بیکاری؛ حاصل نابسامانی عرضه و تقاضا در بازار کار

بیکاری؛ حاصل نابسامانی عرضه و تقاضا در بازار کار

کارواشتغال به نقل از ایسنا :

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، بیکاری را حاصل نابسامانی عرضه و تقاضا در بازار کار دانست و گفت: اگر کاریابی‌ها به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متصل شوند، در جذب نیروی ماهر و آموزش دیده به بازار کار اثرگذارتر است.

هادی ابوی در گفت و گو با ایسنا،  درباره راه اندازی سامانه جامع کاریابی ها و مزایای آن اظهار کرد: قبلا اصول پایه گذاری کاریابی ها به این منوال بود که یکسری وظایف و مقرراتی که در کشور حاکم است را رعایت کنند. بر همین مبنا وظایفی در راستای شناسایی نیازمندی های بازار و هدایت نیروی کار به آنها محول شد.

وی ادامه داد: در بحث هدایت کارجویان بحث تنها این نبود که افراد به کارفرما یا کارگاه معرفی شوند بلکه اگر یک کارفرما یا کارآفرین نیاز به نیروی متخصص در رشته خاص دارد، کاریابی‌ها آنها را هدایت کنند و با هماهنگی سازمان فنی وحرفه ای افراد آموزش ببینند و وارد بازار کار شوند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه درحال حاضر از فلسفه اشتغال فاصله گرفته ایم، اظهار کرد: افراد زیادی با مدارک آموزشی فراوان در کشور داریم ولی در بحث تجربه و نیاز بازار کار نتوانسته‌ایم آنها را پرورش بدهیم؛ دلیلش این بوده که برخی کاریابی‌ها به وظایف خود عمل نکردند و به صرف یک مجوز مشغول کار شده‌اند تا جایی که موسسات و مراکز کاریابی غیر مجاز به مراتب بیشتر از موسسات مجاز در حالت فعالیت هستند.

این مقام مسئول کارگری،  اتصال کاریابی‌ها به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: با سامانه‌ای که در خصوص کاریابی‌ها راه اندازی شده است اگر کاریابی‌ها به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متصل شوند، در جذب نیروی ماهر و آموزش دیده به بازار کار اثرگذارتر است.

وی بیکاری را حاصل نابسامانی عرضه و تقاضا در بازار کار دانست و گفت: راه اندازی سامانه جامع کاریابی ها به معرفی فرصتهای شغلی به جویندگان کار کمک می کند.

به گفته ابوی، طی سالهای گذشته نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به شدت کمرنگ شده و در حال از دست دادن جذبه خود بود و بیشتر عناوین آموزشی اش را به مجموعه ها و آموزشگاههای آزاد واگذار کرده بود ولی با راه اندازی سامانه جامع کاریابی ها و اتصال آن به سازمان آموزش فنی و حرفه ای، این سازمان به ریل خود برمی گردد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران بر لزوم استفاده از ظرفیتهای بالای سازمان آموزش فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: این سازمان از امکانات دولتی خوبی برخوردار است و سالنهای آموزشی فراوانی دارد که بلا استفاده مانده است؛ از آن طرف مدام مجوز آموزشگاه صادر و از افراد ارقامی برای آموزش گرفته شده است ولی افراد وقتی وارد بازار کار می شوند آن حرفه کشش ندارد لذا معتقدم آموزشهای مهارتی باید تخصصی و متناسب با نیاز بازار کار باشد.

وی با بیان اینکه باید کاریابی‌ها را جدی تر بگیریم و بر آنها نظارت داشته باشیم، اظهار کرد: بخشی از کاریابی‌های موجود ناکارآمد هستند و تنها مجوز را گرفته‌ اند که از امکانات استفاده کنند یا امتیازاتی به دست آورند لذا راه اندازی این سامانه کمک می کند که کاریابی‌های ناکارآمد و غیرمجاز شناسایی شوند و از ظرفیت کاریابی‌هایی که به طور مجاز فعالیت می کنند و توانمند هستند به شکل مطلوبتر استفاده شود.

به گفته این مقام مسئول کارگری، درحال حاضر شرایط اقتصاد و وضعیت زندگی به گونه‌ای است که هیچ کارگری حاضر نیست با حداقل دستمزد مصوب هم کار کند ولی اگر یک کار ثابت در محیطی آرام داشته باشد آن را رها نمی کند که برود در مشاغل ناپایدار خود را مشغول کار کند لذا اگر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزشگاههای آزاد و کاریابی‌ها رسالت خود را به درستی انجام دهند و وزارت کار و دولت هم در این زمینه حمایت کنند، قطعا به اشتغال کارجویان و کاهش بیکاری در جامعه کمک خواهد کرد.

 

برای دیدن اگهی ها و اخبار سریع استخدامی به پیج اینستاگرام کارواشتغال بروید

Www.instagram.com/karoeshteghal.ir


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید