استخدام نخبگان در دولت تسهیل می‌شود

استخدام نخبگان در دولت تسهیل می‌شود

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: سازوکار استخدام در کل دولت و دانشگاه‌ها در حال بازنگری است و آیین‌نامه‌ای در شورای توسعه مدیریت به نام آیین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعدادهای برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی تدوین شده که براساس آن کارمندان نخبه ارزیابی و شناسایی می‌شوند.

کارواشتغال به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛میثم لطیفی رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان نکاتی در مورد اداره دانشگاه‌ها یادآور شد: ناشناخته ماندن سرمایه های انسانی دانشگاه ها بسیار مهم است، باید نیازها و مساله ها را بشناسیم. همچنین اگر بدانیم چقدر علم و دانشگاه برای حل مشکلات کشور مهم هستند، برای شناخت سرمایه های انسانی شب و روز وقت می گذاریم.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: سازوکار استخدام در کل دولت و دانشگاه‌ها در حال بازنگری است و آیین‌نامه‌ای در شورای توسعه مدیریت به نام آیین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعدادهای برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی تدوین شده که براساس آن کارمندان نخبه ارزیابی و شناسایی می‌شوند و ساز و کار استخدام در دولت به نفع نخبگان تغییر می‌کند.

لطیفی دوری گزینی از وابستگی به دولت و منابع دولتی را برای دانشگاه ها مهم دانست و تاکید کرد: هر چقدر دانشگاه ها با بهره وری کمتری اداره شود، هزینه های جاری از هزینه های عملیاتی و تخصصی بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: دانشجویان مقطع دکتری می توانند با استفاده از گرنت (پژوهانه) یا کار تحقیقاتی دانشجویی هزینه های خود را تامین کنند. باید از ظرفیت دانشجویان استفاده کرد و برخی نیازها را با اضافه کار، حق تدریس، حق مشاوره، کار دانشجویی حل کنیم.

مردمی سازی و توجه به ظرفیت وقف

لطیفی مردمی سازی را راهکار دیگری برای تامین نیازهای آموزش عالی دانست و گفت: باید به گسترش وقف و خیریه و استفاده از کمک خیرین توجه کرد.

وی تصریح کرد: جوهره الگوی هیات امنایی شدن دانشگاه ها، حفظ استقلال دانشگاه از تکانه های سیاسی و به این دلیل است که دانشگاه اختیاراتی نیاز دارد که با الگوی هیات امنایی محقق می شود.

لطیفی تصریح کرد: راه تحقق حکمرانی مطلوب و در شأن مردم ایران و آغاز حکمرانی عادلانه از دانشگاه است. این حکمرانی ابتدا باید از خود دانشگاه شروع شود و بعد به بقیه جامعه تسری یابد.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تاکید بر شیوه اداره هیات امنایی دانشگاه ها ادامه داد: باید به سمت بازسازی انقلابی نهاد هیات امنای دانشگاه برویم. برای این امر باید مفهوم استقلال دانشگاه از نظر فکری و مالی دانشگاه تبیین شود. در این راه می توانیم از ظرفیت پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها استفاده کنیم.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید