اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد

اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد

مراسم افتتاح اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی استان کهگیلویه و بویراحمد هم‌زمان با رویداد تانا با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

تدوین آیین‌نامه کشوری طرح تانا در پارک علم و فناوری استان

به گزارش کارواشتغال از ایسنا : محسن فرزین، رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: این مرکز به نام آزادگان مزین شده است که نشان از رشادت ها و آزادگی مردمان این دیار دارد.

وی افزود: این  مکان در تملک استانداری است و با حمایت مجموعه استانداری به‌صورت امانی در اختیار پارک قرار داده شده است.

فرزین با اشاره به برنامه‌ریزی فشرده و مطلوب جهت اتمام این پروژه اظهار کرد: با توجه به بودجه اختصاص‌ داده‌ شده، مبلغ قابل‌توجهی هزینه شد و در کم‌تر از ده ماه از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد، این پروژه به اتمام رسید.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن برشمردن ظرفیت‌های ویژه مرکز نوآوری تصریح کرد: این مرکز قابلیت برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و موقت را دارد.

فرزین از تدوین آیین‌نامه کشوری طرح تانا در پارک علم و فناوری استان خبر داد و بیان کرد: تمرکز در این مرکز نوآوری بر سرمایه‌های انسانی است که بزرگ‌ترین سرمایه استان منابع انسانی خلاق و مستعد هستند.

طراحی الگویی جدید در اکوسیستم فناوری مبتنی بر هویت فرهنگی و منطقه ای

رضایی فر، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن تقدیر از تلاش‌های مشترک استانداری استان و پارک علم و فناوری در راه‌اندازی مرکز نوآوری آزادگان یاسوج گفت: زیست‌بوم فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد جوان است و وجه تمایز خاصی با سایر اکوسیستم‌ها دارد.

وی اظهار کرد: این وجه تمایز به توانمندی‌ها و هویت فرهنگی این منطقه برمی‌گردد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تصریح کرد: ظرفیت‌های طبیعی استان با رویکردهای فرهنگی ویژه می‌تواند به جزء جدیدی در اکوسیستم فناوری کشور تبدیل شود.

رضایی فر خواستار تعریف هویت فناورانه منطقه مبتنی بر توسعه پایدار و متوازن زیست‌محیطی شد.

وی عنوان کرد: اداره کل محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه ای جدید و مدون مبتنی بر نیازهای فناورانه استان تدوین کنند.

رضایی فر اظهارکرد: الزاماً قرار نیست از سایر اکوسیستم‌ها کپی برداری شود و الگویی جدید برای حوزه فناوری استان مبتنی بر ظرفیت‌های بومی و فرهنگی تدوین شود.

وی اضافه کرد: قرار دادن محور توسعه براساس هویت‌های فرهنگی و توان‌مندی‌های منطقه نیازمند کار فکری و پشتیبانی فرهنگی است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به تدوین قانون جهش تولید دانش بنیان و آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین در سال گذشته خاطرنشان کرد: در ادامه سیاست‌ها و مأموریت‌های وزارت علوم در راستای بیانات مقام معظم رهبری این آیین‌نامه‌ها و قوانین تدوین شد که ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های ویژه‌ای در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری دارند.

وی به فعالان این زیست‌بوم توصیه کرد این مجموعه قوانین در اولویت کار پارک و دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

رضایی فر همچنین حمایت‌های مالیاتی مندرج در ماده ۱۱قانون جهش دانش بنیان را یادآور شد و خواستار بهره‌برداری بهتر از این قانون شد.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک مجموعه دانشگاهی استان، پارک علم و فناوری استان، معاونت فناوری و سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی اشاره و اظهار امیدواری کرد این تفاهم‌نامه اثرات مثبتی در رفع مشکلات اقتصادی حوزه فناوری داشته باشد.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سخنان کوتاهی امروز را روز سرنوشت‌ساز در تاریخ شفاهی فناوری و نوآوری استان دانست.

زمانیان با اشاره به نشست پربار و اثربخش با استاندار استان افزود: مسئله فناوری استان وارد فاز جدیدی شده‌است که به‌زودی ثمرات آن مشخص خواهد شد.

 

همچنین احسان عسکری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اعلام این مطلب که برنامه‌ریزی توسعه استان بر اساس آمایش سرزمین در حال پیگیری است، گفت: استان در آستانه یک جهش بزرگ است و ظرف سه سال آینده این استان با چهار پله ارتقا در شاخص‌های توسعه نسبت‌به استان‌های هم‌جوار جهش قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این استان یک عقب‌ماندگی تاریخی دارد که بسیاری از شاخص‌های ضعیف مربوط به جوان بودن استان نسبت‌ به سایر استان‌ها است.

عسکری تصریح کرد: سیاست ملی و استانی حمایت از پارک علم و فناوری است و رئیس پارک علم و فناوری استان نیز فعال و پیگیر است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به رئیس سازمان مدیریت گفت: سازمان مدیریت در تصمیم های خود نسبت ‌به ده درصد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تفسیر درستی نداشته است که لازم است تفسیرهای قبلی اصلاح شود و با اهداف وزارت علوم و پارک علم و فناوری استان هماهنگ باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری، نفت و گاز و گیاهان دارویی خواستار فعال شدن حوزه فناوری در این بخش ها شد.

عسکری قول داد هر سه ماه یک‌بار با فناوران استان دیدار داشته باشد.

 

جهانگیر شاهینی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز توسعه پایدار را مدیون فعالیت‌ها و تولید پایدار دانست و افزود: تولید پایدار از حرکت‌های علمی و ایده‌ها و ایده پردازها منشاء می‌گیرد؛ در مدل سیاست‌گذاری علم و فناوری باید همه بازیگران این عرصه دیده شوند.

وی استعدادهای انسانی، طبیعی و استعدادهایی که می‌توانند استان را به قطب های منطقه ای تبدیل کنند را فراموش شده دانست و اضافه کرد: این استان استعداد تبدیل شدن به قطب فناوری اطلاعات منطقه را دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهینی بیان کرد: پروژه‌هایی که در سال جدید تعریف کرده‌ایم براساس حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

وی در پایان از همه شرکت های دانش بنیان خواست تا در پروژه‌ها همراه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باشند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید