امیرحسین صدیق و روایت‌هایی دانش‌محور در «معجزه امید»

امیرحسین صدیق و روایت‌هایی دانش‌محور در «معجزه امید»

گفت‌وگو و اسلوب آن در برنامه‌های تلویزیونی مهم است. این اهمیت به ویژه در برنامه‌هایی که سرگرم‌کنندگی آن‌ها در درجه اول قرار نداشته و فضایی مستند، علمی و آموزشی- اقتصادی دارند، بیشتر هم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «معجزه امید» که چهار فصل تولید را پشت سر گذاشته درباره انرژی‌های پویایی است که صرف تولید داخلی و کارآفرینی می‌شوند. در این برنامه که جمعه‌ها حوالی ساعت ۲۰:۰۰ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود با صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان و دست‌اندرکاران توسعه اقتصادِ دانش‌محور که مشغول تجاری‌سازیِ نتایج حاصل از تحقیق و توسعه به منظور هم‌افزاییِ علم و ثروت و تحققِ اهداف علمی و اقتصادی هستند گفت‌وگو می‌شود و از این منظر اهمیت «گفت‌وگوی موثر» خود را بیشتر نشان می‌دهد چرا که بسیاری هنوز با قصه تولید این کارآفرینان در داخل کشور آشنا نیستند.

*استفاده از تجربه داستان‌گویی در انتقال مفاهیم علمی

امیرحسین صدیق را بیشتر با بازی در نقش‌های مختلف تلویزیونی و سینمایی می‌شناسیم؛ او اجرای برنامه «کتاب ‌باز» را نیز در کارنامه خود دارد و حالا اجرای مجموعه «معجزه امید» تجربه دیگر او در ظرف اجرای برنامه‌های تلویزیونی است.

 

صدیق پیرامون اجرای «معجزه امید» گفت: تجربه داشتن در امر گفت‌وگو در این نوع برنامه‌سازی مهم است و به نظرم علت انتخاب من برای این کار این بود که از تجربه من برای گپ و گفت با کارآفرینانِ بخش صنعت که بخش زیادی از آنها تجربه زیادی در گفت‌وگو ندارند استفاده شود و مهم بود کسی وظیفه میزبانی و اجرای برنامه را بر عهده بگیرد که بتواند با سوژه‌ها ارتباط برقرار کند و زمینه انتقال مباحث با زبانی همه‌فهم را برای بینندگان فراهم کند.

بازیگر «قصه‌های تا به تا» با بیان اینکه من از کودکی با بخش تولید آشنا بودم ولی در عین حال در «معجزه امید» با مشکلات و فواید کار تولیدی و کارآفرینی بیشتر آشنا شدم؛ افزود: فکر می‌کنم حضور در مستندهای دیگری که تجربه کرده بودم برای برقراری ارتباطی موثر با کارگران و کارآفرینان صنایع تولیدی کمک‌کننده بود.

صدیق افزود: متن‌هایی هم حاضر می‌شد و به دستم می‌رسید مبتنی بر سوالاتی که در همه برنامه‌های تلویزیونی پرسیده می‌شود. این سوالات را همراه با تهیه‌کننده و کارگردان برنامه تغییراتی می‌دادیم که شکل ارائه جذاب‌تری پیدا کنند. در جلسات اتاق فکر به این نکته رسیدیم که برنامه باید به نوعی تولید شود که برای مخاطب عادی که به دلیل شناخته شدن چهره من روی این کانال می‌ایستد و به بحث تولید و آن بخش از صنعت هم علاقه ندارد جذابیت ایجاد کند. این اتفاق هم به لحاظ تصویری که با همکاری کارگردان و تدوین‌گر محقق می‌شد و هم از زاویه ارائه من باید به گونه‌ای رقم می‌خورد که برای مردم عادی هم مورد توجه باشد.

 

بازیگر «داستان یک شهر» با اشاره به اینکه بحث‌ها در «معجزه امید» تخصصی بود، اذعان کرد: وقتی کارآفرینان و مدیران صنعتی از واژه‌های فنی آن رشته استفاده می‌کردند می‌گفتم فکر کنید من همان کسی هستم که علاقه‌ای به تولید مثلا فلان ربات ندارد به گونه‌ای توضیح دهید که در بیننده ایجاد علاقه و کنجکاوی کند و مخاطب برایش جالب شود که به طور مثال یک محصول خاص در ایران تولید می‌شود. امیدوارم به نتایجی که در هم‌فکری با کامران خالقی کارگردان کار که جوان خوش‌فکری هستند و تهیه‌کننده محترم رسیده باشیم.

*حمایت مستمر از محصولات دانش‌بنیان

صدیق تاکید کرد: سال‌هاست قرار است سیاستِ مدیران و مسئولان متمرکز بر تولید ملی و افزایش توان داخلی، توجه به صنایع دانش‌بیان و … باشد. بسیاری از محصولات داخلی مثل صنعت رباتیک که قابل رقابت با انواع خارجی خود هستند به حمایت بیشتری نیاز دارند. این درد و دلی است که میان کارآفرینان بخش صنعت مشترک است و برخی از تولیدکنندگان در این برنامه راه حل‌هایی را مطرح می‌کنند که ممکن است راه‌گشا باشد.

«بازیگر پلاک ۱۳» با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در انتخاب یک پروژه دخیل است، بیان کرد: به هر حال این حرفه من است و بحث کاری و مساله مالی هم برای من مهم است اما خیلی وقت‌ها شده پیشنهاداتی را انتخاب ‌کنم که تهیه‌کننده یا کارگردان جوان چون امکان جذب سرمایه نداشته اما ذهن باز و هدفی تحسین‌کننده داشته با حداقل هزینه یا بدون هزینه وارد آن پروژه شده‌ام.

*به خاطر انگیزه مالی مخاطب را از دست نمی‌دهم

صدیق ادامه داد : مخاطبی که سازنده انتخاب می‌کند، کار گروهی و عوامل پشت صحنه برایم مهم است. اگر کاری را دوست داشته باشم و بدانم مردم هم از آن استقبال می‌کنند امکان همکاری را فراهم می‌کنم. به نوعی که اندک آبرویی که در این سال‌ها جمع کرده‌ام و مخاطبانی که هستند را به خاطر انگیزه مالی از دست ندهم.

صدیق در پایان یادآور شد: برای احترام به بیننده لازم است که برنامه‌ها در ساعت و زمان مشخصی پخش شوند. من گاهی برنامه‌های خودم را در شبکه‌های مختلف نمی‌توانم دنبال کنم چون جابجایی ساعت و زمان پخش در کنداکتور به دلیل اضافه شدن بدون اطلاعِ برنامه‌های مختلف مثل فوتبال، خبر، برنامه‌های مناسبتی و … مدام اتفاق می‌افتد که به نظرم نیاز به توجه مدیران تلویزیون دارد. متاسفانه گاهی با این اتفاقات مخاطب از دیدن برنامه مورد نظرش منصرف می‌شود. امیدوارم در این زمینه بازنگری شود تا بینندگانی که برنامه‌های مختلف را پیگیری می‌کنند از دیدن برنامه مورد نظرشان دلسرد نشوند.

بازیگر «هتل» درباره بازخوردی که تاکنون از حضور در این مجموعه گرفته توضیح داد: از کسانی که مجموعه را دیده‌اند بازخورد مثبت گرفته‌ایم و این هم بیشتر به این قضیه برمی‌گردد که بسیاری از تولید برخی محصولات در بخش‌های مختلف صنعتی در ایران خبر ندارند. همین‌طور بخشی که به چالش‌ها و مشکلات بخش تولید پرداخته می‌شود هم جذاب است.

*شناخت شرکت‌هایی که ما را از واردات بی‌نیاز می‌کنند

علیرضا ابراهیم‌آبادی تهیه‌کننده مجموعه «معجزه امید» درباره تولید این مستند گفت: بنا بر رسالتی که هر یک از ما در رسانه داریم باید نیاز‌ها و اولویت‌های جامعه را بیابیم و درباره آن برنامه بسازیم. به نظرم در شرایط اقتصادیِ حال حاضر پرداختن به شرکت‌های دانش‌بنیان که ما را از واردات محصولات خارجی بی‌نیاز می‌کنند بسیار مهم است.

این تهیه‌کننده ادامه داد: بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و با توجه به شعار اقتصادی که در ابتدای هر سال اعلام می‌شود تلاش کردیم در یک برنامه تلویزیونی به معرفی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازیم. در این راستا پس از نگارش طرح اولیه و تایید آن وارد فاز تولید شدیم و تا اکنون چهار فصل از «معجزه امید» را از شبکه پنج سیما روانه آنتن کرده‌ایم.

ابراهیم‌آبادی با اشاره به اینکه مصرف‌کننده داخلی باید بداند توانایی تولید بسیاری از محصولاتی که از خارج از کشور وارد می‌شوند در داخل وجود دارد؛ افزود: موردی که در برخی از قسمت‌های این برنامه با آن روبرو شدیم این بود که محصولاتی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر نسبت به نمونه‌های خارجی در داخل تولید می‌شوند.

*پیش‌درآمدی نمایشی برای ورود به مباحث علمی

تهیه‌کننده «معجزه امید» پیرامون برقراری ارتباط بهتر با مخاطب توضیح داد: برای این امر در ابتدای هر برنامه بخش‌های نمایشی را برای معرفی هر محصول در نظر گرفتیم. در کنار آن از حضور امیرحسین صدیق بازیگر خوب کشورمان بهره بردیم که ضمن اجرای برنامه این بخش‌های نمایشی را هم بازی می‌کنند. از سوی دیگر به صورت زیرنویس معادل فارسی برخی از واژه‌ها و اصطلاحات نمایش داده می‌شود که مخاطب عام متوجه شود از چه چیز صحبت می‌شود و به صورت نمایشی و در گپ و گفتی صمیمانه اما دانش‌محور آن محصول را معرفی می‌کنیم.

وی درباره حضور صدیق در این فصل از برنامه گفت: در فصل‌های قبل از افرادی استفاده شد که فقط مجری بودند و بازیگر نبودند. به این نتیجه رسیدیم که برای ارتباط موثرتر بهتر است در برنامه از چهره‌ای استفاده کنیم که هم نوستالژی باشند و جوان‌های امروز او را بشناسند و هم با او خاطره داشته باشند. از سوی دیگر باید کسی را انتخاب می‌کردیم که در کنار موارد ذکر شده توانایی برقراری ارتباط با صاحبان کسب و کار و گپ و گفتی صمیمانه و داستان‌گو را داشته باشد.

ابراهیم‌آبادی با مهم دانستن تولید چنین برنامه‌هایی بیان کرد: به نظرم پرداختن به توان تولید داخلی بسیار مهم است. کمااینکه در شبکه‌های دیگر هم با ساختارهای دیگر به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته می‌شود.

وی افزود: تولید دستگاه دیالیز و ایجاد مراکزی برای دیالیز افراد بی‌بضاعت، ساخت پروتزهای درمانی مطابق دانش روز و … برخی از دستاوردهای این شرکت‌هاست که در گذشته از خارج وارد می‌شد اما امروز کشور در تولید آنها خودکفا شده است، مساله‌ای که نباید به راحتی از کنار زحمات و تلاش‌های مبدعان تولیدِ مبتکرانه گذشت.

این تهیه‌کننده درباره بازخوردهای دریافت شده نیز اظهار کرد: خدا را شکر تلاش‌های تیم تولید جواب لازم را گرفته و بازخوردها مثبت بوده است. تاکنون هر قسمت از برنامه چون یک نوآوری را به جامعه معرفی می‌کند مورد استقبال مخاطب قرار گرفته و از این بابت بسیار خوشحالم.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید