بازار ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نانو

بازار ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو عنوان کرد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، از فعالیت بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور نانویی و بازار ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این حوزه خبر داد.

به گزارش بازار، عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در جمع اصحاب رسانه حاضر در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو، خلاصه‌ای از عملکرد ستاد در شش ماهه اول سال را ارائه کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به رویکردهای توسعه‌ای این ستاد برای ارتقای نقش این حوزه فناورانه در زندگی مردم گفت: در دو دهه گذشته برنامه ستاد این بوده که همواره پیشران و حمایت‌کننده برنامه‌های توسعه‌ای باشد و بر همین اساس به شکل مستمر نسبت به پایش برنامه‌های اجرایی اقدام کرده است.

وی افزود : از سال ۱۳۸۶ تاکنون، ستاد هر ساله گزارش عملکرد خود را منتشر کرده و امسال تصمیم بر این بوده است که پایش برنامه‌ها به صورت شش‌ماه یک بار انجام شود. احتمالا هفته آینده نتیجه عملکرد ستاد در شش ماهه اول سال آماده و منتشر می‌شود.

احمدوند درباره آخرین آمار درآمدهای شرکت‌های دانش‌بنیان نانو فناوری گفت : بیش از ۳۵۰ شرکت دانش ‌بنیان محصولات و خدمات خود را با محوریت نانوفناوری عرضه می‌کنند و تلاش‌های این شرکت‌ها، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال داشته است.

احمدوند درباره تحول در رویکرد ستاد نسبت به دوره قبل گفت: یکی از تفاوت‌های برنامه‌های حمایتی ما از پژوهش نسبت به قبل این است که در گذشته از همه تحقیقات دانشگاهی به صورت یکسان حمایت می‌شد، اما اکنون این روند تغییر کرده است. ما از فعالیت‌هایی که مرتبط با اولویت‌های ستاد باشد دو برابر بیشتر نسبت به حمایت‌های عادی، حمایت مالی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در طول شش ماه گذشته از ۹۹۳ محقق حمایت شده است، افزود : از استادانی که در مسیر توسعه محصول حرکت کرده‌اند نیز حمایت شده و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ از ۲۷ استاد حمایت ویژه صورت گرفته است، در توسعه فناوری نیز دوره‌های آموزشی برگزار کردیم و ۱۳ تیم با موفقیت این دوره‌ها را پشت سرگذاشته و وارد مرحله بعدی توسعه فناوری شده‌اند که از آن‌ها نیز به مدت دو سال حمایت خواهد شد.

احمدوند با اشاره به حضور شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و ارائه تسهیلات به پژوهشگران برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی افزود: برای خدمات آزمایشگاهی نیز اعتبارهایی در نظر گرفته شده است که این کار از طریق یک زیرساخت آنلاین صورت می‌گیرد. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای فرد یا تیم‌های تحقیقاتی اعتبارهایی در نظر می‌گیرد که این اعتبارها به محققان برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی اعطاء می‌شود. در شش ماهه اول سال، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار محققان حوزه نانو قرار داده شده است. در بخش رصد فناوری نیز مطالعات متعددی صورت گرفته تا پایش فناوری در سطح جهانی صورت گیرد در مجموع ۱۹ عنوان کار مطالعاتی انجام شده که نتایج آن در اختیار افراد توسعه دهنده فناوری یا تصمیم سازان قرار گرفته است.»

احمدوند با اشاره به سازوکارهای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود:دو مسیر را برای توسعه فناوری در شرکت‌های بزرگ پیش گرفته‌ایم. در مسیر اول با کمک شبکه تبادل میان شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد ارتباط صورت می‌گیرد که از ابتدای سال، ۳۶ پروژه تبادل فناوری انجام شده و در مسیر دومی با کمک یک نهاد دیگر ارتباط میان شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های فناوری ایجاد شده که این مسیر هم منجر به ۲۷ پروژه شده است. البته ماهیت هر دو مسیر یکی است و فقط مجری تفاوت دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو افزود : برنامه توسعه درون‌زا با نام «رینکست» را نیز دنبال می‌کنیم که در این کار از شرکت‌هایی که امکان تحقیق و توسعه دارند حمایت اطلاعاتی و مالی انجام می‌شود. از ابتدای سال، ۲۲ عنوان برنامه درون‌زا مورد حمایت قرار گرفته است. خدمات تجاری‌سازی با کمک معاونت علمی و صندوق نوآوری انجام شده است که پنج شرکت از این خدمات ستاد بهره‌مند شده‌اند. در بخش استاندارد نیز ۱۲ استاندارد ملی تدوین شده و ۱۹ استاندارد نیز در دستور کار قرار گرفته است. یک استاندارد بین‌الملی نیز با محوریت ایران تدوین شده و تا پایان مهر ماه تعداد استاندارد بین‌المللی ایران به عدد ۱۲ رسیده است.»

احمدوند همچنین از همکاری ستاد با بنیاد ملی علم در ارائه فراخوان‌های مختلف سخن گفت و آماری از طرح‌های ارائه شده در این فراخوان‌ها ارائه کرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید