سونی ۱.۷ میلیارد دلار برای پردازنده PS3 هزینه کرده بود
- طبق گزارشات، شرکت سونی (Sony) حدود ۱.۷ میلیارد دلار برای پردازنده پلی استیشن ۳ هزینه کرده بود.
- تخمین زده میشود که این شرکت در ابتدا ۳۰۰ دلار از هر کنسول فروخته شده، ضرر کرده است.
- درآمد سونی در نسل هفتم عمدتاً از فروش نرمافزار به دست آمد.
به گزارش کارواشتغال از گیمفا : پلی استیشن ۳ سونی ۱۷ سال پیش عرضه شد. اگرچه نتوانست مانند نسخه قبلی خود به ارقام فروش انبوه دست یابد، اما سختافزارش از چند جهت پیشگامانه بود.
پلی استیشن ۳ اولین کنسولی محسوب میشود که پشتیبانی از Blu-ray را ارائه داد و با عملکرد گسترده آنلاین عرضه شد. بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده، توسعه این پردازنده ۱.۷ میلیارد دلار برای سونی هزینه داشت که سالهای اولیه ساخت این کنسول را برای شرکت مورد بحث سخت کرده بود.
چرا اهمیت دارد: این پردازنده دلیل اصلی سونی برای نادیده گرفتن قابلیت Backward Compatibility عناوین پلی استیشن ۳ است. بنابراین، علیرغم نکات مثبتی که داشت، موتور پهنای باند سلولی برای سونی به دور از موهبت بود.
طبق گزارش بلومبرگ (Bloomberg)، سونی ممکن است به تنهایی ۱.۷ میلیارد دلار برای توسعه پردازنده پلی استیشن ۳ هزینه کرده باشد.
bogorad222
پلی استیشن ۳ با پرفروشترین کنسول سونی فاصله زیادی داشت و معماری Cell نیز رشد چندانی را با خود به همراه نیاورد. این پردازنده یک سرمایهگذاری عظیم برای پلی استیشن بود و توسط سونی، آیبیام (IBM) و توشیبا (Toshiba) توسعه داده شد.
این همکاری مطمئناً جاهطلبانه بود، زیرا شرکتها امیدوار بودند از Cell برای تامین انرژی قطعات مختلف سختافزاری؛ از جمله تلویزیون، دوربین و … استفاده کنند. علیرغم سرمایهگذاری گسترده، موتور پهن باند سلولی نتوانست به اهداف خود دست یابد.
همچنین CPU مورد بحث دلیل اصلی قیمت ۶۰۰ دلاری پلی استیشن ۳ بود. پردازنده سونی موفق نشد، زیرا استفاده از آن در آن زمان بسیار سخت بود و سازندههای ترد پارتی، ایکس باکس ۳۶۰ را برای توسعه بازیهای خود ترجیح میدادند.
سونی بعداً به سمت پردازندهای ایدهآلتر با معماری x86 که توسط AMD برای پلی استیشن ۴ ساخته شد، روی آورد.
اگر این سرمایهگذاری را با APU معمولی مبتنی بر AMD که در کنسولهای امروزی استفاده میشود مقایسه کنیم، متوجه میشویم که سونی در آن زمان چندین برابر بیشتر از چیزی که نیاز بوده، هزینه کرده.
APUهای فعلی مورد استفاده در پلی استیشن متعلق به خانواده پردازندههای رایزن (Ryzen) هستند که شباهتهای زیادی با همتایان PC خود دارند. این امر هزینههای تحقیق و توسعه مربوط به ایجاد یک فناوری کاملاً جدید، مانند موتور پهن باند سلولی را حذف میکند.
سونی در ابتدا از هر کنسولی که فروخت حدود ۳۰۰ دلار ضرر کرد، به این امید که بتواند آن را از طریق فروش نرمافزار جبران کند. این تلفات در نهایت با ارزانتر شدن تولید پلی استیشن ۴ کاهش یافت. بسیاری بر این باورند که پلی استیشن ۳ در اواخر نسل خود بازگشتی عظیم داشته، اما همچنان ضعیفترین کنسول پلیاستیشن تاکنون است.