تولید زیرپله‌ای قطعات خودرو؛ معضل تولیدکنندگان

تولید زیرپله‌ای قطعات خودرو؛ معضل تولیدکنندگان

آقای محمدعلی تیموری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما‏‌, با بیان اینکه اولویت اصلی در گروه خودروسازی سایپا، ساخت خودرو باکیفیت است، گفت: برای کیفیت خودرو ۲۴۰ پروژه تعریف کرده ایم تا خودرو را به یک سطح کیفیت مطلوب برسانیم و این روند ادامه دارد. هیچ وقت کیفیت موضوعی نیست که آن را اجرا و سپس رها کنیم بلکه به صورت مستمر، پروژه کیفیت خودرو را تعریف می‌کنیم.
وی در ادامه افزود: موضوع حائز اهمیت دیگر کیفیت خدمات است؛ باید مطمئن شویم آیا سطح کیفیت خودرویی که در اختیار مردم قرار گرفته، تضمین شده است؟ , آیا کیفیت قطعاتی که در بازار توزیع و در خودرو نصب می‌شود، کیفیت لازم را دارد؟ پاسخ به این سوالات ما را مجاب کرد که همزمان با تمرکز روی کیفیت ساخت قطعات، بر کیفیت خدمات هم متمرکز شویم.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا تشریح کرد: در گام نخست با تمرکز روی کیفیت، نمایندگی‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم؛ تیم‌های مهندسی کیفیت سایپا طی برنامه منظمی شروع به ارزیابی نمایندگی کل کشور کردند، بدین ترتیب بعضی از قطعاتی که خارج از شبکه سایپا یدک توزیع شده بود، شناسایی شد.
تیموری در ادامه افزود: زمانی که دوره گارانتی محصولات تمام می‌شود، نمایندگی باید داغی قطعه را تحویل دهد؛ در این مورد برخی از نمایندگی‌ها این کار را به درستی انجام نمی‌دادند که این مورد نیز شناسایی شد؛ مشکل دیگر زمانی است که خارج از گارانتی، باید به مشتری خدمات ارائه شود، کمتر از ۱۰ درصد مشتریان در دوره وارانتی به سایپا یدک مراجعه می‌کنند.
وی گفت: سایپایدک، شرکت مگاموتور، شرکت سازه گستر و زامیاد شرکت‌های اصلی سایپا هستند که برخی آرم این شرکت‌ها را روی محصولات تقلبی خود استفاده کرده بودند؛ حجم بالایی از قطعات تقلبی شناسایی شده که بخش زیادی از آن‌ها زیرپله‌ای تولید شده اند. در تولید لنت زیرزمینی، مواد دست دوم استفاده شده که همین موضوع باعث به خطر افتادن جان راننده و سرنشین شده است.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: اکنون تمرکزمان به صورت گسترده، روی کیفیت خدمات پس از فروش است‏, حتی به مغازه‌هایی که ارتباط با سایپا ندارند نیز، مراجعه کرده ایم تا دیگر از آرم و لوگوی سایپا استفاده نشود، تاکنون میلیارد‌ها تومان از این آرم سواستفاده شده است.
وی با اشاره به استاندارد‌هایی که برای خودرو تعریف می‌شود، گفت: در استاندارد‌های خودرویی، استاندارد کارخانه‌ای تعریف شده است؛ یک خودرو از زمانی که وارد مرحله طراحی می‌شود نقشه راه دارد تا زمانی که تاییدیه نهایی بگیرد و تمام فرآیند‌هایی که در خودرو طی می‌شود زیر نظر سازمان ملی استاندارد است ما معظل استاندارد‌های جامعه است که از استاندارد کارخانه‌ای خیلی عقب‌تر است.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: ۲۷ میلیون خودرو تردد می‌کند که ۴ میلیون آن تحت گارانتی است؛ ۲۳ خودرو استانداردی را رعایت نمی‌کند اگر حجم فروش لوازم یدکی ۲ خودروساز را در نظربگیریم قبل از دولت مردمی چیزی نمی‌شودو حدود ۵ درصد لوازم یدکی را به خود اختصاص داده است.
آقای تیموری با بیان اینکه امسال سایپا توانسته ۲۰ درصد حجم لوازم یدکی تامین کند گفت: قطعه ساز در حین طراحی تمام فرآیند نقشه تست را با خودروساز بررسی می‌کند، خودروساز فرایند یک قطعه ساز را بررسی کرده سپس تاییده ساخت می‌دهد.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید