سهم ۵۰ درصدی وزارت علوم در اشتغال دانشجویان
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: ۵۰ درصد این امر در وزارت علوم محقق میشود، به این معنا که وزارت علوم باید آییننامهها، قوانین و روشهای خود را بر مبنای افزایش همکاری صنعت با دانشگاه تدوین کند تا دانشآموختگان مهارتها و توانمندیهای بهتری برای اشتغال داشته باشند.
به گزارش کارواشتغال به نقل از انا نیوز : محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرگزاری آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا درباره برنامههای وزارت علوم برای بهبود وضعیت اشتغال دانشآموختگان دانشگاهها و استفاده موثر از آنها در تقویت تولیدات دانشبنیان گفت: از منظر آسیبشناسی، باید به این نکته اشاره کنم که ۵۰ درصد این امر در وزارت علوم محقق میشود، به این معنا که وزارت علوم باید آییننامهها، قوانین و روشهای خود را بر مبنای افزایش همکاری صنعت با دانشگاه تدوین کند تا دانشآموختگان مهارتها و توانمندیهای بهتری برای اشتغال داشته باشند.
وی افزود: مسلما برنامههای درسی و امتیازاتی که برای دانشجویان در نظر گرفته میشود، در این موضوع بسیار اثرگذار خواهد بود، اما از سوی دیگر، وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی نیز باید در این راستا سرمایهگذاری کرده و پیگیر موضوع باشند، چراکه این مقوله به صرف صحبت محقق نمیشود و وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی باید بتوانند برنامههای منسجمی ارائه داده و شرایط کسبوکار را بهبود بخشند و فرصتهای شغلی جدیدی را به وجود آورده و در اختیار جوانها و فارغالتحصیلان قرار دهند و نقشی اساسی در افزایش فرصتهای شغلی ایفا کنند.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز بر این امر تأکید دارند که باید تولید، بهرهوری و رقابتپذیری افزایش یابد و این نکات طبیعتاً در صنایع، دستگاههای اجرایی، بخشهای خصوصی و … محقق میشود.
** وظیفه دانشگاهیان تامین نیروی انسانی متخصص است
سیف با بیان اینکه وظیفه دانشگاهیان نیز ارائه راهکار و کمک برای رفع مشکلات صنعت و همچنین تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز است، تاکید کرد: بهطور مثال در صنعت خودروسازی، نیازهای فنی و علمی وجود دارد که اگر صنعت خودرو پای کار بیاید و از توان علمی دانشگاهها استفاده کند و از پایاننامههای ارشد و دکتری حمایت و پشتیبانی کند، کم کم این مشکلات رفع میشوند. البته، همه مشکلات صنایع نیز از جنس علمی و فناوری نیستند که طبیعتا آن مشکلات نیز باید از طرق قانونی خود رفع و محیط کسب و کار و فعالیت شرکتها بتواند بهتر شده و صنایع کشور نیز بتوانند با شرایط بهتری با رقبای خارجی خود رقابت کنند.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال برای همافزایی حداکثری مراکز علمی و اجرایی و استفاده از علم روز چه الزاماتی وجود دارد، تاکید کرد: تکیه بر دانش روز بودن، در زندگی شخصی، اجتماعی و حوزههای کشورداری، صنعتی، کشاورزی و … هدفگذاری بسیار هوشمندانه است که نباید فقط به صنایع محدود شود.
** اهمیت اشتغال با توجه به تاکیدات رهبری برای سال باید دو چندان باشد
سیف ادامه داد: نامگذاری سال باعنوان «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» و تاکید مقام معظم رهبری بر این مقوله نیز حاکی از این است که باید اهمیت آن برای کشور دوچندان باشد و از آن بهعنوان یک خطمشی بهره گرفته شود. دستگاهها و مراکز اجرایی با مقایسه خدمات و فعالیتهای خود با نمونههای بینالمللی محدودیتها و مشکلات را به صورت مستمر احصا و از طریق مراکز علمی، آنها را مورد مطالعه و آسیبشناسی قرار دهند، مسلما حاصل این همکاریها میتواند به بهبود کیفیت و بهرهوری و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور باشد.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: به عنوان نمونه اثر اصلی این همکاری در صنعت، اشتغال، بهبود بهرهوری در کارخانجات، بهبود فرصتهای شغلی، رقابتهای بینالمللی و موارد مشابه خواهد بود، بنابراین باید تمام وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی از ظرفیتهای موجود بهره گرفته و در مسائل علمی سرمایهگذاری بیشتری داشته باشند.
** اختصاص نیم درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیق و توسعه در سال های اخیر
سیف گفت: کشور ما در سالهای اخیر، حدود نیم درصد GDP (تولید ناخالص ملی) را به تحقیق و توسعه، اختصاص داده است؛ اما در کشورهایی که ما ادعای رقابت با آنها را داریم یا میخواهیم در مسائل صنعتی و اجرایی به آنها برسیم، حداقل ۳ الی ۴ درصد از GDP را به این امر اختصاص داده و سرمایهگذاریهای خیلی گستردهای برای تولید و ارائه دستاوردهای علمی جدید انجام دادهاند.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مسیر رسیدن به نقطه مطلوب را بدون این سرمایهگذاریها نمیتوان به درستی طی کرد؛ بنابراین انتظار میرود کشور برای کسب دانش روز، برنامهریزیهای اصولی و مدون، سرمایهگذاری در مسیر علم و مشوق جامعه دانشگاهی بودن گامی اساسی بردارند.
** لزوم تجدید نظر دستگاههای اجرایی کشور بر پژوهش
سیف اظهار کرد: بر این اساس در کنار روشها و راهکارهای قبلی که میتواند زمینه همکاریها را فراهم کرده و زنجیره دانش تا ارزش را تشکیل دهد، ضروری است همه صنایع دولتی و خصوصی و دستگاههای اجرایی به صورت جدی در سرمایهگذاریهای خود برای پژوهش و دستیابی علمی روز تجدید نظر کرده و متناسب با خواستهها و ایدهآلهایی که انتظار دارند، برای این موضوع پیشبینیهای مالی و سرمایهگذاریهای لازم را نیز انجام دهند.