میزان بودجه رتبه بندی معلمان نا کافی است

طرح رتبه بندی معلمان در پیچ و خم تامین مالی

 

 کارواشتغال : طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

 

در شیوه‌نامه دولت برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان آمده است:

 صلاحیت‌های معلمی شامل برآیندی از سه صلاحیت است. صلاحیت‌ عمومی، صلاحیت‌ تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای.

 

 بر اساس این طرح، معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی شامل این طرح هستند. مشمولان فوق در صورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

 

 بن‌بست بودجه ناکافی!

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب کلیات لایحه رتبه بندی معلمان در هفته اخیر فعالیت پارلمان گفت: رتبه بندی معلمان حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا به صورت کامل اجرا شود.

این درحالی است که بودجه دولت برای رتبه بندی ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود و آماری که اعلام کرده‌اند اضافه شده، ۸ هزار میلیارد تومان است و آن هم رتبه بندی معلمان را کامل اجرا نمی‌کند. آن مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام شده در رسانه‌ها، پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای اجرای رتبه بندی در لایحه بودجه بوده است.

 

حجت الاسلام فلاحی اضافه کرد: دولت عدد اجرای رتبه بندی معلمان را کم گذاشته است، در حالیکه می‌داند کافی نیست؛ همچنین بیان می‌شود که نیمی از نظام رتبه بندی به اجرا در بیاید. در صورتی که یا باید کل این نظام را اجرا کرد یا آن را در کل به اجرا در نیاورد.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید