تعریف قرارداد کار و دلایل مهم بودن شناخت ان

 

تفاهم نامه فعالیت به ارتباط‌اتی گفته می گردد که به طور کتبی یا این که شفاهی در مقابل اخذ دستمزد (دربرگیرنده حقوق و مزایای شغلی) برای زمان موقت یا این که برهه زمانی غیرموقت میان کارمندان و عمل فرما برقرار گردیده باشد. از آنجایی که کل بشر‌ها در قبال ارائه سرویس ها یا این که عمل خویش به یک کمپانی مؤسسه انتظار اخذ دستمزد دارا هستند، شناخت با تفاهم نامه عمل ضروری میباشد.

 

با ما در‌این مقاله همپا باشید تا با ماهیت، گونه های، خصوصیت‌ها و بقیه مختصات این تفاهم نامه آشنا گردید.

تفاهم نامه عمل چه چیزی است؟

برای آنکه بدانیم این تفاهم نامه چه است نخست بایستی به ضابطه مراجعه کنیم. در ماده ۷ ضابطه فعالیت یک تمجید خوب از تفاهم نامه فعالیت ارائه گردیده‌است. درین ماده درج شده:

 

تفاهم نامه عمل عبارت میباشد از یک تفاهم نامه کتبی یا این که شفاهی که به موجب آن نیروی کار در ازای اخذ حق‌السعی، کاری را برای بازه موقت یا این که مقطع غیرموقت برای صاحب کار اعمال می دهد.

بدیهی میباشد که کل قراردادهای کاری دو طرف دارا هستند. یک طرف این تفاهم نامه صاحب کار میباشد و در طرف دیگر جاری ساختن‌دهنده عمل یا این که به عبارتی کارمند یا این که پرسنل قرار میگیرد.

 

در قراردادهای کاری، می توانیم در سوی صاحبکار یک فرد واقعی یا این که یک شخصیت حقوقی داشته باشیم، ولی مبرهن میباشد که از جانب جاری ساختن‌دهنده فعالیت که یک کارمندان یا این که کارمند میباشد مطلقا می بایست یک فرد واقعی یعنی بشر وجود داشته باشد.

 

همان طور که قبلا هم اشاره شد، تفاهم نامه فعالیت یک عقد غیرتشریفاتی به حساب می‌آید. مبنی بر تعریفی که در ماده ۷ ضابطه فعالیت در ارتباط تفاهم نامه فعالیت ارائه گردیده، مراد از کلمه و واژه پرسنل یک فرد حقیقی و واقعی یا این که در واقع یک بشر میباشد که به ازای ایفا‌دادن فعالیت، حقوق و دستمزد اخذ می‌نماید و این حقوق و دستمزد را به صورت روزمره، ماهانه یا این که هفتگی اخذ خواهد کرد.

 

کارمند وظیفه‌اش را مطابق فرمان صاحب کار اعمال خواهد اعطا کرد. بر پایه ی آنچه که جامعه عرف محسوب میشود، به پرسنل کمپانی‌های محرمانه نیز کارمند گفته میگردد، البته از حیث حقوقی هر فردی که کارمند دولت باشد کارمند میباشد و هرکس برای دولت عمل نکند؛ زیر پوشش ضابطه عمل میباشد و پرسنل به حساب می آید.

 

بدین ترتیب به‌حافظه داشته باشید هر مکان که حرف از کارمندان شد مراد یک طرف (فرد واقعی) در تفاهم نامه میباشد که میتواند پرسنل، کارمند یک کمپانی سری یا این که هر نوع دیگری از جاری ساختن‌دهنده باشد.

 

اهمیت تفاهم نامه عمل

در دنیای کسب‌وکار شاید یکی مهمترین مسائل، به‌خصوص برای کارگر مورد تفاهم نامه عمل باشد. شما چه مالک یک بیزنس باشید، چه کارمند یک کمپانی یا این که اداره دولتی باشید یا این که به هر طرز دیگر در با یک کسب‌وکار درخصوص باشید می بایست از مجموع جزئیات تفاهم نامه فعالیت با خبر گردید.

 

در واقع، مهم‌ترین عاملی که در اولِ همیاری یک صاحب کار با پرسنل و کارگرانش موجب برقراری پشت گرمی و اعتقاد می‌گردد یک تفاهم نامه عمل عادلانه و کلیه‌جانبه میباشد. با اعتنا به آنکه در شکل امضای یک تفاهم نامه کاری خوب، کارمندان نیز از علت بالایی برای عمل برخوردار میشوند و در فیض خویش کسب‌وکار از این پرانگیزگی بهره خواهد موفقیت، عقد تفاهم نامه عمل برای هر دو طرف آن پرثمر میباشد.

 

از طرف دیگر، نبود تفاهم نامه عمل میتواند هم برای کارمند و هم برای صاحبکار دردسرساز گردد. شاید یک کدام از مهم‌ترین مسائل مرتبط با تفاهم نامه عمل این باشد که اکثری آن را پراهمیت نمی‌دانند و داعیه می‌نمایند از تک تک مسائل مرتبط با آن دانایی دارا هستند.

با اعتنا به تعریفی که ضابطه عمل از تفاهم نامه در چنگ ما قرار داده میباشد می‌قدرت تعدادی خصوصیت‌ خاص برای این تفاهم نامه عمل تعریف و تمجید کرد. خصوصیت‌های تفاهم نامه فعالیت عبارت‌اند از:

 

تفاهم نامه عمل یک تفاهم نامه معوض میباشد: یعنی کارکنان در ازای ایفا فعالیت و وظیفه‌ای که وفادار آن می‌گردد حق‌الزحمه اخذ می‌نماید و صاحب کار نیز در قبال اینکه کسی کاری را برای وی جاری ساختن دهد به آن شخص حقوق و دستمزد پرداخت خواهد کرد؛

تفاهم نامه فعالیت یک تفاهم نامه رضایی میباشد: یعنی برای منعقد آن تشریفات و مقدمات خاصی موردنیاز وجود ندارد و می‌اقتدار آن را هم به‌شکل شفاهی و هم به‌شکل کتبی انعقاد نمود؛

تفاهم نامه فعالیت یک نوع تفاهم نامه قانونی میباشد: یعنی این تفاهم نامه پایین پوشش ضابطه قرار می گیرد و برای آن قواعد و ضوابط خاصی در لحاظ گرفته شد‌ه‌است؛

ضابطه عمل یک ضابطه آمره به حساب می‌آید: یعنی درین تفاهم نامه نمی‌اقتدار برای کارمندان مزایایی کمتر از ترازو مقرر در ضابطه فعالیت در لحاظ گرفت بجز مواقعی که خویش ضابطه اذن آن را می دهد.

حالت تفاهم نامه فعالیت

بر پایه ی موادی که بعداز ماده ۷ در ضابطه فعالیت در رابطه این تفاهم نامه ارائه گردیده است این تفاهم نامه واجد شرایط خاصی میباشد که به آن صدق و مشروعیت رسمی می دهد. وضعیت این تفاهم نامه که از جانب ضابطه برای آن درنظر گرفته گردیده را پیرو می خوانید:

 

ماده ۸: شروط ذکر شده در تفاهم نامه یا این که تغییرات بعدی آن در‌صورتی‌که نافذ خواهد بود که برای کارکنان مزایایی کمتر از امتیازات مقرر درین ضابطه خواسته ننماید؛

ماده ۹: برای صدق تفاهم نامه فعالیت در حین عقد تفاهم نامه رعایت حالت تحت الزامی میباشد:

‌مشروعیت آیتم تفاهم نامه؛

مشخص بودن قضیه تفاهم نامه؛

عدم ممنوعیت رسمی و فقاهتی طرفین در تصرف اموال یا این که ایفا فعالیت متبوع؛

‌تبصره: اصل بر صدق همگی قراردادهای فعالیت میباشد، مگر آنکه بطلان آنها در مراجع ذی‌صلاح به ثابت رسد.

ماده ۱۰: تفاهم نامه عمل علاوه بر خصوصیات ظریف طرفین، می بایست دربردارنده نکات زیر باشد:

نوع فعالیت یا این که فن یا این که وظیفه‌ای که نیروی کار بایستی به آن اشتغال یابد؛

حقوق و دستمزد یا این که مزد پایه و لواحق آن؛

ساعت‌ها عمل، تعطیلات و مرخصی‌ها؛

محل اعمال فعالیت؛

تاریخ عقد قرار داد؛

زمان تفاهم نامه، درصورتی که عمل برای مقطع معلوم باشد؛

موردها دیگری که عرف و عادت شغل یا این که محل، ایجاب کند؛

(الحاقی و اصلاحی ۱۳۹۴) موقعیت و روش باطل تفاهم نامه عمل (در مواقعی که دوران گزینش نشده باشد).

تبصره: در مواقعی که تفاهم نامه فعالیت کتبی باشد تفاهم نامه در چهار ورژن تهیه و تنظیم می شود که یک ورژن از آن به اداره عمل محل و یک ورژن نزد کارمندان و یک ورژن نزد صاحب کار و ورژن دیگر در دست شورای اسلامی فعالیت و در کارخانه‌های فاقد شورا در چنگ نماینده پرسنل قرار می گیرد.

ماده ۱۱: طرفین میتوانند با توافق یکدیگر مدتی را به اسم عصر آزمایشی فعالیت انتخاب کنند. در خلال این عصر هر کدام از طرفین حق داراست، سوای اخطار گذشته و بی‌آنکه الزام به پرداخت خسارات داشته باشد، ارتباط فعالیت را جدا کند. در شرایطی‌که که انقطاع ارتباط فعالیت از طرف صاحبکار باشد او موظف به پرداخت دستمزد کل زمان آزمایشی خواهد بود و در شرایطی‌که کارمندان ارتباط عمل را انقطاع کند پرسنل صرفا مستحق اخذ حقوق و دستمزد زمان اجرا عمل خواهد بود؛

‌تبصره:‌ برهه زمانی زمان آزمایشی بایستی در تفاهم نامه فعالیت معین خواهد شد. حداکثر این دوران برای کارگران معمولی و نصفه حرفه ای یک ماه و برای کارگران حرفه ای و‌ کارشناس سطح بالا سه ماه میباشد.

ماده ۱۲: هر نوع تغییر و تحول حقوقی در اوضاع مالکیت سوله، از قبیل فروش یا این که جابجایی به هر صورت، تغییر و تحول نوع ساخت، ترکیب در موسسه دیگر، ملی شدن سوله، فوت صاحب و مالک و امثال این‌ها، درباره قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته میباشد مفید نمی باشد و کارفرمای تازه، قائم منزلت تعهدات و‌حقوق و دستمزد کارفرمای قدیمی خواهد بود.

ماده ۱۳: در مواقعی که فعالیت از روش مقاطعه ایفا می یابد، مقاطعه‌دهنده موظف میباشد تفاهم نامه خویش را با مقاطعه عمل به گونه ای انعقاد کند که در آن مقاطعه عمل بامسئولیت خواهد شد که کلیه قانون ها این ضابطه را در زمینه‌ی نیروی کار خویش اجرا کند.

‌تبصره ۱: مطالبات نیروی کار جزء دیون ممتاز بوده و کارفرمایان مکلف می باشند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رأی مراجع رسمی از محل ‌مطالبات پیمانکار، اینجانب‌پاراگراف تضمین حسن اعمال فعالیت، پرداخت کنند.

‌تبصره ۲: در‌حالتی که مقاطعه‌دهنده مغایر ترتیب فوق به بسته شدن قرار داد با مقاطعه عمل بپردازد و یا این که پیش از نقطه نهایی ۴۵ روز از تحویل موقت، تسویه اکانت کند، موظف به پرداخت دیون مقاطعه فعالیت در عوض کارگران خواهد بود.

دستکم برهه زمانی تفاهم نامه عمل

یک تفاهم نامه عمل مخصوصا آن تیم از قراردادهای عمل که در کمپانی‌های سری انعقاد می شود از حیث ارتفاع زمان وقتی اعتبارشان یا این که در واقعیت بازه وقتی که هم کارمند و هم صاحبکار می بایست به تعهداتی که در تفاهم نامه مذکور میباشد پایبند باشند نیز قابل مجموعه‌بندی می‌باشند که بر پایه ی آن دستکم برهه زمانی تفاهم نامه فعالیت معین میگردد. این مجموعه بندی مشمول موردها تحت میباشد:

 

تفاهم نامه عمل موقت: به عبارتی‌طور که از اسمش برمی‌آید تفاهم نامه موقت دارنده فرصت خاتمه تفاهم نامه میباشد و با فرارسیدن این تاریخ، مجال تفاهم نامه به نقطه پایان می رسد. در‌حالتی که که تفاهم نامه در موعد مشخص و معلوم تمدید نشده و تکلیف آن نیز معین نشود و کارکنان به فعالیت خویش ادامه دهد، تفاهم نامه حمایتی از وی ندارد؛

تفاهم نامه فعالیت غیرموقت: درین نوع تفاهم نامه غیرموقت صرفا مجال استارت تفاهم نامه مشخص و معلوم میشود و آخری برای آن بیان نخواهد شد. معمولا در متن تفاهم نامه نیز به نامحدود بودن فرصت این قراردادها اشاره میشود. طبق ضابطه، کارهایی که ماهیت و نوع عمل در آن ها سوای وقفه میباشد به شرطی که برهه زمانی فرصت خاصی در تفاهم نامه انتخاب نشود، آن تفاهم نامه همیشگی محسوب گردد. در‌این نوع تفاهم نامه قابلیت باطل یک طرفه نیست و باطل با وضعیت خاصی اجرا می گردد؛

تفاهم نامه عمل برای جاری ساختن فعالیت مشخص: در‌این تفاهم نامه کاری کارکنان برای اعمال فعالیت معینی تعهد می دهد. این تفاهم نامه با اعمال تعهد و پرداخت حق الزحمه نقطه پایان می‌یابد. در‌این نوع تفاهم نامه هم تا جاری ساختن تعهدات دو طرف قابلیت و امکان باطل یک طرفه قابلیت و امکان پذیر وجود ندارد.

مثال تفاهم نامه فعالیت

موردها اکثری وجود دارااست که بایستی در محتوای این نوع تفاهم نامه بیان گردد. طرفین تفاهم نامه می بایست اسم خویش را بنویسند و آن را امضا نمایند. تاریخ آغاز همیاری، تاریخ عقد تفاهم نامه و نوع عمل و بازه زمانی آن نیز می بایست معلوم باشد. محل اجرا عمل، وظایف کاری، معیار حقوق و دستمزد و همینطور مزایا نیز بایستی در تفاهم نامه قید گردد. طرز و مجال پرداخت دستمزد، وظایف دو طرف نسبت به هم، قوانین مرتبط با مرخصی و باطل نیز از سایر جزئیات اساسی این تفاهم نامه می باشند.

 

مثال‌ای را در تحت ببینید.

 

۱. خصوصیات طرفین

 

صاحبکار / نماینده صاحبکار:

 

آقای / خانم / شركت ……………………… فرزند ……………………… شماره شناسنامه / شماره تصویب ……………………… به آدرس ………………………

 

كارگر:

 

آقای / خانم ……………………… فرزند ……………………… متولد ……………………… شماره شناسنامه ……………………… شماره ملی ……………………… ميزان تحصيلات ……………………… نوع و ميزان مهارت ……………………… به آدرس ………………………

 

۲. نوع تفاهم نامه:

 

دایم □ موقت □ دوران تفاهم نامه ……………………… فعالیت مشخص و معلوم □

 

۳. نوع فعالیت یا این که فن یا این که وسعت عمل یا این که وظیفه‌ای که کارکنان به آن اشتغال می یابد: ………………………

 

۴. محل اعمال عمل: ………………………

 

۵. ساعت عمل: ………………………

 

۶. حق السعی:

 

الف: مزد اثبات / پایه / روزمره / ساعتی ……………………… ریال (دستمزد ماهیانه ……………………… ریال)

 

ب: حق مسکن: ………………………

 

ج: بن کارگری: ………………………

 

د: حق اولاد: ………………………

 

۷. دستمزد و مزایای کارمندان: به طور هفتگی / ماهانه به اکانت شماره ……………………… نزد خزانه ……………………… شعبه ……………………… بوسیله صاحبکار یا این که نماینده او پرداخت می گردد.

 

۸. بیمه: به موجب ماده ۱۴۸ ضابطه فعالیت، صاحب کار ملزم میباشد کارکنان را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کند.

 

۹. عیدی و جایزه هر ساله: به موجب ماده واحده ضابطه مرتبط با تعيين عيدی و جایزه هر ساله كارگران شاغل در كارگاه‌های مشتمل بر ضابطه كار تصویب شده ۱۳۷۰/۱۲/۶ مجلس شورای اسلامی به ازای يک سال كار متساوی شصت روز مزد اثبات / پایه (تا سقف نود روز دست‌کم مزد روزمره رسمی كارگران) تحت عنوان عيدی و جایزه هر ساله به كارگر پرداخت می شود. برای كار كمتر از يک سال ميزان عيدی و جایزه و سقف مرتبط با نسبت به حساب آوردن شود.

 

۱۰. حق سنوات يا مزاياي پايان كار: به هنگام باطل تفاهم نامه یا این که خاتمه تفاهم نامه فعالیت حق سنوات، مطابق ضابطه به کارمندان پرداخت می گردد.

 

۱۱. اين تفاهم نامه در تاریخ: روز ………. ماه ……….. سال ……… در چهار ورژن تنظيم می شود كه يک ورژن نزد كارفرما، يک ورژن نزد كارگر، يک ورژن به تشكل كارگری (در شکل وجود) و يک ورژن نيز به وسیله كارفرما به اداره تعاون كار و رفاه اجتماعی محل تحويل میگردد.

 

محل امضای كارفرما

 

محل امضای كارگر

دو مجموعه کلی قراردادهای استخدامی در اداره ها دولتی و در کمپانی‌های محرمانه وجود دارا هستند. که در‌پی با آنان آشنا میشوید:

 

قراردادهای دولتی

مطابق ضابطه استخدام کشوری در دستگاه‌ها و اداره ها دولتی ۳ نوع استخدام قانونی، پیمانی و خدماتی یا این که تفاهم نامه کاری در جمهوری اسلامی ایران مرسوم میباشد.

 

پرسنل قانونی دولت مشتمل بر ضابطه استخدام کشوری و ضابطه رئیس سرویس ها کشوری میباشند و دربرگیرنده صندوق بازنشستگی کشوری هستند. نیروهای عمل پیمانی برای کارها تصدی‌گری در اداره ها استخدام خواهند شد و شامل دین‌طومار استخدام پیمانی و صندوق تأمین اجتماعی هستند. مجموعه دیگری از کارگر اداره ها دولتی، عهده‌دار شغل های خدماتی و پشتیبانی میباشند.

 

قراردادهای کمپانی‌های محرمانه

استخدام در نصیب سری زیر پوشش نظام استخدامی ضابطه عمل میباشد و مشتمل بر صندوق تأمین اجتماعی نیز می باشد. باتوجه به مواد رسمی، تفاهم نامه عمل در کمپانی‌های محرمانه دربرگیرنده ۲ تیم تفاهم نامه می گردد. تفاهم نامه‌های عمل از حیث مقطع تفاهم نامه و قراردادهای فعالیت از نگاه ساعت فعالیت.

 

کلام انتها

تفاهم نامه فعالیت برای هر شخص چه کارکنان و چه صاحبکار موجب دلگرمی در حین آغاز همیاری بوده و باعث می گردد پرسنل، با علت و اتکا بیشتر وقت و انرژی‌اش را صرف جاری ساختن وظیفه‌اش نماید.

 

متاسفانه در اکثری مورد ها شغلی، عقد تفاهم نامه و یا این که اتمام تفاهم نامه برای خیلی از اشخاص مشکلاتی را بوجود آورده میباشد براین اساس شناخت با تفاهم نامه فعالیت و جزئیات به‌خواسته عقد تفاهم نامه کاری درست ضروری میباشد.

 

در‌صورتی‌که شما تجربه‌ای در این باره دارید، در قسمت ایده ها با ما به اشتراک بگذارید.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید