تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار تعارف بردار نیست

تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار تعارف بردار نیست

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: درتسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با کسی تعارف نداریم و اگر لازم باشد تا استیضاح وزیر پیش می رویم.

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،برنامه میز اقتصاد خبر سیما در برنامه دیشب خود به موضوع گام جدید صدور خودکار مجوز‌های معطل شده پرداخت .

مشروح برنامه را در ادامه می‌بینید:

مقدمه مجری:
گام جدیدی در صدور مجوز‌های کسب و کاری که معطل مانده صورت گرفته از امروز و این مجوز‌هایی که معطل بودند به صورت خودکار قرار است که صادر شوند.
(پخش گزارش از خانم زهرا شفیعی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما)
میهمانان آقای سیدامیر سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی، خانم زهرا شفیعی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما و آقای شمس الدین حسینی ریاست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی
سوال: خانم شفیعی اولین بار نیست مجوز‌ها به صورت خودکار دارند صادر می‌شوند، توضیح بیشتر شما را داشته باشیم با توجه به این شما هم گزارش‌های متعددی در این زمینه تهیه کرده بودید یک سابقه‌ای بفرمایید؟
زهرا شفیعی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما: طبق قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار تمامی مجوز‌های معطل مانده باید از درگاه ملی مجوز‌ها به صورت خودکار صادر شود، اولین مجوزی که در گزارش هم دیدیم صادر شد مجوز خانه مسافر بود که سی ام آذر این اتفاق افتاد هر چند بعد از گذشت سه ماه از مهلت قانونی، اما مجوز بعدی، مجوز صیادی بود که در اوایل خرداد صادر شد به صورت خودکار و البته در هفته گذشته ما شاهد بودیم که مجوز مشاوره کسب و کار به صورت خودکار از درگاه ملی مجوز‌ها به نشانی mojavez.ir صادر شد، امروز هم ما در مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد شاهد صدور ۴ مجوز پروانه اشتغال مشاور، پروانه اشتغال خدمات کشاورزی و فعالیت تولید انفرادی صنایع دستی و همچنین کانون آگهی تبلیغاتی بودیم که امروز از درگاه ملی مجوز‌ها صادر شد و دستگاه‌هایی که صادر کننده مجوز هستند وزارت میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی بودند که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مجوز را تأخیر داشتند در صدورش که امروز ما شاهد بودیم که این مجوز‌ها صادر شد.
سوال: آقای سیاح شما بفرمایید که خانم شفیعی اشاره کردند که مجوز‌ها در کدام حوزه بوده، چرا اساساً صدور خودکار مجوز‌ها را از این مجوز‌هاشروع کردید؟
آقای سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: چرا از این‌ها شروع کردیم یکی دو دلیل داشت، یکی این بود که این چهار تا مجوز، مجوز‌هایی هستند اگر صادر شوند کمتر متقاضی دچار مشکل می‌شود، دو جور مجور را سخت می‌توانیم صادر کنیم یکی مجوزی که متقاضی که آن را می‌گیرد نیاز دارد به دستگاه مراجعه کند دائم، مشهورترین آن پمپ بنزین است، ما الان مجوز پمپ بنزین چند تا تأخیر داریم صادرش کنیم این که را که صادر کنیم برای متقاضی بنزین نمی‌شود که پخش پایش می‌گوید من نمی‌توانم به تو بنزین بدهم بنزین ندارم، چکار کنیم باید مجوز داشته باشی، یا داروخانه، یا سردفتری، سازمان ثبت می‌گوید من توکن به تو نمی‌دهم حالا کیو آر داشته باشد حالا که می‌تواند برود از سازمان ثبت شکایت کند، آن‌هایی را می‌توانیم بدهیم که هر چه کمتر نیاز داشته باشند به مقام صادر کننده مجوز، این چهار تا این ویژگی را داشتند.
سوال: دقیقاً کدام هاست الان، کدام‌ها را صادر کردید؟
آقای سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: کانون آگهی تبلیغاتی ۱۵۵ نفر در نوبت بودند و وزارت ارشاد تأخیر داده بود، هر ۱۵۵ نفر را صادر کردیم می‌دانید آن‌هایی که در بیزینس تبلیغات هستند می‌دانند که این یکی از کسب و کار‌هایی است که هر کسی به مجوز نمی‌دهند و هر کسی نمی‌تواند وارد این بازی شود، ۱۵۵ بازیگر جدید وارد شد ما امروز آگهی دادیم نامه هم زدیم به دادستان محترم کل کشور و به فرمانده اماکن نیروی انتظامی که شناسه یکتایی که برای این ۳ هزار و ۸۰۰ تایی که امروز صادر شده این شناسه مجوز واقعی و قطعی و مورد حمایت قاطع جمهوری اسلامی است.
سوال: امروز دقیقاً چند تا مجوز صادر کردید؟
سیاح : ۳ هزار و ۸۷۲ که ۱۵۵ تا آگهی تبلیغاتی است، هزار و ۵۱۶ تا تولید صنایع دستی است، هزار و ۵۵۲ تا اشغال مشابه کشاورزی، اشتغال خدمات کشاورزی هم ­۶۴۹ تا. این ۳ هزار و ۸۰۰ نفری که امروز شناسه یکتا گرفتند مجوز قطعی دارند و احدی حق ندارد که به این‌ها متعرض شود و مجوزشان را زیر سوال ببرد و بگوید چرا کاغذی ندارید و از من نگرفتید، با اماکن صحبت کردیم، هماهنگ هستیم، خدایی نکرده کوچکترین تعرضی به این‌ها شود جرم است، بگویند این‌ها قبول نیست کاغذی بیاورد جرم است، حواسشان باشد مراجع نظارتی، شناسه یکتا معیار است، شناسه یکتایی که ۳ هزار و ۸۰۰ تا امروز صادر شده معیار است و ۹۰۰ هزار تای دیگر که صادر شد.
سوال: این ۳ هزار و ۸۰۰ مجوز چقدر معطل مانده بودند؟
سیاح :چون تا حالا آگهی تبلیغاتی از درگاه صادر نشده بود، تولید انفرادی نمی‌دانم چقدر صادر شد، ولی تعداد هزار و ۵۱۶ تایی که اینجا هست یعنی این که تا حالا صادر نشده بود و معمولاً مجوز‌هایی بود که بسته بودند.
سوال: چه نسبتی می‌توانیم بگیریم بابت این که الان سرجمع صدور مجوز‌ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا متقاضی بودند که ۶۰۰ هزار تای آن‌ها صادر شد، امروز هم شما ۳ هزار و ۸۰۰ تا اضافه کردید، این ۳ هزار و ۸۰۰ تا چه نسبتی می‌شود گرفت به آن‌ها که این‌ها اشتغالزایی جدید هستند، سرمایه گذاری جدید هستند یا کسانی بودند که کار می‌کردند، الان رسمی شدند، تفسیر این اعداد چه می‌تواند باشد؟
سیاح: الان هیچ تفسیر روشنی نه ما داریم و نه کسی می‌تواند بدهد، الان کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که کسی که مجوز می‌خواهد مجوزش را راحت بتواند بگیرد و شروع کند. ما وقتی می‌توانیم راجع به این حرف بزنیم که همه مجوز‌های کاغذی در سراسر کشور الکترونیک شود، پایان سال ۱۴۰۲ زمانی که قانون این وقت و مهلت را داده به دولت و همه مراجع صدور، هر وقت همه الکترونیک شد آن وقت می‌توانیم دقیق بگوییم، کی، کجا چکار دارد می‌کند، و به این سوال جواب دهیم بتدریج برویم یعنی دستگاه نظارتی بروند بالای سرشان بگویند چند تا کارگر دارید، از آن‌ها بپرسند، نظرسنجی کنند و احوالپرسی کنند.
سوال: الان این دستگاه‌هایی که مجوزشان صادر شده اگر بخواهیم بدانیم که چرا تا الان صادر نمی‌شده علتش چه بوده، مشکل فنی بوده، بهانه تراشی بوده، انحصار بوده؟
سیاح : نمی‌دانم، چون اگر بخواهم بگوییم باید حدس بزنم، نیت خوانی کنم، این که چرا وزارت ارشاد کانون آگهی تبلیغاتی نمی‌داده نمی‌دانم خودتان بپرسید، یا چرا مجوز‌های انفرادی این که دیگر چیزی نیست حالا کانون آگهی تبلیغات وزارت ارشاد شاید بگوید این چیز خیلی خاصی است چه می‌دانم امنیت روانی کشور را به هم می‌زند کسی که کنترل نکنیم رویش، خب کنترل کنید، ولی ملت را معطل نگه ندارید، اگر حقش است بدهید و اگر حقش نیست رد کنید.
سوال: چیزی که تا امروز شاهدش بودیم این سومین دوری است که داریم سود خودکار مجوز‌ها را ما داریم اول بفرمایید تا الان چه تعداد سرجمع مجوز به صورت خودکار وزارت اقتصاد صادر کرده به علاوه این ۳ هزار و ۸۰۰ و خورده ای؟
سیاح : دو تا چیز لطفاً قاطی نشود، یکی صدور خودکار است، یکی صدور ثبت محور است، ثبت محوری با خودکار دو تا چیز کاملاً مجزاست، ثبت محوری مجوز‌های خانگی همه شان ثبت محوری است، ۲ هزار و ۶۰۰ تا مجوز پروانه کسب همه ثبت محوری است و چهار پنج تا مجوز دولتی ثبت محوری است مثل خانه مسافر و سه چهار تا کوچولوی دیگر، این اتفاقی که امروز افتاد با قبلی فرق می‌کند این صدور خودکار است.
سوال: برای شیلات خانه مسافر هم داشتید؟
سیاح: شیلات استثنا بود، شیلات یک مجوز استثنایی بود، خانه مسافر ثبت محور است، صادر نمی‌کرد، ثبت محور بود، دیگر پیچش را باز کردیم و صادر شد. شیلات یک مجوز ویژه و خاصی بود که متأسفانه براساس آمار و اطلاعاتی که از جنوب می‌رسید داشت خرید و فروش می‌شد و یک فسادی در فرآیند فروشش بود، اصلاً خرید و فروش معنی ندارد، اگر حقش است صیاد، مجوز باید صادر می‌شد، ما به عزیزان شیلات چند بار گفتیم، گفتیم، پشت گوش انداختند و شوخی گرفتند قصه را و از اختیار قانونی استفاده کردیم و خودکار صادر کردیم، مجوز‌هایی که امروز صادر شد پس با ثبت محوری فرق می‌کند، ثبت محور؟ تأیید محوری هستند که زمان صدورشان گذشته بود و بلاتکلیف مانده بودند، قانون می‌گوید کسی نباید بلاتکلیف باشد اگر حقش است صادر و حقش نیست رد شود.
سوال: آقای سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس بفرمایید که به نظر شما علت این تأخیری که وجود داشته و منتج شده به این که وزارت اقتصاد خودش رأساً مجوز‌ها را صادر کند، چیست؟
آقای سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس: به نظر من بیشتر از این که دنبال این باشیم که دلیلش چیست، دنبال برخورد با آن باشیم. دلایل متعددی دارد یکی این که بالاخره درگاه‌های ما در طول زمان بسیارشان به جای این که فکر کنند در خدمت مردم هستند، مردم را در خدمت خودشان می‌دانند و اگر قرار است مجلسی هم ادعای مردمی کردن داشته باشد همین چیز‌ها را باید درست کند، یعنی اگر یک دستگاهی، یک دولتی، یک نماینده‌ای اینگونه با مردم برخورد کند که دارند برخورد می‌کنند قطعاً مردمی نیستند.
سوال: این که یک اتفاقی دارد می‌افتد که یک گزارش‌هایی در قبل‌تر داشتیم که مجوز‌هایی که خودکار صادر می‌شوند بعداً آن دستگاه متولی صدور مجوز یک خورده‌ای چوب لای چرخ متقاضی مجوز می‌اندازد بعد‌ها که مثلاً بالاخره این متقاضی سر و کار دارد با آن دستگاه؟

حسینی: تبصره ۳ ماده یک قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار در واقع ضمانت اجرا بود، حالا ما ضمن این که درک می‌کنیم دشواری‌های کار وزارت امور اقتصاد و دارایی و همکاران و دوستان آقای سیار را در عین حال باید بگوییم که آقای سیار و همکارانشان و وزارت ارشاد به اندازه کافی مدارا کردند. ببنید تبصره ۳ چه می‌گوید، می‌گوید چنانچه هر یک از مراجع صدور مجوز در موعد مقرر در درگاه ملی مجوز‌های ملی کشور پاسخ درخواست کننده مجوز را اعم از قبول یا رد اعلام نکند به منزله موافقت در نظر گرفته شده و مجوز مورد نظر از طریق درگاه ملی مجوز‌های کشور به طور خودکار صادر شده و در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد در واقع الان این اتفاق افتاده، تمام مسئولیت‌های حقوقی و صنفی هم که در رابطه با سایر مجوز‌ها برای صادر کننده مجوز باز می‌شود برای این‌ها هم باز می‌شود.
سوال: مجلس چقدر حمایت می‌کند از این؟
حسینی: من بار‌ها گفتم‌ای کاش این کار زودتر می‌شد، الان هم خدمت آقای سیار و همکاران در وزارت اقتصاد و دارایی عرض می‌کنم هر دستگاهی که در این مسئله مقابله کرد شما اسم آن رئیس دستگاه را به ما بدهید ما مطلع می‌شویم مثلاً اگر می‌گویید شیلات ما تردیدی نکنید که ما یک اخطار به وزیر جهاد کشاورزی می‌دهیم که با رئیس شیلات برخورد کند هم پرونده قضایی برایش تشکیل می‌دهیم از طریق مکانیزم‌هایی که در آیین نامه داخلی مجلس پیش بینی شده و هم اگر لازم باشد ما آن وزیر را استیضاح می‌کنیم، تعارف نداریم در این قضیه، وزیر آمده که کار مردم را راه بیندازد، حالا زیرمجموعه اش می‌خواهد در مقابل مردم بایستد، اصلاً تردیدی در این مسئله نکنید، من بار‌ها گفتم و الان هم دارم تاکید می‌کنم ضمن این که مطمئن هستم خود دولت هم به ماهو، هیئت وزیران هم از این قضیه حمایت می‌کند.
سوال: آقای سیاح الان این مرحله را که اعلام کردید و مشخص شد که کدام دستگاه‌ها را دارید مجوز می‌دهید، گام بعدی شما چه خواهد بود، کدام یکی از مجوز‌هایی که معطل مانده را شروع خواهید کرد و به صورت خودکار مجوزهایش را صادر می‌کنید؟
سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: پنج جور مجوز داریم، یک جور مجوزی که اصلاً ثبت محور را تا درخواست می‌شود یک استعلام اولیه می‌شود که این درخواست کننده زنده است، سنش می‌خورد، جنسش می‌خورد و اینها، یک باصطلاح پردازش اولیه می‌شود در خواست و صادر می‌شود. یک جور دیگر هستند که خودشان دارند صادر می‌کنند بدون تأخیر الان شما نشان دادید مشهورترینش وزارت نیرو، وزارت نیرو خیلی تمیز، بانک مرکزی نسبتاً تمیز، صدا و سیما تقریباً تمیز این‌ها زیر یک درصد تأخیر دارند و تأخیراتشان خیلی خیلی کم است یعنی در واقع می‌توانم بگویم تأخیر ندارند، پس با این دسته هم کار نداریم، دسته سوم مجوز‌هایی هستند که اتفاقاً آقای حسینی اگر پای خط هستند کمک کنند، مجوز‌هایی هستند که اگر صادر شوند امنیت و سلامت کشور ممکن است به هم بخورد، مثلاً مجوز دندانپزشکی، مجوز طبابت، مجوز داروخانه، مجوز انرژی اتمی، مجوز صرافی، این‌ها را راستش ما گذاشتیم آخر سر که از مجلس هم بپرسیم که این‌ها را چکار کنیم واقعاً اگر ما مثلاً برای بیمارستان صادر کنیم و وزارت بهداشت بگوید من این بیمارستان را قبول ندارم چکار کنیم، شاید لازم باشد قانون را تفسیر کنیم و یک فکری برایش بکنند، مجوز‌های دیگر مجوز‌هایی هستند که امنیت را به خاطر نمی‌اندازد، اما صادر کننده مجوز آن را قبول ندارد و می‌تواند در کار مردم اختلال کند مثل مجوز پمپ بنزین، پخش پالایش می‌گوید من در این خیابان نمی‌خواهم دو تا پمپ بنزین بدهم اختیارش هم دست من است شما صادر کنید من به او بنزین نمی‌دهم، چکارش کنیم که این را هم باید از آقای دکتر حسینی کمک بگیریم که این تیپ مجوزها، مثل سردفتری الان سردفتری را یک عالمه تقاضا ثبت شده، ولی ما صادر نمی‌توانیم بکنیم، چون اگر صادر کنیم کسی که گرفته شناسه یکتا را برود با آن چکار کند، وزارت ثبت اسناد می‌گوید که من این را قبول ندارم، نه این که قبول ندارم این که حرف خدایی نکرده بزند که با قانون می‌رویم سراغش به او سرویس نمی‌دهد کما این که بخش پالایش به پمپ بنزینی که خودش مجوز نداده باشد یعنی مجوز را خودش قبول نداشته باشد سرویس نمی‌دهد، این طوری می‌توانند مردم را اذیت کنند، برای این‌ها دکتر حسینی کمک کنند. پنجمین دسته همین دسته‌ای که چهار تای اولش امروز صادر شد، در گام‌های بعد ما برای این همه را صادر نکردیم که گفتیم شاید در کاربرگش اشکالی وجود داشته باشد که تقصیر ما بود که صادر نشده، بچه‌ها بروند پشت صحنه ببینند چرا این اینقدر دارد تأخیر می‌خورد، آن‌هایی که دارد تأخیر می‌خورد و صدورش مشکلی برای کسی ایجاد می‌کند یعنی مشکل امنیتی و مشکلی که امنیتی و سلامت مردم را به خطر نمی‌اندازد را به ترتیب صادر می‌کنیم یعنی گذاشتیم پشتش همه را صادر کنیم.
سوال: گام بعدی کی خواهد بود یعنی بخواهیم یک بازه زمانی از شما داشته باشیم؟
سیاح: وزیر قول داده است هفته‌ای یک بار، هفته یک بار این کار را انجام می‌دهد هفته‌ای یک بار یکسری مجوز را خواهیم داشت.
سوال: آقای حسینی این دو تا سوالی که آقای سیاح مطرح کردند در خصوص مجوز‌هایی که آن دو دسته مجوزی که یا دستگاه مجوز دهنده که مجوز را نمی‌دهد خدمات ارائه نمی‌دهد مثل پمپ بنزین، مثل سردفتری یا اساساً با مقوله سلامت و امنیت و این جور چیز‌ها تداخل دارد چه باید کرد؟
آقای حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی: من معتقدم تکلیف این مسئله را قانون مشخص کرده، اساساً اصلاح مواد یک و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار براساس یک منطق‌هایی استوار بود، یکی این بود که ما نظارت تسهیلی را بایستی جدی بگیریم، الان اگر برای یک بیمارستانی خود وزارت بهداشت و درمان مجوز صادر کند و در آن بیمارستان تخلف صورت بگیرد که گاهی تخلف هم صورت گرفته، گاهی شما ملاحظه کردید مثلاً یک ملاحظه‌ای صورت نگرفته جان یک فردی برای اشتباه وصل کردن کپسول اکسیژن با کپسول دیگری از بین رفته مگر وزارت اقتصاد و دارایی باید برود پاسخ بدهد، وزارت بهداشت، درمان باید برود پاسخ دهد، قانون صراحت دارد، قانونی که مسئولیت‌های حقوقی و صنفی که در رابطه با مجوز‌های صادره منظور مجوز‌های خودکار است بر عهده مرجع صادر کننده است، مگر الان آقای دکتر سیاح برای یک بیمارستان مجوزی صادر می‌کنند یک مشکلی پیش می‌آید شما مسئول هستید، این هم عین همان است پس شما در این مسیر واهمه نکنید.
سوال: پس برای آن‌هایی که خدمات می‌دهد چه مثلاً برای پمپ بنزین طرف مجوز بگیرد همه کارهایش را بکند بنزین به او ندهند؟
حسینی: دقیقاً همین، مجوز را صادر کنند اولاً فردی که خودش این مجوز را دارد حالا یک این صاحب حق است و می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و می‌تواند برود شکایت کند و بگوید من این مجوز را دارم و این دستگاه دارد با ما تبعیض آمیز برخورد می‌کند ضمن این که مجلس هم صد در صد حمایت می‌کند مثلاً همین موردی که گفتند ما قطعاً فراهم می‌کنیم.
سوال: سردفتری یکی است، مثلاً من سردفتری چه می‌کند؟
حسینی: سردفتری هم به همین ترتیب مگر قانون برائت ندارد، مگر این قانون بعد از این که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده به تأیید شورای نگهبان نرسیده، مگر قانون شأنش شرعی ندارد در جمهوری اسلامی ایران، اگر این جوری ما به قانون رعایت کنیم پس ببخشید یک رئیسی یک سازمان بالاتر از کل مجلس شورای اسلامی و کل شورای نگهبان و کل مجمع تشخیص مصلحت نظام است، این نحوه برخورد با قانون یعنی سنگ روی سنگ نمانده است.
سوال: این که فرمودید شما درست است، ولی الان در تأخیر مجوز‌ها هم همین طور است، قانون می‌گوید مجوز‌ها به موقع برود، ولی انجام نمی‌شود؟
حسینی: همین جا کوتاهی صورت گرفت من ضمن این که باز می‌گویم درک می‌کنم سختی‌ها و دشواری کار آقای وزیر امور اقتصادی و دارایی و این هیئت مقررزدایی ما در این هیئت سر چه دادستان گذاشتیم، ما باید این سوال را از خودمان بپرسیم و تکرار کنیم، اگر امروز هر کسی یک کار خلاف قانونی انجام بدهد و ما بایستیم نظاره گر باشیم بگوییم حالا اگر عرض کنم خدمت شما قانون را اجرا کنیم چه اتفاقی می‌افتد پس چرا به سراغ قانون می‌رویم، حتی شما این برنامه را که دارید برگزار می‌کنید مبتنی بر یک قانون است، من عرضم این است که وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیئت مقررزدایی وظیفه خودش را انجام بدهد، مسئولیت هر کسی به عهده خودش است.
سوال: سوال آخرم از شما این باشد که در این دستگاه ما چندین برنامه هم رفتیم قوه قضائیه و مثلاً وزارت کشور در حوزه شهرداری‌ها این‌ها کلاً به درگاه ملی مجوز‌ها متصل نشدند برای این‌ها مجلس چگونه ورود خواهد کرد؟
حسینی : ما در خصوص وزارت کشور دستمان خیلی بازتر است و در واقع به صراحت می‌توانیم وزیر کشور را احضار کنیم، وزارت کشور را بیاوریم پای کار که تا حالا می‌دانید مدام این اتفاق افتاد و برخورد صورت می‌گیرد.
سوال: کی پیگیری می‌کنید مثلاً وزارت کشور که برنامه کمیسیون شما خواهد بود؟
حسینی : اگر همین موضوع به صورت رسمی به ما اعلام شود یا در جلسه‌ای که برگزار می‌کنیم رسمی هم نه، در این جلسه‌ای که در آینده برگزار می‌شود ما الان درگیر برنامه توسعه هستیم، در اولین فرصت وزارت کشور را احضار می‌کنیم به کمیسیون.
سوال: برای قوه قضائیه چطور؟
حسینی: برای قوه قضائیه ما همین برخورد را با قوه قضائیه می‌کنیم، ولی شما می‌دانید که قوه قضائیه قوه مستقلی است و اینجا به نظر من شما بایستی همین اطلاع رسانی تان را کامل کنید و خلاف قانون دارند انجام می‌دهند، ولی برای همان هم ما می‌توانیم از ظرفیت‌های اصل ۹۰ استفاده کنیم و از ظرفیت‌های دیگر استفاده کنیم متأسفانه در این راستا بالاخره آن طور که باید و شاید از طرف قوای دیگر من صراحتاً می‌گویم از این قانون پشتیبانی نشد.
سوال: آقای سیاح این اتفاقی که الان رقم خورده چقدر کار کسب و کار مردم را جلو انداخته؟ چقدر توانسته به آن‌ها کمک کند مشخصاً اگر بخواهیم با قبل ترش کمی  همین روند عادی مجوز‌ها را هم مقایسه کنیم؟
سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: این سوالی است که باید مردم جواب بدهند، امروز اتفاقاً خانم شفیعی تشریف آورده بودند وزارت اقتصاد و لحظه‌ای که دیگر کلید نهایی را بچه‌ها زدند و صادر شد یعنی این ۱۵۵ تا مجوز کانون آگهی تبلیغاتی صادر شد زنگ زدم به آن نفرات اول و دوم بچه‌ها گفتند که تصویربرداری شده اگر خانم شفیعی لطف کنند نشان بدهند، ببینید حس مردم چیست، مجوزی که کسی باورش نمی‌شد که صادر شود، از مردم بپرسید.
سوال: این که کدام دستگاه هنوز خیلی آن‌ها که به درگاه ملی وصل هستند کدام دستگاه هستند که هنوز خیلی با شما تعامل نکردند؟
سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: یک اتفاق ناجوری که نگران کننده است و شما گفتید این است که ۱۰۰ هزار درخواست این که شما گفتید مال ۱۵ مهر بود، یک آبان امروز درآمد ۱۰۰ هزار درخواست بلاتکلیف مانده، قانون به آقای دکتر حسینی و همکارانشان در مجلس و قانونی که ترسیم کردند می‌گوید این است که همه باید صادر شوند، چون می‌گویم بی ملاحظه باشیم و مال بیمارستان و پمپ بنزین را هم صادر کنیم.
سوال: این کار را می‌کنید شما؟
سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: ما داریم به تدریج امروز چهار تا، هفته بعد ۲۰ تای دیگر همین طوری می‌رویم جلو تا به آن سرسخت راهی که پمپ بنزین است برسیم.
سوال: البته کار شما در وزارت اقتصاد سخت خواهد بود که دارید با همکارانتان مواجه خواهید شد؟
سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: بله من حدس می‌زدم که دوستان ارشاد اصلاً خوششان نیامده باشد از این کار و احتمالاً دوستان ارشاد از اینجا بروند بیرون گوشی را باز کنم حسابی، ولی خب باید بگوییم باید قانون را اجرا کنید، یک سال و نیم گذشت از این کار، دیگر بیشتر از یک سال و نیم دیگر چقدر، اگر قانون را دوست نداشتید می‌خواستید بروید مجلس و این قانون را درست کنید، این دستور رئیس جمهور است، حکم قانون دستور صریح رئیس جمهور است، کسی اگر قانون را و دستور رئیس جمهور را قبول نکرد یک فکری به حال خودش بکند.
سوال: کلاً الان چه تعداد مجوز از درگاه ملی مجوز‌ها صادر کردید آخرین آماری که دریافت کردید؟
سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: هر وقت مجوز آی آر در گوشی تان باز کنید آن بالایش می‌زند چند تا آخرینش را می‌زند تا یک ساعت پیش فکر کنم نهصد و هفت هشت هزار تا.
سوال: مجوز صادر شده و الان دارند کارشان را انجام می‌دهند؟
سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: شناسه یکتا صادر شده، من نمی‌دانم چکار می‌کنند عرض می‌کنم الکی نگویم که این‌ها همه شان شغل و فلان، نمی‌دانیم، شاید همه شان شغل باشد که ان شاءالله باشد، شاید هر کدام ۱۰ تا شغل باشد، نمی‌دانم.
سوال: این تفسیر این بعدش را چگونه بعداً انجام می‌دهید کار شما خواهد بود یا با همکاری که طبیعتاً با همکاری است؟
سیاح رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی: با همکاری همه، این آمار مال کل کشور است، اولاً این آمار روی اینترنت است و همه می‌توانند ببینند و ثانیاً یک خواهشی دارم که این را کمک کنید کمک کنید پروژه دارد به خطر می‌افتد، قانون می‌گوید که همه مجوز‌های قدیمی باید تا آخر امسال تبدیل به شناسه یکتا شوند تا حکومت جمهوری اسلامی برای اولین بار در تاریخ بفهمد که کی کجا دارد چکار می‌کند، کی کجا چه کار می‌کند، این آمار کامل کامل شود آن وقت می‌توانیم برویم سراغ مراحل بعدی که ببینیم چه کسی زیرزمینی است و چه کسی هنوز نیامده روی زمین و کی دارد تخلف می‌کند و کلی منافع دیگر برای کشورشان دارد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید