استفاده از توان زندانیان برای ایجاد اشتغالزایی این قشر از جامعه

استفاده از توان زندانیان برای ایجاد اشتغالزایی این قشر از جامعه

با ایجاد فضا‌های کسب و کار در بکار گیری زندانیان زمینه اشتغال این قشر از جامعه را فراهم کنند.

  • به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز همدان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان در نشست هم اندیشی انجمن حمایت زندانیان مرکز استان همدان گفت: انجمن حمایت از زندانیان آمادگی لازم را برای احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال یا مشارکت با واحد‌های تولیدی و صنعتی استان برای افزایش ظرفیت تولید را دارد.
حسن خانجانی افزود: ۶ هزار زندانی در زندان‌های استان هستند که متاسفانه تاکنون هیچ برنامه ریزی برای اشتغال و فراهم کردن سرپناه پس از آزادی برای آن‌ها نشده است.

وی در ادامه گفت: مسئولان می‌توانند با در اختیار گذاشتن واحد‌های تولیدی تعطیل شده، ایجاد فضا‌های کسب و کار و تشویق کارآفرینان در بکار گیری زندانیان زمینه اشتغال این قشر از جامعه را فراهم کنند.

دادستان همدان افزود: حدود ۲ سال پیش بعد از رایزنی با مدیران یکی از واحد‌های تولیدی نسبت به خرید این واحد اقداماتی صورت گرفت تا نسبت به بکارگیری زندانیان در این محل هنگام تحمل حبس و حتی پس از آزادی از زندان اقدام شود.
خانجانی تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان واحد‌های غیرفعال یا نیمه فعال موجود در شهرک‌های صنعتی را به انجمن حمایت از زندانیان معرفی کرده و زمینه شراکت یا خرید این کارخانجات را برای این مجموعه فراهم کند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان افزود: همچنین اداره کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی می‌تواند زمین‌های در اختیار را برای کشت و کار در اختیار این مجموعه قرار داده تا از زندانیان علاقه‌مند به حرفه کشاورزی برای کشت و زرع بر روی این اراضی استفاده شود.
وی استفاده از توان زندانیان برای فعالیت در بخش خدماتی شهرداری ها، پرداخت تسهیلات ارزان با کارمزد اندک برای دایر کردن مراکز تولیدی و خدماتی، تحویل معادن بلاتکلیف به انجمن حمایت از زندانیان و راه اندازی مراکز جراحی محدود از دیگر پیشنهاد‌های دادستان همدان به منظور فراهم کردن زمینه اشتغال زندانیان و حمایت از خانواده‌های آنان بود.
خانجانی تصریح کرد: پس از زندانی شدن سرپرست خانواده برخی از خانواده‌های زندانیان به علت ناتوانی در پرداخت اجاره بها با خالی کردن خانه یا بیرون رانده شدن توسط مالک خانه، در پارک و چادر مستقر و زندگی می‌کردند که البته تاکنون با شناسایی این افراد و دریافت کمک‌هایی از خیرین، بلافاصله منزل استیجاری برای این طیف از خانواده‌ها تامین شده است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان با بیان اینکه انجمن حمایت از زندانیان در جهت حمایت مالی از زندانی و خانواده‌های آن‌ها در همه شهرستان‌ها تشکیل شده است گفت: کمک به خانواده زندانیان، بازسازی شخصیت و اصلاح و ارشاد زندانیان، کمک برای آموزش حرفه‌ای زندانیان، مساعدت در بهبود وضعیت بهداشت و درمان، ترغیب و تشویق به فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و حرفه‌ای و تلاش برای افزایش درآمد زندانیان اساسنامه این انجمن است.
خانجانی با بیان اینکه کمک به اشتغال زندانیان پس از آزادی یکی از مهمترین اولویت‌ها است گفت: نداشتن هیچ سرپناهی پس از آزادی برای زندانیان و نبود فرصت شغلی موجب جذب گروه‌های مافیایی و انجام اقدامات مجرمانه و در نهایت بازگشت دوباره فرد به زندان می‌شود.
وی تاکید کرد: برای تحقق این موارد باید یکسری فعالیت‌های اقتصادی پیش بینی کرد، اما در سراسر کشور انجمن حمایت از زندانیان مغفول مانده و با وجود بالا بودن شمار زندانیان فکری به حال آن‌ها نشده و زندان تنها به محلی برای جدا کردن آن‌ها از بدنه جامعه شده و برای اصلاح و بازسازی شخصیت، و رفتار آن‌ها کار موثری صورت نگرفته است.
خانجانی گفت: حمایت نکردن از زندانیان پس از آزادی موجب بازگشت آن‌ها به محیط‌های فاسد و تکرار اقدامات مجرمانه می‌شود.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید