اجرای عملیات استحکام بخشی سازه های آبی شوشتر

اجرای عملیات استحکام بخشی سازه های آبی شوشتر

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی-تاریخی شوشتر, در پی ابهامات مطرح شده در فضای مجازی با ادعای مرمت غیر اصولی دیواره غربی این مجموعه, جزییات کارشناسی و تخصصی عملیات مرمت و استحکام بخشی این اثر را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما, مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر با تأکید بر این‌که استحکام‌بخشی دیواره غربی سازه‌های آبی‌ شوشتر، به صورت تخصصی و زیرنظر مشاور انجام می‌شود، گفت: به لحاظ حفظ منظر، این جداره موقت است و پس از اتمام استحکام‌بخشی، یک لایه نانو، همگون با جداره‌های سنگی پیرامون، روی سطح دیواره بتنی تثبیت‌شده پاشیده می‌شود تا جداره هم‌رنگ با محیط اطراف مستتر شود.

امین مهدوی‌کیا با اشاره به تأکید معاهده نامه های بین‌المللی بر امنیت گردشگران در هنگام بازدید از مجموعه‌های تاریخی، گفت: این موضوع محرز شده بود که دیواره غربی این محوطه به ارتفاع حدود ۲۵ و طول حدود ۶۰۰ متر براساس پایش‌های دوره‌ای به اندازه حدود ۱/۵ سانتیمتر به حرکت درآمده و در حال رانش بود که هر لحظه امکان ریزش لحظه‌ای در آن وجود داشت.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی-تاریخی شوشتر افزود: در صورت ریزش ناگهانی این دیواره، بخش عمده‌ای از ساختمان آسیاب‌ها تخریب و برای همیشه از دست می‌رفت؛ اضافه بر آن، نهر گرگر نیز که یک نهر دست‌کند مربوط به دوره هخامنشی است، درصورت مسدود شدن جریان آب‌رسانی این نهر به پایین دست، به لحاظ تبعات اجتماعی و تلفات جانی ممکن بود خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد.

او یادآور شد: از سال ۱۳۸۸ و نزدیک به ۱۲ سال، این محدوده از سازه‌ها نیازمند تهیه طرح تثبیت توسط مشاور ذیصلاح و شروع اقدامات اجرایی بود، به همین دلیل تا انجام این مهم، مسیر بازدید بخش غربی مجموعه مسدود و حضور بازدیدکنندگان در بخش میانی محوطه امکان‌پذیر نبود و بارها موضوع بسته شدن این بخش به روی گردشگران توسط خبرگزاری‌های توضیح داده شد؛ مسیری که تا پایان عملیات کارگاهی کماکان مسدود خواهد بود.

مهدوی‌کیا ادامه داد: برهمین اساس پس از برگزاری سلسله‌جلسات متعدد و انجام مطالعات لازم و با توجه به بررسی روش‌های مختلف مهار با ملاحظات حفظ اصالت اثر توسط مشاور، قراردادی با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد ریال بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان و شرکت عروج راه خوزستان از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران منعقد شد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی_تاریخی شوشتر افزود: مدت زمان اجرای این طرح حدود ۱۴ ماه و ابعاد طرح در فاز اول به طول ۶۰ متر و تا ارتفاع کل جداره است.

او افزود: در فاز نخست پس از تملک چهار پلاک در قسمت فرادیواره، تخریب آن‌ها به منظور سبک‌سازی و سپس لقه‌گیری و پاکسازی بخش‌های هوازده این دیواره انجام، سپس براساس طرح مصوب با کاشت میل‌مهار، اجرای شبکه مش و شاتکریت (فرآیند پاشش مخلوط سیمان، سنگدانه، آب و مواد افزودنی با سرعت بالا) تثبیت می‌شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید