بنزین سه نرخی نمیشود/ ناگزیر به واردات بنزین هستیم
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت ریلگذاری اتفاق افتاده است، ابراز امیدواری کرد که این رویه تداوم داشته باشد.
وی افزود: در گذشته چالش هایی در صنعت پالایش کشور داشتیم که نیاز بود ریل گذاری درست انجام شود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: به دلیل شرایط کرونا و کاهش مصرف؛ تعهدات صادرات ایجاد شده بود به طوری که ۷۴۴ میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین از ۸ تا ۳۵ دلار در هر لیتر داشتیم.
وی تاکید کرد: ۲۱ کشتی بنزین تعهد فروش داشتیم که نیاز بود حل و فصل شود و از یک طرف منابع ۲۷ فقره صادرات به شرکتهای بدون پشتوانه؛ برنگشته بود.
منابع صادرات ۵۸ کشتی بنزین برنگشته بود
سالاری رقم تعهدات صادرات را ۳۵۸ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: منابع ۵۸ کشتی برنگشته بود که این موضوع نیاز به پیگیری داشت.
تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: روزانه ۲۰۳ میلیون فرآورده نفت را میسوزانیم که ۵۸ درصد آن بنزین و ۳۰ درصد گازوئیل است.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۹۴ میلیون لیتر بود که این ظرفیت را به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رساندیم و با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکتهای پالایشی، تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید.
سالاری گفت: مصرف بنزین در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ به ۱۰۶ میلیون لیتر در روز رسید که توانستیم آن را تامین کنیم؛ در این بین نیز پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیاز به تعمیرات اساسی داشت که در سه دوره تعمیرات بزرگی در آن شکل گرفت.
وی ادامه داد: در پالایشگاه اصفهان نیز توانستیم با تکیه بر توان داخل ۱۹ میلیون لیتر گازوئیل را تصفیه کنیم که این اتفاق نیز در فرصت کوتاهی صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: با شناختی که از شرکت پالایش و پخش داشتیم ساختار این شرکت را تغییر دادیم و در زمینه تامین سوخت نیز زمانی که آمدیم ۱.۲ میلیون نفر در صف کارت سوخت بودند و فقط ۹۶۰۰ کارت سوخت داشتیم؛ اما الان هیچ مشکلی در صدور کارت سوخت نداریم و تامین آن را به زیر ۱۰ روز رساندیم.
از سرگیری توزیع بنزین سوپر؛ بزودی
سالاری در پاسخ به سوال ایلنا، درباره میزان توزیع بنزین سوپر در کشور اظهار داشت: تولید این سوخت به صورت محدود بوده مصرف کننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتا برای ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد.
وی ادامه داد: با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود.
بنزین سه نرخی نمیشود
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره بنزین سه نرخی گفت: نرخ بنزین طبق قانون و تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می شود، هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
وی ادامه داد: با سیاست قیمت پایین موضوع اصلاح ساختار خودرو و به موازات آن طرح اسقاط خودرو دنبال می شود.
سالاری با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای کشور ۳ برابر مصرف دارند، تصریح کرد: ۲۴ میلیون خودرویی که در کشور تردد می کنند حدود ۱۱۶ میلیون لیتر مصرف سوخت دارند و این با استاندارد دنیا تطابق ندارد و نیاز است که بهینه سازی مصرف سوخت مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: از جمله اقدامات وزارت نفت تنوع سبد سوخت است باید سی ان جی نیز در سبد سوخت قرار گیرد استفاده از خودروی برقی هم در قانون آمده که در راستای ایجاد تنوع در توزیع سوخت است.
وی بیان داشت: باید اقداماتی صورت گیرد که تمام بار پالایشگاه در تولید نباشد باید بخشی از تولیدات به سمت زنجیره ارزش برود، بعبارت دیگر سیاست ها باید به سمت سودمحوری برود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت ریلگذاری اتفاق افتاده است، ابراز امیدواری کرد که این رویه تداوم داشته باشد.
وی افزود: در گذشته چالش هایی در صنعت پالایش کشور داشتیم که نیاز بود ریل گذاری درست انجام شود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: به دلیل شرایط کرونا و کاهش مصرف؛ تعهدات صادرات ایجاد شده بود به طوری که ۷۴۴ میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین از ۸ تا ۳۵ دلار در هر لیتر داشتیم.
وی تاکید کرد: ۲۱ کشتی بنزین تعهد فروش داشتیم که نیاز بود حل و فصل شود و از یک طرف منابع ۲۷ فقره صادرات به شرکتهای بدون پشتوانه؛ برنگشته بود.
منابع صادرات ۵۸ کشتی بنزین برنگشته بود
سالاری رقم تعهدات صادرات را ۳۵۸ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: منابع ۵۸ کشتی برنگشته بود که این موضوع نیاز به پیگیری داشت.
تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: روزانه ۲۰۳ میلیون فرآورده نفت را میسوزانیم که ۵۸ درصد آن بنزین و ۳۰ درصد گازوئیل است.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۹۴ میلیون لیتر بود که این ظرفیت را به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رساندیم و با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکتهای پالایشی، تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید.
سالاری گفت: مصرف بنزین در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ به ۱۰۶ میلیون لیتر در روز رسید که توانستیم آن را تامین کنیم؛ در این بین نیز پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیاز به تعمیرات اساسی داشت که در سه دوره تعمیرات بزرگی در آن شکل گرفت.
وی ادامه داد: در پالایشگاه اصفهان نیز توانستیم با تکیه بر توان داخل ۱۹ میلیون لیتر گازوئیل را تصفیه کنیم که این اتفاق نیز در فرصت کوتاهی صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: با شناختی که از شرکت پالایش و پخش داشتیم ساختار این شرکت را تغییر دادیم و در زمینه تامین سوخت نیز زمانی که آمدیم ۱.۲ میلیون نفر در صف کارت سوخت بودند و فقط ۹۶۰۰ کارت سوخت داشتیم؛ اما الان هیچ مشکلی در صدور کارت سوخت نداریم و تامین آن را به زیر ۱۰ روز رساندیم.
از سرگیری توزیع بنزین سوپر؛ بزودی
سالاری در پاسخ به سوال ایلنا، درباره میزان توزیع بنزین سوپر در کشور اظهار داشت: تولید این سوخت به صورت محدود بوده مصرف کننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتا برای ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد.
وی ادامه داد: با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود.
بنزین سه نرخی نمیشود
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره بنزین سه نرخی گفت: نرخ بنزین طبق قانون و تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می شود، هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
وی ادامه داد: با سیاست قیمت پایین موضوع اصلاح ساختار خودرو و به موازات آن طرح اسقاط خودرو دنبال می شود.
سالاری با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای کشور ۳ برابر مصرف دارند، تصریح کرد: ۲۴ میلیون خودرویی که در کشور تردد می کنند حدود ۱۱۶ میلیون لیتر مصرف سوخت دارند و این با استاندارد دنیا تطابق ندارد و نیاز است که بهینه سازی مصرف سوخت مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: از جمله اقدامات وزارت نفت تنوع سبد سوخت است باید سی ان جی نیز در سبد سوخت قرار گیرد استفاده از خودروی برقی هم در قانون آمده که در راستای ایجاد تنوع در توزیع سوخت است.
وی بیان داشت: باید اقداماتی صورت گیرد که تمام بار پالایشگاه در تولید نباشد باید بخشی از تولیدات به سمت زنجیره ارزش برود، بعبارت دیگر سیاست ها باید به سمت سودمحوری برود.
واردات از مسیر سواپ و تهاتر
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره واردات بنزین نیز گفت: در شرایط خاص و تعمیرات نیاز به واردات است که از مسیر تهاتر و سواپ انجام میشود.
وی ادامه داد: امسال منابعی در بودجه برای واردات پیش بینی شده در هر حال وقتی ۱.۵ میلیون خودرو اضافه میشود که این تعداد خودرو ۵ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه میکند بنابراین اسقاط نیز باید صورت گیرد.
سالاری با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف، گفت: اسقاط و بهینه سازی سوخت باید در دستور کار قرار گیرد و کماکان موضوع ناترازی مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در دولت سیزدهم ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید احداث کردیم و برای بومیسازی تجهیزات اقدامات متعددی صورت گرفت.
پیگیر پتروپالایشگاه شهید سلیمانی هستیم
وی در ادامه درباره آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، گفت: از سهامدارانی که در این پروژه هستند گلهمندیم، شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ۱۰ درصد سهامدار است اما با این حال ۲۵ درصد آورده داشته است که لازم است مابقی سهامداران نیز همراهی کنند.
سالاری با بیان اینکه تمام فشار روی مجموعه پالایش و پخش بوده جلسات متعددی داشتیم، بهطوری که ۱۹ جلسه هیات مدیره برگزار شد و تمام زیرساختها را فراهم کردهایم، گفت: اخیرا یک جلسه با سهامداران داشتیم و با آنها اتمام حجت کردیم و انتظار این است تمام سهامداران قدرالسهم را واریز کنند تا پروژه دنبال شود.
اوضاع درخواست اینترنتی کارت سوخت
وی درباره آخرین وضعیت درخواست کارت سوخت به صورت اینترنتی و علت تاخیر اجرای این پروژه، اظهار داشت: فرایند کار اجرایی شده نیازمند اطلاعات خودرو هستیم، زیرساختها از سمت ما اکنون آماده است و منتظر آماده شدن زیرساختهای اطلاعاتی هستیم تا این کار پیش برود.
سالاری درباره سامانه ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت گفت: امکان ثبت آنلاین درخواست کارت المثنی سوخت، نیازمند اطلاعاتی از جمله پلاک، VIN و حتی معاینه فنی خودروها هست که این اطلاعات هنوز از سوی فراجا در اختیار ما قرار نگرفته است و با وجود آمادهبودن زیرساخت لازم، این زیرساخت اطلاعاتی نیز باید تکمیل شود که روز گذشته جلسهای در این خصوص با شرکت پژوهش و توسعه ناجی داشتیم و قرار شد این اطلاعات نیز ارائه شود.
معاون وزیر نفت در ادامه گفت: زیان انباشه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۸ درصد بود که با اقدامات موثر در ارتقای کیفی و مدیریت منابع در مدت فعالیت دولت ، شرکت از زیان خارج شده است.
وی با بیان اینکه تمامی حسابهای بانکی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به تعداد ۳۶۰ فقره حساب در خزانه کشور متمرکز شده است، گفت: با اینکه این موضوع تکلیف قانونی از سال ۱۳۹۷ بود اما در آن مدت انجام نشده بود که در دولت سیزدهم و طی مدت ۶ ماه صورت پذیرفت.
چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم
سالاری در ادامه با تاکید بر اینکه چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم، بلکه استفاده از مولفههای پتروشیمی مثل ریفورمیت و MTBE را در تولید بنزین داریم که این ریفورمیت نیز همتراز ریفورمیت پالایشگاهی، کیفیت دارد و بر اساس استاندار است، گفت: مصرف بنزین کشور ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر ۱۰ درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم می شود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.
وی همچنین گفت: در دولت سیزدهم ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید احداث کردیم و برای بومیسازی تجهیزات اقدامات متعددی صورت گرفت.
سالاری با اشاره به توسعه زیرساختهای سامانه هوشمند سوخت در کشور با استقرار دولت سیزدهم به ویژه پس از حمله سایبری گفت: وقتی وارد مجموعه شدیم فقط ۹ هزار قطعه کارت سوخت موجود بود که افزون بر تأمین کارت و بومیسازی آن و صدور و تحویل حدود ۴ میلیون قطعه کارت سوخت المثنی، زمان انتظار صدور کارت سوخت نیز به میزان قابل ملاحظهای کاهش یافت. همچنین، افزون بر بومیسازی کارتخوانها و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، کارگاههای تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت را در سراسر کشور راهاندازی کردیم.
وی با اشاره به اجرای پروژههای فراسرزمینی برای نخستین بار از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در صنعت نفت گفت: طی ۶ سال گذشته افزون بر اجرای پروژههای فراسرزمینی و صدور خدمات فنی – مهندسی در قالب این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان داخلی، دانش فنی طرحهای ارتقای کیفی را با کمک دانشبنیانها در کشور بومیسازی کردیم.
وی همچنین به توسعه زیرساختهای صنعت انتقال با بهرهبرداری از پروژههای جدید خط لوله و نیز توسعه حملونقل ریلی فرآورده در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: با توجه به شکاف قیمتی قابل توجه فرآورده با کشورهای همسایه، تعرضات زیادی به خطوط لوله کشور داشتیم، اما هیچ کمبودی در تأمین و تحویل سوخت کشور وجود نداشت.
۹۰ درصد فرآوردهها یورو ۴ و ۵ است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: کیفیسازی فرآورده را در دستور کار قرار دادیم و امروز بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد فرآورده تولیدی در کشور با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید میشود. همچنین، برای نخستین بار در کشور دانش فنی طرحهای ارتقای کیفی نفتکوره را در کشور بومیسازی کرده و از طریق شرکتهای دانشبنیان داخلی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، اجرای این طرحها را در واحدهای پالایشی بهدقت رصد و پیگیری کردیم.
سالاری با اعلام اینکه امسال حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله جدید به بهرهبرداری میرسد که روند عرضه و دسترسی به فرآورده در کشور را به مقدار قابل ملاحظهای تسهیل خواهد کرد، گفت: با احتساب این خطوط، طول خطوط لوله نفت و فرآورده کشور به نزدیک ۱۶ هزار کیلومتر خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت ریلگذاری اتفاق افتاده است، ابراز امیدواری کرد که این رویه تداوم داشته باشد.
وی افزود: در گذشته چالش هایی در صنعت پالایش کشور داشتیم که نیاز بود ریل گذاری درست انجام شود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: به دلیل شرایط کرونا و کاهش مصرف؛ تعهدات صادرات ایجاد شده بود به طوری که ۷۴۴ میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین از ۸ تا ۳۵ دلار در هر لیتر داشتیم.
وی تاکید کرد: ۲۱ کشتی بنزین تعهد فروش داشتیم که نیاز بود حل و فصل شود و از یک طرف منابع ۲۷ فقره صادرات به شرکتهای بدون پشتوانه؛ برنگشته بود.
منابع صادرات ۵۸ کشتی بنزین برنگشته بود
سالاری رقم تعهدات صادرات را ۳۵۸ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: منابع ۵۸ کشتی برنگشته بود که این موضوع نیاز به پیگیری داشت.
تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: روزانه ۲۰۳ میلیون فرآورده نفت را میسوزانیم که ۵۸ درصد آن بنزین و ۳۰ درصد گازوئیل است.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۹۴ میلیون لیتر بود که این ظرفیت را به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رساندیم و با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکتهای پالایشی، تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید.
سالاری گفت: مصرف بنزین در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ به ۱۰۶ میلیون لیتر در روز رسید که توانستیم آن را تامین کنیم؛ در این بین نیز پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیاز به تعمیرات اساسی داشت که در سه دوره تعمیرات بزرگی در آن شکل گرفت.
وی ادامه داد: در پالایشگاه اصفهان نیز توانستیم با تکیه بر توان داخل ۱۹ میلیون لیتر گازوئیل را تصفیه کنیم که این اتفاق نیز در فرصت کوتاهی صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: با شناختی که از شرکت پالایش و پخش داشتیم ساختار این شرکت را تغییر دادیم و در زمینه تامین سوخت نیز زمانی که آمدیم ۱.۲ میلیون نفر در صف کارت سوخت بودند و فقط ۹۶۰۰ کارت سوخت داشتیم؛ اما الان هیچ مشکلی در صدور کارت سوخت نداریم و تامین آن را به زیر ۱۰ روز رساندیم.
از سرگیری توزیع بنزین سوپر؛ بزودی
سالاری در پاسخ به سوال ایلنا، درباره میزان توزیع بنزین سوپر در کشور اظهار داشت: تولید این سوخت به صورت محدود بوده مصرف کننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتا برای ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد.
وی ادامه داد: با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود.
بنزین سه نرخی نمیشود
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره بنزین سه نرخی گفت: نرخ بنزین طبق قانون و تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می شود، هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
وی ادامه داد: با سیاست قیمت پایین موضوع اصلاح ساختار خودرو و به موازات آن طرح اسقاط خودرو دنبال می شود.
سالاری با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای کشور ۳ برابر مصرف دارند، تصریح کرد: ۲۴ میلیون خودرویی که در کشور تردد می کنند حدود ۱۱۶ میلیون لیتر مصرف سوخت دارند و این با استاندارد دنیا تطابق ندارد و نیاز است که بهینه سازی مصرف سوخت مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: از جمله اقدامات وزارت نفت تنوع سبد سوخت است باید سی ان جی نیز در سبد سوخت قرار گیرد استفاده از خودروی برقی هم در قانون آمده که در راستای ایجاد تنوع در توزیع سوخت است.
وی بیان داشت: باید اقداماتی صورت گیرد که تمام بار پالایشگاه در تولید نباشد باید بخشی از تولیدات به سمت زنجیره ارزش برود، بعبارت دیگر سیاست ها باید به سمت سودمحوری برود.
واردات از مسیر سواپ و تهاتر
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره واردات بنزین نیز گفت: در شرایط خاص و تعمیرات نیاز به واردات است که از مسیر تهاتر و سواپ انجام میشود.
وی ادامه داد: امسال منابعی در بودجه برای واردات پیش بینی شده در هر حال وقتی ۱.۵ میلیون خودرو اضافه میشود که این تعداد خودرو ۵ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه میکند بنابراین اسقاط نیز باید صورت گیرد.
سالاری با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف، گفت: اسقاط و بهینه سازی سوخت باید در دستور کار قرار گیرد و کماکان موضوع ناترازی مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در دولت سیزدهم ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید احداث کردیم و برای بومیسازی تجهیزات اقدامات متعددی صورت گرفت.
پیگیر پتروپالایشگاه شهید سلیمانی هستیم
وی در ادامه درباره آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، گفت: از سهامدارانی که در این پروژه هستند گلهمندیم، شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ۱۰ درصد سهامدار است اما با این حال ۲۵ درصد آورده داشته است که لازم است مابقی سهامداران نیز همراهی کنند.
سالاری با بیان اینکه تمام فشار روی مجموعه پالایش و پخش بوده جلسات متعددی داشتیم، بهطوری که ۱۹ جلسه هیات مدیره برگزار شد و تمام زیرساختها را فراهم کردهایم، گفت: اخیرا یک جلسه با سهامداران داشتیم و با آنها اتمام حجت کردیم و انتظار این است تمام سهامداران قدرالسهم را واریز کنند تا پروژه دنبال شود.
اوضاع درخواست اینترنتی کارت سوخت
وی درباره آخرین وضعیت درخواست کارت سوخت به صورت اینترنتی و علت تاخیر اجرای این پروژه، اظهار داشت: فرایند کار اجرایی شده نیازمند اطلاعات خودرو هستیم، زیرساختها از سمت ما اکنون آماده است و منتظر آماده شدن زیرساختهای اطلاعاتی هستیم تا این کار پیش برود.
سالاری درباره سامانه ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت گفت: امکان ثبت آنلاین درخواست کارت المثنی سوخت، نیازمند اطلاعاتی از جمله پلاک، VIN و حتی معاینه فنی خودروها هست که این اطلاعات هنوز از سوی فراجا در اختیار ما قرار نگرفته است و با وجود آمادهبودن زیرساخت لازم، این زیرساخت اطلاعاتی نیز باید تکمیل شود که روز گذشته جلسهای در این خصوص با شرکت پژوهش و توسعه ناجی داشتیم و قرار شد این اطلاعات نیز ارائه شود.
معاون وزیر نفت در ادامه گفت: زیان انباشه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۸ درصد بود که با اقدامات موثر در ارتقای کیفی و مدیریت منابع در مدت فعالیت دولت ، شرکت از زیان خارج شده است.
وی با بیان اینکه تمامی حسابهای بانکی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به تعداد ۳۶۰ فقره حساب در خزانه کشور متمرکز شده است، گفت: با اینکه این موضوع تکلیف قانونی از سال ۱۳۹۷ بود اما در آن مدت انجام نشده بود که در دولت سیزدهم و طی مدت ۶ ماه صورت پذیرفت.
چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم
سالاری در ادامه با تاکید بر اینکه چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم، بلکه استفاده از مولفههای پتروشیمی مثل ریفورمیت و MTBE را در تولید بنزین داریم که این ریفورمیت نیز همتراز ریفورمیت پالایشگاهی، کیفیت دارد و بر اساس استاندار است، گفت: مصرف بنزین کشور ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر ۱۰ درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم می شود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.
وی همچنین گفت: در دولت سیزدهم ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید احداث کردیم و برای بومیسازی تجهیزات اقدامات متعددی صورت گرفت.
سالاری با اشاره به توسعه زیرساختهای سامانه هوشمند سوخت در کشور با استقرار دولت سیزدهم به ویژه پس از حمله سایبری گفت: وقتی وارد مجموعه شدیم فقط ۹ هزار قطعه کارت سوخت موجود بود که افزون بر تأمین کارت و بومیسازی آن و صدور و تحویل حدود ۴ میلیون قطعه کارت سوخت المثنی، زمان انتظار صدور کارت سوخت نیز به میزان قابل ملاحظهای کاهش یافت. همچنین، افزون بر بومیسازی کارتخوانها و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، کارگاههای تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت را در سراسر کشور راهاندازی کردیم.
وی با اشاره به اجرای پروژههای فراسرزمینی برای نخستین بار از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در صنعت نفت گفت: طی ۶ سال گذشته افزون بر اجرای پروژههای فراسرزمینی و صدور خدمات فنی – مهندسی در قالب این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان داخلی، دانش فنی طرحهای ارتقای کیفی را با کمک دانشبنیانها در کشور بومیسازی کردیم.
وی همچنین به توسعه زیرساختهای صنعت انتقال با بهرهبرداری از پروژههای جدید خط لوله و نیز توسعه حملونقل ریلی فرآورده در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: با توجه به شکاف قیمتی قابل توجه فرآورده با کشورهای همسایه، تعرضات زیادی به خطوط لوله کشور داشتیم، اما هیچ کمبودی در تأمین و تحویل سوخت کشور وجود نداشت.
۹۰ درصد فرآوردهها یورو ۴ و ۵ است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: کیفیسازی فرآورده را در دستور کار قرار دادیم و امروز بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد فرآورده تولیدی در کشور با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید میشود. همچنین، برای نخستین بار در کشور دانش فنی طرحهای ارتقای کیفی نفتکوره را در کشور بومیسازی کرده و از طریق شرکتهای دانشبنیان داخلی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، اجرای این طرحها را در واحدهای پالایشی بهدقت رصد و پیگیری کردیم.
سالاری با اعلام اینکه امسال حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله جدید به بهرهبرداری میرسد که روند عرضه و دسترسی به فرآورده در کشور را به مقدار قابل ملاحظهای تسهیل خواهد کرد، گفت: با احتساب این خطوط، طول خطوط لوله نفت و فرآورده کشور به نزدیک ۱۶ هزار کیلومتر خواهد رسید.
۹ میلیارد دلار عرضه خارج از شبکه سوخت داریم
وی درباره برنامه مبارزه با قاچاق سوخت بیان داشت: در همه حوزهها با احتساب بخش نیروگاهی، سالانه معادل حدود ۹ میلیارد دلار عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور داریم که بهمنظور مقابله با این عرضه خارج از شبکه، ۹ طرح مهم اجرایی شد که نقش مهمی در مبارزه جدی با قاچاق سوخت داشته است.
معاون وزیر نفت پیشبینی کرد: با اجرای این طرحها از اتلاف و قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور جلوگیری شود.