ارزآوری ۱۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی+ مهمترین عناوین اقتصادی

ارزآوری ۱۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی+ مهمترین عناوین اقتصادی

در شرایط تحریم؛

ارزآوری ۱۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران از صادرات ۱۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: این صنعت بغیر از صادرات شش میلیارد دلاری، نیاز صنایع پائین دستی داخلی را نیز تامین می‌کند.

آقای احمد مهدوی در ارتباط با رسانه ملی افزود: صنعت پتروشیمی به سبب وجود منابع غنی هیدرو کربوری ,‌ به عنوان یک مزیت بسیار مهم در اقتصاد ایران به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: ظرفیت‌های موجود در صنعت پتروشیمی ایران, مزیت و شاخصی اثر بخش برای بهبود رشد اقتصادی کشور است.
مهدوی گفت:‌ صنعت پتروشیمی در زمینه ایجاد ارزش افزوده بالا، رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص داخلی، رونق تولید، خلق ثروت، اشتغال زایی، ارزآوری، جلوگیری از خام فروشی و بسیاری از موارد دیگر در کشور بسیار نقش آفرین است.
وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به نوعی در مقابل خام فروشی نفت قرار دارد، افزود:‌ اقتصاد ایران در مسیر کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی حرکت می‌کند و در این راه صنعت پتروشیمی با توجه به تولید محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالا, نقش موثری دارد.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: با اعمال تحریم‌های سخت از سوی دشمنان, هرساله واحدهای جدید پتروشیمی وارد مدار بهره برداری می شوند و به تبع آن, تولید محصولات پتروشیمی، صادرات و  ارز آوری در کشور نیز رو به افزایش است.
وی یادآور شد: نشست مشترک صادرکنندگان محصولات پتروشیمی با  آقای علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی خوب و سازنده بود و در این جلسه مشکلات، مسائل و چالش‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی در کشور مطرح شد و رئیس کل بانک مرکزی برای رفع مشکلات این صنعت دستورات لازم صادر کرد.
مهدوی با بیان اینکه میز خدمت پتروشیمی در بانک مرکزی وجود دارد و باید تقویت شود گفت:‌ طبق تصمیم جدید بانک مرکزی, صادرکنندگان می‌توانند از این پس ارز حاصل از صادرات را به قیمتی که خریدار وجود دارد به میل خود و بصورت توافقی به صرافی‌ها بفروشند که این قدم بسیار خوبی است.

———————————————————————————————————————————————————

امیر اصلانخانی گزارش می‌دهد؛

ماشین آلات قدیمی؛ چالش‌ صنعت نساجی

ماشین آلات قدیمی که بیش از ۳۰ سال قدمت دارند از چالش‌های پیشروی صنعت نساجی کشور و مانع تولید در سال‌های اخیر بوده است.

مدیرکل صنایع پوشاک وزارت صمت می گوید: حذف معافیت مالیاتی و تعرفه‌هایی که برای واردات ماشین آلات نساجی در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شده، نگرانی‌هایی را برای سرمایه گذاران در این صنعت ایجاد کرده است. با توجه به پیگیری‌هایی که بخش خصوصی در  بحث ماشین آلات نساجی دارد، در تلاش هستیم تا این مشکل را برطرف کنیم، اما نمی‌توان صد در صد امیدوار بود.

————————————————————————————————————————————————————–

افتتاح ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد تا شهریور

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از افتتاح ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد تا شهریورماه امسال خبر داد و گفت: حداقل ۵۰ مزرعه نوآوری و الگویی در سطح کشور تا پایان سال ایجاد می شود که در هر دهکده ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر خواهد شد.

مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور در مجموعه مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مستقر در استان البرز، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی را تا پایان سال به ۲۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان موجود در کشور برسانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که بیش از ۳۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال بوده که باید به یک هزار و ۲۰۰ شرکت برسد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی را به یک هزار شرکت افزایش دهیم باید زیرساخت‌ها همچون پارک‌ها و دهکده‌های علم و فناوری را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به شعار امسال و تأکید رهبر معظم انقلاب بر دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی، یادآور شد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بار سنگینی در این خصوص بر دوش دارد.

خیام‌نکوئی بابیان اینکه ظرفیت بخش کشاورزی کم‌نظیر است، گفت: نتوانستیم از ظرفیت دانشی و فناوری بخش کشاورزی به نحو مطلوب برای ارتقای بخش استفاده کنیم، این عدم استفاده حتی علیرغم زحمات بسیار زیاد معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم عملیاتی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های فناور در غیر از بخش کشاورزی بودند و برای اولین بار بخش کشاورزی را توانستیم به این معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ورود دهیم.

خیام نکوئی بابیان اینکه اگر ۱۰ درصد از ظرفیت علمی کشاورزی کشور به این بخش ورود کنند شاهد تحول بزرگی خواهیم بود، گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت پارک علم و فناوری به بهترین نحو ممکن برای تبدیل ایده‌ها به نمونه و الگو و سپس مراحل تجاری‌سازی استفاده کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه بخش کشاورزی تضمین‌کننده امنیت غذایی پایدار است، یادآور شد: ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد از اشتغال کشور در بخش کشاورزی بوده و این بخش، پاسخگوی مهم‌ترین اولویت کشور (غذا) است.

به گفته وی، برای پایداری واقعی غذا باید از تمام ظرفیت‌های دانشی و فناوری بخش کشاورزی در این جهت استفاده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر این اتفاق بیافتد بدون کاهش مساحت سطح زیر کشور تحول بزرگی به وجود خواهیم آورد

وی با اشاره به افتتاح دهکده‌های علم فناوری کشاورزی در کشور، گفت: نخستین دهکده علم فناوری کشاورزی کشور حدود یک ماه و نیم پیش در استان خراسان رضوی با ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان به بهره‌برداری رسید که ظرفیت افزایش آن تا ۲۰۰ شرکت وجود دارد و همچنین دومین دهکده با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان همدان افتتاح می‌شود.

وی از افتتاح ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد تا شهریورماه امسال خبر داد و گفت: حداقل ۵۰ مزرعه نوآوری و الگویی در سطح کشور ایجادتا پایان سال ایجاد می شود که در هر دهکده ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اکنون لشکر ۱۰ هزار نفری محققان و مروجان در سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی در ۳۱ استان همراه با ۲۰ موسسه و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی داریم که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود.

به گفته وی، شورای راهبردی برای تحقیقات بخش دامپزشکی کشور راه‌اندازی شده و تمام ظرفیت‌های را در اختیار این بخش قرار داده‌ایم تا بر اساس نیاز این سازمان دامپزشکی مسیر تحقیقات طی شود. البته این سیاست‌ها در دیگر بخش‌ها نیز ایجادشده تا پژوهش برای حل مشکلات اولویت‌دار بخش انجام شود.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورز دعوت از تمام معاونت‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و سرمایه‌گذارانی که مایل به حضور در بخش کشاورزی هستند، گفت: با این مهم تحول چشمگیری در این حوزه به وجود می‌آوریم.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه به‌زودی دهکده فناوری راه‌اندازی در استان سیستان و بلوچستان می‌شود، گفت: این استان می‌تواند به مهم‌ترین قطب تولید گوشت شتر تبدیل شود و ما در سال‌های آینده ضمن واردکردن گوشت شتر به سبد خانوار، تحول چشمگیری در اشتغال و دانش این حوزه خواهیم داشت.

گفتنی است؛ نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) راه‌اندازی شده که نخستین مرحله آن در ۶۰ هکتار با ۵۰ شرکت دانش‌بنیان آغاز به کارکرده و با راه‌اندازی سه فاز پارک علم و فناوری ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این پارک مستقر خواهند شد.


رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین:

الگوی کشت سازگار با کم آبی در اولویت جهاد کشاورزی قزوین است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: جهاد کشاورزی قزوین به دلیل خشکسالی و کم آبی موجود در کشور استفاده از الگوی کشت سازگار با کم آبی را در دستور کار قرار داده است.

 رضا افلاطونی  امروز در نشست هم اندیشی بهره‌وری آب با رویکردهای دانش بنیان و اشتغال آفرین که با حضور اساتید دانشگاهی در حوزه آب برگزار شده بود، افزود: حرکت به سمت کشاورزی حفاظتی ، کشت دیم با کم خاک ورزی و بی خاک ورزی ، استفاده از گیاهان کم آب بر ، کشت نشایی‌ و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از مهم ترین مواردی است که باید در اولویت باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: متاسفانه کشت گلخانه‌ای در استان قزوین مغفول مانده و با وجود شهرک گلخانه‌ای نودهک و مجتمع‌های گلخانه‌ای سهم استان قزوین در این روش کشت بسیار ناچیز است.

وی بر الگوی کشت و سازگاری با کم آبی تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد که منابع آب زیرزمینی به دلیل کشت‌های نامطلوب و آب بر تحت تاثیرات منفی قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه حق استان قزوین در حوزه استفاده از آب‌های سطحی تضییع شده است، گفت: قزوین مبدا و مقصد رودخانه‌های مختلفی در کشور است که از هیچ کدام آن‌ها به نحو مطلوب و قانونی استفاده نمی‌کند، از سد طالقان گرفته تا رودخانه‌های شاهرود و خررود همگی حول قزوین قرار دارند و این استان کمترین بهره را از آن‌ها می‌برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به تولید آب اشاره کرد و گفت: بر اساس زنجیره تولید، توزیع و مصرف آب در کشور، فعالیت‌های جهاد کشاورزی در زنجیره اول و آخر آن قرار دارد که باید با توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری و همچنین شیوه مصرف به این انرژی حیاتی تداوم بخشید.

وی یادآور شد: اعتبارات حوزه آب در سفر رئیس جمهور به استان ۱۰ برابر افزایش یافته است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.


صادرات محصولات کشاورزی به ۸۰۵ میلیون دلار رسید

معاون دفتر آمار گمرک در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: در دو ماهه نخست امسال یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن کالای کشاورزی ، شیلاتی، دامی و غذایی به ارزش ۸۰۵ میلیون دلار صادر شد.

آرزو غنیون، معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران، همزمان با هفته جهاد کشاورزی به تشریح صادرات محصولات کشاورزی پرداخت و توضیح داد: در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ ، میزان صادرات محصولات کشاورزی ذیل فصول یک تا ۲۴ کتاب مقررات صادرات و واردات کشور بالغ بر ۳۹۰ کالا تحت ردیف های کدتعرفه های مذکور، دارای صادرات بوده است .
وی افزود: میزان صادرات محصولات کشاورزی در دو ماه نخست امسال، یک میلیون و ۷۵۰هزار تن کالا به ارزش ۸۰۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۱ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است در صورتی که میزان صادرات این نوع محصولات در مدت مشابه سال قبل بالغ بریک میلیون و ۹۶۶هزار تن کالا به ارزش ۸۹۴ میلیون دلار بوده است.
غنیون در خصوص سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات دو ماهه کشور گفت: سهم صادرات محصولات کشاورزی در دو ماه امسال ، از لحاظ وزنی ۱۰درصد واز لحاظ ارزش ۹ درصد از کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون فنی دفتر آمار گمرک ایران در خصوص کالاهای اول صادراتی کشاورزی گفت: عمده ترین محصولات صادراتی کشاورزی دامی و شیلاتی سلام در دو ماه نخست امسال «هندوانه» با سهم ۳۰ درصد در وزن و ۱۴ درصد در ارزش کل محصولات کشاورزی، نخستین قلم صادراتی در این گروه بوده است و پس از آن گوجه فرنگی ، شیر خشک صنعتی ، سیب تازه، پسته، سیب زمینی ، خربزه، گوجه فرنگی گلخانه ای ، کیوی و زعفران، به ترتیب ده قلم نخست محصولات کشاورزی به لحاظ ارزش صادراتی در دو ماهه نخست سال جاری بودند که این ده قلم، در مجموع ۶۳ درصد از وزن و ۴۹ درصد از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده اند.
غنیون در خصوص مقاصد اصلی صادرات محصولات کشاورزی گفت: طی دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱، بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی به مقاصد کشورهای «عراق»، با رقمی بالغ بر ۳۲۹میلیون دلار و سهم۴۱درصدی ،«امارات متحده عربي» با۸۸ میلیون دلار و سهم ۱۱درصدی، «افغانستان » با۷۰ میلیون دلار و سهم ۹درصدی، «پاکستان» با۵۴میلیون دلار و سهم ۷درصدی «فدراسیون روسیه » با۵۰ میلیون دلار و سهم حدود ۷درصدی از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی ، بودند.
وی افزود: به عبارت دیگر این ۵ کشور، در مجموع ۸۲ درصد از وزن و ۷۴ درصد از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی طی دو ماهه را از آن خود ساخته اند.
غنیون در پایان گفت: توجه بیشتر به موضوع صادرات با کیفیت محصولات کشاورزی و برنامه ریزی هدفمند برای بازاریابی حرفه ای در بازارهای هدف بیشتر و حفظ و تثبیت بازارهای فعلی و توجه به حمل و نقل مناسب و بسته بندی مطلوب می تواند باعث رونق صادرات محصولات کشاورزی شود.


پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد:

نتایج پالایش اولیه طرح نهضت ملی مسکن در ۳۱ استان

جزئیات آماری پالایش اولیه طرح نهضت ملی مسکن در ۳۱ استان اعلام شد. آمار‌ها حاکی است بیشترین ثبت‌نام و احراز شرایط اولیه در استان تهران و کمترین آن‌ نیز مربوط به شرق سمنان است.

به نقل پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي این جزئیات شامل شرایط سه گانه اولیه (فرم ج سبز ، نداشتن سابقه مالکیت و استفاده نکردن از تسهیلات دولتی ) است و نتایج پالایش شرط چهارم که به سابقه سکونت متقاضیان مربوط است ، پایان خرداد اعلام می شود تا افراد واجد شرایط پس از افتتاح حساب به طرح نهضت ملی مسکن معرفی شوند .
بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان مجموعا در طرح نهضت ملی مسکن ۵ میلیون و ۴۹۰هزار و ۱۶۶ نفر نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار و۱۵۳ نفر حائز شرایط اولیه شدند .
بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان هم اکنون ساخت ۸۷۲ هزار و ۵۵۲ واحد مسکونی آغاز شده است که این تعداد واحد شامل طرح‌های حمایتی شهری و روستایی است .


هدفگذاری برای تجهیز ۸۰ درصد گلخانه‌ها به فناوری‌های نانو

معاون صنعت ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری : درصدد هستیم ظرف سه سال آینده ۸۰ درصد گلخانه های بخش کشاورزی را به فناوری های نانو مجهز کنیم.

علی نجیمی در حاشیه نشست استانی دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارتخانه  گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ محصولات نانو در حوزه کشاورزی کشور نسبت به سایر بخش ها مانند انرژی و سلامت کمتر است.

وی کندی در روند مجوزدهی و مقاومت کشاورزان نسبت به فناوری های نو را از دلایل پایین بودن ضریب نفوذ محصولات فناورانه نانو در بخش کشاورزی دانست.

نجیمی افزود: در برخی سازمان های تخصصی بخش کشاورزی ، برای محصولات و فناوری های جدید نانو در زمینه‌هایی همچون سم و کود، پروتکل های آن وجود ندارد که باید در این راستا فرآیندهای تسریع شده ای ایجاد شود.

وی با بیان این که استفاده از محصولات نانو به دو تاییدیه نیاز دارند، اظهار داشت: یکی از این تاییدیه ها توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از ارزیابی و آزمون محصول صادرمی شود و تاییدیه دوم در مورد محصولاتی مانند سم و کود است که از سوی سازمان های تخصصی همچون سازمان حفظ نباتات کشور و مجموعه آب و خاک اعطا می شود.

معاون صنعت ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تعداد محصولات نانو در بازار گفت: در حال حاضر ۱۱۵۰ محصول تجاری نانو تولید شده در داخل کشور داریم و اکثر این محصولات دانش بنیان هستند.

وی افزود: از ۱۱۵۰ محصول تجاری نانو حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

نجیمی با اشاره به رشد تولیدات محصولات نانو در ایران اذعان داشت: نرخ رشد محصولات نانو به لحاظ تعداد نزدیک به ۴۰ درصد در سال است.

وی اضافه کرد: بازار محصولات نانو نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال های قبل، ۱۰۰ درصد رشد نشان می دهد.

نجیمی درعین حال بهبود راندمان تولید، بهبود راندمان آب و کاهش ضایعات بخش کشاورزی را از اهداف بکارگیری فناوری های نانو در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

وی در مورد حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پروژه های نانو گفت: اگر یک استارت آپ فناور و یا شرکت کوچک بخواهد در زمینه نانو کار کند، ما از طریق معرفی ایده های جدید، ارایه تقاضاهای واقعی بازار، خدمات تجاری سازی و ارایه تسهیلات ارزان قیمت و یا بلاعوض به آنان کمک خواهیم کرد.

معاون صنعت ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کارمزد تسهیلات ارزان قیمت ۱۲ درصد است، تصریح کرد: این تسهیلاتی است که ستاد ویژه توسعه فناوری نانو پرداخت می کند.


کاهش حدود ۱۰ هزار واحدی شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز

معاملات امروز بازار سرمایه با افت ۹ هزار و ۷۳۸ واحدی (۰.۶۲ درصد) شاخص کل پایان یافت و شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی قرار گرفت.

، امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ شاخص هم وزن نیز ۰.۲۳ درصد افت کرد و در ارتفاع ۴۲۸ هزار واحدی ایستاد.

همچنین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به ۳ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان رسید.

نماد‌های فملی. فولاد، شپنا، شستا، پارس و میدکو از نماد‌هایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر بازار امروز داشتند و نماد مبین نیز نمادی بود که تاثیر مثبتی را بر بازار سرمایه امروز داشت.

نماد‌های سآبیک، شستا، شپنا، وبملت، خودرو، نوری و شاراک از نماد‌های پرتراکنش امروز بازار سرمایه بودند.

امروز در حالی بازار سرمایه با افت ۹۷۳۸ واحدی به کار خود پایان داد که در نیمه بازار افت شاخص به بیش از ۱۰ هزار واحد رسیده بود.


تجهیز اراضی آبی کشوربه سامانه‌های نوین

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

 فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست تخصصی طرح سامانه‌های آبیاری که در کرج برگزار شد، توسعه روش‌های با راندمان و بهره‌وری بالای آب را در اولویت اقدامات معاونت آب و خاک عنوان و تاکید کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی توسعه سامانه‌های نوین آبیاری موضعی به دلیل تبخیر کمتر و راندمان و بهره‌وری بالاتر و در مرحله بعد ماشین‌های مکانیزه آبیاری است.

عباسی افزود: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که اجرای این سامانه‌ها اثربخشی مطلوبی در مصرف بهینه آب کشاورزی و افزایش راندمان تولید داشته است.
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر ضرورت بحث آموزش در این طرح افزود: برنامه جامعی برای آموزش تدوین و دوره‌های آموزشی مختلفی برای کارشناسان و بهره‌برداران با هماهنگی موسسه ترویج و آموزش کشاورزی و استفاده از ظرفیت موسسات تحقیقاتی و مراکز علمی و انجمن‌ها اجرا شده که تاثیر بسیار خوبی در روند اجرای طرح گذاشته است.
عباسی با اشاره به فعال بودن بیش از ۲ هزار شرکت تولید کننده، مجری و طراح در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: عملکرد این شرکت‌ها بخصوص در بحث اجرا و طراحی رصد و پایش می‌شود که در بعضی موارد منجر به تعلیق شرکت تا رفع عیوب و رضایت بهره‌بردار شده است.
این مسئول با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تولید تجهیزات و لوازم آبیاری ساخت داخل است، افزود: مجری طرح با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تفاهم‌نامه با وزارت دفاع بستر لازم برای بومی‌سازی اقلام وارداتی تجهیزات آبیاری را فراهم کرده است که تاکنون در زمینه قطره‌چکان‌های pc و فیلتر‌های دیسکی از واردات بی‌نیاز شدیم.
امیرحسین نخعی سربازرس گروه تولیدات گیاهی و کشاورزی سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با اشاره به مواجه بودن کشور با کم آبی گفت: در بحث شروع و اجرای سامانه‌های نوبن آبیاری کشور یک تاخیر تاریخی وجود دارد و اقدامات انجام شده دو دهه اخیر در بحث توسعه سامانه‌های نوین آبیاری باید در ۵۰ سال گذشته در کشور صورت می‌گرفت.


تامین برق کارخانجات سیمان؛ عرضه بیش از اندازه سیمان در بورس کالا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با تامین برق کارخانجات سیمان و عرضه بیش از اندازه سیمان در بورس کالا در روز یکشنبه هفته آینده، قیمت این کالا در بازار با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد شد.

آقای عبدالرضا شیخان افزود: شایعه قطع برق صنایع سیمانی در هفته‌های گذشته، باعث شد تا خریداران با ورود به بورس کالا میزان تقاضا را افزایش دهند و قیمت‌ها را بالا ببرند، همچنین عرضه سیمان به بازار کاهش یافت.
وی ادامه داد: با ابطال حدود ۶۰ معامله سیمانی از سوی بورس کالا در هفته جاری، این عرضه‌های ابطال شده همراه با کف عرضه ۱.۳ میلیون تنی هفتگی در روز یکشنبه آینده (۲۹ خردادماه) عرضه خواهد شد که به‌طور قطع این میزان عرضه که بیش از حد است منجر به شکسته شدن قیمت‌ها خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در جلسه اخیر اعضای این انجمن با وزیر نیرو و برخی معاونان، مقرر شد برق مورد نیاز برای معادل تولید پنج میلیون تن سیمان تامین شود.
وی افزود: با مدیریت دیماند اختصاص داده شده از سوی واحد‌های تولیدکننده سیمان و همچنین شرکت‌های برق منطقه‌ای، خللی در تولید سیمان به وجود نخواهد آمد و التهابات موجود در این زمینه فروکش خواهد کرد.
شیخان همچنین گفت: صنعت سیمان با ۷۰ درصد دیماند برق خریداری شده نیز می‌تواند تولید خود را مدیریت کند تا شاهد توقف کارخانجات و التهاب بازار نباشیم.
———————————————————————————————————————————————————
منبع : خبرگزاری صداوسیما

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید