توسعه گردشگری در دریای خزر با راه‌اندازی “اسکله مارینا” دنبال می‌شود

توسعه گردشگری در دریای خزر با راه‌اندازی “اسکله مارینا” دنبال می‌شود

گروه استان‌ها- معاون سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی با راه‌اندازی اسکله مارینا و توافقات با بنادر داخلی و خارجی جهت جا‌به‌جایی مسافر بین بنادر، برنامه‌های متنوعی را در حوزه توسعه گردشگری دریایی در دست اجرا دارد.

کارواشتغال به نقل از تسنیم : امین افقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، درباره مقصد بیشترین مبادلات تجاری منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: بیشترین مبادلات دریایی منطقه آزاد انزلی با کشورهای حوزه خزر همچون روسیه، قراقستان، ترکمنستان و آذربایجان و نیز به صورت حمل و نقل ترکیبی با کشور چین است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سهم تبادلات تجاری با کشورهای روسیه و قزاقستان بیشتر از سایر کشورهای حاشیه دریای خزر است افزود: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری‌های شانگهای که روسیه جزو قوی‌ترین کشورهای آن اتحادیه‌ها است، عاملی برای افزایش مبادلات است.

وی با بیان اینکه همچنین قرار گرفتن ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب و تحریم‌های اخیر روسیه می‌تواند سبب افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه شود گفت: در کنار مبادلات تجاری از مسیر دریای کاسپین می‌توان به مراودات تجاری و ترانزیت کالا از مسیر جاده‌ای با ترکیه، عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

افقی با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد دریامحور ابراز داشت: دیپلماسی اقتصادی برای تعامل با کشورهای همسایه که در دولت سیزدهم به عنوان نقشه راه دولت تعیین شده است می‌تواند به عنوان شاکله توسعه کشور و توسعه تجارت، نقش به‌سزایی در توسعه اقتصاد دریامحور نیز ایفا کند.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ارتقای زیرساخت‌های لجستیکی در حوزه بنادر را مورد تأکید قرار داد و افزود: ارتقای زیرساخت‌های لجستیکی بنادر با هدف کاهش زمان تخلیه و بارگیری سبب کاهش خسارات کالا در حین تخلیه و بارگیری شده و در نتیجه کاهش هزینه ترانزیت و تجارت کالا را نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به گسترش اتصال خطوط راه‌آهن به بنادر و نقش آن در توسعه اقتصاد دریامحور خاطرنشان کرد: توسعه شبکه زنجیره تأمین و اتصال خطوط راه‌آهن به بنادر و نیز آزادراه‌ها به بنادر از دیگر عوامل تأثیرگذار در توسعه اقتصاد دریامحور است که باید برای آن برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی درستی انجام گیرد.

افقی گفت: از این رو جهت ارتباط با کشورهای حاشیه خزر به‌ویژه روسیه، بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی با ظرفیت نهایی ۱۴ پست اسکله در فاز نخست در سال ۹۷ آغاز به کار کرده و اکنون ۴ پست اسکله، ۴۶ هزار مترمربع انبارهای مسقف، ۱۱ هکتار انبار رو باز، ۶۵ هزار متر مکعب مخازن مایعات و ۴۵ هزار تن سیلوی غلات فعالیت دارد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی درباره اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه گردشگری دریایی و دورنمای سازمان برای تقویت این حوزه عنوان داشت: گردشگری دریایی از حلقه‌های مفقوده توسعه اقتصاد دریامحور کشورمان در حوزه دریای خزر است.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی با ساخت و راه‌اندازی اسکله مارینا در مجاورت مجتمع بندری کاسپین و توافقات با بنادر داخلی و خارجی جهت جا‌به‌جایی مسافر بین بنادر، برنامه‌های متنوعی را در این حوزه در دست اجرا دارد؛ ساخت کشتی کروز در بندر آستراخان روسیه جهت تردد در بنادر دریای کاسپین نیز نقطه عطفی برای حمل مسافر در خزر است.


گروه استان‌ها ــ مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گیلان گفت: آب‌گذاری کانال‌های آبیاری اعم از کانال‌های تونل آب‌بر فومنات و کانال راست سد سنگر از روز ۱۲ و کانال چپ سد سنگر (مناطق مرکزی گیلان) از ۱۶ اردیبهشت آغاز می‌شود.

، وحید خرمی عصر امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان گیلان با بیان اینکه حجم مخزن سد سپیدرود اکنون ۶۶۷ میلیون مترمکعب است اظهار داشت: متوسط دبی ورودی آب سد ۱۱۱ متر مکعب بر ثانیه و دبی خروجی آن ۶ متر مکعب بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گیلان ابگیری ۶۲ درصدی از حجم مخزن سد سپیدرود را مورد اشاره قرار داد و افزود: این میزان آب‌گیری در حالی است که در مدت مشابه سال‌های گذشته به دلیل بارش‌های خوب حجم مخزن کامل آب‌گیری می‌شد.

وی گفت: با توجه به کاهش مخزن آب سد سپیدرود بر اساس تقویم زراعی، آب‌گذاری کانال‌های آبیاری اعم از کانال‌های تونل آب‌بر فومنات و کانال راست سد سنگر (مناطق شرقی گیلان) از روز ۱۲ و کانال چپ سد سنگر (مناطق مرکزی گیلان) از ۱۶ اردیبهشت آغاز می‌شود.

خرمی با بیان اینکه مرحله نخست آب‌گذاری کانال‌های آبیاری شبکه سپیدرود جهت نشای برنج ۱۶ روز به صورت پیوسته انجام می‌شود خاطرنشان کرد: پس مرحله نخست آب‌گذاری، نوبت‌بندی آب به صورت ۸ روز وصل و ۴ روز قطع انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گیلان درباره وضعیت آب‌گیری سد مخزنی آیت‌الله بهجت شهر بیجار با بیان اینکه حجم مخزن این سد اکنون ۱۰۴ میلیون متر مکعب( ۹۹ درصد آبگیری) است افزود: دبی ورودی سد ۳ و دبی خروجی آن ۵ متر مکعب بر ثانیه است.

وی با تأکید بر اهمیت رعایت تقویم زراعی و توصیه‌های فنی سازمان جهاد کشاورزی استان توسط کشاورزان گفت: کشاورزان با توجه به وضعیت موجود منابع آب استان نسبت به خزانه‌گیری برنج با منابع آبی در دسترس اقدام کرده و با آغاز آب‌گذاری در تاریخ‌های اعلام شده نشای برنج را انجام دهند.


گروه استان‌ها- مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به مشکلات برخی فضاهای آموزشی در گیلان گفت: متناسب با افزایش جمعیت دانش‌آموزی، افزایش ساخت و ساز آموزشی نداشته‌ایم لذا گسترش این فضاها متناسب با‌ جمعیت دانش‌آموزی در دستور کار است.

 محمد فائزی پیش از ظهر امروز در نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت فرهنگ، تعلیم و تربیت اظهار داشت: مجموعه آموزش و پرورش امروز ناگزیر به هم‌افزایی است و در این مسیر رسانه‌ها نقش به‌سزایی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به بعضی اتفاقات منتشر شده در فضای مجازی و جایگاه معلمان در عرصه تعلیم و تربیت اشاره و بیان کرد: این انصاف نیست که با انتشار یک خبر یا تصویر خاص و نامطلوب از رفتار نامناسب یک معلم، کل جامعه فرهنگی این گونه معرفی شود.

فائزی با اشاره خبر منتشر شده پیرامون رفتار نامناسب یک معلم گیلانی با دانش‌آموز گفت: قطعاً این رفتار را یک عمل غیرحرفه‌ای و غیر اخلاقی می‌دانیم و این گونه رفتارها را از سوی معلمان نمی‌پذیریم و اقدام حقوقی نیز در این زمینه حال انجام است بنابراین ضرب و شتم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست چراکه معتقدم امانت‌دار فرزندان هستیم و بایستی آنان را به‌خوبی رشد داده و تحویل جامعه دهیم.

فائزی با اشاره به ایثار بسیاری از معلمان در دوران کرونا تصریح کرد: ما شاهد صحنه‌های باشکوهی از خدمت موثر در دوران کرونا بوده‌ایم و حتی بعضی دانش‌آموزان محروم که از امکانات لازم برخوردار نبودند با مساعدت و کمک معلمان صاحب گوشی و امکانات این گونه‌ای شدند.

وی با بیان اینکه صحنه‌های زیبای فداکاری و ایثار معلمان و جامعه فرهنگی در دوران کرونا باید دیده شود که گاهی اوقات دیده نمی‌شود ابراز داشت: دیده شدن این صحنه‌ها نیاز به هنر رسانه و فرهنگ‌سازی دارد چراکه می‌دانیم این ظرفیت وجود دارد و انتظار داریم که ظرفیت‌های رسانه‌ای در کنار مجموعه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به اهمیت برقراری‌ عدالت در عرصه‌های مختلف گفت: معتقدم در مجموعه آموزش و پرورش نیز رفتار دوگانه نباید وجود داشته باشد مثلاً کسی با یک سفارش از فرصتی برخوردار شود و شخص دیگری محروم شود و معتقدیم آموزش و پروزش بایستی پاکی و پاکیزگی خود را به رخ جامعه بکشد و برای این امر تلاش کند.

فائزی با بیان اینکه اصرار زیاد به جوان‌گرایی داریم و خود را در مقابل این مطالبه مسئول می‌دانم و در انتصابات نیز به‌دنبال جوان‌گرایی‌ خواهیم بود افزود: اینکه بعضی ظرفیت‌های علمی و فکری آموزش و پرورش برای قرار گرفتن در جایگاه‌های بالاتر و یا جایگاه‌های مسئولیتی از مجموعه آموزش و پرورش جدا شوند یک آسیب است.

و ابراز داشت: اصرار داریم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و یکی از معیارهای بنده نیز برای به‌کارگیری افراد در عرصه‌های خدمتی در واقع غلبه وجه فرهنگی فرد بر مابقی زوایا و ویژگی‌های آن فرد است چراکه معتقدم فرهنگ در اقتصاد و کار و کسب هم موثر خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان افزود: حتی اگر سیاست نیز همراه با فرهنگ و اخلاق باشد تاثیرگذار و زیبا است اما اگر بخواهیم لباس دیگری به تن فرهنگ بپوشانیم و آن را سیاسی کنیم، جلوه خوبی ندارد و معتقدم با ارتقاء فرهنگ جلوه‌های زیبای کار تعلیم و تربیت و معلمی نیز نمایان‌گر می‌شود.

فائزی با اشاره به اثرات منفی تعطیلی طولانی‌مدت مدارس ابرازداشت: تعطیلی مدارس باعث بروز زنجیره‌ای آسیب‌ها از جمله افت تحصیلی، پرخاشگری دانش‌آموز و افزایش آمار اتفاقات ناگوار، چاق شدن دانش‌آموز و آسیب چشمی دانش‌آموز را به همراه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان مدرسه را فرصت خوبی برای ارتقاء و تمرین مهارت‌‌ دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: انتظار داریم رسانه‌ها در کنار ما باشند و در پیشبرد امور همراه مجموعه آموزش و پرورش باشند.

فائزی با اشاره به برخی مشکلات کمبود فضاهای آموزشی گفت: متناسب با افزایش جمعیت دانش‌آموزی، افزایش ساخت و ساز آموزشی نداشته‌ایم از سوی دیگر بسیاری از مدارس دارای فضای استاندارد و مناسب هستند اما قبول داریم که مدارسی هم داریم که دارای استانداردها نیستند و این‌ مطالبه را مطرح کرده‌ایم و استاندار هم پیگیر این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: برای بنده نیز میز ۳ نفره دانش‌آموز قابل قبول نیست و از این بابت نگرانیم لذا سعی داریم از جایگزین‌ها و ظرفیت‌های مختلف استفاده کرده و از فضاهای موجود، سایر فضاها و اماکن برای گسترش فضاهای آموزشی بهره بگیریم و بهترین استفاده را داشته باشیم.


گروه استان‌ها- استاندار گیلان گفت: اعتبارات لازم جهت مدیریت فصل کشاورزی در اجرای طرح‌های تأمین آب نظیر تعمیر، تجهیز و راه‌اندازی چاه‌های کشاورزی و ایستگاه‌های پمپاژ تخصیص می‌یابد.

 اسدالله عباسی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان گیلان در مورد مدیریت آب زراعی اظهار داشت: با توجه به اینکه کمبود آب با تعامل مسئولان، همراهی همیشگی کشاورزان و اقدام جهادی جبران می‌شود لذا باید همه مردم و مسئولان در سال زراعی امسال همراه باشند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به بازدید خود از سد سپیدرود، این حضور را به جهت تصمیم‌گیری میدانی خواند و تصریح کرد: در راستای لایروبی انهار، آب‌بندان‌ها و مصرف بهینه آب زراعی باید کلیه دستگاه‌های عضو ستاد بحران به طور جدی و عملیاتی امکانات خود را پای‌ کار بیاورند.

وی با بیان اینکه با همدلی صادقانه قطعاً سال زراعی خوبی خواهیم داشت گفت: با توجه به شرایط کمبود آب از هم‌اکنون تا لحظه برداشت محصول استراتژیک برنج، مسئولان جهت افزایش محصول، تولید باکیفیت و ایجاد قوت قلب برای کشاورزان از برنج‌کاران کمک بخواهند و همراه آنان باشند.

استاندار گیلان کاهش سطح آب در این بازه زمانی برای نخستین بار و اهمیت مشارکت مردم در گذراندن این مشکل را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از همه پتانسیل‌ها برای مدیریت مطلوب و بهینه آب با توجه به وضعیت موجود آب در سد سپیدرود و دیگر ذخایر آبی استان گیلان استفاده شود.

وی با بیان اینکه فرمانداران باید در کنار قرارگاهی در مرکز استان، قرارگاه‌هایی در شهرستان‌ها تشکیل داده و فرآیند مدیریت بهینه آب زراعی در گیلان را بدون مشکل پیش ببرند افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی و متولیان حوزه کشاورزی و آب نیز با کمک رسانه‌ها جهت مدیریت بهینه آب با مردم تعامل داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان علاوه بر لزوم بازدیدهای میدانی و مداوم از نقاط مختلف استان گیلان توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی و متولیان آب و کشاورزی بر پخش برنامه‌های کارشناسی در ساعات پربیننده شبکه استانی جهت انتقال موضوعات علمی و تجربی تأکید کرد.

عباسی با تأکید بر ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان، انجام بیمه محصولات کشاورزی و تهیه سوخت لازم برای برنج کاران ابراز داشت: درباره تأثیرات مثبت استفاده از کود بر مصرف بهینه آب در اراضی سازمان جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی مناسبی برای کشاورزان داشته باشد.

وی گفت: اعتبارات لازم جهت مدیریت فصل زراعی در اجرای طرح‌های تأمین آب از جمله تکمیل استخرهای ذخیره آب، بندهای انحرافی و سردهنه‌سازی در نقاط آسیب‌پذیر، تعمیر، تجهیز و راه‌اندازی چاه‌های کشاورزی و ایستگاه‌های پمپاژ، بر اساس مصوبات استانی و شهرستانی تخصیص می‌یابد.

استاندار گیلان با اشاره به تخصیص این اعتبارات به پوشش تأمین مالی نیروی انسانی دستگاه‌های خدمات‌رسان عضو ستاد بحران برای ارائه خدمات گفت: فرمانداران، راهداری، نهادهای انقلابی، بسیج سازندگی، سپاه و دیگر دستگاه‌ها از تجهیزات و ظرفیت بخش خصوصی برای مدیریت آب و توزیع عادلانه آن استفاده کنند.

به گزارش تسنیم اسدالله عباسی شامگاه یکشنبه از سد سفیدرود بازدید و پس از آن در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان گیلان که با حضور اعضای شورای حفاظت از منابع آب گیلان و مدیرانی از وزارت نیرو تشکیل شد، حضور یافت.

در این نشست که با حضور رئیس حوزه آبریز سفیدرود بزرگ و شمال کشور به‌عنوان نماینده شرکت مدیریت آب ایران و معاون هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان به بیان نظرات خود در حوزه مدیریت آب پرداختند‌.


گروه استان‌ها- جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از کشف ۵۳۰ شئ عتیقه مربوط به دوران هخامنشی و اسلامی در شهرستان رودسر استان گیلان خبر داد و گفت: متهم این پرونده دستگیر شد.

 سرهنگ حسین حسن‌پور عصر امروز در جمع خبرنگاران از کشف ۵۳۰ قلم اشیای عتیقه دوران هخامنشی و اسلامی در رودسر خبر داد و اظهار داشت: پس از اطلاع از این مورد مأموران انتظامی شهرستان رودسر به موضوع رسیدگی کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان گفت: نگهداری این تعداد قابل توجه اشیای عتیقه در یک منزل مسکونی در بخش رحیم آباد شهرستان رودسر انجام می‌شد که مأموران پلیس با تحقیقات نامحسوس از صحت موضوع اطمینان حاصل کردند.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: مأموران پلیس ضمن هماهنگی با مرجع قضائی در بازرسی از منزل مسکونی مذکور بیش از ۵۳۰ قلم اشیای عتیقه دوران هخامنشی و اسلامی را کشف کردند که شامل انواع ظروف مسی، طلایی، نقره‌ای و برنجی، سکه و زیورآلات، ریتون و پیکرهای مفرغی بود.

وی با بیان اینکه براساس اعلام نظر اولیه کارشناسان مربوطه این اشیای عتیقه مربوط به دوران هخامنشی و اسلامی بوده و تعیین ارزش ریالی این کشفیات در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص می‌شود ابراز داشت: ضمن بازرسی از منزل متهم این پرونده که فردی ۶۶ ساله بود نیز دستگیر شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان به عزم جدی پلیس برای حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان پشتوانه تمدن و فرهنگ کشور اشاره و تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده موارد این چنینی و فعالیت قاچاقچیان اشیای عتیقه مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع‌رسانی کنند.


گروه استان‌ها- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: اساتید دانشگاه باید در این زمینه ورود کرده و افتخارات ارزشمند دوران دفاع مقدس را برای دانشجویان تبیین کنند.

 سرهنگ پاسدار حسن حبیبی عصر امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و دانشگاه گیلان با محوریت دانشنامه دفاع مقدس گیلان اظهار داشت: فرهنگ ایثار و شهادت در تمام جوامع دارای ارزش و جایگاه ویژه‌ای است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان افزود: فرهنگ ایثار و شهادت جزء برترین مفاهیم الهی و به‌عنوان یک فرهنگ رشد یافته و در نتیجه والاترین و بهترین ارزش‌هایی است که یک فرد متعهد و پای‌بند به ملاک‌های انسانی و اخلاقی می‌تواند به این مقام دست یابد.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت با اثرگذاری بر فضای فکری و ذهنی جوانان سبب درک مشترک دو نسل قدیم و جدید از جامعه و امید به آینده می‌شود گفت: اگر این فرهنگ متعالی باز تولید نشود، محدود شده و کاربرد آن در عصر حاضر و آینده کمتر می‌شود.

حبیبی با تأکید بر بازتولید فرهنگ ایثار و شهادت به نحو احسن خاطرنشان کرد: اگر در این بازتولید، فرهنگ‌سازی مطلوبی انجام گیرد و بستر مناسبی برای نهادینه سازی آن فراهم شود می‌توانیم فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل امروز منتقل کرده‌ و مناسبات نسلی را برقرار کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با بیان اینکه همچنین با این امر فرهنگ نوینی از ارزش‌های ایثار و شهادت را تضمین تحقق گام دوم انقلاب کرده‌ایم افزود: از این رو شکوفایی و پرورش این عناصر بنیادین باید سرلوحه اهداف نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

وی نقش مراکز علمی را در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: با توجه به اینکه مقوله‌ ایثار و شهادت نیز یکی از ارزش‌های بنیادین جامعه‌ اسلامی ایران است بنابراین انتقال چنین ارزش‌هایی باید همواره جزء سیاست‌های کلان فرهنگی جامعه باشد.

حبیبی گفت: از این رو از مراکز علمی انتظار می‌رود به ‌عنوان بزرگ‌ترین نهادی که وظیفه انتقال فرهنگ و ارزش‌ها را بر عهده دارد، در کنار توسعه علم با پیروی از سیاست‌های فرهنگی و اسناد بالادستی، در این حرکت فرهنگی پیش‌رو بوده بدون شعارزدگی عمل کند.

وی با بیان اینکه نباید نقش مثبت دانشگاه‌ها را نادیده گرفت اظهار داشت: امروزه دانشگاه‌ها در زمینه فرهنگ نقش مهمی دارند و بسیاری از الگوهای مثبتی که امروز در جامعه مطرح می‌شود، توسط مجموعه‌های دانشگاهی و مراکز نخبگانی ارائه می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان بر پای کار آمدن اساتید دانشگاهی برای تبیین دستاوردهای دفاع مقدس تأکید و بیان کرد: اساتید دانشگاه باید در این زمینه ورود کرده و افتخارات ارزشمند دوران دفاع مقدس را برای دانشجویان تبیین کنند.


گروه استان‌ها- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان گفت: با پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی در ۱۶ سال، تعداد ۱۶۷ هزار و ۴۳۷ واحد یعنی ۵۶ درصد واحدهای روستایی استان تاکنون مقاوم‌سازی شد.

،‌ حامد دائمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با توجه به فرا رسیدن ۲۱ فروردین سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ اظهار داشت: ۲۱ فروردین سال ۵۸، حساب ۱۰۰ با دستور تاریخی امام(ره) برای تامین مسکن محرومان تأسیس شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان تامین مسکن محرومان را یکی از دغدغه‌های امام(ره) برشمرد و افزود: تامین مسکن محرومان جامعه جزو وظایف اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و در کنار آن اقداماتی نظیر بازسازی مناطق جنگ‌زده، زلزله‌زده و سیل‌زده توسط بنیاد مسکن انجام شد.

دائمی تلاش در جهت عمران و آبادانی روستاها، صدور اسناد روستایی و بازسازی مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات را جزو دیگر وظایف بنیاد مسکن در راستای محرومیت‌‌زدایی برشمرد و گفت: برای ساخت‌ مسکن روستایی، وام ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله هنوز اختصاص می‌یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استانگیلان خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین نیز با دستگاه‌هایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) جهت ساخت مسکن محرومان در روستاها با کمک‌های بلاعوض و پرداخت تسهیلات در روستاها منعقد کردیم.

دائمی عملکرد حساب ۱۰۰ را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۵۷ میلیون تومان کمک بلاعوض نقدی و غیرنقدی به حساب ۱۰۰ گیلان انجام شد که ۱۴۹ میلیون تومان نقدی و مابقی به‌صورت مصالح و خدمات بوده است که در تامین و ساخت واحدهای مسکونی شهری و روستایی هزینه می‌شود.

وی افزود: ۲۴۱ میلیون کمک نقدی بلاعوض از سوی هیئت امنای حساب ۱۰۰ کشور به استان گیلان اختصاص یافت که در این راستا ۲۶ خانوار محروم شهری و روستایی برای تکمیل و بازساری واحدهای مسکونی از آن بهره‌مند شدند و مبلغی نیز برای کمک به رهن و اجاره واحدها اختصاص یافت.

دائمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مقاوم‌سازی واحدهای روستایی از سال ۸۴ تاکنون گفت: ۱۱۰ هزار و ۴۷۶ واحد تاکنون با هماهنگی بانک‌های عامل سطح کشور و گیلان، عقد قرارداد با متقاضیان انجام شد که از این تعداد، بیش از ۱۰۴ هزار واحد ساخته و تحویل داده شد و منابع آن نیز از محل تسهیلات بانکی و آورده خود متقاضیان بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه سهم گیلان در طرح مسکن محرومان حدود ۳ هزار واحد در سال ۹۹ با پرداخت تسهیلات بهسازی و پرداخت کمک بلاعوض ۳۰ میلیونی بود گفت: ۲ هزار و ۹۲۹ واحد عقد قرارداد با بانک انجام دادند و هزار و ۴۴۷ واحد ساخته شد و مابقی نیز در حال ساخت است؛ این واحدها مربوط به متقاضیان کمیته امداد و بهزیستی بود.

دائمی افزود: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مستضعفان منعقد کرده‌ایم که سهم گیلان ۲۴۲ واحد است و ۲۰۰ میلیون تسهیلات با کارمزد ۵ درصد، بازپرداخت ۲۰ ساله و ۵۰ میلیون بلاعوض نقدی، ۸ تن سیمان و ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم میلگرد به متقاضیان اختصاص می‌یابد؛ این طرح مربوط به متقاضیانی است که تحت پوشش هیچ دستگاهی نیستند.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با کمتیه‌ امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی برای ایتام خبر داد و بیان کرد: در این حوزه، سهم استان گیلان ۵۴ واحد بود که ۴۳ واحد قرارداد بانکی آن‌ها انجام شد و ۳۲ واحد تاکنون ساخته شده است.

دائمی ابراز داشت: در جهت تکمیل واحدهایی که در سنوات قبل از بنیاد مسکن تسهیلات گرفتند نیز هزار و ۲۶۹ متقاضی عقد قرارداد آنان انجام شد که ساخت هزار و ۸۰ واحد با کمک‌های بلاعوض تکمیلی به اتمام رسید و مبلغی که برای این واحدها تعهد و پرداخت شده حدود ۷ میلیارد تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد از یکی از بانک‌ها گفت: در این حوزه، سهمیه گیلان در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ واحد بود که ۴۴ نفر موفق به عقد قرارداد با بانک شدند و تسهیلانی که به این افراد پرداخت‌ می‌شد ۱۰ میلیون تومان بود و این تسهیلات اکنون از ۱۰ میلیون به ۲۵ میلیون افزایش پیدا کرده است.

دائمی تصریح کرد: یک سری پروژه‌های خاص شامل مساجد، اماکن‌ متبرکه و گلزار شهدا نیز به بنیاد مسکن استان گیلان سپرده شد که در حال حاضر ۷۹ پروژه با اعتبار ۹۲ میلیارد تومان مربوط به همین بخش در دست اجرا داریم که بعضی از آن‌ها تا سال ۱۴۰۱ به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به واحدهای مقاوم و غیرمقاوم استان گفت: با توجه به سرشماری سال ۹۵، تعداد ۲۹۷ هزار و ۶۹۷ واحد مسکونی روستایی در استان داریم که با توجه به بازسازی‌های بنیاد مسکن و پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی طی ۱۶ سال، تعداد ۱۶۷ هزار و ۴۳۷ واحد یعنی ۵۶ درصد واحدهای روستایی استان تاکنون مقاوم‌سازی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان خاطرنشان کرد: تعداد ۱۳۰ هزار و ۲۳۴ واحد بی‌دوام یا کم‌دوام هنوز در سطح روستاهای استان داریم لذا یکی از برنامه‌های جدی بنیاد در سال ۱۴۰۱ در واقع تکمیل واحدهای نیمه‌تمام به‌جای مانده از سنوات قبل و بازسازی واحدها است.

دائمی دیگر وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه عمران روستایی و توسعه و آبادانی روستاها را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ۲ هزار و ۹۰۵ روستا در استان داریم که ۲ هزار و ۶۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و در ۲ هزار و ۲ روستا تهیه طرح هادی توسط بنیاد مسکن انجام شد و ۵۸ روستای بالای ۲۰ خانوار همچنان نیازمند تهیه طرح هادی هستند.

وی ابراز داشت: در حوزه بازنگری طرح هادی نیز ۷۴۴ روستا بازنگری طرح آن‌ها انجام شد و ۶۱۲ روستا همچنان نیازمند بازنگری و تامین اعتبار در این حوزه هستند به طور‌کلی در سنوات قبل تهیه طرح هادی در ۲ هزار و ۱۸۹ روستا انجام شد.

دائمی با اشاره به اعتبارات تهیه و بازنگری طرح هادی گفت: در سال ۱۴۰۰، از محل اعتبارات استانی بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۷۲۵ میلیون ریال اعتبار مصوب استانی داشتیم که ۹۱ هزار و ۹۴۷ میلیون ریال تخصیص یافت؛ این اعتبارات در راستای تهیه و بازنگری طرح‌های هادی تصویب می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای تهیه و بازنگری طرح‌‌های هادی به بنیاد مسکن گیلان تخصیص یافت ابراز داشت: در حوزه عمران روستایی نیز بالغ بر ۳۹۹ میلیارد تومان اعتبار به بنیاد مسکن گیلان اختصاص یافت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان با اشاره به اینکه در حوزه اجرای طرح هادی در مجموع حدود ۳۱۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برای بنیاد مسکن گیلان در نظر گرفته شد افزود: ۲۵۰ میلیون تومان نیز از محل سفر رییس جمهور برای بنیاد مسکن مصوب شد که ابلاغ خواهد شد.

دائمی از اجرای ۱۴۴ واحد پروژه مسکن شهری در ۴ شهر استان خبر داد و بیان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن، ۱۲۵ هزار و ۹۹۶ مترمربع یا ۹۴۵ واحد در ۸ شهر استان گیلان توسط اداره‌کل راه و شهرسازی تامین زمین انجام شد و به بنیاد مسکن واگذار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان خاطرنشان کرد: در طرح نهضت ملی‌ مسکن نیز ۴۸ هکتار زمین در ۱۷ شهر توسط راه و شهرسازی تامین و به بنیاد مسکن گیلان واگذار شد و تاکنون توانستیم ۴ هزار و ۴۳۱ واحد مسکونی را جانمایی کنیم.


گروه استان‌ها- رئیس‌کل دادگستری استان گیلان گفت: عدم اقدام به موقع مسئولان متولی برای اجرای طرح نشانه‌گذاری سواحل مصداق ترک فعل بوده و دستگاه قضایی با این موارد برخورد می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات سواحل آزاد شده از اقدامات دولت جهت آزادسازی سواحل قدردانی کرد و اظهار داشت: دولت در ماده ۶۴ برنامه چهارم توسعه مکلف به آزادسازی سواحل و پس از آن مراحل دیگر شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه ارائه خدمات تفریحی و رفاهی در سواحل دریاها از حقوق مردم است و با تأکید بر اهمیت تأمین امنیت در سواحل خاطرنشان کرد: باید طرح‌های تفریحی ساحلی با تأمین امنیت برای عموم مردم در مناطق خاصی اجرایی شود.

رئیس شورای قضایی استان گیلان با اشاره به ضرورت اجرای طرح نشانه‌گذاری سواحل پس از آزادسازی حریم آن ابراز داشت: باید طرح نشانه‌گذاری سواحل جهت جلوگیری از تعرض به این اراضی بعد از آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل و همچنین ۱۲ متر بعد از آن، آغاز شود.

خلیلی با بیان اینکه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی طبق قانون وظیفه تشخیص و شناسایی این محدوده را بر عهده دادند و باید به سرعت این طرح در استان گیلان اجرایی شود تصریح کرد: انتخاب منطقه‌ای به عنوان پایلوت و نمونه جهت اجرایی شدن طرح نشانه‌گذاری الزامی است.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان ضرورت انجام اقدامات به موقع در این زمینه توسط متولیان امر را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: عدم اقدام به موقع مسئولان و متولیان امر در این عرصه، مصداق ترک فعل بوده و دستگاه قضایی با این موارد برخورد می‌کند.


منبع : خبرگزاری تسنیم


 

برای دیدن سایر اخبار گیلان لیک زیر را کیلیک کنید

https://karoeshteghal.ir/category/اخبار-گیلان/

 پیج تخصصی اینستاگرام اخبار گیلان را دنبال کنید :

https://www.instagram.com/gile_khabar


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید