استخدام غیربومی و کمبود بومی‌گزینی در صنعت نفت خوزستان

استخدام غیربومی و کمبود بومی‌گزینی در صنعت نفت خوزستان

خوزستان استانی که به عنوان معدن نفت ایران شناخته می‌شود، با وجود استخراج ۸۵ درصد نفت کشور اما سهمی بسیار کم در اشتغال جوانان بومی خود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،  خوزستان استانی که به عنوان معدن نفت ایران شناخته می‌شود، با وجود استخراج ۸۵ درصد نفت کشور اما سهمی بسیار کم در اشتغال جوانان بومی خود دارد. محمد کعب عمیر، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی به این موضوع انتقاد کرده و بر ضرورت افزایش سهم جوانان مناطق نفت‌خیز در صنعت نفت تأکید کرده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد ارزش‌افزوده کشور حاصل از استخراج و فروش نفت و گاز است، اما متأسفانه فقط ۳ درصد اشتغال در این صنعت به استان خوزستان اختصاص یافته است تاکیده که این تفاوت ناعادلانه در سهم اشتغال، به معنای اجحاف در حق جوانان بومی استان است و نشان از کمبود بومی‌گزینی در صنعت نفت است.

کعب عمیر  با انتقاد از استخدام‌های گسترده غیربومی در مناطق نفتی و استخدام مدیران پروازی، بیان کرده است که در حالی که استان خوزستان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است، مدیران صنعت نفت به نخبگان و فارغ‌التحصیلان بومی این استان توجه کافی نمی‌کنند. او افزوده است که وزارت نفت در بحث اشتغال به وظایف خود عمل نکرده است و باید سهم بیشتری از محصول استخراجی را به استان خوزستان اختصاص دهد.

چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در واکنش به انتقادهای مشابه که تازگی هم ندارد گفته بود مگر صنعت نفت چقدر برای استخدام نیرو کشش دارد؟ اما می‌شود زیرساخت‌ها را هدف قرار داد. همه نگاه ما به سمت نفت است و نفت هم محدودیت‌های فراوان دارد.

هر چند نگاه مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب  به موضوع اندکی یک‌جانبه به نظر می‌رسد و تمرکز صرف بر زیرساخت‌ها نیز راه‌حل مناسبی به نظر نمی‌رسد. زیرا زیرساخت بدون تولید ثروت و اشتغال‌زایی پایدار، توجیه‌پذیر نیست.

بهتر است به جای تقابل این دو، به تعامل و توازن میان آن‌ها توجه شود. یعنی همزمان بر توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها و هم بر حمایت از بخش‌های تولیدی و اشتغال‌زا متمرکز شد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در همین رابطه گفته بود:انتظار بحق مردم استان این است که این صنایع، سهم خود را در بسترسازی اشتغال پایدار در قالب حرف و مشاغل مولد آزاد به درستی ایفا کنند. این سهم می‌تواند کمک به راه‌اندازی خطوط تولیدی دانش محور در زمینه‌های مختلف و یا رفع موانع و تشریفات زاید در پذیرش مستقیم این شرکت‌ها باشد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز بارها از تریبون نماز جمعه در این خصوص موضع گرفته است وی چندی پیش در این خصوص گفت:در بین مردم خوزستان چندین مطالبه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به پایدار کردن سهم ۴ درصدی نفت، ایجاد ظرفیت‌های گوناگون جهت ایجاد اشتغال خصوصا پالایشگاه و صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال برای جوانان این استان اشاره کرد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نیروهای بومی در گزینش و استخدامی‌ها، یادآور شد: ما مردم خوزستان بر نمی‌تابیم در حالی که جوانان بومی مستعد بیکار هستند، از مدیران و نیروهای نالایق غیر بومی استفاده شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید