شمار غرق‌شدگان در سواحل استان گیلان ۵۰ درصد افزایش یافت

شمار غرق‌شدگان در سواحل استان گیلان ۵۰ درصد افزایش یافت

آزادسازی سواحل گیلان با وجود مزیت‌های آن تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته و عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم سبب افزایش ۵۰ درصدی شمار غرق‌شدگان شده است.

کارواشتغال به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، استان گیلان با داشتن حدود ۲۸۶ کیلومتر نوار ساحلی که از چابکسر تا آستارا امتداد دارد پس از استان مازنداران بیشترین سهم از سواحل خزر را به خود اختصاص داده است و به واسطه این موهبت الهی گیلان هر ساله به‌ویژه در فصل تابستان پذیرای شمار زیادی از گردشگران و مسافران است.

البته با اقدام نهادها، سازمان‌های دولتی و افراد حقیقی برای تصرف نوار ساحلی خزر که از اواخر دهه ۴۰ آغاز شد و تا چندی پیش نیز ادامه داشت، بخشی از سواحل استان گیلان نیز همچون سواحل دیگر استان‌های شمالی از دسترس مردم و گردشگران خارج شد.

این تملک سواحل خزر همچنان تا زمستان سال ۱۴۰۰ نیز تداوم داشت تا در پانزدهمین سفر هیئت دولت به استان گیلان آیت‌الله رئیسی تصمیم بر اجرایی کردن مصوبه فراموش شده “عقب‌نشینی از ۶۰ متر حریم دریای خزر” گرفت که ۱۴ سال گذشته به تصویب رسیده بود.

بدین ترتیب با فوریت و ضرب‌الاجل ۲۰ روزه رئیس جمهور هر یک از دستگاه‌های دولتی که بخشی از ساحل خزر را به تصرف درآورده بودند ملزم به رفع تصرف شدند و طبق آخرین گزارش منابع طبیعی گیلان عقب‌نشینی دستگاه‌ها به طور کامل در سواحل گیلان اجرا شده است.

پس از عقب‌نشینی دستگاه‌های دولتی و افراد حقیقی از سواحل دسترسی مردم به سواحل نیز افزایش یافت که این اقدام تحسین برانگیز در کنار فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که به همراه داشت، به سبب فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب حوادث ناگواری را به‌دنبال داشته است. به این ترتیب که پس از آزادسازی سواحل طبیعتاً نقاط خطرآفرین سواحل استان گیلان نیز افزایش یافت و به دلیل وجود عواملی همچون تعداد کم طرح‌های سالم‌سازی سواحل و نجات غریق در سواحل گیلان نسبت به طول نوار ساحلی و خیل عظیم مسافران امسال شاهد افزایش غرق‌شدگی‌ها در گیلان هستیم.

البته ناگفته نماند که با وجود نیاز استان گیلان به گسترش طرح‌های سالم‌سازی سواحل و افزایش تعداد ناجیان غریق با توجه به خط ساحلی طولانی، همین تعداد ناجیان غریق موجود نیز با مشکلاتی اعم از معوقات حقوقی و پایین بودن دریافتی‌ها روبه‌رو هستند.

هرچند ناجیان غریق با تمام مشکلات موجود، ناجی حیات هم‌وطنان در سواحل هستند اما پایین بودن اعتبارات اختصاص یافته به گیلان در این حوزه، حقوق پایین ناجیان غریق در کنار کافی نبودن تجهیزات ایمنی دریایی خود از عوامل دخیل در افزایش شمار غرق‌شدگان به شمار می‌رود.

احمد وحیدی وزیر کشور ۲۱ تیرماه در نشست ساماندهی سواحل استان گیلان در رشت تلاش‌های انجام شده جهت سالم‌سازی سواحل گیلان را اثربخش خواند و تصریح کرد: باید تلاش شود تا با صدور بیمه بی‌نام و بیمه ناجیان غریق از میزان آسیب‌های جانی در سواحل کاسته شود.

همچنین استاندار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه ۳۴ طرح در طول سواحل استان گیلان سالم‌سازی شده است ابراز داشت: از  تعداد ۳۴ طرح سالم‌سازی سواحل استان گیلان ۲۲ طرح تاکنون به نحو مطلوب سالم‌سازی شده و مابقی نیز در حال انجام است.

اسدالله عباسی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد طرح‌های سالم‌سازی سواحل در استان گیلان تمام مولفه‌های استاندارد مورد نظر ستاد ساماندهی سواحل را رعایت کردند تصریح کرد: فرمانداران شهرستان‌های ساحلی مسئولیت کامل محدوده ساحلی خود را برعهده دارند.

۴۸ مورد فوت ناشی از غرق شدگی از ابتدای سال

در این راستا مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، درباره آمار فوت‌شدگان بر اثر غرق‌شدگی طی ۴ ماهه نخست امسال در استان گیلان اظهار داشت: ۴۸ نفر در ۴ ماهه نخست امسال در گیلان بر اثر غرق‌شدگی فوت کردند.

مهدی قربانی با بیان اینکه ۷ نفر از این ۴۸ فرد غرق شده در استان گیلان طی ۴ ماهه نخست امسال زن و ۴۱ نفر دیگر مرد بودند تصریح کرد: سال گذشته آمار غرق‌شدگان در استان گیلان ۴۰ نفر بود و امسال این تعداد نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

قربانی از افزایش ۵۰ درصدی شمار غرق‌شدگان در دریا در استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: ۱۲ نفر از ۴۸ فرد غرق شده در استان گیلان در دریا غرق شده‌اند و این آمار غرق‌شدگان در دریا نسبت به سال گذشته که ۸ نفر بودند حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

نصب علائم هشدار دهنده لازم است

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به معایب طرح آزادسازی سواحل گیلان اظهار داشت: آزادسازی سواحل یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم بود اما باید زمینه‌سازی‌های لازم انجام شود تا این اقدام مثبت به تهدید تبدیل نشود.

کوچکی‌نژاد گفت: تا پیش از این سواحلی که در اختیار مردم قرار می‌گیرفت شیب مناسبی داشت ولی پس از آزادسازی سواحل، مناطقی که شیب تند داشته و خطرآفرین هستند آزادسازی شدند که مسلماً اگر در این نقاط غریق نجات و علائم شنا ممنوع نباشد افرادی که برای شنا به دریا می‌روند غرق می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرد: این تدابیر باید مورد توجه قرار می‌گرفت تا مردم آسیب نبینند اکنون هم تا پایان تابستان یک ماه و خورده‌ای باقی‌مانده که در این فرصت مسئولان استان باید تدبیری جهت جلوگیری از روند افزایشی شمار غرق‌شدگان در گیلان بیندیشند.

وی گفت: سالم‌سازی سواحل به سیاست‌های استانی برمی‌گردد و مجموعه‌های مختلفی نظیر استانداری، فرمانداری‌ها، اداره‌کل ورزش و جوانان و هلال احمر در ایمن‌سازی سواحل و حفظ جان مردم در دریا مسئول هستند و باید اطلاع‌رسانی کافی را نقاط خطرآفرین انجام دهند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مذکور متولی سالم‌سازی سواحل در استان گیلان هستند که باید علائم هشدار نظیر شنا ممنوع را در نقاط پرخطر تعبیه کنند و در مواقع بروز اتفاقات این دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه مجلس سال‌های گذشته طرح تشکیل سازمان سواحل را تصویب اما دولت گذشته این قانون را اجرا نکرد افزود: با تشکیل سازمان سواحل این سازمان می‌تواند منابع مالی جهت ایمن‌سازی سواحل و تهیه امکانات را تأمین کرده و با تشکیل گارد ساحلی از جان مردم در برابر خطر غرق‌شدگی در دریا حفاظت کند.

۵۱۲ نقطه خطرآفرین ساحلی
حسین مصطفی‌پور، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار گیلان نیز ۲۴ خردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان گیلان ۶۸ شناهگاه و ۵۱۲ نقطه خطرآفرین در سواحل دارد گفت: این نقاط خطرآفرین سال گذشته ۳۰۰ نقطه بود اما با آزادسازی سواحل به ۵۱۲ نقطه رسید.

مصطفی‌پور ابراز داشت: ۳۴ طرح سالم‌سازی سواحل امسال در استان گیلان اجرا می‌شود اما با توجه به گردشگرپذیر بودن گیلان و افزایش مسافرت‌ها به این استان پس از بهبود نسبی شرایط کرونایی باید طرح‌های شناهگاه‌ها نیز در استان گیلان افزایش یابد.

مصطفی‌پور با بیان اینکه آزادسازی سواحل نیازمند برنامه‌ای برای فراهم آوردن استفاده عمومی و امنیت مردم است تا این موقعیت تبدیل به تهدیدی برای مسافران نشود خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ نفر از ناجیان غریق اکنون برای طرح سالم‌سازی سواحل در گیلان آماده شدند.

وی با بیان اینکه تمهیداتی انجام شده که ناجیان بیرون از طرح نیز بر نقاط خطرآفرین و شناهگاه‌ها نظارت داشته باشند افزود: نقاط خارج از طرح در اختیار شهرداران و دهیاران شهرها و روستاهای ساحلی قرار گرفته و این افراد مکلفند ناجیان غریق در اختیار بگیرند که منابع این امر نیز اختصاص یافته است.

وعده‌هایی که متولی ندارد
حامد آریانفر، رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان گیلان نیز در این نشست در تشریح چالش‌های ناجیان غریق افزود: مشکل نخست و مهم ناجیان غریق عدم پرداخت حقوق معوقه سال گذشته آنان است که این امر باعث شده تا منجیان غریق امسال اقبالی برای حضور در سواحل نداشته باشند.

آریان‌فر با بیان اینکه از دیگر مشکلات اساسی نجات غریق‌ نداشتن متولی در این حیطه است ابراز داشت: با فرارسیدن تابستان جلسات متعددی در این حوزه در استان برگزار شده و مسئولان در این جلسات حضور دارند اما پس از اتمام جلسات متولی این کار مشخص نیست.

آریان‌فر با اشاره به نبود امکانات لازم برای منجیان غریق در سواحل عنوان کرد: مشکل دیگر ناجیان غریق در استان گیلان تأمین امکانات و البسه است تا بدین طریق شناسه‌ای برای مشخص شدن در سواحل داشته باشند و این امکانات باید پیش از آغاز فصل گرما در اختیار ناجیان غریق قرار گیرد.

رشد۳۳ درصدی عملیات هلال احمدر
همچنین در راستای تشریح اقدامات هلال احمر در این حوزه با مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان نیز تماس گرفتیم که وی در این‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به دستور رئیس جمهور برای آزادسازی سواحل دسترسی مردم به دریا بیشتر شد و با کم‌تر شدن شیوع کرونا مسافرت هم‌وطنان به گیلان افزایش یافته است.

سیاوش غلامی افزود: پیرو اجرای طرح امداد و نجات نوروزی در ایام نوروز در سواحل استان نیز پوشش امدادی برقرار شد اما عملاً از ابتدای تیرماه نیروهای امدادی هلال احمر طبق دستور استاندار و رئیس جمعیت هلال احمر کشور رسماً در سواحل حضور یافتند.

غلامی با بیان اینکه از ابتدای فرودین‌ماه تا ۶ مرداد ۱۲ نفر از افرادی که در حال غرق شدن در دریا  بودند توسط ناجیان غریق و امدادگران هلال احمر نجات یافتند گفت: این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۵ نفر بود و امسال با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی در این حوزه روبه‌رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ۳۶ عملیات امداد از ابتدای سال تا ۶ مردادماه در عرصه سواحل استان گیلان توسط هلال احمر برای نجات غرق‌شدگان انجام شده که سال گذشته تعداد عملیات‌ها ۲۷ عملیات بود و در این بخش نیز رشد ۳۳ درصدی اتفاق افتاده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۱۰ شهر ساحلی دارد و همکاران ما از پایگاه‌های امداد و نجات به طور روزانه در این سواحل حضور یافته و فعالیت می‌کنند اظهار داشت: امدادگران هلال احمر در ۲۲ نقطه از سواحل استان حضور دارند.

غلامی گفت: به جهت اینکه امسال دسترسی مردم به سواحل آزاد شده و این خود خطر بیشتری را از حیث غرق‌شدگی به همراه دارد، مناطق تحت پوشش هلال احمر نیز به ۲۲ نقطه افزایش یافت و روزانه حدود ۲۰۰ نفر از فعالان هلال احمر استان به امدادرسانی در سواحل مشغول هستند.

وی با اشاره به امکانات اختصاص یافته جهت امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در سواحل گیلان تصریح کرد: ۱۲ آمبولانس، ۲ دستگاه موتور سیکلت و یک دستگاه خودروی تخصصی آرگو نیز برای امدادرسانی به غرق‌شدگان در سواحل استان گیلان به‌کارگیری شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان افزود: از ابتدای اجرای طرح سالم‌سازی سواحل در گیلان مورخ یکم تیرماه تا ۶ مردادماه تعداد نجات‌یافتگان از غرق‌شدگی ۹ نفر و سال گذشته این آمار ۴ نفر بوده است البته این آمار تنها آمار نجات‌یافتگان توسط هلال احمر گیلان است.

غلامی با اشاره به راهکارهای کاهش غرق‌شدگی گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند از وقوع غرق‌شدگی و مرگ‌میر بر اثر این عامل جلوگیری کند دقت و آگاهی مردم است اینکه افراد فقط در مناطقی شنا کنند که برای شنا مطمئن و مناسب بوده و خطری جان آنان را تهدید نمی‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان اظهار داشت: این مناطق که در واقع همان مناطق تحت پوشش طرح سالم‌سازی سواحل در استان گیلان است، مناطقی است که در آن مکان‌های شنا مشخص شده و شناگاه‌هایی برای کودکان، بزرگسالان، بانوان و آقایان تفکیک شده است.

وی با بیان اینکه در مناطق تحت اجرای طرح سالم‌سازی سواحل نیروهای نجات غریق و هم نیروهای امداد و نجات حضور دارند افزود: متأسفانه اکثر افرادی که غرق شده و فوت می‌کنند در مناطق خطرآفرین دریا، رودخانه‌ها، کانال‌ها، پشت استخرها و یا سدها شنا کرده‌اند.

غلامی با تأکید بر ضرورت توجه به نکات ایمنی هنگام شنا در دریا و رودخانه‌ها گفت: درخواست ما از هم‌وطنان به‌ویژه والدین فرزندان این است که در زمان سفر به مناطق ساحلی فرزندان خود را کنترل کنند چرا که شنا در دریا و رودخانه مانند استخر نبوده و می‌تواند خطرآفرین باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان اذعان داشت: یکی از تأکیدات استاندار گیلان به عنوان مسئول طرح سالم‌سازی سواحل استان به دستگاه‌های مربوطه نظیر هلال احمر، نجات غریق، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها ایمن‌سازی و مناسب‌سازی سواحل است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ دستگاه اعم از دستگاه‌های امدادی، فرهنگی و انتظامی در حوزه ایمن‌سازی و مناسب‌سازی سواحل مسئول هستند گفت: خواسته ما از مسئولان امر این است که موضوعات مربوط به ایمن‌سازی سواحل را طبق تأکیدات استاندار آقای عباسی به دقت اجرایی کنند.

غلامی عنوان کرد: در این حوزه می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران نیز بهره‌گیری کرد تا براساس استانداردهای تعریف شده شناگاه‌هایی را در سواحل استان گیلان تعبیه کنند که از این طریق هم منبع درآمدی ایجاد شده و هم محل امنی برای شنای مسافران فراهم شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان افزود: شماره تلفن ۱۱۲ جمعیت هلال احمر به شکل شبانه‌روز آماده ارائه خدمات به هم‌وطنان است و مردم می‌توانند در زمان بروز حادثه‌  با این شماره تلفن تماس بگیرند تا نیروهای امدادی نزدیکترین پایگاه به محل حادثه، در اسرع وقت به منطقه اعزام شوند‌.

زیرساخت‌ها باید سریعتر مهیا شود
به گزارش تسنیم، مسلماً پیش از انجام هر اقدامی فراهم بودن و آماده‌سازی تمام زیرساخت‌های مربوط به آن باید در گام نخست مورد توجه واقع شود تا این اقدام در مرحله اجرا و عملیاتی شدن با کمترین درصد آسیب و خطا مواجه باشد و این موضوعی است که در مورد سالم‌سازی سواحل نیز صدق می‌کند.

اگرچه بی‌دقتی مسافران در هنگام شنا و شنا کردن خارج از محدوده طرح‌های سالم‌سازی از عوامل اصلی افزایش شمار غرق‌شدگان است اما این مسئله می‌طلبد تا آگاه‌سازی بیشتری در این حوزه انجام گیرد تا مسافرتی که بناست خاطره‌ای شیرین برای هم‌وطنان رقم بزند به تلخ‌ترین روز زندگی آنان مبدل نشود.

از این رو افزایش نصب علائم هشدار در مناطق خطرآفرین، اطلاع‌رسانی بیشتر به مسافران درباره نقاط خطرآفرین سواحل و رودخانه‌ها همانند ارائه راهنمای گردشگری به آنان در ورودی شهرهای ساحلی و به‌کارگیری بیش از پیش از ابزار رسانه‌ می‌تواند در کاهش این حوادث ناگوار مؤثر واقع شود.

البته در کنار عوامل مذکور نبود امکانات کافی نظیر جت اسکی در سواحل استان گیلان برای نجات غرق‌شدگان از جمله عوامل دخیل در افزایش شمار فوت‌شدگان است که این امر پیگیری مسئولان متولی این حوزه جهت جذب اعتبارات بیشتر برای تجهیز سواحل استان را می‌طلبد.

همچنین قابل توجه بودن آمار غرق‌شدگان در رودخانه‌های استان گیلان نیز ایجاب می‌کند تا عملکرد فرمانداران، شهرداران و دهیاران در حوزه ایمن‌سازی محدوده ساحلی آنان مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد افزایش بیش از پیش شمار غرق‌شدگان در رودخانه‌های گیلان نباشیم.

با توجه به اینکه ریاست ستاد ساماندهی سواحل در استان‌های شمالی به استانداران محول شده و حدود ۲۰ دستگاه مسئولیت سالم‌سازی سواحل در حوزه‌های مختلف را برعهده دارند از این رو استانداران مسئول نظارت بر عملکرد هر یک از دستگاه‌ها و نهادها در حوزه ایمن‌سازی سواحل هستند.

بدین ترتیب افزایش ۵۰ درصدی شمار غرق‌شدگان در دریای خزر در محدود استان گیلان می‌طلبد تا در کنار توجه به مباحث فرهنگی در سواحل، عوامل دخیل در روند افزایشی غرق‌شدگان در دریا و برطرف کردن آنان نیز توسط نماینده عالی دولت در استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید