سهم آموزش و پرورش استثنایی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش جذب هزار و ۱۱۱ نفر است

سهم آموزش و پرورش استثنایی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش جذب هزار و ۱۱۱ نفر است

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با هماهنگی با سازمان ادارای و استخدامی سهم استخدامی آموزش و پرورش استثنایی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در اسفندماه برگزار می شود، هزار و ۱۱۱ نفر  جذب خواهد شد.

کارواشتغال به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، نشست خبری اقدامات و برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی امروز یکشنبه ۱بهمن ماه با حضور حمیدطریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد.
حمید طریقی حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: ارتقای کیفیت مدارس استثنایی به عنوان مدرسه دولتی مأموریت سازمان آموزش و پرورش استثنایی مثل   اجزای دیگر آموزش و پرورش است که این ارتقا از ابعاد مختلف از جمله  زیرساخت ها، پیروز انسانی، برنامه درسی در برمی گیرد .
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین موضوعات  سازمان آموزش و پرورش استثنایی جذب نیروهای متخصص  توانبخشی بود که در سومین آزمون استخدامی  آموزش و پرورش هزار ردیف استخدامی داشتیم که نتایج آن هفته گذشته منتشر شد. در این آزمون  افرادی دارای حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتار درمانی  می توانستند در این آزمون شرکت کنند که حدود بیش از   ۲ هزارو ۴۱۶ نفر در این آزمون ثبت نام و هزارو ۶۷۳   نفر شرکت کردند ، از این تعداد   هزار و ۱۶۸ نفر برای ارزیابی اولیه  قبول شدند و در نهایت  ۵۲۵نفر در ارزیابی قبول شدند و ابلاغ کاری آنها از امروز صادر شده است و با همکاری دانشگاه فرهنگیان  دوره صلاحیت این افراد برگزار خواهد شد.
وی افزود:  با توجه به ظرفیت استخدامی سازمان  دفترچه استخدامی تکمیل ظرفیت این آزمون  برای ۵۴۱ نفر هم منتشر می شود تا افرادی که نتوانستند خود را به مرحله ارزیابی نهایی برسانند ، دوبار فرصت استخدام  پیدا کنند .
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد:ما بخشی از نیروی انسانی ۲ هزار و ۳۳۲  نفر ردیف استخدامی داشتیم که  با آزمون استخدامی اموزگاران استثنایی  جذب کردیم و با هماهنگی با سازمان ادارای و استخدامی سهم استخدامی آموزش و پرورش استثنایی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در اسفندماه برگزار می شود، هزار و ۱۱۱ نفر  جذب خواهد شد.
طریفی حسینی گفت: ۸۱۹ مرکز جامع برای اقدامات سنجش ، آموزش، توانبخشی  و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی  داریم. درواقع در اکثر مناطق آموزشی ما حداقل یک مرکز جامع وجود دارد. این مراکز نقش پایگاه ثابت و دائمی سنجش نوآموزان را دارند و در کنار آن کار مداخلات تخصصی برای گروه‌های مختلف دانش آموزان که دارای اختلالاتی نظیر هیجانی و رفتاری و… هستند نیز انجام می‌دهند. طیف عظیمی از دانش آموزان ما که الان در مدارس عادی محصل هستند، گروه هدف این مراکز هستند.
وی ادامه داد: ما پس تشخیص معلولیت  و شدت آن باید تصمیم بگیریم که نوآموزان  در چه مدرس ، مقطع تحصیلی و توانبخشی تحصیل کنند و در این راستا کمیته جایدهی آموزشی در مراکز جامع ایجاد کردیم ؛ دراین کمیته یک نفر توانبخش، خانواده ،  معلم  و نماینده مدیران منطقه ، مدیر مرکز  حضور دارد و در این زمینه  تصمیم گیری می شود. در این راستا کمیته ارجاع هم راه اندازی شده است که دانش آموزانی که در مدارس عادی تحصیلی می کنند، توسط معلمان غربالگری و تشخیص داده شود، در صورت تشخیص خدمات توانبخشی دریافت کنند. همچنین ما آموزش به معلمان دوره ابتدایی آغاز کردیم که در فاز اول ۹۵ هزار معلم آموزش دیده اند.
طریقی حسینی درباره ارایه خدمات به دانش آموزان   تلفیقی  گفت: دانش آموزان با معلولیت بینایی، شنوایی  و  جسمی حرکتی در مدارس عادی تحصیلی کنند، با استفاده از ظرفیت مدارس استثنایی معلمان مدرسه عادی را طبق برنامه عملی و کار بینی آموزش می دهیم.

‌وی‌ادامه داد: خیرین مدرسه ساز قبول کردند که ۳۰۰ مدرسه بزرگ را در سال تحصیلی جاری برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی کنند تا این دانش آموزان استثنایی هم بتوانند با این مناسب سازی فیزیکی از این مدارس استفاده کنند.

 

طریفی با اشاره به لزوم اتخاذ یک برنامه عملی برای مهارت آموزی معلمان دانش آموزان استثنایی گفت: علاوه بر بحث مهارت آموزی، از مهر سال آینده دو رشته امور خدمات عمومی و رشته موسیقی هم برای دانش‌آموزان به مدارس استثنایی اضافه می‌شود؛ همچنین در حال بررسی برای ایجاد رشته گیاهان دارویی، دستیاری کشاورزی و کمک سراجی هستیم.

طریفی  درباره هزینه‌ای که آموزش هر دانش آموز استثنایی عنوان کرد: سرانه آموزش برای دانش آموز استثنایی حداقل ۵ تا حداکثر ۱۰ برابر دانش آموز عادی است. میانگین تراکم دانش آموزان استثنایی در کلاس کمتر از ۵ نفر است.

وی  درباره تعداد دانش آموزان استثنایی، تصریح کرد: روند تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه ما در گروه‌های معلولیت کلاسیک ثابت است اما این روند در برخی گروه های معلولیت مثل آسیب شنوایی به دلیل پیشرفت نظام سلامت رو به کاهش است. به طور کلی تعداد دانش آموزان استثنایی روندی ثابت و رو به کاهش دارد.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، سال قبل ۸۶۰ هزار نفر مورد ارزیابی شایستگی حرکتی قرار گرفته‌اند.

طریفی همچنین درباره آخرین آمار سنجش نوآموزان بدو ورود اعلام کرد که تا کنون مجموعا حدود ۷۰۰ هزار نفر یعنی تقریبا ۵۰ درصد تعداد کل نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ کلاس اول می‌روند تحت سنجش سلامت قرار گرفته‌اند و یا برای انجام این سنجش نوبت رزرو کرده‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه تا پایان سال جاری سنجش سلامت حدود یک میلیون نوآموز انجام می‌شود، بیان کرد: کار سنجش سلامت حدود ۶۰۰ هزار نفر دیگر را هم تا سه ماهه اول سال آینده انجام می‌دهیم و در خرداد ۱۴۰۳ پروند سنجش نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ به کلاس اول می‌روند بسته می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در باره کیفیت سنجش در مراکز جامع تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی با سایر مراکز تاکید کرد: کار سنجش توسط نیروهای رسمی آموزش و پرورش که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا در حوزه روان سنجی، تربیتی و ..‌ هستند انجام می‌شود. این افراد تحت آموزشهایی قرار گرفته‌اند. تست‌هایی که ما از نوآموزان می‌گیریم اصلا در بیرون از مراکز ما وجود ندارد و اگر کسی این تست را از بیرون انجام می‌دهد، درواقع تخلف می‌کند.

وی ادامه داد:ما تست‌های غربالگری خود را سالانه تغییر می‌دهیم. این تست‌ها حالت محرمانگی دارند و فقط توسط خود سازمان انجام می‌شود. نیروهای ما با یک ابزار کار تشخیص را انجام نمی دهند و حداقل از سه تا چهار ابزار اعم از تست، مشاهده بالینی، مصاحبه بالینی با والدین و مشاهدات معلم استفاده می‌کنند. نیروهای ما خبره و متخصص این کار هستند. اکنون سنجش در طول سال و بدون وقفه انجام می‌شود و متغیرهای سنجش ما نسبت به گذشته تغییر کرده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ نفر از معلمان دارای دانش آموز اتیسم در حال آموزش هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه  در مدارس عادی  بیان کرد: ۲۵ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در چهار گروه معلولیت با آسیب بینایی، شنوایی، اتیسم سطح بالا و معلولیت جسمی و حرکتی در مدارس عادی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می‌کنند. اصرار داریم این دانش آموزان به مدرسه‌ای روند که حداقل امکانات فراهم باشد. در این راستا جلسات مختلف با استان‌ها ها داشته و بخشنامه‌های مختلف برایشان فرستادیم. مدیران مدارس را آموزش دادیم که برای مثال کلاس این دانش آموزان را در طبقه همکف جای دهی کنند.

وی ادامه داد: برای مناسب سازی نیز خانواده‌ها و خیرین نیز کمک می‌کنند. برای ما مهم است خصوصا در مدارس بزرگ مقیاس این مناسب سازی را انجام دهیم. به نفع خود دانش آموزان است و ترجیح خودشان بر این است که در مدارس عادی تحصیل کنند. در برخی استان‌هایمان تمام دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی درس می‌خوانند.

طریفی در خصوص فعالیت مراکز جامع سنجش و سنجش کودکان چهار ساله در این مراکز بیان کرد: مراکز جامع ما شرایط پذیرش کودکان از ۴ سالگی را دارند اما اولویت ما سنجش نوآموزانی است که سال آینده کلاس اول می‌روند. با این حال این شرایط فراهم است که تست برای کودکان سنین پایین تر انجام شود. از خانواده‌ها خواهش داریم با دیدن اولین نشانگان در خصوص رفتار و حرکت غیر عادی از سوی کودک خود به مراکز ما مراجعه کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین اعلام کرد که این سازمان حدود ۱۱۹ پروژه در حال ساخت مدرسه استثنایی در دستور کار خود دارد که از این تعداد ۵۶ مورد بالای ۵۰ درصد و ۲۸ مورد بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته وی، در سال جاری ۴۲ کد مدرسه جدید کاردانش خاص صادر و حدود ۸۰ رشته محل جدید ایجاد شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما با استفاده از ظرفیت مدارس استثنایی کار آموزش معلمان مدارس عادی را انجام می‌دهیم، گفت: معامان مدارس عادی دارای دانش آموز استثنایی در مدرسه استثنایی حضور می‌یابند و در قالب برنامه آموزشی عملی مهارت‌های لازم برای کار با دانش آموز استثنایی را به آنها یاد می‌دهیم.

طریفی با اشاره به اهمیت وجود اتاق تحرک و جهت یابی برای دانش آموزان نابینا، یادآور شد: از سال‌های قبل ایجاد این اتاق محقق شده است. برای ایجاد این اتاق منابعی را در اختیار برخی مدارس که تعداد نابینایان آن قابل توجه بود قرار دادیم. خیلی از مدارس ما تجهیزات خوبی دارند و از نظر تجهیزات خیلی مشکلی ندارند. مسئله اصلی ما نیروی انسانی بود که اکنون با جذب مربیان این مسئله رفع می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان جذب مربی امور تربیتی در مدارس استثنایی را فراهم کردیم، توضیح داد: میانگین کشوری تعداد کل دانش آموزان در یک مدرسه استثنایی حدود ۵۰ نفر است. با هماهنگی با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه امکان جذب مربی امور تربیتی برای مدارس استثنایی در آزمون اسفندماه را فراهم کردیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در بخش دیگر سخنان خود درباره تامین هزینه ایاب و ذهاب و سرویس مدرسه دانش آموزان استثنایی خاطر نشان کرد: تعهد شهرداری‌های سطح کشور در خصوص سرویس مدرسه و ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این رقم تا کنون حدود ۵۳ میلیارد تومان محقق شده است. این رقم یا به صورت کمک مستقیم یا ارائه خدمات بوده است.

 

طریفی تاکید کرد: انتظار داریم شوراهای شهرداری‌ها از حالا پیش بینی مبلغ کمک ها و منابع سال آینده در خصوص ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را داشته باشند. از ابتدای سال تحصیلی تا کنون خود سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود ۸۰ میلیارد تومان به ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی تخصیص داده است که این منابعی است که باید در امور آموزشی و پرورشی و نه ایاب و ذهاب هزینه می‌شد، با این حال خود سازمان به این امر کمک کرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید