امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا توسط پوتین صحت ندارد

امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا توسط پوتین صحت ندارد

امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا توسط پوتین صحت ندارد

دستیار رسانه ای رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه «امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا توسط پوتین» صحت ندارد گفت: آنچه به امضای رئیس جمهور روسیه رسیده، تمدید اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی فعلی است که از سال ۹۸ به اجرا درآمده بود.

، محمودرضا کریمی، دستیار رسانه‌ای رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به انتشار خبر «امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا توسط پوتین» به صورت گسترده در رسانه ها، ضمن تکذیب این خبر گفت: آنچه به امضای رئیس جمهور روسیه رسیده، تمدید اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا است که از ۵ آبان ۹۸ به مدت ۳ سال اجرایی شده است.
وی افزود: از آنجایی که موافقت نامه مذکور در ابان ماه سال جاری منقضی خواهد شد و مذاکرات انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد با اوراسیا هنوز ادامه دارد، سران کشور‌های عضو این اتحادیه به تمدید موافقت نامه تجارت ترجیحی اقدام کردند.
به گفته کریمی، مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای عقد موافقت نامه تجارت آزاد هنوز به اتمام نرسیده و انتظار می‌رود که پس از حداقل انجام دو دور مذاکراتی طی ماه‌های آینده این مذاکرات به اتمام برسد.
وی در این زمینه گفت: پس از اتمام مذاکرات متن موافقتنامه آماده امضای مقامات دو طرف خواهد شد.
دستیار رسانه‌ای رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: پیش از این، جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های اتحادیه اوراسیا توافق کرده بودند که اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی فعلی تمدید شود.
وی با اشاره به اینکه موافقتنامه تجارت ترجیحی از ۵ آبان ۱۳۹۸ اجرایی شده و اعتبار اولیه آن به مدت ۳ سال بوده است، افزود: در حال حاضر ایران و کشور‌های اتحادیه اوراسیا توافق کرده اند که تا نهایی شدن موافقت نامه در حال مذاکره تجارت آزاد، موافقتنامه فعلی تجارت ترجیحی تمدید شود.
کریمی ادامه داد: تفاهم نامه (پروتکل) تمدید موافقتنامه تجارت ترجیحی در اسفند سال گذشته به امضای ۵ کشور اتحادیه اوراسیا و ایران رسیده و در حال حاضر هر یک از کشور‌های طرف این موافقتنامه در حال طی مراحل تصویب داخلی این تمدید هستند.
به گفته دستیار رسانه‌ای رئیس سازمان توسعه تجارت، هیات دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در خرداد ماه سال جاری تفاهم نامه تمدید تجارت ترجیحی را تصویب کرد.


تجهیز ۳۰ درصد چاه‌های استان تهران به کنتور‌های هوشمند

مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: تاکنون حدود ۳۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان تهران مجهز به کنتور‌های هوشمند آب و برق شده است.

آقای حسن زحمت کش گفت: ۷۰ درصد باقیمانده نیز تا ۲ سال آینده به کنتور‌های هوشمند مجهز خواهد شد.

وی افزود: در استان تهران حدود ۱۲ هزار حلقه انواع چاه مجاز داریم که از سال ۹۴، سال آغاز طرح احیا و تعادل بخش سفره های​ آب زیرزمینی، تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۳۳۲۰ حلقه چاه، مجهز به این کنتور‌ها شده است.

وی همچنین ادامه داد: حدود ۳۸۰۰ حلقه چاه مجاز کشاورزی در استان داریم که متاسفانه بیشترین اضافه برداشت آب مربوط به آنهاست و تاکید ما نصب کنتور بر این چاه‌ها می‌باشد.

مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: بر اساس برنامه ریزی‌ها تا پایان امسال قرار است ۷۰۰ حلقه چاه کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند شود که البته تاکنون از این تعداد، حدود ۲۰۰ حلقه چاه مجهز شده است.

آقای زحمت کش افزود: سالانه حدود ۴۴۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و حدود ۴۶۰ میلیون متر مکعب هم اضافه برداشت از چاه‌های غیر مجاز داریم که این آمار، اعداد بالائی می‌باشد که با نصب کنتور‌های هوشمند هم امکان تعیین حجم و هم امکان قطع و وصل آب وجود دارد.


ثبت بیش از ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم در بازار بورس

بورس اوراق بهادار تهران امروز (شنبه) شاهد دادوستد بیش از ۵ میلیارد و ۴۰۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال بود.

 به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گروه فراورده‌های نفتی در جریان معاملات امروز با ۲۹ هزار و ۷۴ معامله به ارزش ۳ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست.

همچنین، گروه خودرو با ۴۵ هزار و ۶۷۵ معامله به ارزش ۳ هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۲۶ هزار و ۸۰۰ معامله به ارزش یک هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۲۳ هزار و ۹۹۰ معامله به ارزش یک هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال و گروه مواد دارویی با ۱۱ هزار و ۸۵۸ معامله به ارزش یک هزار و۳۵۰ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.
در جریان این معاملات، شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با ۳۵۵ واحد، شرکت پتروشیمی پردیس با ۲۵۱ واحد، شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۲۴۲ واحد، گروه دارویی برکت با ۱۷۶ واحد و شرکت پالایش نفت تبریز با ۱۳۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشت.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز با هزار و ۷۴۰ واحد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هزار و ۳۹۰ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با هزار و ۳۴۲ واحد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۷۰۷ واحد و شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با ۶۱۰ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

دادوستد بیش از ۱۸۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اوراق بهادار در فرابورس

بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۸۶ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال دربازار فرابورس دادوستد شد.
در جریان معاملات امروز فرابورس ایران، شرکت پالایش نفت لاوان با ۱۴.۴۱ واحد، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۸.۶۷ واحد، شرکت داروسازی دانا با ۷ واحد، شرکت تولید برق عسلویه مپنا با ۵.۷۱ واحد و شرکت پخش البرز با ۴.۱۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.
در مقابل، شرکت پتروشیمی زاگرس با ۲۴ واحد، شرکت صنعتی و معدنی مینو با ۸.۶ واحد، شرکت پتروشیمی تندگویان با ۷.۳ واحد، شرکت فرابورس ایران با ۶ واحد و شرکت فولاد هرمزگان جنوب با ۵.۴ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.


معامله ۳۰ میلیون گواهی سپرده کالایی

بازار گواهی سپرده در هفته منتهی به ۲۴ تیر معامله بیش از ۳۰ میلیون و ۲۵ هزار اوراق مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان و افزایش ۴.۴ درصدی را ثبت کرد.

 به نقل از کالاخبر، حجم معاملات هفتگی بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در این هفته به ۲۴ تیر به ۳۰ میلیون و ۲۵ هزار و ۹۴۳ ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۵۶۰ میلیارد و ۴۳۱ میلیون تومان رسید.

این حجم معاملات به لحاظ ارزش افزایش ۴.۴ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات هفته منتهی به ۱۷ تیر نزدیک به ۵۳۷ میلیارد تومان و حجم معاملات گواهی سپرده ۳۰ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۹۴۶ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس کالا، ۸ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۹۱۴ گواهی سپرده زعفران دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان صدرنشین شد که با کسب سهم ۶۸ درصدی از ارزش کل معاملات در جایگاه نخست و از نظر حجم معاملات با کسب سهم ۲۹ درصدی پس از سیمان در جایگاه دوم ایستاد.

عنوان برتر معاملات هفته قبل به لحاظ حجم به سیمان با ثبت معامله ۱۹ میلیون و ۹۷۲ هزار گواهی سپرده، تعلق گرفت و ارزش معاملات این دارایی نزدیک به ۱۵ میلیارد و ۳۴۱ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۶۷ درصد بود.

همچنین در هفته گذشته ۸۳۴ هزار و ۱۰۰ گواهی سپرده سکه طلا نیز به ارزش بیش از ۱۲۶ میلیارد و ۲۱۹ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که این دارایی پایه رتبه سوم در حجم و دوم در ارزش معاملات را از آن خود کرد.

سهم طلا از حجم کل معاملات ۳ درصد و از ارزش کل معاملات ۲۲ درصد برآورد شده است.

ارزش معامله ۳۹۶ هزار و ۳۰۷ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۳۶ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان فراتر رفت و این دارایی مقام سوم به لحاظ ارزشی را بعد از زعفران و سکه طلا به نام خود کند. این دارایی پایه سهم ۷ درصدی از ارزش کل معاملات را از آن خود کرده بود.

در نماد معاملاتی برنج طارم نیز ۲۱ هزار و ۶۰۴ گواهی سپرده میان معامله گران دست به دست شد و ارزش تقریبی یک میلیارد و ۶۷۴ میلیون تومان را در پی داشت.

در هفته قبل و بر پایه ۳ دارایی سنگ آهن، پسته و زیره نیز در مجموع ۲۵ هزار و ۱۸ گواهی سپرده معامله شد و ارزش ۱۱میلیون و ۹۹۳ هزار تومان را رقم زد.


معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی خبر داد:

رشد فزاینده تسهیلات مالیاتی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از رشد فزاینده ارائه تسهیلات مالیاتی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان خبر داد.

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از رشد فزاینده ارائه تسهیلات مالیاتی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان خبر داد.
بر اساس این  گزارش ، محمدتقی پاکدامن بابیان اینکه ارائه تسهیلات مالیاتی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، در طی سنوات اخیر همواره رشد فزاینده‌ای داشته است، اظهار داشت: در راستای حمایت از اشتغال آفرینی و تولیدات و کسب‌ و کار‌های دانش‌بنیان، سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس مستندات قانونی، تسهیلات مالیاتی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان دارای مجوز اعطاء می‌نماید.
پاکدامن گفت : از سال ۱۳۹۲ تا شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۸، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۳۳۷ به ۱۸۰۹ شرکت افزایش پیداکرده و حدود ۵ برابر شده است،

وی افزود: میزان معافیت مالیاتی اعطاء شده نیز از حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۲ به رقم بیش از دو هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان رسیده و نزدیک به ۱۰ برابر افزایش‌یافته است.


پهلوگیری کشتی‌های حامل برنج در بنادر کشور

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: کشتی‌های‌ حامل برنج و شکر وارداتی در بنادر کشور پهلو گرفته و محموله‌ آن آماده تخلیه و بارگیری است.

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی : با بيان اينکه طبق بخشنامه‌ هر ساله به منظور حمایت از تولید داخل، واردات برنج از یکم مرداد تا یکم دی‌ماه ممنوع است، گفت: این خلأ پنج ماهه در بازار، موجب ایجاد فضای سودجویی و گرانفروشی تولیدکنندگان داخلی و خارجی می‌شد.

وی افزود: امسال دولت برای تنظیم بازار، ممنوعیت واردات برنج خارجی را لغو کرد و اکنون محدودیتی در واردات برنج خارجی وجود ندارد.
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی بیان کرد: کشتی‌های‌ حامل برنج و شکر وارداتی در بنادر کشور پهلو گرفته و محموله‌ آن آماده تخلیه و بارگیری است.
حسنی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج در صد سال اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: کاهش قدرت خرید مردم، موجب دپو شدن برنج در انبار‌های شمالی، شالیکوبی‌ها و مغازه‌های تهران شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت برنج نو، شاهد کاهش قیمت برنج در سه استان شمالی هستیم.

حسنی با بيان اينکه بنکدار با احتساب ۳ درصد سود قانونی برنج را عرضه می‌کند، افزود: بنکداران تهران و دیگر شهر‌ها در تعیین قیمت برنج نقشی ندارند و قیمت برنج ایرانی توسط کشاورزان سه استان شمالی تعیین می‌شود.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش ۱۰ هزارتومانی قیمت هر کیلوگرم برنج در شمال و تهران خبر داد و گفت: امیدواریم با این رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی، شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قيمت برنج ایرانی باشیم.
————————————————————————————————————————————————————————–

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:

فروش چارتری بلیت هواپیما به ۷ شهر ممنوع شد

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت فروش چارتری بلیت هواپیما به مقصد ۷ شهر خبر داد.

حسن خوشخو گفت: با توجه به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی برای نظم دهی به پرواز‌ها مقرر شد ۷ شهر از فروش چارتری بلیت هواپیما منع شوند که این شهر‌ها شامل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و بندر عباس هستند و بهای بلیت در پرواز‌های چارتری یا سیستمی نباید خارج از سقف تعیین شده باشد.
وی با بیان اینکه جلساتی در شورایعالی هواپیمایی در یک ماه گذشته برگزار شد افزود: مهمترین دستورالعمل‌های این شورا درباره برگزاری مراسم اربعین بود که باید به صورت منظم عملیات پرواز‌ها صورت گیرد.
خوشخو افزود: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، فروش پرواز‌های چارتری در بازه زمانی اربعین نیز ممنوع اعلام شد و این امر به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌شود.
خوشخو درباره اینکه معمولا در ایام پیک پروازها، شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت می‌کنند نیز گفت: درخواست‌هایی برای افزایش قیمت از سوی شرکت‌های هواپیمایی با توجه به نرخ ارز، تورم و افزایش حقوق و دستمزد‌ها داشتیم که بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، اما هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم و این درخواست‌ها باید در شورایعالی هواپیمایی مطرح و تصویب شود.

———————————————————————————————————————————————————-

منبع : خبرگزاری صداوسیما

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید