بررسی مشکلات زنان سرپرست خانوار خراسان شمالی

بررسی مشکلات زنان سرپرست خانوار خراسان شمالی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی مشکلات زنان سرپرست خانوار این استان را تشریح کرد.

 کارواشتغال به نقل از ایکنا : زهرا معینی یکتا، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه مشکلات زنان خانوار در این خراسان شمالی در حوزه‌های مسکن، حمایتی، اشتغال، فرهنگی و آموزشی است اظهار کرد: در بخش مسکن، زنان سرپرست خانوار با مشکلات تامین مسکن، نامناسب بودن مسکن‌های استیجاری و معوقات مسکن مواجه هستند.

معینی ادامه داد: در حوزه حمایتی نیز دریافت مستمری ناکافی، عدم پوشش کامل بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار، دختران در کرانه ازدواج (مجرد بالای ۳۵ سال)، عدم پایش اختلالات و بیماری‌های جسمی و روانی، سلامت روحی و روانی و آسیب خانوار بدسرپرست زندانی از مشکلات زنان خانوار است.

به گفته وی، عدم آموزش و توسعه مهارت‌های شغلی بانوان و دختران تحت حمایت، عدم امکان بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال به دلیل عدم توانایی در تأمین ضامن و ضمانت، عدم هدایت و حمایت لازم و هدفمند در خصوص ایجاد و توسعه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار، مبادرت به مشاغل سخت، کاذب و مستهلک کننده، عدم برخورداری از امنیت شغلی و عدم توسعه توانمندی‌های بانوان در زمینه مشاغل نوآورانه و تعاونی از مشکلات زنان سرپرست خانوار در حوزه اشتغال است.

این مقام مسئول عدم خودباوری، طرد اجتماعی (چالش‌های بیوه‌گی)، عدم آشنایی با سبک زندگی سالم، بالا بودن تعداد دختران در سنین تجرد قطعی، نواقص و خلاهای قانونی حمایت از زنان سرپرست خانوار، فرآیندهای بروکراسی متعدد دریافت خدمات و عدم آگاه سازی و حمایت از زنان در بهره مندی از حقوق فردی و خانوادگی و دریافت خدمات از مراجع ذی ربط را از مشکلات این زنان در حوزه فرهنگی اعلام کرد.

وی بیان کرد: مشکلات زنان سرپرست خانوار در حوزه آموزشی شامل عدم برخورداری از آموزش جامع، کافی و با کیفیت و متناسب با شرایط سنی و تحصیلی زنان سرپرست خانوار، عدم برخورداری از آموزش‌های مورد نیاز مهارت‌های زندگی، شغلی و تحصیلی، آموزش مهارت‌های نوین برای فرزندان سرپرست خانوار، ازدواج مجدد زنان، تربیت فرزند و عدم ارائه نقش اجتماعی به بانوان تحت پوشش است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۲۷ هزار و ۵۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و ۳ هزار و ۱۷۲ نفر نیز تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی افزود: در زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد خراسان شمالی، ۱۸ هزار و ۷۳۵ زن به علت فوت همسر، ۵ هزار و ۴۴ نفر به علت طلاق، ۲۵۱ نفر به علت زندانی همسر، ۶۳۰ نفر به علت متارکه، ۳۶۸ نفر به علت از کارافتادگی سرپرست و ۲ هزار و ۲۲۳ نفر نیز به سایر دلایل، سرپرست خانوار شده‌اند.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید