تبلیغات باورنکردنی یک شرکت آمریکایی به نفع هوش مصنوعی؛ دیگر انسان

تبلیغات باورنکردنی یک شرکت آمریکایی به نفع هوش مصنوعی؛ دیگر انسان

کارواشتغال از اخرین خبر : شهر سخت افزار/ هوش مصنوعی با سرعتی سرسام‌آور در حال ورود به همه جنبه‌های زندگی ماست و یکی از نگران‌کننده‌ترین آنها، در اختیار گرفتن مشاغل انسانی است. به تازگی یک شرکت بزرگ حوزه کسب و کار در سانفرانسیسکو، اقدام به انتشار بیلبوردهایی کرده که در آنها یک شعار عجیب مورد نظر قرار گرفته است: «استخدام انسان‌ها را متوقف کنید!»

موج جدید هوش مصنوعی همه‌جانبه به جهان در تمام صنایع تحولی اساسی وارد کرده و به‌ویژه بازار کار تحت تأثیر این تکنولوژی در حال تحول قرار گرفته است. در گزارش شاخص روند کار مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ آمده بود که بیشتر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده بودند که از انجام کارهای روزمره و تکراری خسته‌اند و زمان کافی برای انجام کارهای خود ندارند. نکته عجیب در این گزارش این بود که مدیران بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری معتقدند که در بسیاری موارد هوش مصنوعی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خروجی بسیار مهم گزارش‌هایی از این دست این است که یک نگرانی بزرگ وجود دارند و آن از دست دادن شغل کارمندانی است که همین حالا نیز هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از وظایف آنها را انجام دهد. جالب است بدانید که در نظرسنجی دو سال پیش مایکروسافت نیز ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان نگرانی‌هایی در مورد تهدیدات امنیت شغلی ناشی از هوش مصنوعی داشتند.

گزارش امسال مایکروسافت نیز در این زمینه منتشر شده و نشان می‌دهد که هوش مصنوعی به‌طور گسترده‌ای در بازار کار پذیرفته شده است. بیشتر مدیران شرکت‌ها تنها افرادی را استخدام می‌کنند که توانایی کار با هوش مصنوعی دارند، به‌طوری که «افزایش ۱۴۲ برابری در تعداد اعضای LinkedIn که مهارت‌هایی مانند Copilot و ChatGPT را به پروفایل‌های خود اضافه کرده‌اند» مشاهده شده است.

برخلاف باور عمومی مبنی بر اینکه پیاده‌سازی هوش مصنوعی در روند کاری سازمان‌ها منجر به از دست رفتن شغل‌ها می‌شود، مدیرانی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند از کمبود استعدادهای کافی برای پر کردن موقعیت‌های شغلی موجود در سازمان‌های خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنابر گزارش Windows Central، در این میان، یک کمپین تبلیغاتی جدید از سوی یک استارتاپ هوش مصنوعی به نام آرتیسان به نام «توقف استخدام انسان‌ها» در چندین بیلبورد در سانفرانسیسکو منتشر شده که واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. برای توضیح بیشتر، آرتیسان شرکتی است که نرم‌افزارهایی را توسعه می‌دهد که می‌توانند خدماتی مانند پشتیبانی مشتری و فروش را ارائه دهند و به‌طور بالقوه شغل‌های انسانی را تهدید کنند.

مدیرعامل آرتیسان، جاسپار کارمایکل-جک، در گفت‌وگو با SFGate درباره استراتژی تبلیغاتی جنجالی این شرکت توضیح داد:

این تبلیغات تا حدودی دیستوپیایی (یک جامعه یا دنیای خیالی که شرایط زندگی در آن بسیار بد، ناامیدکننده و پر از مشکلات است) به نظر می‌رسند، اما هوش مصنوعی نیز به همین شکل است. دنیای کار در حال تغییر است. ما چیزی می‌خواستیم که توجه مردم را جلب کند؛ شما با پیام‌های کسل‌کننده نمی‌توانید توجه‌ها را جلب کنید.
این‌ها برخی از پیام‌هایی هستند که در کمپین تبلیغاتی شرکت آرتیسان آمده است:

هنرمندان هیچ‌گاه از تعادل کار و زندگی شکایت نمی‌کنند
دوربین‌های زوم آرتیسان هیچ‌گاه خراب نمی‌شوند
آرتیسان‌ها را استخدام کنید، نه انسان‌ها
دوران کارمندان هوش مصنوعی آغاز شده است

هدف آرتیسان چه کسانی هستند؟
علاوه بر نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت، از دست دادن شغل‌ها به دلیل توسعه هوش مصنوعی، نگرانی عمده‌ای میان کاربران است، به‌ویژه با پیشرفت سریع این تکنولوژی. هدف اصلی تبلیغات، فروش یک محصول و افزایش آگاهی از وجود آن است.

در این سناریو، انسان‌ها هدف اصلی تبلیغات آرتیسان هستند. با این حال، محصولی که به نمایش گذاشته شده ممکن است مورد استقبال قرار نگیرد، چرا که هوش مصنوعی به عنوان جایگزینی بهتر برای نیروی انسانی در محیط کار معرفی شده و هنوز آنقدر اصول مرام انسانی نمرده‌اند که فقط و فقط پول و بهره‌وری، معیارهای اصلی کارفرمایان برای انتخاب نیروی کار باشد.

آیا هوش مصنوعی شغل‌های انسانی را تهدید می‌کند؟
مرا موراتی، رئیس سابق OpenAI، طی مصاحبه‌ای در مورد تأثیر هوش مصنوعی در بازار کار می‌گوید:

شاید برخی شغل‌های خلاقانه از بین بروند. اما شاید این مشاغل اصلاً نباید وجود می‌داشتند. می‌توانیم اینطور بگوییم که اگر محتوای تولید شده انسان‌های شاغل در این مشاغل چندان کیفیت بالایی نداشته اشد، چرا باید از آنها استفاده کرد؟!
با وجود ادعاهایی مبنی بر اینکه ابزارهای تولید تصویر مانند Copilot و تکنولوژی DALL-E 3 OpenAI فاقد توانایی‌های کامل هستند، گزارش‌ها حاکی از این است که ابزارهای هوش مصنوعی در آستانه تصاحب شغل‌های طراح داخلی و معماران هستند، چرا که این ابزارها می‌توانند طرح‌های پیچیده را در چند ثانیه تولید کنند. جالب اینکه، همین ابزارها قادر به تولید یک تصویر ساده سفید نیستند.

ایلان ماسک، میلیاردر معروف، آینده‌ای را پیش‌بینی کرده که در آن هوش مصنوعی تمام شغل‌ها را تصاحب کرده و کار تبدیل به یک سرگرمی می‌شود.

به‌طور مشابه، جنسن هوانگ، مدیرعامل NVIDIA، اظهار کرده است که ما در آستانه رسیدن به موج بعدی هوش مصنوعی با اتومبیل‌های خودران و ربات‌های انسان‌نما در رأس آن هستیم. هوانگ پیش‌بینی کرده است که کدنویسی به عنوان یک شغل برای نسل بعدی مرده است. در عوض، او توصیه می‌کند که مسیرهای شغلی جایگزین در زمینه‌های زیست‌شناسی، آموزش، تولید یا کشاورزی دنبال شوند.

گزارش دیگری نیز نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از شغل‌های بانکی می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی خودکار شوند. با این حال، مشخص نیست که آیا این مشاغل می‌توانند به‌طور کامل با هوش مصنوعی خودکار شوند یا خیر، چرا که گزارش‌ها حاکی از این است که توسعه هوش مصنوعی به دلیل کمبود محتوای با کیفیت برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، به مشکلات مقیاس‌پذیری برخورد کرده است.

نظر شما در این مورد چیست؟ پیش‌پینی می‌کنید چه مشاغلی با دستیارهای هوش مصنوعی جایگزین شوند؟


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید