تعریف استخدام قراردادی؟ ‌ در این مورد بیشتر بدانید

 

پایگاه خبری استخدام و اخبار استخدامی کارواشتغال : امروز ما در سرزمین خویش حالت اقتصادی دشواری را تجربه می کنیم. تعداد جمعیت کارجو بسیار بالا رفته و هرکس به طوری در ادامه ضمانت آینده شغلی خویش میباشد. بخش اعظمی از اشخاص آینده شغلی مطلوب را شغل اثبات و استخدام در سازمان‌‌های دولتی میدانند، در حالی که اکثری دیگر معتقد می باشند استخدام قراردادی و شغل‌های گردشی برای آنها بهتر میباشد. البته قبل از آن که به صورت دور از شوخی به سراغ هر مورد از این دو شرایط برویم، می بایست آنان را بشناسیم.

در‌این مقاله، به تشریح در رابطه استخدام قراردادی می پردازیم تا بفهمیم استخدام قراردادی چه است و با استخدام قانونی چه تفاوت‌هایی داراست. همینطور با موقعیت، ضوابط و مزایای آن آشنا می‌شویم.

 

تعریف و تمجید استخدام قراردادی

در دنیای فن‌ای کشور‌ایران با سه سبک استخدامی مواجه هستیم: استخدام قانونی، پیمانی و قراردادی. استخدام قانونی به عبارتی داشتن شغل دایم و اثبات همدم با بیمه و مزایا میباشد و عمدتا ویژه سازمان‌های دولتی میباشد. در استخدام پیمانی ، اشخاص یا این که مؤسسات به‌شکل موقت و طی دوران فرصت مشخص و معلوم استخدام میشوند. نیروهای پیمانی در طی بازه زمانی استخدام خویش مشتمل بر بیمه می شوند.

 

البته استخدام قراردادی چه است؟

ضابطه وزارت عمل در زمان مصوبه‌ای، تنی چند از مشاغل مانند آشپزی و تنظیم خوراک، آرایشگری، تمیز کاری و شغل‌هایی از این دست را به‌تیتر مشاغل خدماتی معرفی و اذعان کرد که اشخاص در‌این مشاغل می توانند به‌شکل قراردادی کار نمایند. معمولا عمل‌های پشتیبانی هم مشمول استخدام‌های قراردادی میگردند.

 

نیروی کار قراردادی به‌خصوص در صورتی‌که در اداره ها و سازمان‌های دولتی درگیر‌به‌عمل باشند، از حیث بیمه دربرگیرنده ضابطه تامین اجتماعی مملکت و از حیث اداری مشتمل بر ضابطه وزارت فعالیت می گردند.

 

حالت استخدام قراردادی

به‌کارگیری نیروهای قراردادی در سازمان‌های دولتی در بند «ه‍» ضابطه نرم‌افزار پنجم گسترش آورده گردیده اشت و همینطور موقعیت آن به توجه در ماده ۳۲ ضابطه رئیس سرویس ها کشوری تبیین شد‌ه‌است. طبق این ضابطه، هیچ راءس و اداره دولتی نمی‌تواند بیشتر از ۱۰٪ مجموع پست‌های سازمانی تصویب شده خویش، نیروی قراردادی استخدام نماید.

 

چنانچه شما قصد دارید به‌تیتر نیروی قراردادی به استخدام مرکز ها دولتی یا این که غیردولتی درآیید، بایستی اعتنا داشته باشید که مانند نیروی کار قانونی دربرگیرنده جایزه و مزایا نمی‌گردید و تمام دستمزد دریافتی طبق ضابطه فعالیت احتساب گردد.

 

گونه های استخدام قراردادی

طبق ماده ۷ ضابطه فعالیت، تفاهم نامه فعالیت، قراردادی میباشد کتبی یا این که شفاهی که به موجب آن، پرسنل در عوض اخذ حق‌العمل، کاری را برای مدتی موقت یا این که مدتی غیرموقت برای صاحب کار اجرا می دهد. تفاهم نامه عمل دو طرف دارااست؛ فردی حقیقی وواقعی به‌تیتر کارکنان و فردی واقعی یا این که حقوقی به‌تیتر صاحبکار.

 

از نگاه حقوقی دو تیم تفاهم نامه فعالیت داریم. قراردادهای دولتی و قراردادهای کمپانی‌های محرمانه. استخدام قراردادی در اداره ها دولتی مختص شغل های خدماتی و پشتیبانی میباشد.

 

در کمپانی‌های سری، قراردادها به دو شکل گروه‌بندی می گردند، از نگاه زمان تفاهم نامه و از دید ساعت ها فعالیت. از نگاه برهه زمانی تفاهم نامه، سه نوع تفاهم نامه داریم که در تحت به معرفی آنها می پردازیم.

 

۱. تفاهم نامه موقت

در تفاهم نامه موقت تاریخ آغاز و نقطه پایان تفاهم نامه و ترازو حقوق و دستمزد، متناسب با این مجال مشخص و معلوم می گردد. این قراردادها با فرارسیدن موعد پایانی به نقطه پایان می‌رسند و در صورتیکه که اقدامی قانونی جهت تمدید یا این که تجدید تفاهم نامه شکل نگیرد، کارمندان نباید به فعالیت خویش ادامه دهد.

 

دقت داشته باشید که تمدید یا این که تجدید قراردادهای موقت حتی‌د‌ر شکل تکرار به منزله مستمر‌شدن آن نخواهد بود.

 

۲. تفاهم نامه غیرموقت

در قراردادهای غیرموقت، فرصت استارت تفاهم نامه بیان می شود البته هنگامی برای نقطه نهایی آن در حیث گرفته نمیشود. این قراردادها عمدتا برای مشاغلی در لحاظ گرفته می شوند که ماهیتی همیشگی دارا هستند و از دید ضابطه عمل هم اشخاص زیر این تفاهم نامه، نیروی کار همیشگی محسوب می شوند. باطل یک‌طرفه قراردادهای غیرموقت قابلیت و امکان‌پذیر وجود ندارد و برای به‌نقطه پایان‌وصال آن، به ساخت حالت یا این که اعمال ترتیبات مشخصی احتیاج میباشد.

 

۳. تفاهم نامه اجرا عمل معلوم

قراردادهای اعمال فعالیت مشخص و معلوم مبنی بر تعهدی برای اعمال یک کار معلوم صورت می گیرند و با به‌نقطه پايان‌وصال عمل و اخذ حق‌الزحمه به نقطه پايان می‌رسند. از دید رسمی، قابلیت باطل یک‌طرفه برای قراردادهای اجرا فعالیت معلوم نیز نیست.

 

گفتیم که استخدام های قراردادی از دید ساعت ها کاری نیز دو مجموعه‌اند. قراردادهای تک تک‌وقت که در آن کارکنان بامسئولیت می شود ۸ ساعت در روز و ۴۴ ساعت در هفته عمل نماید و قراردادهای پاره‌وقت یا این که نصفه‌وقت که به هر ترازو کاری که کمتر از ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه در روز و ۴۴ ساعت در هفته باشد وابستگی میگیرد.

 

مزایا و معایب استخدام قراردادی

استخدام قراردادی ضعیف‌ترین نوع استخدام برای نیروی کار میباشد و صاحب کار مسئولیت چندانی در ازای نیروهای قراردادی خویش ندارد.

 

نیروی پیمانی در یک سازمان دولتی شماره پرسنلی اخذ می‌نماید و همین قضیه قدری بر اعتبار عمل وی میافزاید ولی سازمان‌ها هیچ مسئولیتی در ازای نیروی قراردادی ندارند. صاحب کار در شکل قصد به‌راحتی میتواند نسبت به اخراج نیروی قراردادی مبادرت نماید و حتی بعد از ۱۰ سال عمل، هیچ خبری از جایزه، سنوات و بازنشستگی نخواهد بود.

 

همین آزادی صاحبکار در اخراج نیروی قراردادی میباشد که حس امنیت شغلی را برای این اشخاص کاهش می دهد و از معایب استخدام قراردادی برشمرده می شود.

موقعیت مرخصی برای نیروهای قراردادی با توافق فی مابین طرفین گزینش و در تفاهم نامه نوشته شده میگردد و گشوده هم صاحبکار دست بالا را دارااست و قادر است منظور‌های شما‌را دراین مورد نپذیرد.

 

دستمزد یک نیروی قراردادی نسبت به حقوق و دستمزد نیروی پیمانی در پست یکسان و پیش کسوت شبیه، کمتر میباشد و مشمول مزایا هم نمی شود.

 

مقررات استخدام قراردادی

یک کدام از ضوابط مهم استخدام قراردادی مرتبط با دستگاه‌های دولتی میباشد. به عبارتی‌طور که پیش‌خیس گفتیم، مرکز ها و اداره ها دولتی نمی‌توانند بیشتراز ۱۰٪ آحاد پست‌های سازمانی تصویب شده خویش، نیروی قراردادی استخدام نمایند و تا‌وقتی‌که تعداد نیروی کار قراردادی به تحت سقف مشخص نیاید، نمی‌توانند مبادرت به استخدام نیروی قراردادی نو بکنند.

 

همینطور به‌كارگيري نيروهای قراردادي براي واحدهاي دستگاه‌هاي اجرايي ملي یا این که استاني كه از دید میزان دارایی جداگانه می باشند نیز با نسبت ۱۰٪ پست‌هاي تصویب شده میباشد و جابجايي نیروها بين این واحدها در شکل رعايت سقف موردنظر در سازمان مقصد، با تاييد بالاترين جایگاه اجرايي آن دستگاه اجرايي ممکن میباشد.

 

نکته دیگر این که تفاهم نامه اعمال كار معين یا این که تفاهم نامه ساعتي که با اشخاص واجد شرايط بسته می گردد، صرفا در دستگاه اجرايي طرف تفاهم نامه اعتبار داراست و جابه‌جايي و جابجایی اين نيروها میان دستگاه‌هاي گوناگون مجاز نيست. استخدام اين اشخاص در دستگاه‌هاي اجرايي ديگر، فقط با رعايت قوانین اين بخشنامه قابلیت‌پذیر میباشد

صحبت آخرین

استخدام قراردادی وضعیت کاری دشواری برای نیروی کار ساخت و ساز می‌نماید ولی به انگیزه آزادی‌هایی که به صاحب کار میدهد، موردتوجه بخش اعظمی از استخدام‌کنندگان قرار می گیرد. در صورتی‌که که تصمیم گرفتید به‌شکل قراردادی به استخدام کمپانی یا این که سازمانی درآیید، به طبع در رابطه حقوق و دستمزد خویش مطالعه نمائید و از آنها با خبر باشید تا بتوانید در وضعیت قابل قبولی عمل فرمایید و مظلوم واقع نشوید.

برای دیدن اخبار استخدامی کیلیک کنید : 

برای دیدن سایر اگهی های استخدامی کیلیک کنید : 

https://karoeshteghal.ir/job/list

جدیدترین اخبار استخدامی :

https://karoeshteghal.ir/post/list

 

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید