تسهیل تجاری‌سازی هوش مصنوعی در ایران با مشارکت دیجی‌‌نکست و سیناپتک

تسهیل تجاری‌سازی هوش مصنوعی در ایران با مشارکت دیجی‌‌نکست و سیناپتک

دیجی‌نکست و سیناپتک در قالب مشارکت در رویداد «هم‌تابازار؛ نمایشگاه و هم‌اندیشی هوش‌مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک- تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان»، به توسعه تجاری‌سازی و کاربردی‌سازی هوش‌مصنوعی در اقتصاد کشور می‌پردازند.

این رویداد امسال ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد  و دیجی‌نکست از بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی از بخش حاکمیتی با گروه سیناپتک در برگزاری آن مشارکت خواهند کرد. در همین راستا روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد، نشست خبری پیرامون این رویداد در مجموعه خانه نوآوری و فناوری ایران – IHIT واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد که طی این مراسم از پوستر «هم‌تابازار» در حضور نمایندگان رسانه‌های فناوری کشور رونمایی شد و به این ترتیب اطلاع‌رسانی عمومی «هم‌تابازار» رسماً آغاز گردید.

در ابتدا سید مهرداد حسینی زیدآبادی، مدیرعامل گروه سیناپتک، ضمن حائز اهمیت شمردن سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر کشور در فناوری شماره یک جهان، هوش مصنوعی، گفت: در ۸ برنامه متفاوت در هم‌تابازار چشم‌اندازی یکسان را دنبال خواهیم کرد که تجاری‌سازی هوش‌مصنوعی و فناوری‌های همگرا با آن در ایران و کشورهای همسایه است.

طراح رویداد «هم‌تابازار» در ادامه گفت: بخش‌های اصلی «همتابازار»، «همتاشو» و «هم‌اندیشی» هستند و در تکمیل آن‌ها مسابقات مجازی «هکاتون»، برنامه‌های به‌هم‌رسانی «هم‌تایاب» و رویدادهای «هم‌تاپیچ» و برنامه‌های آموزشی و ترویجی «هم‌آموز» و «هم‌نشست» برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: «هم‌تاشو» بزرگترین نمایشگاه تجاری و کاربردی محصولات و دستاوردهای فناورانه، محلی برای معرفی نیازهای فناورانه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هوش‌مصنوعی خواهد بود و در بخش «هم‌اندیشی» نیز جامعه هوش مصنوعی و مکاترونیک و رباتیک یکدیگر را پیدا کرده و به همفکری با هم خواهند پرداخت.

مدیرعامل شرکت سیناپتک هدف از برگزاری «هکاتون» در این رویداد را شبکه‌سازی و شکل‌دهی به ارتباط میان افراد با پتانسیل و توانمند حوزه برنامه‌نویسی و رباتیک از داخل و خارج کشور مطرح کرد و از مدیران سازمان‌های بزرگ و ۵۰۰ شرکت برتر کشور خواست تا از این ابزار قوی و سریع در دستیابی به راهکارهای نوآورانه مبتنی بر هوش‌مصنوعی در سازمان خود استفاده کنند.

به گفته زیدآبادی، بخش «هم‌تاپیچ» از یک سو به معرفی محصولات و دستاوردهای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ‌و فناور  اختصاص دارد و از سوی دیگر به نیازهای فناورانه شرکت‌ها بزرگ و سازمان‌ها پرداخته می‌شود و در نهایت سرمایه‌گذاران با دیدن هر دو طرف عرضه و تقاضای محصولات فناورانه سعی در تسهیل تجاری‌سازی این فناوری خواهند شد.

این گزارش می‌افزاید: در بخش «هم‌آموز» کارگاه‌هایی برای آموزش و مهارت‌آموزی در حوزه هوش مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک برگزار خواهد شد و در بخش «هم‌نشست» مجموعه سمینارهایی برای آشنایی با چالش‌های تجاری‌سازی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک در حوزه های مختلف صنایع و خدمات و کشاورزی برگزار خواهند شد.

زیدآبادی گفت: «هم‌تایاب» هم شامل جلسات و مذاکرات B2B و  به‌هم‌رسانی شرکت‌های فناور با شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران است و محلی برای عرضه و تقاضای محصولات فناورانه هوش‌مصنوعی، رباتیک و مکاترونیک خواهد بود.

وی در انتهای مطالب خود به اهمیت حضور و مشارکت مخاطبان اصلی «هم‌تابازار» اشاره کرد و با دعوت از ایشان گفت: مخاطبان این رویداد در دو سطح هستند؛ سطح اول خود به سه دسته جامع تقسیم می‌شوند که شامل: سازمان‌های بزرگ و دولتی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات فناورانه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر است. سطح دوم: مخاطبان رسانه‌ها، مصرف‌کنندگان نهایی یا مردم و حاکمیت هستند که با کمک رسانه‌ها از همگی دعوت می‌کنیم تا با حضور خود بر غنای این رویداد ملی اضافه کنند.

در ادامه این نشست کیوان محیط مافی، مدیرعامل شرکت دیجی‌نکست گفت: دیجی‌نکست از زمستان ۱۳۹۷با هدف حل مسائل موجود در سازمان‌ها با استفاده از فناوری‌های موجود و متمرکز بر راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شکل گرفت.

 

وی افزود: در ۵ سالی که از فعالیت این مجموعه گذشته، ۸ کمپ استارتاپی برگزار شده ‌است که دستاورد حاصل از این کمپ‌ها، پرورش کارآفرینان و استارتاپ‌هایی است که به حل مسایل موجود در کشور و خلق ارزش متمرکز می‌پردازند.

محیط‌ مافی گفت: اغلب تیم‌های استارتاپی دیجی‌نکست مانند یوسیستنت، آپتایم، آرمو، خودنویس، روبواپیکس و غیره از جمله کارآفرینان موفقی هستند که توانستند راه‌حل‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی را در راستای رفع چالش‌های موجود به سازمان‌ها ارائه کنند.

مدیرعامل دیجی‌نکست بر اهمیت همراهی و مشارکت بخش‌های خصوص و دولتی کشور اشاره کرد و حل مسائل با استفاده از فناوری‌های روز جهان را یکی از ارزش‌های اصلی مورد توجه در «هم‌تابازار» برشمرد و علت همراهی دیجی‌نکست با گروه سیناپتک را رقم زدن این مشارکت در سطح وسیع کشوری عنوان کرد.

مافی بر اهمیت استمرار فعالیت‌هایی از این‌دست در فضای اینترنتی و سازمانی تاکید کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها به تنهایی توانایی امکان حل مسائل و چالش‌های صنایع و سازمان‌ها را ایجاد نمی‌کنند و دستاورد مهم این رویدادها ارتباط و مشارکتی است که شکل خواهد داد تا بعد از اتمام نمایشگاه تازه اقدامات مهم سازنده و کاربردی و پروژه‌ها آغاز شوند و جریانی ادامه‌دار در این حوزه را رقم بزنند.

حامی بخش خصوصی «هم‌تابازار»‌ با اشاره به این که دیجی‌نکست بعد از ۵سال فعالیت با استارتاپ‌ها و نخبگان کشوری اطمینان دارند که در کشور، استعدادهای بی‌نظیر و همچنین توانمندی مدیریتی و فنی برای حل مسایل و چالش‌های صنایع و سازمان‌ها وجود دارد و تنها چالش موجود در نحوه ارائه و کمبود فرصت‌های عرضه مسایل است، خاطرنشان کرد: در رویدادهایی مانند «هم‌تابازار» این فرصت ارزشمند شناسایی مسائل و ارایه‌راهکار فناورانه برای جلب اعتمادسازمان‌های بزرگ به دست می‌آید و باید از این فرصت‌ها حداکثر بهره‌برداری به عمل آید.

وی در پایان گفت: مرکز نوآوری و فناوری و سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست آمادگی عرضه فناوری‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی خلق‌شده در سازمان خود را دارد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید