اشتغال بیش از ۲۳۰ هزار پرستار در مراکز درمانی/پیگیر استخدام نیروهای طرحی هستیم

اشتغال بیش از ۲۳۰ هزار پرستار در مراکز درمانی/پیگیر استخدام نیروهای طرحی هستیم

– معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کارکنان گروه پرستاری بیش از ۲۳۰ هزار نفر هستند که در ۱۰۵۰ بیمارستان، اورژانس‌، مراکز بهداشتی فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایرنا از وبدا، عباس عبادی روز یکشنبه در همایش روز پرستار در مرکز همایشهای رازی افزود: میانگین گروه پرستاری به تخت ۱.۲ است که استاندارد آن ۱.۸ بوده و سعی داریم از طریق استخدام نیرو، به این استاندارد نزدیک شویم.

وی اظهار داشت: طی دو سال گذشته نزدیک به ۲۰ دانشکده یا مرکز آموزش عالی پرستاری جدید تاسیس شده و از ۱۹۶ مرکز به ۲۱۲ مرکز یا دانشکده پرستاری در کشور افزایش یافته است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اکنون از حدود هفت هزار دانشجوی پرستاری در سال ۱۳۹۹ به یکهزار و ۵۰۰ دانشجوی رشته پرستاری رسیده‌ایم که با احتساب دانشجویان اتاق عمل و هوشبری این عدد تقریبا نزدیک به ۱۴ هزار نفر است، بنابراین با توجه به احساس نیاز خود، شتاب تربیت نیرو را ایجاد کردیم اما خروجی این تصمیمات مربوط به چهار سال آینده آن است.

قانون تعرفه‌گذاری وارد سرانه سلامت شده است

عبادی تصریح کرد: در اجرای قانون تعرفه‌گذاری در ابتدای راه هستیم و نواقصی هم وجود دارد. قانون تعرفه‌گذاری وارد سرانه سلامت شده اما باید تلاش کنیم مشکلات به حداقل برسد تا کیفیت خدمات هم بهبود یابد.

به گفته وی، یکی از اقدامات مهم در ذیل قانون برنامه هفتم توسعه، تدوین قانون جامع پرستاری است که از هویت پرستاری حفاظت می‌کند. علی رغم تخصصی شدن رشته پرستاری اما یک سوم همکاران ما در جایی که باید باشند، نیستند و در فضای غیرتخصصی مشغول به کار هستند که درحال ساماندهی این امر هستیم.

عبادی با اشاره به اینکه پرستار باید خدمات جامعه محور ارائه دهد، تصریح کرد: به عنوان مثال خدمات پرستاری مراقبت در منزل یک مدل از ارائه خدمت است که کمک می‌کند خدمت ارزان‌تر تمام شود که مردم و نظام سلامت از آن منتفع می‌شوند اما، در این بین سازمان‌ برنامه‌ و بودجه و سازمان‌های بیمه‌گر اگر تسهیل کنند که تعرفه مراقبت در منزل تصویب شود، تعداد بیشتری از مردم از خدمت استفاده می‌کنند و در عین حال در مورد بیماری‌های مزمن به جای آنکه بیمار در بیمارستان بستری شود که خطر عفونت‌های بیمارستانی را هم افزایش می‌دهد، می‌توان در منزل شخصی خود بیمار از او مراقبت کرد.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه، دولت و وزارت بهداشت مکلف شده که با کمک سازمان‌های بیمه‌گر، خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش بیمه ببرد. تا این لحظه تحت پوشش بیمه نبود هرچند که تعرفه‌ها با مبالغ ریالی اندک، تعیین شده بود اما اینکه تحت پوشش بیمه باشد یک اتفاق خوب است تا خدمات پرستاری در منزل یک اقدام لاکچری نباشد و همه از آن منتفع شوند.

عبادی تصریح کرد: برای اولین بار امضای الکترونیک پرستاری به شکل پایلوت با مجوز قوه قضاییه در دو بیمارستان در تهران و لرستان اجرایی شد تا با برطرف کردن نواقص قابل تسری به کل کشور باشد.

 

پیگیری استخدام نیروهای طرحی

بهروز رحیمی معاون توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیگیری استخدام پرستارانی که در دوران همه گیری کرونا در مراکز درمانی مشغول بکار بودند، خبر داد و گفت: وزارت بهداشت پیگیری استخدام این پرستاران را در اولویت قرار داده است.

وی در این همایش افزود: همواره از مشکلات و مطالبات جامعه پرستاری باخبر می شویم و سعی داریم با فراهم کردن بسترهای مناسب مسایل آنها بهبود یابد.

وی اظهارداشت: بحث فوق العاده خاص پرستاران نیز موضوعی است که در این زمینه چند پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی دادیم تا پیگیری شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید