توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ تََُن کود شیمیایی در مازندران

توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ تََُن کود شیمیایی در مازندران

توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ تََُن کود شیمیایی در مازندران

تا کنون ۲ هزار و ۵۵۰ تُن کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مازندرانی تامین و توزیع شد.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران از تامین و توزیع ۲ هزار و ۵۵۰ تُن کود شیمیایی در قالب تامین نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای کشت قراردادی در این استان خبر داد.

رضا افراسیابی افزود: کود‌های توزیع شده توسط شبکه کارگزاران خصوصی، تعاونی روستایی و تعاونی تولید برای کشت قراردادی شامل ۲۲۷ تُن کلرور پتاسیم، هزار و ۴۰۳ تُن اوره، ۲۵۸ تُن سوپرفسفات ساده ۱۳ درصد، ۴۹۴ تُن سوپرفسفات تریپل و ۱۶۸ تن سولفات پتاسیم پودری بوده است.

گفتنی است، مازندران امسال متعهد به اجرای ۲۵ هزار هکتار کشت قراردادی برنج بوده که تا کنون ۲۸ هزار هکتار قرارداد منعقد شد.


لزوم مبارزه تلفیقی برای مدیریت کرم ساقه خوار برنج

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مبارزه تلفیقی برای مدیریت نسل اول کرم ساقه خوار برنج در مزارع شالیزاری تاکید کرد.

 عبدالرحمن زاغی با اشاره به لزوم مبارزه تلفیقی برای مدیریت نسل اول کرم ساقه خوار برنج در اراضی شالیزاری، گفت: کرم ساقه خوار برنج یکی از آفات مهم برنج است که دارای ۲ تا ۳ نسل در سال است.

وی با بیان اینکه این آفت در نسل اول موجب مرگ جوانه مرکزی گیاه برنج و در نسل دوم باعث سفید شدن خوشه می‌شود، افزود: این آفت در صورت عدم مدیریت مناسب می‌تواند خسارت اقتصادی به محصول وارد کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: برای جلوگیری از خسارت احتمالی، مبارزه با این آفت در قالب روش‌های مبارزه تلفیقی توصیه و تاکید می‌شود.

وی با بیان اینکه مبارزه زراعی و مکانیکی یکی از روش‌های مبارزه با این آفت است، تصریح کرد: مبارزه مکانیکی شامل حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع، استفاده از ارقام مقاوم، تغذیه مناسب و استفاده از کود‌های حاوی سیلیس برای افزایش مقاومت گیاه برنج، حذف بوته‌های آلوده (بوته‌هایی که غلاف برگ آن‌ها به رنگ قهوه‌ای یا طلایی شدند) هنگام وجین اول یا دوم در کاهش آلودگی‌های نسل بعد بسیار تاثیر گذار است.

زاغی مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما علیه تخم کرم ساقه خوار را از راهکار‌های مبارزه با این آفت دانست و اظهار کرد: برای مبارزه شیمیایی با کرم ساقه خوار برنج در اراضی شالیزاری در محدوده زمانی مشخص شده از سوی کارشناسان حفظ نباتات و شبکه مراقبت برنج و در صورت محرز شدن میزان آلودگی که منجر به خسارت اقتصادی شود، می‌توان از سموم زیر به میزان توصیه شده در نسل اول فقط در اراضی زودکاشت که نشای بالای ۱۵ الی ۲۰ روز دارند، استفاده کرد که شامل گرانول دیازینون ۱۰ درصد به میزان ۱۵ کیلوگرم در هکتار، گرانول ریجنت ۰.۲ درصد به میزان ۲۰ کیلوگرم در هکتار و گرانول پادان ۴ درصد به میزان ۳۰ کیلوگرم در هکتار می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر خودداری از مصرف سموم توصیه نشده و یا گرانولپاشی در خارج از محدوده زمانی تعیین شده، تصریح کرد: به منظور تاثیر مطلوب گرانول مصرفی، ارتفاع آب مزرعه را به میزان ۳ تا ۵ سانتیمتر تنظیم و سپس ورودی و خروجی آب را بسته و تا ۴۸ ساعت آینده از آبیاری مزرعه جلوگیری شود.

این مسوول افزود: در صورت عدم امکان مدیریت آب در مزرعه، می‌توان از سموم مایع مانند دیازینون ۶۰ درصد بمیزان ۱.۵ لیتر در هکتار برای محلولپاشی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کشاورزان سموم توصیه شده را از فروشگاه‌های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور خریداری کنند، گفت: کشاورزان شالیکار برای کسب اطلاعات و راهنمائی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی منطقه مراجعه کنند.


آغاز برداشت هلو در باغهای مازندران

برداشت محصولات باغی سیاه ریشه با برداشت رقم پیش رس هلو در مازندران آغاز شد .

 معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغ‌های میوه‌های سردسیری و خشک مازندران نزدیک به ۳۵ هزار هکتار است گفت: بیشترین سطح زیر کشت به باغ‌های میوه‌های هسته دار با ۱۸ هزار هکتار مربوط است.

مولایی تصریح کرد: بیشترین سطح کشت باغ‌های هسته دار مازندران نیز متعلق به هلو و شلیل به میزان ۱۲ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۵۰ هزار تن هلو و شلیل از باغ‌های مازندران برداشت شود افزود: این مقدار در مقایسه با پارسال ۲۵ درصد بیشتر است.

معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران شرایط اقلیمی مناسب، شرایط به باغی که از سوی باغداران اعمال شد مانند مدیریت تغذیه مناسب، مدیریت هَرَس و مبارزه با آفات و بیماری‌ها و مدیریت کف باغ را از دلایل افزایش میزان تولید برشمرد و تصریح کرد: برداشت هلو تا پایان تابستان در مازندران ادامه دارد.

به گفته مولایی اسپرینگ تایم، اسپرینگ کرست، هلو‌های خردادی و آلبرتا ارقام کشت شده هلو در باغ‌های مازندران است.

 

پناهی کارشناس کشاورزی هم می‌گوید: پیش بینی ما اینستکه امسال ۵ تا ۱۰ هزار تن هلو و شلیل را از مازندران به کشور‌های روسیه، اوکراین، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و عراق صادر کنیم.

مازندران رتبه نخست تولید هلو و شلیل را در کشور دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان عایدی کشاورزان از فروش هلو باشد.


خرید تضمینی برگ سبز چای در تنکابن

خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران تنکابنی آغاز شد.

، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۳ هزار و ۴۰۰ تن محصول از مزارع چای این شهرستان برداشت شود.

ابراهیم کاویانی با اشاره به آغاز خرید تضمینی برگ چای از اوایل اردیبهشت امسال در شهرستان تنکابن گفت: قیمت هر کیلوگرم چای درجه یک، ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و درجه ۲ هر کیلو ۷ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۳۰ افزایش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن با بیان اینکه این شهرستان دارای هزار و ۱۶۰ هکتار باغ چای است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۳ هزار و ۴۰۰ تن محصول از مزارع چای این شهرستان برداشت شود.


افزایش ۱۵ درصدی مجوز جوجه ریزی در جویبار

از ابتدای امسال تا کنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار مجوز جوجه ریزی در شهرستان جویبار صادر شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جویبار گفت: از ابتدای امسال تا کنون برای ۸۵ واحد تولید مرغ گوشتی در این شهرستان، مجوز جوجه ریزی یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال صادر است.

غلامرضا سعیدی افزود: پارسال ۴۵۰ مجوز جوجه ریزی برای واحد‌های تولیدی مرغ شهرستان جویبار صادرکه از این تعداد ۱۰ میلیون و ۳۲ هزار قطعه جوجه ریزی در دوره‌های مختلف تولید و ۲۵ هزار تن گوشت سفید به بازار مصرف عرضه شد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان جویبار با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۷۵۰ بهره‌بردار دام و طیور در این شهرستان تصریح کرد: شهرستان جویبار با دارا بودن ۱۶۴ واحد مرغداری گوشتی و ظرفیت تولید ۱۸ هزار و ۶۲۳ تن گوشت سفید در سال، ۸/۶ درصد سهم تولید گوشت سفید مازندران را به خود اختصاص داده است.


نشاکاری ۱۵۲ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران

۱۵۲ هزار هکتار از شالیزار‌های استان مازندران تاکنون نشا شد.

 مسوول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران درباره آخرین وضعیت کشت برنج در استان گفت: از ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری در مازندران، تاکنون ۱۵۲ هزار و ۶۹۲ هکتار نشا‌کاری شده است.

علی‌محمد رمضانی افزود: از سطوح نشاکاری شده، تاکنون ۸۸ هزار و ۵۶۱ هکتار به صورت مکانیزه و ۶۴ هزار و ۱۳۱ هکتار به صورت سنتی نشاکاری شده است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: مازندران امسال متعهد شد ۲۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری را به کشت قراردادی اختصاص دهد که توانسته از سطح ابلاغی فراتر رود و ۲۸ هزار و ۹۸۷ هکتار معادل ۱۱۶ درصد را محقق کند.

رمضانی درباره وضعیت منابع آبی استان خاطر نشان کرد: تاکنون ۹۲ درصد آبندان‌ها و ۶۵ درصد سد‌ها آبگیری شده است.


منبع : خبرگزاری صداو سیما


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید