌ها را به سمت خارج از کشور سوق می‌دهد تا کسب و کارشان را در در کشورهای دیگر راه‌اندازی کنند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید