آخرین وضعیت استخدام نیرو‌های غیررسمی آموزش‌و‌پرورش

کارواشتغال به نق از  روزنامه وطن امروز نوشت: با ورود کرونا به کشور، شرایط کار در بخش‌های مختلف بویژه آموزش‌و‌پرورش دچار تحول و فصل جدیدی در آموزش و برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های پایان سال ایجاد شد.

حرکت آموزش‌و‌پرورش بر مدار آموزش مجازی – مبتنی بر شبکه شاد – دارای فرصت‌ها و تهدیداتی بود، اما در این میان بخش عمده‌ای از خلأ‌های ایجادشده در این حوزه با تلاش ستودنی آموزگاران مرتفع شد و تا حدود زیادی نیاز‌های آموزشی آن دسته از دانش‌آموزانی که دسترسی آسان‌تر به گوشی‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت داشتند، تامین شد.

در این بین با وجود تمام مشکلات آموزشی که در بازه زمانی ۱۵ ماهه به چشم خورده است، دغدغه‌های معیشتی معلمان بویژه معلمان حق‌التدریس بیش از سایر موضوعات خودنمایی کرد و باعث شد این قشر تاثیرگذار در جامعه با موضوعاتی، چون پایین بودن سطح حقوق و عدم پرداخت بموقع و ۵۰ درصدی آن رو‌به‌رو باشند.

روند جاری حاکم در نظام اداری و پرداختی وزارت آموزش‌و‌پرورش، فشار مضاعفی را به معلمان در شرایط سخت اقتصادی موجود در جامعه وارد کرد و باعث شد جدال دغدغه معیشت و دغدغه فعالیت سازنده به اوج خود برسد.

در همین رابطه چندی پیش محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس با اشاره به ضرورت پرداخت مناسب و بموقع مطالبات معلمان، گفت: باید در نظر داشت تعویق حقوق معلمان انگیزه را در میان این عزیزان کمرنگ کرده و روی کیفیت تدریس و مساله آموزش کشور تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به طرح مجلس برای جذب نیرو‌های حق‌التدریس، اضافه کرد: مجلس بر ساماندهی نیرو‌های حق‌التدریس تأکید دارد و این مساله را دنبال خواهد کرد.

* اولویت اصلی دولت آینده باید آموزش‌و‌پرورش باشد

با روی کار آمدن مجلس یازدهم، نوع نگاه به مقوله آموزش‌و‌پرورش و نوع قانون‌گذاری برای آن دچار تحول شد و محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس، این موضوع را به صورت جدی مورد پیگیری قرار داد تا بتوان از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای ارتقای معیشتی معلمان بهره برد. در همین راستا دکتر قالیباف در مراسم تجلیل از معلمان برگزیده ۳۱ استان کشور با اشاره به جایگاه والای معلم و با تاکید بر اینکه اگر ما می‌خواهیم نظام رتبه‌بندی یا سند تحول را نیز اجرا کنیم باید به حفظ شأن جایگاه معلم توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: دولت آینده باید اولویت اصلی خود را آموزش‌و‌پرورش قرار دهد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع معلم افزود: اگر چه کرونا شیرازه آموزش‌و‌پرورش را به هم ریخت، اما آموزش‌و‌پرورش توانست با یک سرعت خوب و با همت مدیران و معلمان سامانه‌ای را طراحی و به نوعی خارج از انتظار عمل کند و همه دیدند که چگونه در روز نیاز و سختی، کم‌لطفی و کم‌توجهی مسؤولان با تلاش و کوشش معلمان جبران شد که این مهم نشان داد براستی شغل معلمی شغل انبیاست و جز با عشق و امید جریان پیدا نمی‌کند.

قالیباف گفت: من به زندگی خود که نگاه می‌کنم درمی‌یابم نقش معلمان بویژه در دوران ابتدایی تا دبیرستان و پیش از ورود به عرصه تحصیلات عالی و آکادمیک شاید از پدر و مادر نیز بیشتر است چرا که دانش‌آموز همه آینده خود را در چهره معلم تجسم می‌کند و از همین رو است که حفظ منزلت، جایگاه و شأن معلم در همه ابعاد مهم است و همه چیز در گرو حفظ این شأن و جایگاه است و اگر ما می‌خواهیم نظام رتبه‌بندی یا سند تحول را نیز اجرا کنیم باید به حفظ شأن جایگاه معلم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان باید برای امور مختلف راه حل عملی و اقدام واقعی در کارنامه خود داشته باشند، گفت: اگر ما می‌گوییم آموزش‌و‌پرورش مهم است و واقعا هم اینگونه است باید در کارنامه دوران مسؤولیت خود به آن توجه کنیم، چرا که معلمان نظام اولویت‌ها و ترجیحات را در یک جامعه مشخص می‌کنند، زیرا تعلیم و تربیت این خطوط را تبیین می‌کند، اما متاسفانه آموزش‌و‌پرورش در ۴ دهه گذشته در عمل در اولویت ما نبوده است و امروز ما می‌بینیم بیشترین صدمه را از این اتفاق خورده‌ایم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در برنامه‌های ۵ساله توسعه، دولت آینده باید اولویت اصلی خود را آموزش‌و‌پرورش قرار دهد، چرا که بی‌شک ساماندهی، ثبات اقتصادی، استقلال و رفع مشکل آسیب‌های اجتماعی در گرو رشد آموزش‌و‌پرورش و توسعه آموزشی است و ما هر جا از این موضوع غفلت کرده‌ایم، دچار مشکل شده‌ایم.

قالیباف تاکید کرد: البته یکی از مانع‌های اصلی توجه به آموزش‌وپرورش نظام اداری و بروکراسی است که زنجیری بر پای مردم و دست مدیران شده است و اگر در این ۱۰ سال در سند تحول نیز به جایی که قرار بوده است، نرسیده‌ایم، یکی از دلایل اصلی آن همان معضل اصلی یعنی بروکراسی اداری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان که از سوی دولت ارائه شده است، گفت: این لایحه در کمیسیون در حال بررسی است و اگر اشکالاتی نیز دارد با همکاری دولت و در مسیر بررسی اصلاح خواهد شد و بی‌شک در اولویت مجلس قرار دارد و با وجود اینکه بررسی و تصویب آن نهایی نشده است، اما مجلس در چارچوب بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی بودجه آن را انجام داده است.

* صدور مجوز برای استخدام ۳۰ هزار معلم

بر اساس مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۷، تبدیل وضعیت ۸۸ هزار نیروی غیررسمی پیش از سال ۱۳۹۲ در دستور کار سازمان امور استخدامی و وزارت آموزش‌و‌پرورش قرار داشت، اما اجرای این طرح بسیار کند پیش رفته و زمینه‌ساز ایجاد نارضایتی در بین معلمان شد. این طرح هم‌اکنون با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش مجلس مراحل قانون‌گذاری را سپری کرده و مجوز‌های لازم برای استخدام معلمان حق‌التدریس صادر شده است.

در این راستا نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از صدور مجوز استخدام ۳۰ هزار معلم خبر داد.

محمد وحیدی گفت: تاکنون مجوز استخدام معلمان در ۲ مرحله صادر شده و باقیمانده این عزیزان نیز که شامل ۳۰ هزار نفر می‌شوند، در هفته معلم به استخدام آموزش‌و‌پرورش درمی‌آیند.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: البته همه این معلمان در حال حاضر به صورت حق التدریس با آموزش‌و‌پرورش در حال همکاری هستند، لذا جذب این عزیزان در مشکل کمبود معلم در آموزش‌و‌پرورش تأثیری ندارد، بلکه فواید و مزیت‌های دیگری را برای معلمان و سیستم آموزش کشور خواهد داشت.

* تأمین بودجه نظام رتبه‌بندی معلمان

حساسیت نظام آموزش کشور و توجه به مقوله جذب و رتبه‌بندی معلمان یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های ساماندهی وضعیت معلمان است به‌طوری که می‌بایست نسبتی عادلانه بین معلمان مناطق محروم و مناطق برخوردار ایجاد شود تا سختی کار در مناطق محروم و دور از دسترس مانع از رشد کیفیت در آموزش نشود. بر همین اساس چندی پیش حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: قول داده بودیم لایحه را قبل از پایان سال تحویل مجلس دهیم که این امر انجام شد و در مجلس اعلام وصول شد.

وی افزود: زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان، هر زمانی است که مجلس تصمیم بگیرد، اما ما بودجه‌اش را از اول فروردین پیش‌بینی کرده‌ایم.

وزیر آموزش‌و‌پرورش درباره نگرانی درباره عدالت آموزشی، گفت: روی عدالت آموزشی بسیار حساس هستیم و یکی از موثرترین عدالت‌ها، توزیع کیفیت آموزشی به طور مساوی در ایران است؛ فاصله‌هایی داریم و تلاش داریم این فاصله‌ها را پر کنیم.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید