بهبود جایگاه اشتغال آذربایجان‌شرقی طی سه ماه گذشته

بهبود جایگاه اشتغال آذربایجان‌شرقی طی سه ماه گذشته

 استاندار آذربایجان‌شرقی از بهبود جایگاه اشتغال استان طی سه ماه گذشته خبرداد و گفت: با برنامه‌ریزی مناسب کمیته اشتغال و تلاش دستگاه‌های مسئول، موانع این حوزه برطرف شده و امروز آمار استان در این حوزه قابل قبول است.

کارواشتغال به گزارش ایرنا، عابدین خرم روز یکشنبه در جلسه کمیته هماهنگی اشتغال استان، بر ضرورت تحول در حوزه اشتغال و هماهنگی و تعامل دستگاه‌های متولی و توجه ویژه به ظرفیت‌های اشتغال‌زایی تاکید کرد و افزود: توانمندسازی مددجویان نهادهای حمایتی، تقویت مشاغل خانگی، حمایت از تاسیس تعاونی‌ها و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اشتغال جزو شعارهای اصلی و همیشگی دولت عدالت‌محور در راستای ایجاد زنجیره تولید و ارزش افزوده است، گفت: برای تحقق اهداف دولت در این حوزه، باید هماهنگی و تعامل مناسب بین دستگاه‌ها و همچنین توازن و تعادل در عملکرد بانک‌ها برقرار باشد.

خرّم افزود: از بانک‌هایی که به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات اشتغال عمل کرده‌اند قدردانی می‌کنیم و بانک‌هایی که عملکرد آنها پایین‌تر از حد انتظار بوده باید پاسخگو باشند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با قدردانی از عملکرد کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی استان برای حمایت از اقشار نیازمند، اظهار داشت: کمیته امداد استان در جذب تسهیلات اشتغال عملکرد خوبی داشته و رصد فرصت‌های شغلی ایجادشده توسط این کمیته اقدام ارزشمندی است که باید در بقیه دستگاه‌ها هم اجرا شود.

خرم به اهمیت مسأله اشتغال در جامعه معلولان تحت پوشش بهزیستی هم اشاره کرد و گفت: از مدیران بانک‌ها می‌خواهم که نگاه ویژه‌ای به این قشر داشته باشند تا وضعیت معلولان از نظر توانمندی و اشتغال نسبت به گذشته بهبود یابد.

وی تاکید کرد: اشتغال معلولان مهم‌ترین وظیفه بهزیستی است و باید ضمن پیگیری پرداخت تسهیلات به آنان از نظر آموزش و مهارت‌آموزی هم پشتیبانی‌های لازم از سوی بهزیستی صورت گیرد تا به اشتغال پایدار معلولان منجر شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر تقویت تسهیلات مشاغل خانگی تاکید کرد و گفت: گسترش مشاغل خانگی بویژه در صنایعی که جزو برندهای استان است می‌تواند بخش قابل توجهی از بیکاران را تحت پوشش قرار داده و شرایط اشتغال استان را متحول کند.

خرم با اشاره به سهم هفت درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی، بر استفاده از ظرفیت‌های این بخش در ایجاد اشتغال تاکید کرد.
وی، حمایت از تاسیس تعاونی‌ها بویژه در مناطق کم‌برخوردار و روستایی را از دیگر عوامل تحول در حوزه اشتغال استان دانست و تاکید کرد که توسعه تعاونی‌ها به‌عنوان یک حرکت الگو می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

استاندار آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد با توجه ویژه دستگاه‌ها به این ظرفیت‌ها، شاهد تحول اساسی در حوزه اشتغال استان باشیم.

خرم تصریح کرد: تسهیلات این حوزه باید به اشتغال پایدار منجر شود که لازمه آن رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مسئول است؛ همان‌طور که از بانک‌ها انتظار داریم در پرداخت تسهیلات آسان‌گیری کنند، دستگاه‌های اجرایی هم باید مراقبت کنند تا تسهیلات از مسیر خود منحرف نشده و به اشتغال پایدار بینجامد.

بیش از تعهد استانی اشتغال ایجاد شده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت استان در سامانه ملی رصد اشتغال ارائه کرد و گفت: تعهد استان برای ایجاد اشتغال در سال جاری، ۴۵ هزار و ۷۹۴ نفر بود که در ۱۰ ماهه امسال، ۴۸ هزار و ۵۸۳ شغل معادل ۱۰۶ درصد در این سامانه ثبت شده و در سه مرحله نیز مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته است.

حسین فتحی درخصوص عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نیز گفت: آذربایجان شرقی از نظر میزان تسهیلات پرداختی در این حوزه رتبه دوم و از نظر جذب تسهیلات رتبه سوم کشور را دارد و در ۱۰ ماهه، ۱۲۱ میلیارد تومان برای ۲۰۸۹ طرح پرداخت شده است.

وی همچنین از پرداخت ۸۶۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از سوی کمیته امداد و ۲۷۲ میلیارد تومان از سوی بهزیستی به مددجویان این دو نهاد حمایتی خبر داد و گفت: این تسهیلات از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه پرداخت شده است که سهم کمیته امداد از این تسهیلات یک‌هزار میلیارد تومان و سهم بهزیستی ۵۰۵ میلیارد تومان بوده است.

در این جلسه ۱۷۳ طرح اشتغال پایدار روستایی به ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان، مورد تصویب قرار گرفت که تسهیلات این طرح‌ها از محل منابع بازپرداختی بانک‌ها پرداخت خواهد شد.

همچنین مدیران بانک‌های استان گزارش عملکرد خود در حوزه تسهیلات اشتغال، مشاغل خانگی، اشتغال روستایی و تسهیلات نهادهای حمایتی ارائه کردند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید