ورود بازار کار دانشجویان مرکز علمی کاربردی مدیریت صنعتی تبریز

کارواشتغال به نقل از خبرگزاری ایسنا :  رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی تبریز با بیان این‌که بالای ۷۳ درصد از دانشجویان این مرکز وارد بازار کار شده‌اند، گفت: دانشجویان این مرکز علاوه بر مطالب علمی، مطالب عملی را هم یاد می‌گیرند و  در نتیجه زودتر می‌توانند به بازار کار و جامعه وارد شوند و اشتغالزایی کنند.

صمد رضاپوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاسیس این مرکز با اخذ مجوز از دانشگاه جامع استان در سال ۷۸ و  پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت ترمی و تک درسی و پودمانی، اظهار کرد: دروس رشته‌های حسابداری مالی، حسابرسی، حسابداری بهای تمام شده، حسابداری صنعتی، مدیریت کسب و کار، مدیریت اداری، روابط عمومی و فناوری اطلاعات در طول سال‌های گذشته در این مرکز تدریس شده و در طی این مدت، تعداد ۹۲۵۰ نفر از این مرکز فارغ التحصیل شده‌اند.

وی افزود: اکنون تعداد ۷۵۰ نفر دانشجو در این مرکز تحصیل می‌کنند و ۹۲ مدرس نیز با مدرک دکتری و فوق لیسانس که عمدتا بیش از ۱۵ سال سابقه کار در ادارات مرتبط را دارند، در این مرکز مشغول تدریس هستند.

وی با بیان این‌که یکی از شاخص‌های مراکز علمی کاربردی، استفاده از اساتید دارای تجربه است، ادامه داد: در کلاس‌های مراکز علمی کاربردی، همزمان با تدریس دروس به صورت نظری، تجربیات عملی اساتید نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و از این بابت، رغبت به حضور در کلاس بالا می‌رود.

رضاپوری با اشاره به در دسترس بودن محل ساختمان مرکز و برخورداری دانشجویان از مجموعه فضای آموزشی استاندارد، اظهار کرد: این مرکز در طول سال‌های گذشته، موفقیت‌های زیادی را در زمینه پرورش کارآفرینان برتر، نیروی انسانی ماهر و مهارت آموز، کسب مقام‌های مختلف در مسابقات علمی، ورزشی و انجمن‌های علمی دانشجویی، معرفی بهترین کارآفرینان به جامعه کشور و … کسب کرده است.

وی با اشاره به کسب مجوز مرکز نوآوری این مرکز آموزشی از سال ۹۷، گفت: در طول سه سال گذشته، فعالیت‌هایی چون برگزاری استارت‌آپ‌های استانی در این مرکز انجام گرفته که نتایج خوبی نیز برای دانشجویان داشته است. بالای ۴۰۰ ایده از طرف دانشجویان در مرحله پیش داوری این رویدادها مورد ارزیابی قرار گرفته و با راه یابی ۶۲ ایده به مرحله پایانی داوری، تعدادی ایده برتر به مرحله تجاری سازی و عقد قرارداد منجر شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت هفت هسته در زمینه بورس، تولید محتوا و خدمات اجتماعی این مرکز نوآوری، افزود: امیدواریم پس از این، با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، این مرکز نوآوری، فعال تر بوده و در راستای اهداف سازمان، گسترش یابد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی تبریز با اشاره به فعالیت دفتر کارآفرینی این مرکز، تشریح کرد: این دفتر در سال ۹۹، اقدام به برگزاری دو استارت‌آپ کرده که بالغ بر ۲۱۰ ایده به دبیرخانه این رویدادها رسیده و ۸۴ ایده نیز برای داوری نهایی انتخاب شده بودند که در نهایت از بین۱۰ ایده برتر مرحله نهایی، هفت ایده در همان محل استارت‌آپ به فروش رسیده و اکنون در حال تجاری سازی هستند.

وی افزود: در دفتر کارآفرینی این مرکز طی سال گذشته، ۹ وبینار تخصصی و نشست‌های تخصصی برگزار شده و دوشنبه‌های کارآفرینی با حضور اساتید محترم مرکز جهت مشاوره کارآفرینی به دانشجویان و کافه کارآفرینی جهت بیان نظرات دانشجویان را داشتیم که در این راستا ما نیز از این نظرات، بهره کافی برده‌ایم.

وی در خصوص برنامه‌های این دفتر کارآفرینی در سال ۱۴۰۰، گفت: در سالجاری برگزاری ۱۲ وبینار تخصصی(شش ویبنار تاکنون برگزار شده) و پنج نشست تخصصی (دو نشست تاکنون برگزار شده) در دستورکار بوده و هم‌چنین برنامه‌هایی چون دوشنبه‌های کارآفرینی نیز به روال گذشته پابرجا خواهد بود.

برگزاری المپیاد علمی استانی در بین دانش آموزان سال آخر دبیرستان در شش ماهه دوم سالجاری

رضاپوری از برگزاری المپیاد علمی استانی در بین دانش آموزان سال آخر دبیرستان در شش ماهه دوم سالجاری توسط این مرکز خبر داد و گفت: در حال برنامه ریزی برای برگزاری استارت‌آپ دیگر در دی ماه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش مراکز علمی کاربردی در فرهنگ کارآفرینی، تصریح کرد: پیش از هر چیز باید مردم مشتاق باشند که به طرف کارآفرینی حرکت کنند تا از بحث مصرف گرایی به سمت ایجاد اشتغال و کارآفرینی سوق یابند، وقتی این فرهنگ اشتیاق نهادینه شد، مراکز آموزشی می‌توانند نقش خود را به عنوان مرکزی که ماموریت اصلی آن، پرورش نیروی انسانی مهارت محور است به خوبی ایفا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که جامعه کنونی به این نتیجه رسیده که برای پیشرفت و توسعه کشور، نیروی انسانی علمی به تنهایی موثر نیست و باید توام با علم، مهارت و تجربه هم آموخته شود، این فرهنگ می‌تواند مراکز آموزشی را به سمت مهارت آموزی بیشتر دانشجویان حرکت دهد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی تبریز تاکید کرد: امیدواریم با نیازسنجی درست در کشور و ابلاغ دستورالعمل‌های صحیح و متناسب با آن به مراکز آموزشی در زمینه مهارت آموزی، ما هم بتوانیم بر اساس نقش و انتظارات مردم، در اجرای اهداف و تامین نیازها همکاری داشته باشیم.

وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه نسل سوم انقلاب بوده و رسالت و ماموریت آن نیز تربیت نیروی انسانی ماهر و مهارت آموز برای جامعه است، لذا در این خصوص باید ابتدا آحاد مردم علاقه به یادگیری علوم عملی و تجربی داشته باشند تا با انجام نیازسنجی درست و اصولی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی، برنامه‌های ابلاغی این دانشگاه، تاثیر بسزایی در تحقق اهداف دانشگاه‌های نسل سوم خواهد داشت.

وی با بیان این‌که برنامه‌های مراکز علمی کاربردی انطباق بالای ۹۰ درصدی با فعالیت‌های دانشگاه‌های نسل سوم دارند، متذکر شد: اگر ما می‌خواهیم آموزش‌های دانشگاهی موثر باشد، باید پس از فرهنگسازی در بین مردم، ارتباط دانشگاه با صنعت نیز تسریع یابد و بخش صنعت از نیروهای دانشگاهی در زمینه توسعه و نوآوری استفاده کند.

رضاپوری با بیان این‌که وقتی فرهنگسازی مردم، تسریع ارتباط دانشگاه و صنعت و سپس اجرای ابلاغیه‌های دانشگاه جامع به درستی انجام گیرد، مراکز آموزشی به اهداف دانشگاه‌های نسل سوم کشور جامه عمل می‌پوشانند، گفت: دانشجویان می‌توانند با تحصیل در این دانشگاه، گام‌های بیشتری را در راستای اشتغال و ورود به بازار کار بردارند، لذا در این راستا توصیه می‌کنیم، کسانی که به فکر ایجاد اشتغال برای خود و کشور هستند، حتما در این دانشگاه‌ها ثبت‌نام و تحصیل کنند زیرا ما اکنون به توسعه و جهش در زمینه تولید نیاز داریم و این هدف نیز فقط با علوم نظری به دست نمی‌آید ونیاز به تحصیل دانشجویان در محیط کار واقعی داریم.

وی افزود: این مرکز افتخار دارد که در طول سال‌های گذشته، ۲۷ کارآفرین را تحویل جامعه دهد. برترین کارآفرین کشوری در سال ۹۸ و دو کارآفرین برتر سطح استان نیز از مرکز بوده‌اند.

وی  ادامه داد: تمامی کارآفرینان فارغ‌التحصیل این مرکز، دارای شرکتی بزرگ با چندصد کارمند و کارگر هستند که جای تقدیر دارد. 

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی تبریز با اشاره به ادغام مرکز نوآوری و دفتر کارآفرینی این مرکز تحت عنوان “کارنو”، گفت: در این راستا گام‌های موثری را برای ایجاد هم افزایی در بین دانشجویان، مشورت ایده پردازی برداشته شده و این امر ادامه خواهد داشت. این مرکز از دانشجویانی که نوآوری دارند حمایت‌های مالی داشته و حتی در تفاهم نامه‌ای با پارک علم و فناوری، این نهاد نیز حمایت‌های لام را از ایده‌های خلاق خواهند داشت.

وی در خصوص رشته‌های تدریس شده در این مرکز، تشریح کرد: این مرکز برای مهرماه ۱۴۰۰ در دو مقطع کاردانی و کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو کرده و در هشت رشته کاردانی امور بورس، امور بیمه، بازرگانی گمرکی، حسابداری امور مالی، مدیریت کسب و کار، بازرگانی با گرایش امور نمایشگاهی، مدیریت سرپرسی توزیع کار و خدمات و فن‌آوری اطلاعات و در مقطع کارشناسی رشته‌های مدیریت کسب و کار، حسابداری امور مالی، مدیریت بیمه، مدیریه بورس، مدیریت امور گمرکی و مهندسی فناوری اطلاعات دانشجو می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: ما از هر گونه اقدامی که منجر به پیشرفت آموزش به خصوص آموزش‌های مهارت محور در جامعه می‌شود، صادقانه حمایت کرده و از همه صاحب نظران درخواست می‌کنیم تا پیشنهادهای خود را ارائه دهند زیرا توسعه، اشتغالزایی و کاهش بیکاری در کشور تنها با هم فکری و همدلی همه صاحبنظران و اندیشمندان عملی و نظری انجام می‌گیرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید