تعریف استخدام پیمانی؟ همه چیز درمورد استخدام پیمانی

تعریف استخدام پیمانی؟ همه چیز درمورد استخدام پیمانی

پایگاه خبری استخدامی کارواشتغال : 

 

استخدام پیمانی یکی‌از رایج‌ترین روش‌های استخدامی در مرزوبوم میباشد ولی به به عبارتی اندازه، ابهامات متعددی دربارۀ آن وجود داراست. این روز ها، کارفرمایان اکثر زمان ها نیروهای دارای شرایط را از روش استخدام پیمانی، به فعالیت میگیرند و این قضیه، موضوع نگرانی متقاضی ها شغلی را مهیا آورده میباشد. بخشی از این نگرانی، مال ناآگاهی از حالت و ضوابط حکم کننده بر این نوع استخدام میباشد.

استخدام پیمانی چه میباشد؟ موقعیت ما یحتاج برای استخدام پیمانی، چه گونه میباشد؟ گونه های قراردادهای موقت، کدام میباشند؟ چه شرایطی بر ارتباط ها صاحب کار و کارمند پیمانی حکم کننده میباشند؟ استخدام پیمانی، چه مزایا و معایبی داراست؟ در‌این نوشتار، به سوال‌های رایج در رابطه استخدام پیمانی، جواب میدهیم تا بخشی از عدم وضوح در این باره، برطرف گردد.

 

تعریف‌و‌تمجید استخدام پیمانی

استخدام پیمانی در معنای بستن تفاهم نامه موقت به زمان ۱ سال تا ۴ سال برای اعمال یک عمل معین میباشد. تفاهم نامه موقت، با بیان اصول قسم مانند خصوصیات کارمند و صاحب کار، زمینه عمل، حقوق و دستمزد و دوران فرصت تفاهم نامه، انعقاد می‌گردد. تفاهم نامه موقت را اکثر وقت ها می‌اقتدار تا ۱۰ سال تمدید کرد ولی در صورتی کارمند، به موردها تفاهم نامه پایبند نباشد و رضایت صاحب کار را جلب نکند، تفاهم نامه پیمانی برای سال‌های دیگر، تمدید نخواهد شد.

 

موقعیت استخدام پیمانی

داوطلبان استخدام پیمانی بایستی از دو تیم وضعیت همگانی و منحصربه‌فرد برخوردار باشند. حالت همگانی عبارت میباشند از:

 

ملیت ایران؛

عدم اعتیاد به مواد مخدر؛

نداشتن سوءپیشینه جزائی؛

ثابت بضاعت و توان ایفا عمل؛

داشتن دستکم ۱۸ سال سن؛

داشتن کارت نقطه پايان سرویس سربازی یا این که معافیت رسمی.

حالت مخصوص برای استخدام پیمانی معمولا به وسیله صاحب کار گزینش می‌گردد. برای مثال سند تحصیلی مربوط به مورد عهد، سوابق تجربی و قبولی در گفت‌و‌گو یا این که آزمون. بعداز قبولی، داوطلب می بایست فرمی را که سازمان کارها اداری و استخدامی مملکت برای تفاهم نامه موقت تهیه نموده است، کامل کند.

گونه های استخدام پیمانی

استخدام پیمانی، مبتنی بر گونه های متعدد قراردادهای موقت جاری ساختن میگیرد. نوع تفاهم نامه موقت، به روش پرداخت حقوق و دستمزد کارمند پیمانی بستگی دارااست. به این ترتیب، ۴ نوع تفاهم نامه موقت وجود دارا هستند که مبتنی بر روش پرداخت، قابل شناسایی میباشند.

 

۱. پرداخت مبنی بر واحد قیمت

درین نوع تفاهم نامه، صاحبکار و کارمند پیمانی، بر راز نرخ دستمزد برای هر واحد فعالیت، به توافق می‌رسند. واحد عمل را بر پایه ی متغیرهای مشاغل متفاوت گزینش می‌نمایند؛ مانند ساعت‌ها کاری، تعداد پروژه، طرح و متر مربع. نرخ حقوق و دستمزد برای هر واحد فعالیت، طبق ضوابط تصویب شده اداره سازمان کارها اداری و استخدامی سرزمین انتخاب می‌گردد. درین نوع تفاهم نامه، صاحب کار، موقعیت اجرا فعالیت را گزینش کرده و در شکل عدم رعایت وضعیت وقتی یا این که کیفی بوسیله کارمند پیمانی، حقوق و دستمزد پرداختی برای هر واحد فعالیت را تعدیل خواهد کرد.

 

۲. پرداخت مقطوع

دستمزد پرداختی در‌این نوع تفاهم نامه، بر طبق توافق اول صاحبکار و کارمند پیمانی بر رمز تحویل پروژه یا این که ارائه سرویس ها معلوم، انتخاب می‌گردد. به این ترتیب، کارمند تعهد می دهد که در چهارچوب هنگامی و سطح کیفی انتخاب‌گردیده، فعالیت متبوع را اجرا دهد و حقوقی را که در اولِ فعالیت معلوم گردیده‌است اخذ نماید.

 

واضح میباشد که در شکل نقض موارد تفاهم نامه، صاحبکار قادر است مبلغ توافقی را تعدیل کند. ولی، ریسک صاحبکار درین نوع تفاهم نامه، بیشتر میباشد چراکه سنجش همت کارمند پیمانی، می بایست به وسیله مرجع بی‌طرف ایفا بگیرد و این عمل، هزینه‌هایی برای صاحبکار به وجود میاورد. به همین برهان میباشد که کارفرمایان، علاوه بر دستمزد مقطوع، جایزه‌هایی را برای کارمند پیمانی در حیث می گیرند تا مهلت وقتی و کیفیت عمل را رعایت نمایند. همینطور، پرداخت دستمزد، در بازه زمانی‌های هنگامی مشخص و معلوم یا این که برحسب پیشرفت پروژه، اعمال می گیرد.

 

۳. پرداخت بر پایه ی تفاهم نامه امانی

وضعیت برخی مشاغل، طوری میباشد که کارمند پیمانی برای ایفا عمل خویش به تأمین مالی و امکانات و تجهیزات نیاز دارااست. صاحبکار، با عقد تفاهم نامه امانی، هزینه اجرا پروژه را پرداخت کرده و امکانات موردنیاز را در چنگ کارمند پیمانی قرار می دهد. در تفاهم نامه امانی، کارمند پیمانی، بر طبق حق‌الزحمه معلوم و هزینه‌های اجرا عمل، دستمزد اخذ می‌نماید.

 

۴. پرداخت درصدی

درین نوع تفاهم نامه که شباهت متعددی به تفاهم نامه امانی داراست، کارمند پیمانی، درصدی از منفعت عمل را اخذ می‌نماید. در‌صورتی‌که کارمند پیمانی برای اعمال پروژه یا این که ارائه سرویس ها معلوم، هزینه‌ای را متحمل گردد، هم اندازه آن را از صاحب کار اخذ می‌نماید. یکی‌از نقاط ضعف استخدام پیمانی مبنی بر پرداخت درصدی، بروز اختلاف در بین صاحبکار و کارمند میباشد؛ چراکه طرز به حساب آوردن بهره یا این که هزینه صرف‌گردیده برای اجرا فعالیت، اکثر اوقات مناقشه‌برانگیز میباشد. علاوه‌براین، گهگاه انتظار صاحب کار در رابطه سودمندی کارمند پیمانی، برآورده نمی شود یا این که معیار هزینه ایفا عمل، بیشتراز برآورد اول می‌گردد.

 

مقررات استخدام پیمانی

تبصره ۷ ضابطه استخدام کشوری، دربردارنده دین‌طومار استخدام پیمانی میباشد و در آن، ضوابط حکم کننده بر وظایف صاحب کار و کارمند پیمانی، تهیه شد‌ه‌است. بر طبق آئین‌طومار، قانون ها اداری و استخدامی مرتبط با کارگر پیمانی و قانونی، یکسان می‌باشند و تفاهم نامه موقت مبنی بر قانون ها اداره سازمان کارها اداری و استخدامی میهن، انعقاد میگردد. وظایف صاحب کار و کارمند پیمانی نیز در تفاهم نامه موقت بیان میگردد و هر دو طرف، مکلف به رعایت مورد ها آن می باشند.

 

تفاهم نامه موقت معمولا برای ۱ تا ۳ سال، انعقاد می گردد ولی در شکل رضایت صاحب کار از کارایی کارمند پیمانی، قابلیت تمدید تفاهم نامه تا ۵ سال و حتی ۱۰ سال نیز وجود داراست. موقعیت ما یحتاج برای تمدید تفاهم نامه، به شرح تحت میباشند:

 

۱. رضایت صاحبکار

در حالتی که کارمند پیمانی، وظایف درج شده در تفاهم نامه را به‌خیر و خوبی ایفا دهد، موضوع رضایت از وی مهیا شود. هر فردی ممکن میباشد مرتکب نادرست خواهد شد ولی ترازو نارضایتی نباید از ۱۰ درصد آحاد فعالیت اعمال‌گرفته، بالاتر برود.

 

۲. عدم اخذ اخطار بیش تر از دو توشه

یکی شیوه‌های تشخیص رضایتمندی صاحب کار، عدم اخذ اخطار از سوی وی میباشد. طبق بند (ج) ماده ۹ آئین‌طومار، بیش تر از دو توشه اخطار کتبی و بیش تر از یک توشه توبیخ با درج در پرونده، مورد عدم تمدید تفاهم نامه موقت را مهیا می‌سازد.

 

۳. حسن سوابق

کارمند پیمانی که در حین دوران تفاهم نامه، قانون ها قانونی و شرکتی را نقض نکند، از شانس تمدید تفاهم نامه، برخوردار خواهد بود. خرابی مالی یا این که اخلاقی و نقض مورد ها تفاهم نامه، برای مثال زخم‌های حسن سوابق می باشند.

 

۴. نیاز صاحبکار به نیروی انسانی

ممکن میباشد کارمند پیمانی، از تمامی حالت مایحتاج برای تمدید تفاهم نامه موقت، برخوردار باشد البته به جهت تعدیل نیرو یا این که عدم نیاز صاحبکار به سرویس ها وی، تفاهم نامه تمدید نشود.

 

در‌حالتی که کارمند پیمانی، بیش تر از ۷ روز غایب بودن غیرموجه داشته باشد، تفاهم نامه موقت وی به‌شکل یک‌طرفه باطل شود. کارمند پیمانی، در شکل نیاز به مرخصی زمان بر به‌عامل بیماری، موقعیت خانوادگی یا این که بارداری، می تواند با جلب موافقت صاحبکار، به مرخصی فارغ از دستمزد برود. برهه زمانی مرخصی فارغ از دستمزد، جزو رزومه کاری محسوب نمیشود ولی تفاهم نامه موقت، همچنان مراقبت می گردد.

 

صاحب کار، ملزم میباشد تا حق بیمه کارمند پیمانی را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد ولی این نوع بیمه، مشمول سرویس ها بازنشستگی نمیشود. علاوه‌براین، در‌حالتی که به هر دلیلی، واقعه‌ای برای کارمند در دفتر رخداد بیفتد و موجب ازکارافتادگی یا این که فوت وی خواهد شد، مستمری تأمین اجتماعی به وی یا این که خانواده‌اش وابستگی خواهد گرفت.

 

مستخدم پیمانی، نمی‌تواند همزمان در دو کمپانی، دو تفاهم نامه موقت ببندد یا این که در کمپانی‌های دولتی نیز فعالیت نماید. درصورتی که صاحبکار یا این که کارمند، به هر دلیلی قصد باطل تفاهم نامه موقت را داشته باشند، بایستی یک ماه پیش از موعد مقرر، آن را اعلام نمایند.

 

در شکل عدم تمدید تفاهم نامه موقت هنگام اتمام آن، صاحب کار بایستی برای هر ۱‌سال سرویس، یک ماه دستمزد پرداخت نماید. در شکل نیاز به تغییر تحول شغل کارمند پیمانی، صاحبکار می تواند تفاهم نامه موقت را تصحیح و تمدید نماید.

 

مزایا و معایب استخدام پیمانی

 

اکثر زمان ها وقت ها، هنگام دعوا در رابطه مزایا و معایب استخدام پیمانی، معایب آن بیشتر آیتم تأکید قرار میگیرند البته نباید مزایا را نادیده گرفت. درخواست کننده عمل پیمانی، می بایست منفعت و ضرر این نوع استخدام را بر طبق حالت جان دار، بسنجد و بر به عبارتی پایه، تصمیم بگیرد. بعضا از مهمترین مزایا و معایب استخدام پیمانی، به شرح پایین می‌باشند.

 

مزایای استخدام پیمانی

بیمه تأمین اجتماعی. صراحت دارد که بیمه بازنشستگی به کارمند پیمانی وابستگی نمی‌گیرد ولی مبنی بر قانون ها سازمان کارها اداری و استخدامی سرزمین، سازمان تأمین اجتماعی، مسئول بیمه کارکنان پیمانی میباشد. درواقع، نیروی کار پیمانی، پایین حمایت بی نقص سازمان تأمین اجتماعی قرار دارا‌هستند. طبق ماده ۱۶ دین‌طومار استخدام پیمانی، کارمند پیمانی، مستمری بازنشستگی بیمه تأمین اجتماعی را نیز اخذ خواهد کرد.

شانس بیشتر برای استخدام قانونی. چنانچه سازمانی به نیروی قانونی نیاز پیدا نماید، نخست سراغ کارگر پیمانی خویش می‌رود. براین اساس، در بین داوطلبانی که دارای شرایط استخدام قانونی سازمان می باشند و در امتحان و تعیین نیز قبول گردیده‌اند، پرسنل پیمانی، از حق تقدم بالاتری برخوردار میباشند.

معایب استخدام پیمانی

نبود امنیت شغلی. بلندمرتبه‌ترین نقطه ضعف استخدام پیمانی برای متقاضی ها شغلی، نبود امنیت شغلی میباشد. تفاهم نامه موقت معمولا برای ۱ تا ۳ سال بسته می شود و هیچ تضمینی برای تمدید تفاهم نامه نیست. در حالتی‌که صاحبکار، نسبت به سعی کارمند پیمانی، رضایت داشته باشد، ممکن میباشد تفاهم نامه تا ۵ سال دیگر نیز تمدید گردد. علاوه‌براین، برخی کمپانی‌ها با برگزاری عصر‌های آموزشی برای ارتقا سطح مهارت کارگر پیمانی خویش، تفاهم نامه پیمانی را به تفاهم نامه قانونی تبدیل می‌نمایند.

عدم برخورداری از حقوق و دستمزد و مزایای پرسنل قانونی. غیر از مورد ها استثنایی، کارگر پیمانی، حقوق و دستمزد کمتری نسبت به پرسنل قانونی اخذ می‌نمایند و از مزایا و بیمه بازنشستگی نیز محروم میباشند. همینطور، واحد سنجش حقوق و دستمزد درج شده در تفاهم نامه موقت، تا اتمام آن تغییر‌و تحول نمی‌نماید، در حالی که ارتقا دستمزد پرسنل، امری رایج میباشد.

محدودیت مرخصی. کارگر پیمانی، با دو نوع محدودیت در قضیه مرخصی مواجه می باشند. محدودیت نخستین، تعداد روزهای مرخصی در طی یکسال میباشد. تعداد روزهای مرخصی در هر سال، در تفاهم نامه موقت قید می گردد البته اکثر زمان ها، کارمند پیمانی صرفا ۳۰ روز در سال میتواند مرخصی بگیرند. ولی، در شکل وجود حالت اضطراری، مناسبت‌های فردی ویژه یا این که بیماری، کارمند پیمانی می تواند برای ۱۵ روز دیگر نیز مرخصی استحقاقی بگیرد.

نتیجه گیری

استخدام پیمانی، وضعیت، قانون ها و مزایا و معایب منحصربه‌فرد خویش را دارااست. دور اندیشی از این مسائل، درخواست کننده استخدام پیمانی را قدرتمند می‌سازد تا علاوه بر گزینش شغل مطلوب خویش، با مورد‌های پیشرفت دراین باره آشنا گردیده و از حق و دستمزد خویش نیز دفاع نماید. اجرا وظایف کاری به شایسته ترین طرز در حین برهه زمانی تفاهم نامه، رضایت صاحبکار را مهیا خواهد تشکیل داد و قابلیت و امکان پیشرفت فن‌ای کارمند پیمانی را به نحوه‌های متعدد، مهیا خواهد کرد.

برای دیدن سایر اگهی های استخدامی کیلیک کنید : 

https://karoeshteghal.ir/job/list

جدیدترین اخبار استخدامی :

https://karoeshteghal.ir/post/list

 

 

 

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید