اهمیت جذب حسابدار حرفه ای در شغل خود

 رشته‌ی حسابدار از نظر میزان اشتغال در صدر تمام رشته‌ها قرار دارد. روزانه تعداد کثیری از آگهی‌های شغلی توسط شرکت‌های مختلف در اینترنت منتشر می‌شود که در این میان آگهی استخدام حسابدار حرفه ای بسیار به چشم خواهد خورد. تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و حتی فروشگاه‌ها نیاز به حسابدار دارند. بنابراین اگر شما هم دانشجوی رشته‌ی حسابداری هستید و یا علاقه‌مند به انتخاب این موقعیت شغلی می‌باشید، باید به شما این نوید را بدهیم که آینده‌ی شغلی این رشته بسیار درخشان است. هر روز که می‌گذرد، شرکت‌ها و موسسات بسیاری به ثبت می‌رسند و با بنگاه‌های تجاری و اقتصادی متعددی شروع به تعامل می‌نمایند. این بنگاه‌های کوچک و تمام بنگاه‌های اقتصادی دیگر که به سبب طرح‌های توسعه‌ای، نیاز به حسابداران جدید دارند، همواره در پی جذب نیروی حسابداری خبره می‌باشند. بنابراین می‌توان گفت که ظرفیت اشتغال برای حسابداری به قدری زیاد است که متخصصان این حوزه، بیکار نخواهند ماند.

 

در حقیقت مشکل عمده‌ی بیکاران رشته‌ی حسابداری، عدم برخورداری از دانش عملی و کاربردی کافی در این زمینه است. متاسفانه وجود فاصله‌ی زیاد بین تحصیلات علمی و آکادمیک دانشگاهی با مهارت‌های عملی مورد نیاز بازار کار موجب شده تا فارغ‌التحصیلان حسابداری، صرفاً با داشتن مدرک دانشگاهی نتوانند وارد عرصه‌ی کار و فعالیت در این حوزه شوند. بنابراین اگر یک حسابدار با دانش حسابداری ویژه‌ی بازار کار از جمله حسابداری مالی و مالیاتی، حقوق و دستمزد، انبار، بهای تمام شده و حسابداری خزانه آشنایی داشته باشد، به راحتی مشغول کار خواهد شد. چرا که تمام شرکت‌های بزرگ و کوچکی که به دنبال استخدام حسابدار حرفه ای هستند، با آغوش باز از نیروهای تازه‌نفس و متخصص در این رشته، استقبال خواهند کرد. به هر حال در دنیای امروز که روابط تجاری، شکل عمیق‌تر و گسترده‌تری به خود گرفته‌اند، حضور یک حسابدار خبره در اکثر ارگان‌ها از نان شب هم واجب‌تر شده است.

 

آیا استخدام حسابدار حرفه ای در استارتاپ‌ها ضروری است؟

از همان پانصد سال پیش که فعایت‌های اقتصادی بسیار ساده‌تر و تنها در جهت امرار معاش بودند، نگهداری حساب‌ها و کنترل نقدینگی‌ها، هدف اصلی هر کسب و کاری به شمار میرفته است. امروزه که سیستم‌های تجاری و اقتصادی جهان بر مبنای روش‌ها و مباحث پیشرفته‌ تصمیم‌گیری می‌نمایند، نمی‌توان حسابداری را صرف نشستن پشت میز و ثبت دفاتر دانست. به قول دونکن (Duncan) که می‌گوید: «حسابداری، علم ثبت و تفسیر معاملات، صورت‌های مالی، دفاتر، اسناد و مدارک مثبته است. به گونه‌ای که افراد غیر متخصص نیز بتوانند درک صحیح و واضحی از وضعیت دقیق مالی و مدیریتی شرکت به دست آورند». بنابراین، حسابداری هنر و فن تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی جاری در هر سازمانی است و کار ساده‌ای نیست. در حال حاضر، شاهد استخدام حسابدار حرفه ای در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی می‌باشیم. با این وجود بسیاری از کارآفرینان از اهمیت جذب حسابدار برای استارتاپ‌ها مطلع نیستند.

 

شما در هر زمینه یا صنفی که قصد راه‌اندازی کسب و کار جدید دارید، با کمی تفکر و بررسی به اهمیت امور مالی و استخدام حسابدار حرفه ای پی خواهید برد. دقت داشته باشید که اگر در ابتدای کار به سبب نبود سرمایه و ذخایر مالی کافی، استخدام حسابدار تمام وقت برایتان مقدور ناست، به جذب حسابداران پاره‌وقت روی آورید. به هر حال نکته‌‌ی قابل توجه این است که یاد بگیرید چطور به عنوان یک کارفرما موضوعات مالی را به حسابدارتان محول نمایید. کارآفرینان کسب و کارهای نوپا هر چقدر که تجارب بیش‌تری کسب می‌نمایند و کارشان وسعت می‌یابد، نسبت به حضور یک حسابدار توانمند در مجموعه‌‌ی خود احساس نیاز می‌کنند. در واقع یک حسابدار خوب، علاوه بر آنکه به شرکت‌ها در طراحی سیستم‌های حسابداری و ارائه‌ی گزارشات مالی و فصلی کمک می‌کند، می‌تواند همچون یک وکیل و مشاور خوب در تمام موارد قانونی پیش‌ روی سازمان مدیرش را همراهی نماید.

 

حسابداران خبره، فرشتگان نجات در زمان وقوع بحران‌های مالی هستند!

از منظر اکثر بزرگان، حسابداری فن است نه علم! مدیریت امور مالی، بانکی، بازرگانی، قانونی و …، در هر کسب و کاری با چالش‌های متعددی همراه است. بنابراین همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، داشتن دانش محض حسابداری از شما یک حسابدار خبره نخواهد ساخت. حسابداری، آگاهی از یک فناوری پیچیده است که به مدیران سازمان‌ها این فرصت را می‌دهد تا بتوانند در جریان صورت‌ها و ارزیابی‌های مالی سازمانشان قرار گیرند و تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند. مسائل مالی در اکثر شرکت‌ها با پیچیدگی‌هایی همراه می‌باشند که تنها با حضور یک حسابدار کارکشته می‌توان استراتژی مناسب را برای بقا و موفقیت در پیش گرفت. همیشه تاکید بر این بوده که در برابر بحران‌های مالی، پیشگیری بهتر از درمان جواب داده است. لذا استخدام حسابدار حرفه ای این امکان را برای مدیران فراهم می‌آورد تا از عواید و عواقب تصمیمات مهم خود در شرایط حساس آگاه شوند.

 

قوانین مالی، مالیاتی، بیمه، بازنشستگی و …، دائماً در حال تغییر و تحول هستند. از این رو، استخدام حسابدار حرفه ای که از تمام این تغییرات مطلع بوده و اطلاعاتش به روز باشد، برای گذر از شرایط بحرانی ضروری است. جداسازی هزینه‌ها، حل مشکلات مالیاتی و پیش‌برد فرآیند‌های ممیزی به بهترین نحو از جمله اقداماتی هستند که حسابداران با تجربه برای حفظ توازن و امنیت در شرکت‌ها انجام می‌دهند. همچنین موفقیت هر سازمانی، ثمره‌ی دارایی آن است. برای اینکه هر مدیری بتواند تصمیم به خرید یا اجاره‌ی دارایی‌ها بگیرد، باید با حسابدار یا مشاور مالی خود مشورت نماید.

 

شما هم می‌توانید یک حسابدار حرفه‌ای باشید اگر

تمام موارد گفته شده، اهمیت استخدام حسابدار حرفه ای و مورد اعتماد در کسب و کارهای بزرگ و کوچک را بر همگان روشن می‌نمایند. این بدان معنا است که استفاده از تجارب و تخصص‌های حسابدارن خبره در بلندمدت، نتایج مطلوبی را عاید سازمان‌ها خواهد کرد. اگر شما هم علاقه‌مند به حضور در بازار کار به عنوان یک حسابدار موفق می باشید، می‌توانید از تجارب پیشکسوتان این عرصه به ویژه مدیران مالی، استفاده نمایید و حتی مدتی را بدون حقوق در کنار آن‌ها کار کنید. همچنین شرکت در انجمن‌های حسابدارن خبره برای شما بسیار مفید خواهد بود. البته ناگفته نماند که قدرت سمینارها، وبینارها و فیلم‌های مرتبط با آموزش حسابداری در به روز نگه داشتن آموخته‌هایتان را هرگز دست کم نگیرید. در حقیقت، حسابداری را «زبان تجارت» نامیده‌اند. بنابراین پر واضح است که هر چقدر بهتر این زبان را یاد بگیرید، بر امور مالی و تجاری مسلط‌تر خواهید شد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید