اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی ظرفیت‌های ترانزیتی شمال را فعال می‌کند

اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی ظرفیت‌های ترانزیتی شمال را فعال می‌کند

– مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، یکی از مهمترین زیرساخت‌ها در فعال‌سازی کریدورهای عبوری از کشورمان به ویژه گذرگاه شمال – جنوب اتصال خط آهن رشت- کاسپین دانست و گفت: با اتصال خط آهن به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعال سازی ظرفیت‌های ترانزیتی شمال کشور فراهم می‌شود.

به گزارش ایرنا، حجت الله عبدالملکی روز پنجشنبه در جریان بازدید از طرح در حال تکمیل خط آهن رشت – کاسپین، آن را از مهمترین طرح های ملی مناطق آزاد ایران و دارای اثرات بین المللی عنوان کرد و افزود: این طرح بیانگر اهمیت آن در معادلات ترانزیتی و حمل و نقلی بین‌المللی است و با وصل شدن منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد وصل شدن دو دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط اهن در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد و اضافه کرد: احداث چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه وصل و نیز نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است.

وی تصریح کرد: بخش عمده کار مشتمل بر سینی دوار، زیرسازی برای احداث ریل‌های قاشقی در این منطقه انجام شده و از هفته آینده ریل در این نقطه از مسیر ۶۰۰ متری نصب می شود تا قطعه منطقه آزاد انزلی به اتمام برسد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه کشورمان بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت محسوب می شود، دیگر دستاورد بهره برداری از این پروژه را زمینه سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دانست.

به گفته وی، یکی از مهمترین شاخص های تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد، ایفای نقش محوری در مناسبات حمل و نقلی کشورهای فرامنطقه ای است.

عبدالملکی تصریح کرد: با توجه به مزایا و معافیت های قانونی و موقعیت مکانی هر یک از این مناطق در کریدورهای بین المللی عبوری از چهار سوی ایران، هم افزایی با نهادهای دولتی و استفاده از توانمندی های بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند به بهره‌برداری حداکثری از مزیت‌های رقابتی و نسبی کشورمان منجر شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید