رشد تحصیل دانشآموزان در رشته ریاضی فیزیک/هدف ما توسعه سرزمینی متناسب با نیاز بازار کار است
گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری جشنواره الگوهای برتر تدریس، ظهر امروز ۱۶ آبان ماه با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه اول و دوم برگزار شد.
“محمدمهدی کاظمی” معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در کنار دسترسی آموزشی و فرصت آموزشی توجه به ارتقای کیفیت آموزش برای ما مهم است. برنامه های کیفیت بخشی از سال تحصیلی قبل و تابستان شروع شد و دنبال می شود.
کاظمی افزود: به منظور کیفیت آموزش دنبال تحقق بهبود فرایند یاددهی و یادگیری هستیم و معلمان در این امر نقش اصلی را دارند چراکه رکن اصلی تحول هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دنبال تنوع محیطهای یادگیری و ارتقای برنامهها در کلاس درس هستیم باید توجه دوچندانی به معلم و کلاسهای درس داشته باشیم پس ارتقای شایستگی و توانمندی معلمان و توسعه پژوهشگری و بهرهگیری از روشهای خلاق و نوآورانه مبتنی بر فناوری اطلاعات از طریق برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس دنبال میشود.
او افزود: این برنامهها موجب ارتقای کیفیت درس بویژه در مدارس دولتی می شود که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز بوده است.
کاظمی اضافه کرد: ما دوران پساکرونا را تجربه میکنیم. کرونا فرصت استفاده از تکنولوزی آموزشی و فناوری اطلاعات بود که بتوانیم با این نوآوریها و بهرهبرداری فناوری کیفیت کلاسهای درس را ارتقا دهیم. تلاش کردیم از ظرفیت ها و هوش مصنوعی در جهت شیوه های جدید تدریس بهره ببریم.
کاظمی با بیان اینکه دورههای اول و دوم متوسطه و فنی حرفهای در این الگوهای شیوه تدریس شرکت داشتند، گفت: در این دوره از جشنواره الگوهای برتر تدریس ۲۳ درصد معلمان با حضور ۲۷ هزار و ۵۳۷ شرکت کننده در این دوره شرکت کردند. در دوره دوم متوسطه ۳۱ درصد معلمان ۲۷ هزار و ۸۱ نفر شرکت کردند. در فنی حرفهای و کاردانش در ۱۹ گروه رشته ۳ هزار و ۶۰۰ نفر شرکت کردند. محور اول در جشنواره الگوهای برتر تدریس طراحی و ساخت دست سازه، طراحی و ساخت برنامههای کاربردی، فعالیتهای آزمایشگاهی، تدریس با رویکرد تلفیقی از محورهای این دوره از جشنواره بود. در متوسطه دوم دو بخش حضوری و غیرحضوری وجود داشت. ما در درس آمادگی دفاعی از کمک نیروهای مسلح در راستای پدافند غیرعامل بهره میبریم. همچنین به درس سواد رسانهای تاکید شده که این روزها به شدت اهمیت یافته است.
دانش آموز را به مراکز مشاوره ارجاع دهند.
کاظمی اظهار کرد: نیازها و شرایط متفاوت است و دانش آموزان ممکن است به مشاوره ها ارجاع داده شوند و در این امر اختیار با مدیران مدارس است. اگر دانش آموزی به مشاور ارجاع داده می شود حتما ضرورت دارد و مثلا در یادگیری فرد اخلال ایجاد شده است. و می توان از این ظرفیت در فرایند آموزش و یادگیری دانش آموزان استفاده کنیم. استفاده دانش آموزان از موبایل نیز به اختیار مدارس گذاشته شده است البته ابلاغیه ای نیز برایش ارسال شده است.
کاظمی درخصوص لایحه پیشنهادی دولت گفت: برخی مواد قانونی دیده شد که در صحن مجلس مورد تاکید قرار گرفت که اگر به تایید شورای نگهبان برسد چند بند داریم که کمک میکند. کاظنی بیان کرد: لازم است آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای تقویت شود برای همین اقداماتی مشوق بیمهای و مالیاتی برای کارفرمایان برای ایجاد هنرستان جوار ایجاد شده است.
به گفته کاظمی سال قبل بیش از ۴۰ هنرستان ایجاد شده است. او گفت: امسال نیز بیش از ۲۰ هنرستان جوار ایجاد شده و افزایش یافته و باید خیلی بیشتر شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای تحقق سهم ۴۵ درصدی هنرستانی ها باید ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی تا پایان برنامه هفتم توسعه اضافه میشود، اما مجلس ۵۰ درصد را تصویب کرد پس با توجه به این مصوبه باید حدود ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شود که پیش نیاز دیده شود. ما در حال تدوین آیین نامه این مواد قانونی هستیم که درصورت تایید شورای نگهبان آیین نامه آماده باشد.