آقای استاندار؛ دانشجو اشتغال و ازدواج می‌خواهد؟ (عکس خبری)

آقای استاندار؛ دانشجو اشتغال و ازدواج می‌خواهد؟ (عکس خبری)

درحالی استاندار مرکزی پای صحبت‌های دانشجویان نشست که دانشجویان تمام صحبت‌ها و دغدغه‌هایشان رااعم از دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی تا مشکلات دانشجویی و نظرات شخصی خود را بی‌پرده و صریح بیان کردند.

کارواشتغال به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، رهبر معظم انقلاب برای دانشجو سه ویژگی کلان را برمی‌شمارند و همه توقعات خود از دانشجویان را در قالب همین سه ویژگی بعنی استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی می‌دانند به طوری که معظم له بیداری دانشجویی را زمینه حیات جامعه می‌دانند و برای این بیداری دانشجویی ویژگی‌هایی را بر‌می‌شمارند.

پُرواضح است دانشجو بماهو دانشجو، اول وظیفه‌اش درس خواندن است و مقام معظم رهبری نیز تحصیل، تهذیب و ورزش را سه ویژگی دانشجوی موفق می‌داند. حال با توجه به این مختصات، رهبر معظم انقلاب جریان دانشجویی را یک جریان گفتمان‌ساز می‌دانند و می‌فرمایند: «در همه‌ این سال‌های انقلاب، حضور دانشجویان در صحنه‌ها، حضور فعال و مؤثری بوده است. دانشجوها گفتمان‌ساز بوده‌اند، فضای فکری ساخته‌اند، گفتمان‌های سیاسی و انقلابی را در جامعه حاکم کرده‌اند که در موارد زیادی این وجود داشته است

براین اساس و باتوجه به اهمیت جایگاه دانشگاه و دانشجو، استاندار مرکزی به دنبال دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه اراک در نشست تریبون آزاد «۲۰ ماه عملکرد دولت؛ از شعار تا واقعیت» در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک شرکت کرد و به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.

در این جلسه دانشجویان سوالات، نقدها و نظرات خود را بدون سانسور و هیچ رودرباسی مطرح کردند و در طول بیان دیدگاه استاندار مرکزی علاوه براینکه شنونده مطالب دانشجویان بود، به نکته برداری از صحبت‌ها پرداخت.

منافع صنعتی بودن استان در کجا هزینه می شود؟

“عماد فراهانی” نخستین دانشجویی بود که پشت تریبون رفت تا فهرستی از سوالات درحوزه صنعت و ارتباط صنعت و دانشگاه را از استاندار مرکزی بپرسد و با اشاره به شعار سال اظهار داشت: سئوال من در خصوص تولید استان است، لطفا بفرمایید در زمینه شاخص تولید امسال استان مرکزی در چه وضعیتی قرار دارد؟

وی افزود: امسال سال رشد تولید و مهار تورم است، رویکردی مجموعه مدیریتی شما برای تحقق این شعار با توجه به اینکه استان مرکزی یک استان صنعتی است و ظرفیت های زیادی در این زمینه دارد، چیست؟ جا دارد تشکر هم کنم از عملکرد استاندار در زمینه احیای برخی واحد‌های صنعتی که منجر به کاهش چالش‌های حوزه کارگری شد. استان مرکزی ظرفیت بالایی در بعد صنعت دارد و همواره از آن بعنوان قطب صنعت کشور یاد می شود، اما سوال اینجاست منافع این صنعتی بودن استان در کجا هزینه می‌شود؟ و آیا این نفع به استان مرکزی باز می‌گردد یا در استان‌های دیگر هزینه می‌شود؟ چراکه اگر در خود استان هزینه می‌شود باید سبب رشد و پیشرفت خود استان شود اما به نسبت ظرفیت‌های موجود چنین رشدی در استان مشاهده نمی‌شود.

فراهانی بیان کرد: مسئله دیگر ارتباط صنعت با دانشگاه است، از قبل از عید تاکنون، ما در زمینه‌های مختلف رشد چشمگیری داشتیم، مثل رشد در زمینه علوم فنی و مهندسی تا بالای ۲۴۰ درصد بوده است، آیا این تولید علم به صنعت می‌رسد؟ الان دانشگاه‌ها با صنعت ارتباط دارد؟ الان آیا این ارتباط با صنعتی که ما داریم واقعاً دانشجو را به صنعت استان وصل می‌کند؟

این دانشجو بیان کرد: سوال دیگر اینجاست که آیا رئیس دانشگاه اراک با موافقت شما منصوب شده‌اند؟ چند مرتبه ایشان را بازخواست کردید که وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت به چه میزان است؟ چه تعداد از دانشجویان از طریق ارتباط دانشگاه با صنعت شاغل شده‌اند؟

وی خاطرنشان کرد: درباره وضعیت عملکردی صنایع بزرگ استان مثل هپکو نیز توضیحاتی بفرمایید، آیا این شرکت ها و واحد‌های صنعتی بهبود پیدا کردند؟

صدای عصاهای کوبیده شده بر سنگ فرش‌های شهر را می‌شنویم

“مهدی ملکی” دانشجوی دیگری بود که مطالبات دانشجویی خود را بیان کرد و با اشاره به مسئله جمعیت اظهار داشت: نکته اول اینجاست که پر واضح است ایران اسلامی در طی سال های اخیر با بحران جمعیت مواجه شده و روند موجود خبر از هر چه بحرانی‌تر شدن شرایط در سال های آتی می دهد، به طوری که بنا بر آمار منتشر شده استان مرکزی به وضع نابسامانی در قیاس با استان های دیگر دچار شده و به اصطلاح در شرایط بحران جمعیتی قرار گرفته است.

وی افزود: به همین دلیل آمارهای فرزندخواهی و فرزندآوری در بدترین شرایط ممکن قرار دارد. جناب آقای استاندار همه ما اگر گوش‌هایمان را تیز کنیم صدای عصاهای کوبیده شده بر سنگ فرش های شهر را به راحتی خواهیم شنید. چرا که فاصله زیادی با آنها نداریم،. آقای استاندار در حال حاضر در کشور ما معضلاتی مثل سقط غیر قانونی، ناباروری و عدم تمایل به داشتن فرزند مواجه هستیم، سئوال این است برنامه تیم مدیریتی شما در استان برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن مسئله جمعیت چیست؟

وی تصریح کرد: جناب آقای استاندار جوان و نوجوان روز به روز نسبت به شهر محل سکونت خود موضعی منفی‌تر از گذشته می‌گیرد، چرا که هیچ حس تعلقی نسبت به محیط اطراف ندارد و جوان و نوجوان ما برای یافتن هویت خود نیازمند بسترسازی لازم برای  افزایش مشارکت اجتماعی و افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

ملکی عنوان کرد: لطفا انرژی خود را برای برنامه با مدیران شهری جهت زنده کردن هویت جوان و نوجوان این شهر بگذارید، بدون شک جوانی که به شهر خود توجه نداشته باشد چنین حسی را هم به کشورش خواهد داشت لطفا در خصوص فعالیت های خود در حوزه هویت توضیحاتی را ارائه فرمایید.

این دانشجو با اشاره به مسئله آلودگی هوا گفت: نکته سوم، موضوعی که شاید تکراری باشد، آن هم بحث آلودگی است همه ما از ناترازی‌های ایام پیک مصرف مطلع هستیم و می دانیم اولویت تامین مصرف خانگی است و در دوران اوج مصرف حذف سوخت گاز نیروگاه ها اولین تصمیم مسئولین کشوری است اما آقای استاندار مردم هم گرما می خواهند هم هوا لطفا بفرمایید ایده نخبگان برای رفع معضل آلودگی چیست؟ آیا می توان از سوخت های جایگزین استفاده کرد؟ از همین تریبون بفرمایید دانشگاه در این زمینه چه کمکی می تواند داشته باشد و تا کنون چه کمکی داشته است؟

وی بیان کرد: نکته چهارم در روزهای آتی وارد فصل گرم سال می شویم مطمئنا تقاضای مسئولین از مردم اصلاح الگوی مصرف است و همه می‌دانیم حجم مصرف خانگی در برابر کارخانه ای مثل آلومینیوم قابل مقایسه نیست، لطفا بفرمایید آیا برنامه ای برای تامین برق این شرکت وجود دارد؟ جناب آقای استاندار مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید داشتند نمایندگان مجلس نباید  در انتصابات مداخله داشته باشند اما برخی از گزارشات از مداخلات نمایندگان در انتصابات استان خبر می دهد لطفا بفرمایید موضع شما در برابر نمایندگان چیست؟

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی ایام انتخابات و اهمیت مشارکت مردم در این انتخابات برنامه‌های استانداری برای افزایش مشارکت مردم با توجه به افت مشارکت مردم در دو انتخابات اخیر چیست؟

وضعیت اقتصادی دانشجو و جوان به طرز فجیعی افتضاح است

“مقدم” دانشجوی پسر دیگری بود که مسئله اشتغال جوانان را یک مطالبه مهم برشمرد و اظهار داشت: دیگر دوستان قطعا حرف های کلان را خواهند گفتم اما من آمده ام حرف دل دانشجو را به صورت ساده و روان بزنم، آن هم اینکه دانشجو اشتغال می خواهد، دانشجو ازدواج می خواهد، خوابگاه متاهلی می خواهد، مسکن می خواهد و اینها همه نیازهای دانشجویی است.

وی ادامه داد: واقعا وضعیت اقتصادی دانشجو و جوان به طرز فجیعی افتضاح است، ما بعنوان یک دانشجو در حال حاضر نه مسکن داریم نه اشتغال، مسأله سربازی را آقایان دارند، اینها مسائلی است که دانشجو با آن مواجه است، در امر ازدواج و افزایش سن ازدواج مسائل اقتصادی نقش بسزایی دارد که تبعات سوء در وضعیت استان و کشور می گذارد.

سرانجام پروژه ۸۱۰۰ واحدی که پسی از ۱.۵ سال پیشرفتی نداشته چه می‌شود؟

پس از این نوبت به “رهنما” یکی دیگر از دانشجویان رسید که پشت تریبون برود و با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم اظهار داشت: یادمان نمی‌رود که سال ۱۴۰۰ تابستان داغی بود و قطعی مکرر برق داشتیم که در  این دولت تابستان ۱۴۰۱ این روند تغییر کرد و قطعی برق به حداقل ممکن رسید.

وی افزود: دولت سابق کلا واکسیناسیون و سلامت جامعه را به ftf و برجام و این مسایل گره زده بود اما دولت سیزدهم پس از روی کار آمدن طی حدود ۳ ماه اکثریت جامعه را واکسیناسیون کرد اما چیزی که هست آقای استاندار، ما الان با آن ویروس منحوس تورم روبرو هستیم، ویروسی که افسار گسیخته شده و مردم را از قدرت می‌اندازد، بفرمایید در استان مرکزی بعنوان یکی از قطب های صنعتی کشور برای مهار تورم چه اقداماتی انجام داده اید؟

پروژه مسکن ملی که بیش از یک سال است که با حضور وزیر راه و شهرسازی کلید خورده و مردم واریز مرحله دوم را انجام داده و هنوز ۵ درصد رشد نداشته، بفرمایید سرانجام این پروژه چه خواهد شد؟

گلایه‌ از اقدامات وزارت علوم در حوزه دانشگاهی

“جابریان” دانشجوی پسری بود که با نقد به وزارت علوم پشت تریبون آمد و اظهار داشت: وضعیت نابود کننده وزارت علوم و وضع مدیریتی در دانشگاه اراک نیز باعث این سوء مدیریت است و امروزه وضعیت علمی و فرهنگی و آموزشی دانشگاه اراک در شرایطی قرار دارد که جای هیچ دفاعی باقی نمی‌ماند، اخیرا دانشگاه اراک با این وضعیت باری به هر جهت و رنکینگ، جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور شده و نشان سرو گرفته است، که خدا به داد باقی دانشگاه‌ها برسد.

جابریان خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها شاهد این هستیم که در زمینه آموزشی حرکت مجدانه‌ای صورت نگرفته و اکثر گروه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی دچار کاهش میانگین سواد دانشجویان شده و می‌توانید این موضوع را از دانشگاه‌های مختلف جویا شوید این درحالیست که مهمترین وظیفه دانشگاه حرکت به سمت علم آموزی اما در دانشگاه‌های کشور این را نمی‌بینیم و در راستای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اقدامات ناچیز و اندکی انجام گرفته است.

“بهرامی” دانشجوی دختری بود که دلی پر از وضعیت بازار مسکن داشت و اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما با کمبود مسکن و هزینه های سرسام آور حوزه مسکن در کشور مواجه هستیم استان ما هم از این مسئله مستثنی نیست. با توجه به پتانسیل های استان در رابطه با ساخت مسکن می خواستم ببینم چرا این امر سرعت نگرفته است؟

سخیف‌ترین برنامه با مجوز ارشاد در ماه رمضان در مجتمع ستارگان اراک برگزار شد

“قاسمی” بانوی دانشجویی بود با گلایه‌ها و انتقاداتی به حوزه فرهنگ و هنر آمده بود و اظهار داشت: شاهد وضعیت نابسامان فرهنگ و هنر در شش ماه گذشته چه به لحاظ مراجعه ارباب رجوع و عدم پاسخگویی و چه به لحاظ سرگردانی‌هایی که حین مراجعه به اداره ارشاد می بینیم، وجود دارد، همه ماموریت های ارشاد و عدم پرداختن به ماموریت‌های اصلی ارشاد مثل کتاب، سینما، نمایشگاه، تئاتر، رسانه، مطبوعات، نمایشگاه بزرگ قرآنی و هنری منجر به ایجاد نارضایتی از دولت به ویژه دولت سیزدهم شده است.

وی افزود: یک انتقاد جدی جامعه، انجام برنامه هایی مخالف با اهداف دولت سیزدهم مثل نمایش سخیفی که در سالن ستارگان در ماه مبارک رمضان برگزار شد و مخالفت های بسیاری را در برداشت.

دانشجویان پس از اتمام دانشگاه و بدون سرمایه چه باید کنند؟

“باباییان” دانشجوی پسری بود که با دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی پشت تریبون حاضر شد و اظهار داشت: مسئله اول در خصوص مرکز مبادله ارز و طلا است که چندی پیش در کشور احداث شد اما با تأسیس این مرکز راجع به چگونگی عملکرد این مرکز و یا اینکه چه تاثیراتی داشته ما برنامه ای را ندیدیم و عملا چیزی دیده نشد.

باباییان بیان کرد: دانشجویان پس از اتمام دانشگاه و بدون سرمایه برای تامین زندگی، مسکن، ازدواج چه باید کنند؟ وضعیت اشتغال آنها چگونه خواهد بود؟

چرا استان مرکزی در حوزه گردشگری و تفریحی دچار ضعف است؟

” الله وردی” دانشجوی پسری بود که با گلایه از وضعیت نابسمان حوزه گردشگری و تفرجگاهی پشت تریبون رفت و اظهار داشت: سوالی که از استاندار محترم دارم این است که با توجه به پتانسیل بالای استان مرکزی شهر اراک شازند در زمینه صنعت و اقتصاد آوری و ارز چرا ما در زمینه گردشگری و تفریحی ضعف داریم؟

انتظار از مدیران دولت سیزدهم، مردمی‌بودن است

“جدیدی” دانشجوی پسری دیگر بود که اظهار داشت: وضعیت دانشگاه ما همین است که می‌بینید، این دانشگاه چند هزار دانشجو دارد و الان جمعیت سالن ۱۲۰ نفر است و سوال من این است که چه اتفاقی افتاده که الان استقبال این گونه است؟

پس از بیان مطالبات، دغدغه، نظرات و صحبت‌های دانشجویان، نوبت به فرزاد مخلص‌الائمه،تا پاسخگوی صحبت های دانشجویان باشد و با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اظهار داشت: استانداری ارتباط دو سویه با دانشگاه دارد و افزایش این ارتباط در دستور کار قرار دارد و همواره پذیرای اقشار مختلف دانشجویی استان هستیم. سال گذشته در ایام اوج فتنه به مناسبت روز دانشجو با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در محل دانشگاه آزاد جلسه رسمی برگزار و مطالبات آنها پاسخ داده شد.

وی افزود: از مجموع مطالب بیان شده توسط دانشجویان، ۷۵ نکته و سوال مهم بیان شد که به آنها می‌پردازیم اما اظهار نظر درباره تمام موارد مطرح شده ضرورت ندارد همچنین برخی از سوالات نیز باید در سطح کلان و با انتقال به وزرا و مسئولان عالی رتبه کشور پیگیری شوند.

استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به فضای عمومی کشور در دوره انتقال دولت دوازدهم به دولت سیزدهم، تصریح کرد: همه شما با فضای کلی کشور به ویژه در مقطع تغییر دولت دوازدهم به دولت سیزدهم آشنا بودید و این مساله در صحبت‌ها و بیانات شما روشن بود و مطلع هستید که در چه شرایطی مدیریت کشور تغییر پیدا کرد، در حوزه مسائل اقتصادی و حوزه سیاست بین الملل و غیره به طور کلی شرایط خیلی ویژه‌ای حاکم بود که در تاریخ کشور بی سابقه بود.

مخلص الائمه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سال گذشته اعلام کردند که کشور دچار یک عقب افتادگی ۱۰ ساله است، که نتیجه آن منجر به تورم ۵۰ درصدی و بالاتر، رشد اقتصادی نزدیک به صفر، نرخ سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر و نرخ بالای ۲ رقمی بیکاری و مشکلات حوزه اشتغال شد و نیاز است علل آن را به طور دقیق و علمی تحلیل شود.

شورای عالی جوانان هیچ جلسه‌ای در یک دهه گذشته نداشته است

استاندار مرکزی با بیان اینکه نخبگان و بعضاً توده مردم در جریان واقعیاتی از مسائل کلان جامعه قرار داشتند، گفت: در این دوران برخی از مراجع تصمیم‌گیری کشور به طور کامل تعطیل بودند؛ به طور مثال شورای عالی آموزش و پرورش در ده سال ما قبل دولت هیچ جلسه‌ای برگزار نکرد، شورای عالی فضای مجازی تقریبا تعطیل بود، هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان چندین دوره  تشکیل جلسه نداد، شورای عالی جوانان هیچ جلسه‌ای در ده سال گذشته نداشت، با توجه به اینکه در این شوراها تصمیمات بین بخشی آن هم با حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور اتخاذ می‌شد و در سطح استانی با حضور مقامات عالی استان باید جلسات تشکیل و تصمیم‌گیری بین بخشی صورت می‌‌‌گرفت اما تمام نهادهای تصمیم‌گیر یا تعطیل بودند یا به حالت تعلیق و نیمه تعطیل درآمده بودند.

وی با بیان اینکه تصمیمات عالی نیازمند راهبری مسئولان عالی اجرایی دولت است، افزود:  تصمیمات مهم دولتی باید در این شوراها اتخاذ می‌شد درحالی که نه جلسه‌ای تشکیل و نه وزرا اجازه دیدار با رئیس جمهور را داشتند و شخص رئیس جمهور هم ساعت۱۰ صبح در محل کار خود حاضر می‌شدند، آیا چرخ چنین کشور می‌چرخد و عقب افتادگی‌ها جبران می‌شود؟ بنابراین سبک مدیریت کشور ؛ منجر به عقب افتادگی شد که رهبر انقلاب در فرمایشات خود به آن اشاره داشتند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که فاصله بین واقعیت‌ها و بایدها که ما در مسائل راهبردی از آن به وضع موجود و وضع مطلوب یاد می‌کنیم؛ زیاد است و وجدان‌های آرمان خواه را آزار داده و می‌دهد و این فاصله ژرف باید با کار زیاد و برنامه‌ریزی شده و با تغییر در رویه‌ها و کار جهادی علمی نه با کار جهادی بی‌ضابطه و بی برنامه جبران شود.

وی اضافه کرد: کشور از اوایل دهه ۵۰ همزمان با افزایش قیمت نفت دچار بروکراسی فربه و بیماری بسیار قوی شد که بر همه بخش‌های اجرایی کشور سایه انداخت و به تعبیر رهبر انقلاب، نفت این سرمایه خدادادی در چندین دهه عامل فروریختگی‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی در کشور شده است، یکی از عوامل نشان دهنده این فروریختگی‌ها وابستگی بسیار زیاد اقتصاد به نفت بود و به عبارتی همین بروکراسی اداری مفرط، تمام نظام اداری کشور را در بر گرفته و کل نظام اقتصادی کشور در آن غوطه‌ور است.

نظام دیوان سالار دچار مشکلات بسیاری است

استاندار مرکزی با اشاره به نظام اداری کشور گفت: زمانی که نظام دیوان سالار می‌خواهد حرکت کند در وهله نخست توان ترمیم و دفع بیماری از خود را ندارد که ما از آن به افلیجی که می‌خواهد باری را جابه جا کند تعبیر می‌کنیم که توانایی انجام کاری را ندارد بنابراین نظام بروکراسی این توان را ندارد که در نظام اجرایی کشور تحول ایجاد کند اما در یک مقاطعی مثل ماشین در حال حرکتی است که در همان حالت باید تعمیر شود. در مقاطع متعددی در دهه‌های گذشته از ابتدای دهه ۵۰ باز به این نتیجه رسیدند که با تشکیل شوراهایی و سازمان های بین بخشی و تغییر و تحول در نظام اجرایی بتوانند سرعتی به نظام بروکراسی بدهند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: اگر قرار باشد آن اجرا مجددا به وظایف خودشان عمل نکنند این بیماری توسعه پیدا می‌کند و علت العلل همه ناکارآمدی‌های کشورهمین موضوع است. تمام موارد و بیانات شما دانشجویان یا مسئله یا آسیب پیامد مسئله بودند، مسئله مانع تحقق وضع مطلوب است و تا زمانی‌که این ناکارآمدی به عنوان ابرمسئله کشور حل و فصل و مهار نشود مشکلات و آسیب‌هایی نظیر اشتغال، بیکاری، مسکن، مشارکت دانشجویان و غیره حل نمی‌شود و همچنان باقی می‌ماند.

استان مرکزی رتبه نخست تنوع تولیدات صنعتی کشور

استاندار مرکزی با اشاره به ظرفیت‌های قطب صنعت کشور گفت: استان مرکزی یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و صنعتی کشور است، برخی از صنایع کشور برای نخستین بار در استان مرکزی پا گرفتند و همین اکنون  رتبه نخست تنوع تولیدات صنعتی کشور مربوط به این استان است، استان مرکزی نه استان پهناوری است و نه استان پرچمعیتی، اما در زمینه تنوع تولیدات صنعتی از استان‌های تهران، البرز و اصفهان هم جلوتر است همچنین به لحاظ حجم صنایع رتبه چهارم را دارد و در بسیاری از محصولات بی‌تردید یا رتبه نخست را دارد و یا تنها تولید کننده است.

وی ادامه داد: استان مرکزی در بخش کشاورزی که زیر سایه صنعت استان پنهان شده، در بسیاری از محصولات راهبردی رتبه‌های سوم، چهارم، پنجم، ششم را در سطح کشور دارد، در برخی محصولات مهم و صادراتی مانند گل و گیاه رتبه نخست کشور، رتبه سوم تولید گندم، گوشت قرمز و تولید لوبیا را دارد و در بخش‌های دیگر جایگاه‌های منحصر به فرد و فوق العاده‌ای را برای استان ایجاد کرده است.

در سال ۱۴۰۱، یک صنعت صدقه بگیر هم در استان مرکزی نداشتیم

استاندار مرکزی با بیان اینکه دغدغه همه ما در حوزه اشتغال و تولید است گفت: باور ما بر این است که استان باید جایگاه بهتر و رفیع‌تری داشته باشد، به فضل الهی پایه‌های رشد تولید در استان مرکزی بی‌تردید در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است، در سال ۱۴۰۰ که با حضور بنده در استان شرکت آذرآب به عنوان یکی از پیمانکاران غرب آسیا در ابتدای تحویل دولت سیزدهم کاسه چه کنم بر دست گرفته بود که حقوق تا عید۱۴۰۱  کارگران را چگونه پرداخت کنند و احتمالا تصویر درب اتاق جوش خورده مدیرعامل شرکت در فضای مجازی در ذهن‌ها است.

وی ادامه داد: حقوق عقب افتاده کارکنان شرکت آذر آب، تعطیلی تمام کارگاه‌هایی که به عنوان بزرگترین کارگاه پکپارچه مسقف کشور؛ همه خالی از فعالیت بودند همچنین بخشی از تجهیزات شرکت و مواد اولیه در برخی گمرکات کشور توقیف، تمام حساب‌های بانکی مسدود و هیچ بانکی حاضر پرداخت یک ریال ضمانت‌نامه ریالی یا ارزی به این شرکت نبود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: وضعیت شرکت هپکو  در سال ۱۴۰۰ نیز به مانند شرکت آذرآب بود، روزی که به عنوان استاندار معرفی شدم از سالن معارفه به شرکت هپکو رفتم و پیام آیت‌الله رئیسی را رساندم و آخرین گزارش وضعیت را دریافت کردم، همه می‌دانید که این شرکت در سال ۱۴۰۰ چه وضعیتی داشت، کارگران چند مرتبه راه‌ها را بستند و چند نوبت درگیری با نیروهای انتظامی پیش آمد.

مخلص‌الائمه اضافه کرد: به فضل الهی در سال ۱۴۰۱، یک صنعت صدقه بگیر هم در استان مرکزی نداشتیم همان شرکتی که تا نوروز ۱۴۰۱ نگران پرداخت حقوق کارکنان این مجموعه بود هم اکنون هیچ حقوق عقب مانده‌ای ندارد و بزرگترین قرارداد تاریخ خود را از ابتدای تاسیس تاکنون منعقد کرده است.

وی بیان کرد: آنچه که در حد توان ما بوده مشکلات؛ با هم افزایی در استان و با تعامل با دستگاه‌های ارشد کشور و نگاه مثبت دولت در حال برطرف شدن است، آیت‌الله رئیسی  در سفر خود به استان مرکزی در بدو ورود خود به استان بلافاصله از سه شرکت آذرآب و هپکو و مانا انرژی بازدید داشتند که این مهم نشان از این دارد نگاه مثبت دولت و اولویت دولت سیزدهم به صنعت و اصلاح وضعیت صنایع است.

تولید علم تا چه حد به جامعه و صنعت رسیده است؟

استاندار مرکزی با اشاره به مسئله رشد تولید در استان مرکزی گفت: رشد تولید در استان مرکزی جز از طریق شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع پیشران اتفاق نمی‌افتد هرچند مشاغل خانگی، اشتغال خرد و متوسط دنبال می‌شود اما صنایع و شرکت‌های پیشران عامل اصلی حرکت کلان اقتصاد کشور هستند، ارزش پنج هزار ساعت کار قالی بافی برابر با یک ساعت کار صنعتی با ارزش متوسط است، این موارد ضرورت‌هایی را ایجاد می‌کند که ما نقاط درست را به درستی تشخیص دهیم و اولویت‌ها را مشخص کنیم و ما این کار انجام دادیم و نسبت به صنایع پیشران‌ در استان حساس هستیم.

مخلص‌الائمه در ارتباط با سوالی مبنی بر اینکه تولید علم چه میزان به صنعت رسیده است؟ گفت: سوال من از شما این است که تولید علم تا چه حد به جامعه که صنعت هم بخشی از آن است رسیده است؟ فاصله بسیار زیاد است اما ما مطالبه‌گر هستیم و به عنوان یک شهروند و یک مسئول مطالبه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه معیشت، گرانی، ارز و تورم، که در جای جای سخنان شما بود و نگرانی‌های خود را بیان کردید تمام ایرادات و انتقادات وارد است و هیچ نکته مغفولی در صحبت‌های شما نبود. به طور کلی چارچوب را درست تشخیص دادید، بعضا به ریشه‌ها اشاره کردید تا اینکه امسال رهبر معظم انقلاب این دغدغه را به روشنی دیدند و برای نخستین بار فرمان سال را با مهار تورم؛ رشد تولید نامگذاری کردند.

کشور با ۱۰ سال تعطیلی اقتصاد مواجه بوده است

استاندار مرکزی عنوان کرد: بحث تورم برای نخستین بار به عنوان یک موضوع کمی در شعار و فرمان سال قرار گرفته است و پاسخ این موضوع روشن است، زیرا کشور با ۱۰ سال تعطیلی اقتصاد مواجه بوده و پیامد آن این بوده که حداقل در پنج سال گذشته تا قبل ۱۴۰۱ با تورم‌هایی مواجه بود که در طول تاریخ کشور شاید فقط در جنگ جهانی دوم مشابهت داشته است، حدود ۵-۶ سال نرخ تورم کشور ۸ درصد، ۱۱ درصد، ۱۲ درصد، بعد دوباره سال بعد اصلاح شده است.

مخلص‌الائمه بیان کرد: تورم چند سال گذشته به تب مزمن در کالبد اقتصاد کشور تبدیل شده و تن تب دار با موجودی صفر به یک تیم مدیریتی جدید رسیده که با یک دستور و یک تصمیم یک شبه نمی‌توان آن را مهار کرد و باید عفونت‌ها از بدن خارج شود. دولت برای مهار تورم اقدامات گسترده‌ای انجام داد و به طور حتم اگر کشور با فتنه پیچیده و پیچیده‌ترین فتنه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که در پاییز سال گذشته مواجه نمی‌شد، به لحاظ اقتصادی در شرایط بسیار متفاوتی قرار می‌گرفت، یکی از اهداف جدی این فتنه بحث اقتصادی بود که تا حدودی هم موفق شد، این فتنه یک جریان برنامه‌ریزی و سازماندهی شده بود.

وی افزود: مدیران استانی و میان بخشی و دولت سیزدهم در بخش کلان در حوزه معیشت نیز برنامه‌هایی دارد و برای حل مشکلات اقتصادی جز اینکه بر مسئله رشد تولید تمرکز کنیم و کار کنیم راه موثر دیگری پیدا نمی‌کند و به عبارتی اگر بخواهیم این تب و عفونت را کنترل کنیم باید تولید را افزایش دهیم.

مخلص‌الائمه ادامه داد: کشور در چند سال یارانه را به وارد کننده پرداخت می‌کرد که این روش مضخک‌ترین و احمقانه‌ترین کار بود که دست اقتصاد کشور و تولیدکنندگان زیر تیغ برخی از سوداگران و زیاده‌خواهان قرار گیرد و و هنوز هم نتوانستند از آن رها شوند. دولت سیزدهم این روش را تغییر داد و یارانه نقدی مردم را هم برای افزایش قدرت خرید مردم، افزایش داد.

روند سالمندی در استان مرکزی درحال اصلاح است

استاندار مرکزی با اشاره به مسئله جمعیت گفت: در خصوص بحران جمعیت نگرانی‌های زیادی درباره وضعیت استان و کشور وجود دارد و یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین و شاید در ردیف نخست مسائل اهم کشور باشد و روند بسیار سختی است که تحت عنوان ابر روند از آن یاد می‌کنیم که این ابر روند به راحتی قابل تغییر نیست، شاید بتوان بخشی از روندهای خرد را تغییر داد یا با یک حرکت اصلاحی بتوان کلان‌روند را اصلاح کرد اما ابر روندها به شدت بر سایر روندها تأثیرگذار و پیشران هستند.

وی ادامه داد: بحث کلان روند جمعیت هم این وضعیت را دارد، قرارگاه مفصلی در استان و در سطح کشور تشکیل شده و رئیس جمهور جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرد‌ه‌اند اما واقعیت این است که این مسئله به شدت تابع مولفه‌های دیگری از جمله اقتصاد و سبک زندگی است که در سند تحول دولت و سند راهبردی عملکرد دستگاه‌های دولتی هم این دو موضوع مطرح شده است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: مقوله جمعیت باید به صورت کشوری روندگذاری شود، اینکه بگویم استان مرکزی استان سالمندی است چندان درست نیست، استان مرکزی مهاجر پذیر است و شرایط خاصی دارد که باید متناسب با این شرایط تصمیمات خاصی اخذ شود،  هم اکنون هم با اطمینان می‌گویم روند این موضوع در استان در حال اصلاح است هرچند با وضع مطلوب فاصله وجود دارد اما امیدواریم  با بهبود وضعیت اقتصاد نیز نرخ ازدواج تغییر پیدا کند.

عقب‌افتادگی در پروژه ۸۱۰۰ واحدی جبران می‌شود

استاندار مرکزی با اشاره به موضوع و مسئله مسکن گفت: در حوزه مسکن که دغدغه همه است استان مرکزی در زمینه ساخت مسکن ملی به جز اراک که در آن کمبود زمین دولتی وجود دارد، رتبه خوبی حاکم است، در بسیاری‌ها از جاها زمین‌های خارج از شهر به شهر ملحق شده و تغییر کاربری صورت گرفت و طرح ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک با بد قولی پیمانکار مواجه شد، هم اکنون پیمانکار جدید مستقر شده و به طور حتم عقب افتادگی در این طرح جبران می‌شود به طور کلی شرایط خاصی داریم و متناسب با این شرایط باید تصمیم‌گیری کنیم.

وی اضافه کرد: در سایر پروژه‌های استان در دیگر نقاط وضعیت مطلوبی داریم. در بسیاری از شهرهای استان از جمله شهر جدید امیرکبیر که نخستین شهر ویلایی کشور و از جمله شهرهای آینده دار است تا هر تعداد نقطه تقاضا را پاسخگو هستیم. به طور کلی روند ساخت پروژه‌های مسکن ملی در استان مطلوب است و اگر این پروژه مشکلی ایجاد نمی‌کرد حتما و بی تردید جز سه استان برتر کشور به لحاظ ایفای تعهد در خصوص سهمیه مشخص شده، و زمان بندی پیش بینی شده بودیم.

نرخ بیکاری در ۲یا ۳ شهر استان مرکزی صفر است

استاندار مرکزی با اشاره به آمار اشتغال استان مرکزی گفت: روند اشتغال در استان مرکزی خوب است و در برخی شهرستان‌ها، شهرک‌های صنعتی به دنبال نیروی کار هستند و نرخ بیکاری در ۲ یا ۳ شهر استان مرکزی صفر است، اما در شهرهایی مثل اراک، شازند و خمین دچار مشکل هستیم. سال گذشته در اوج فتنه تمام تلاش نظام سلطه و نظام استکبار غرب بر این بود که بدنه کارگری را وارد میدان کنند اگر در برخی جاها موفق شدند در استان مرکزی مطلقا این اتفاق رخ نداد کما اینکه در حوزه دانشگاهی وضعیت خیلی خوبی داشتیم.

مخلص‌الائمه بیان کرد: در حوزه کشاورزی هم در طی چند سال گذشته رکورد قابل توجهی داشتیم، بخش کشاورزی که جزو بخش‌های راهبردی است و با امنیت غذایی مردم سر و کار دارد هم با رشد اقتصادی منفی مواجه بود در حالی که در بخش کشاورزی هم می‌شود سالانه بالغ بر ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کرد که الان در استان ما برنامه‌ریزی را داریم.

وی عنوان کرد: در بحث سلامت اداری که مورد اشاره یکی از دانشجویان بود شخص رئیس جمهور و ما به عنوان نماینده ایشان به هیچ عنوان فساد در بدنه دولتی و مدیران را تحمل نمی‌کنیم و با کوچک‌ترین مورد برخورد شده و با کسب تعارف نداریم. کارکنان اداری با حداقل‌ها یعنی عموما حقوق ضعیف و با نجابت کار می‌کنند اما در مجموع سلامت نظام اداری در این مقطع سلامت خوبی است حال اینکه مردم یک تدارکی از سطح فساد دستگاه‌ها دارند که باید در فرصت جداگانه درباره شاخص فساد صحبت کنیم.

شهر اراک وضعیت اجتماعی مطلوبی ندارد

استاندار مرکزی در خصوص سوال برخی از دانشجویان در زمینه حجاب عنوان کرد: با هنجارشکنان برخورد می‌شود و موافق برخورد سلبی نیستیم و از هر ایده‌ای که کمک به گسترش عفاف و حجاب در جامعه کند با هر هزینه‌ای، حمایت می‌شود، بسیج دانشجویی به طور نسبی با همه فراز و فرودهایی که در کشور وجود داشته به وظایف خود در این زمینه به خوبی عمل کرده است.

وی تصریح کرد: شهر اراک به عنوان پیشران شهرهای استان وضعیت اجتماعی مطلوبی ندارد چراکه حضور پزشکان غیر بومی در این شهر صفر است و از امکانات فرهنگی، اجتماعی و تفریحی مطلوب برخوردار نیست. برنامه‌هایی در دست اقدام زیادی است که تا حصول نتیجه زمان می‌برد از طرفی طرح‌های متعددی نیمه‌کاره سال‌هاست که رها شده است و عمده نگاه و تمرکز  دولت سیزدهم اتمام پروژ‌ه‌های نیمه تمام و رها شده است که از قضا بخش اعظم آنها در حوزه نشاط اجتماعی است و مطالبه عمومی مردم هستند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که از بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک با ۱۴ سال قدمت تا مجتمع فرهنگی خنداب، زمین چمن روستای راستگردان، آب روستاهای شازند، احداث مدرسه و …  غیره وجود دارد به طوری که ۳۰ سال بودجه کشور جوابگوی تکمیل این پروژه نیست. یعنی اگر بودجه کشور در هیچ بخشی هزینه نشود و صرفا به تکمیل این پروژه‌ها اختصاص یابد، ۳۰ سال هم برای تکمیل همه آنها کم است.

پروژه‌ها به صورت شبانه روزی شدند و سه شیفت کار می‌کنند

استاندار مرکزی با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی گفت: در حوزه عمرانی تا ۶ سال گذشته و تا سال ۱۴۰۰ حدود سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حوزه عمرانی تخصیص داده شد اما در سال جدید به تنهایی ۸ درصد بیشتر از کل ۶ سال گذشته به حوزه عمرانی اختصاص پیدا کرده است و امید است بتوان این رقم را افزایش داد.

وی ادامه داد: اگر روند تخصیص بودجه‌های عمرانی همانند سنوات گذشته بود تمام این پروژه‌ها مجدد قفل می‌شدند و هیچ کار عمرانی در کشور حادث نمی‌شد. تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه کاره استان سال گذشته افتتاح شد، بسیاری هم امسال به بهره برداری می‌رسند، تلاش ما بر این بود که با یک کار جمعی پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسند که نمونه آن انتقال برق بیمارستان ولیعصر(عج) بود که به یک نگرانی چند ساله تبدیل شده بود و مکان یابی این بیمارستان اشتباه بود، هم اکنون در انتظار افتتاح این بیمارستان هستیم تا بار مشکلات ما از جمله مشکلات ترافیکی، فاجعه‌ای آغاز شود در این راستا تمهیداتی اندیشیده شده است تا مشکلات خدمت رسانی به مراجعان را مختل نکند.

استاندار مرکزی افزود: بیمارستان ولیعصر (عج) یکی از بیمارستان‌های بزرگ غرب کشور است اما در جایی ساخته شده که به برق دسترسی ندارد و نزدیک‌ترین پست برق به آنجا بالغ بر یک کیلومتر فاصله دارد ما برای رساندن برق لازم بود ۹ کیلومتر کابل کشی در عمق یک متری زمین و در بافت تاریخی شهر و شلوغ‌ترین نقطه شهر داشته باشیم که این کار ظرف مدت ۴۸ ساعت با حضور بالغ بر ۴۵۰ نیروی عملیاتی انجام شد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: در تاریخ استان هیچ پروژه‌ای خارج از ساعت اداری فعال نبوده است اما برای نخستین بار پروژه‌ها به صورت شبانه روزی شدند و سه شیفت کار کردند. پروژه پل سنجان نخستین پروژه ما بود و برخی از پروژه‌ها در شهرستان‌ها مانند انتقال ۷۰ کیلومتر آب از راه صعب‌العبور به شهر تفرش و غیره آغاز شد.

 

وی تصریح کرد: مدیران استان سال گذشته ۷۷۰ سفر استانی داشتند و من به عنوان استاندار ۷۰ سفر استانی به غیر از شهر اراک داشتم و امسال حتما رکورد ۵۰ سال گذشته در سفرهای مدیران زده می‌شود تا مدیران برای حل مشکلات و چالش‌های پیش رو در کف میدان باشند به طوری که کار پشت میز نشینی از هیچ مدیری پذیرفته نیست چراکه این دولت بدون توقف و تعطیلی است اما کار جهادی بی برنامه را قبول نداریم حتما باید با برنامه ریزی باشد .

استاندار مرکزی در ارتباط با سوال دانشجویان در  خصوص حجاب بیان کرد: ما با بحث برخورد سلبی و قهری با موضوع حجاب و عفاف موافق نیستیم. البته در برخوردها در برخی زمینه‌ها که درصدد سازماندهی جریان‌ها هستیم برنامه‌های ایجابی و فرهنگی را باید پیاده کرد. در لایه مختلف جامعه باید برنامه های فرهنگی اختصاصی را پیاده کرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید