برای استخدام مربی خارجی نیاز به حمایت مسئولان ورزش داریم

برای استخدام مربی خارجی نیاز به حمایت مسئولان ورزش داریم

حسن تامینی گفت: قصد داریم برای شطرنج بازان بزرگ مربی خارجی سطح بالا جذب کنیم که این موضوع نیازمند حمایت مسئولان ورزش است.

کارواشتغال به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : حسن تامینی رئیس فدراسیون شطرنج درباره وضعیت این رشته ورزشی اظهار کرد: به نظرم شرایط خیلی خوبی در فدراسیون وجود دارد. ما به تازگی یکسری اعزام‌ها داشته‌ایم از جمله آن‌ها اعزام یک تیم پانزده نفر به اندونزی بود. خوشبختانه عزیزان ما در رده‌های سنی پایه توانستند ۲ مدال طلا، پنج نقره و ۳ برنز بگیرند و در مجموع رده سنی زیر هشت سال آسیا، سوم تیمی شدیم. البته این را باید بگویم تعداد شرکت‌کننده‌های کشور دیگر چندین برابر ما بود و ما اگر می‌توانستیم تعداد بیشتری اعزام کنیم قطعأ ورزشکاران نتیجه بهتری می‌گرفتند. در مجموع ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلیون تومان برای این سفر هزینه کردیم.

او افزود: سفر به هندوستان پیش‌روی شطرنج بازان ما بود و با اینکه تلاش زیادی داشتیم و بلیت هم تهیه کرده بودیم، اما از طرف کشور میزبان به ما روادید ندادند. حتی برای اعزام به فیلیپین تمام مقدمات کار را فراهم کرده و بلیت گرفته‌ایم، اما نگران هستیم تا مبادا آن‌ها هم برای ما مشکل ایجاد کنند.

رئیس فدراسیون شطرنج تصریح کرد: توانستیم در این مدت از طریق حامیان مالی کمک خوبی بگیریم و شرایط را به شکلی که خودمان مدنظر داریم در بیاوریم. همچنین برنامه‌ریزی ما این است که در تمام استان‌ها برنامه استعدادیابی داشته باشیم به نحوی که از هر استان پنج دختر و پنج  پسر که جزو بهترین‌ها بودند شناسایی و برای آن‌ها کلاس آموزشی رایگان  برگزار و حتی مربی هم انتخاب کردیم تا راحت‌تر کار‌ها را پیش ببریم.

متاسفانه استان های محروم ما دارای صفحه و مهره شطرنج نیستند

تامینی گفت: تمام سطوح سعی می‌کنیم از ورزشکاران خوب حمایت کنیم. این مدت در خیلی استان‌های محروم دوره مربیگری گذاشتیم و جدا از آن نیز دانش مربیان و داوران‌مان را تقویت کردیم. به طور مثال برای برگزاری مسابقات خودشان مجبور بودند از دیگر استان‌ها داور بیاورند و در حال برطرف کردن این مشکل هستیم. متاسفانه خیلی از استان‌های ما در مناطق محروم دارای صفحه و مهره شطرنج نیستند و سعی داریم این مشکل را هم برطرف کنیم. براساس توان خودمان نه نیاز  استان‌ها تا حالا کمک‌های خوبی به آن‌ها کرده‌ایم.

او اظهار کرد: تا پیش از ورود من به فدراسیون یکسری شطرنج‌بازان نخبه از ایران رفته بودند و از زمان ورودم به فدراسیون تلاش کردم با حداقل‌هایی که در اختیار داریم نیاز‌های اولیه شطرنج بازان  بزرگ را فراهم کنیم تا دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند. تیم ما در روسیه جزو هشت تیم برتر جهان قرار گرفت و کار ما برای حمایت از این ورزشکاران خیلی سخت است.

رفع نیازهای شطرنج بازان بزرگ از عهده فدراسیون خارج است

رئیس فدراسیون شطرنج بیان کرد: به طور مثال ورزشکارانی مانند محمد امین طباطبایی و پرهام مقصودلو نیاز‌هایی دارند که از عهده و توان فدراسیون خارج است و باید مسئولان ورزش کشور در این راه به ما کمک کنند. مثلأ یکی از راهکار‌ها این است برای این ورزشکاران مربی سطح بالای خارجی به استخدام در بیاوریم هر چند از لحاظ مالی خیلی در چالش خواهیم بود و حتما نیاز است به ما کمک شود.

در حوزه آموزشی با فدراسیون شطرنج ارمنستان همکاری می کنیم

تامینی گفت:  هفته گذشته سفری به ارمنستان داشتیم و در آنجا با لپوتیان رئیس فدراسیون شطرنج ارمنستان که رئیس حوزه دانش آموزی فدراسیون جهانی شطرنج هم است، دیداری داشتم. مذاکرات متعددی با هم داشتیم و با توجه به اینکه آن‌ها کتاب‌هایی  در حوزه آموزشی به تالیف آورده‌اند، خواستار این بودیم تا در حوزه آموزشی از آن‌ها کمک بگیریم. حتی با مسئولان آموزش و پرورش هم صحبت داشتیم چطور بتوانیم در مدارس ابتدایی این رشته را برای دانش‌آموزان تدریس کنند، تا ان شاالله بتوانیم این موضوع را جا بندازیم. در صورت تحقق این اتفاق بدون شک اتفاق خوبی برای شطرنج ما در آینده رقم خواهد خورد.

برگزاری  لیگ شطرنج  در دستور کار ما قرار دارد

او درباره زمان برگزاری  لیگ شطرنج گفت: در بخش حامیان مالی توانستیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم به نحوی که جلسات مختلفی در این مدت با مسئولان دخانیات کل کشور داشتیم که در لیگ از وجود آن‌ها بهره‌مند شویم و از لحاظ مالی ما را مورد عنایت ویژه خودشان قرار دهند. با توجه به اپیدمی ویروس کرونا نتواستیم لیگ را ادامه دهیم، اما اکنون با فروکش کردن این ویروس در حال تدارک برنامه‌ای هستیم تا دوباره لیگ را در دستور کار خودمان داشته باشیم.

شطرنج بازان ما مظلوم هستند

رئیس فدراسیون شطرنج  گفت:  حقیقت امر این است که شطرنج بازان ما خیلی مظلوم هستند و با امکاناتی که ما به آن‌ها می‌دهیم و جایگاهی که در دنیا دارند قابل ملاحظه با هیچ کشوری نیست. نیاز است شرایط بهتری فراهم  شود تا انگیزه آن‌ها بالاتر برود. یکسری ورزشکاران  ما مطالباتی دارند که اگر بتوانیم این مطالبات را برایشان فراهم کنیم اتفاق خوبی است. مسئله امیدوارکننده‌تر این است که همدلی و هماهنگی بین شطرنج‌بازان ما موج می‌زند. پس از این همه افتخارآفرینی از طرف مقصودلو باید از او تقدیر به عمل بیاید و نیاز است عزیزان ما در بدنه ورزش کشور توجه داشته باشند آن‌ها تنها و تنها برای پرچم ایران است که می‌جنگند. همچنین محمدامین طباطبایی اکنون درگیر خدمت سربازی است و باید از او حمایت و حتی به او کمک شود که دغدغه سربازی مواجه نباشد. ان شاالله در بازی‌های آسیایی مقام بیاورند تا این مشکل آن‌ها هم برطرف شود.

جایزه تورنمنت جام شطرنج پایتخت  سیصد میلیون تومان است

تامینی بیان کرد: تصمیم داریم تورنمنت جام پایتخت را آذرماه در تهران برگزار کنیم. تاکنون  موافقت ۱۰ کشور را برای حضور در این مسابقات بگیریم و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم شرایط را برای حضور دیگر کشور‌ها در ایران فراهم کنیم. جایزه نقدی این مسابقات سیصد میلیون تومان است و کنار آن هم باید یکسری تسهیلات برای شطرنج‌بازان از جمله اسکان و .. ایجاد کنیم و همین امر خود به خود هزینه‌ها را دوچندان می‌کند. امیدوارم مسئولان بلندپایه ورزش کشور به ما کمک بیایند تا برای برگزاری آن با مشکلی مواجه نشویم.

تامینی درباره اینکه چه مربی قرار است به ایران آورده شود، اظهار کرد: ۳ یا ۴ گزینه مدنظر ما قرار دارند و باید در ابتدا با خود این مربیان وارد مذاکره شویم و کنار آن نظرات خود بچه‌ها را درباره این مربیان جویا شویم تا بدانیم به کدام یک از این مربیان علاقه دارند و از همه مهم‌تر هم اینکه از لحاظ مالی شرایط را بسنجیم که حد توان ما جذب چه مربی است.  البته در گذشته با حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک فرصت حضور مربی خارجی در ایران فراهم شده و اکنون هم این شرایط برای ما باید فراهم شود تا مربی خارجی به ایران بیاوریم.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید