مهندسان در صنعت جای تکنسین ها را گرفته اند
سهم اشتغال مربوط به علومپزشکی با ۶۸.۳ دهم درصد است. در رتبههای بعدی علومانسانی با ۵۱.۸ دهم درصد، فنیومهندسی با ۴۹.۸ دهم درصد، علومپایه با ۴۴.۹ دهم درصد، کشاورزی با ۴۳ درصد و هنر با ۳۶.۶ دهم درصد قرار دارد. این اشتغال شامل اشتغالهای رسمیِ بیمهپرداز است.
کارواشتغال به نقل از کارافرین : وی در توضیح بیشتر، خاطرنشان کرد: اگر کسی شاغل است، به این معنا که درآمد ثابت دارد اما بیمه پرداز نیست یا بیمهاش به شکلی پرداخت میشود که در گزارشها نمیآید، جزو گزارشهای آماری موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی هم محسوب نمیشود. بنابراین آمار موسسه، یقینیِ حداقلی است، به این معنا که حداقل ۵۲ درصد دانشآموختگان علومانسانی شاغل هستند که این موضوع هم از اشکالات مهم رصد اشتغال است.
آمار اشتغال میلنگد
رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی وزارت علوم با بیان اینکه آمارمان زیاد میلنگد، به دلیل این موضوع اشاره کرد و گفت: بخشهایی که باید با هم تعامل داشته باشند و دادههایشان را در اختیار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی قرار بدهند همکاری لازم را ندارند. آماری که درباره دانشآموختگان منتشر میشود باید نسبت اشتغال به تحصیل و نوع استخدام را بیان کند. به نظر میرسد اشتغال هنریها بیشتر باشد اما در اشتغال رسمی موسسه رصد نمیشوند، چون ممکن است عدهای با مدرک تحصیلی، دارای شغلی باشند که در لیست بیمه قرار نمیگیرند حتی با وجود اینکه کارمند دارند.
مهندسان جای تکنسینها کار میکنند
وی مرکز آمار ایران را مسئول مستقیم اصلاح این ایراد دانست و درباره اشتغال دانشآموختگان مقاطع تحصیلی، بیان کرد: برداشت اولیه این است که سهم اشتغال برای کاردانی بیشتر باشد در حالی که آمارها میگویند دانشآموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی بیشترین تعداد اشتغال را از آن خود کردهاند؛ این در حالیاست که طبق آمار، دانشآموختگان دکتری سهم ۷۳ درصدی در اشتغال دارند. بعد از دکتری، بیشترین آمار اشتغال به کارشناسیارشد با ۶۲.۴ دهم درصد اختصاص یافته و در مراحل بعدی، کارشناسی با ۴۹.۳ دهم درصد و کاردانی ۴۲ درصد قرار دارند.
طاهرینیا دلیل کمتوجهی به اشتغال در مقطع کاردانی را مطرح کرد و گفت: نگاه و انتظارات خانوادهها نسبت به مقطع کاردانی و تربیت تکنسین باید تغییر یابد و این نگاه الان فاخر نیست. پدر و مادری که دغدغه اشتغال فرزند دارند باید از تکنسین شدن او استقبال کنند. از سوی دیگر، کارفرمایان، مشاغل تکنسینی را با همان حقوق و درآمد در اختیار متقاضیان مدرک کارشناسی قرار میدهند؛ بنابراین تصاحب مشاغل تکنسینی توسط مهندسان، یکی از آسیبهای حوزه اشتغال مهارتی است.
کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور
به گزارش کارآفریننیوز، طاهرینیا در بخش پایانی این نشست خبری به برگزاری کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور اشاره کرد و اظهار داشت: این کنگره روز دوشنبه پنج تیرماه جاری در دانشگاه تهران با حضور برخی از وزرا برگزار میشود. کنگره ملی آموزش هدفمند فراتر از یک کنگره علمی است و هماندیشی گستردهای با مشارکت ذینفعان مختلف مانند دانشگاههای دولتی و غیردولتی، نمایندگان بازار کار و سیاستگذاران حوزه اشتغال محسوب میشود.
به گفته رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی، در این کنگره رویکرد عملیاتی و سیاستپژوهانه در نظر گرفته شده است و برخلاف کنگرههای علمی که در آن ارائه مقاله و سخنرانی علمی و نظری اولویت دارد، در این کنگره سخنرانیهای علمی و کاربردی مورد نظر است. همچنین از سخنرانان در نشستهای مختلف این کنگره، ارائه گزارش سیاستی را مطالبه کردهایم و از آنها ایفای نقش سیاستپژوهی را انتظار داریم.
در پایان این نشست خبری از پوستر کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور توسط طاهرینیا رونمایی به عمل آمد.