تیم‌‌های پیشرفت با هدف شکل‌گیری تمدن اسلامی در مدارس گیلان

تیم‌‌های پیشرفت با هدف شکل‌گیری تمدن اسلامی در مدارس گیلان

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه گیلان گفت: بسیج فرهنگیان با به‌کارگیری تیم‌های پیشرفت در جهت شکل‌گیری تمدن اسلامی در مدارس گیلان گام برمی‌دارد.

کارواشتغال به نقل از سرهنگ علی رفاهتی : درباره نقشه راه بسیج فرهنگیان برای شکل‌گیری تمدن اسلامی در نظام آموزشی با بیان اینکه در ابتدای امر برای رسیدن به تمدن اسلامی و پیشرفت در آن باید به نظام تعلیم و تربیت رجوع کنیم اظهار داشت: شکل‌گیری تمدن اسلامی ابتدا از وادی نظام تعلیم و تربیت عبور می‌کند.

مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان با اشاره به اینکه در این راستا بسیج فرهنگیان باید به صورت عملی در مدارس حضور بیشتری داشته باشد گفت: همچنین برای این امر نیز نقشه راهی تدارک دیده شده که با کمک مدیر مدرسه به عنوان مسئول بسیج فرهنگیان و در زیرمجموعه آن تیم‌های پیشرفت این مقوله را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: یکی از تیم‌های پیشرفت که دربرگیرنده معلمان است تیم‌های خودسازی است یعنی تیمی که بتواند به معلم نقش مربی‌گیری بدهد تا در کنار تدریس به پرورش نیز بپردازد و طرح‌های مختلفی نظیر طرح شهید مطهری و صالحین ذیل این تیم قرار می‌گیرد؛ تیم بعد خانواده معلمان است چرا که یک ضلع مدرسه خانواده‌ها هستند.

رفاهتی با اشاره به اینکه خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌های معلمان به عنوان یکی از چرخ‌دنده‌های مهم در سیستم تعلیم و تربیت هستند بیان کرد: معلمی که برای تدریس در مدرسه حضور می‌یابد باید از جانب خانواده خود به آمادگی‌ روحی و روانی رسیده باشد تا بتواند با شادی و نشاط وارد مدرسه شده و این حس را به دانش‌آموز منتقل کند.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه گیلان گفت: در غیر این حالت اگر معلم با روحیه‌ای ضعیف و نامناسب وارد مدرسه شود می‌تواند در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نیز خلل ایجاد کند پس خانواده معلمان در این سیستم نقش تکمیلی دارند همچنین اثرگذاری خانواده‌های دانش‌آموزان نیز در نظام تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست.

وی با تأکید بر اینکه رابطه معلم و دانش‌آموز باید یک رابطه پدر یا مادر فرزندی باشد افزود: اعتقاد معلمان این است که دانش‌آموزان همچون فرزندان آنان هستند پس معلم باید همان‌‌گونه که در تمام چالش‌های زندگی همراه فرزند خود است با رابطه‌ای که با دانش‌آموز ایجاد می‌کند برای او به عنوان یک پدر یا مادر نقش مشاور را ایفا کند.

رفاهتی با بیان اینکه بدین ترتیب دانش‌آموزان به این باور می‌رسند که معلم صلاح او را می‌خواهد و حرفش را عملی می‌کنند تصریح کرد:  ما معتقدیم که مدرسه و معلم پس از خانواده تأثیر به‌سزایی در رشد اجتماعی و درک دانش‌آموز دارد لذا اگر معلم تنها به جنبه درسی دانش‌آموز تمرکز داشته باشد نمی‌تواند نقش مذکور را به خوبی ایفا کند.

مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان با اشاره به موضوع دیگر تیم‌های پیشرفت تحت عنوان فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب فضای آموزشی در مدارس خاطرنشان کرد: بسیج اهتمام دارد تا با تجمیع خیرین فضای مناسبی را برای آموزش دانش‌آموزان در مدارس سراسر استان گیلان فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از مدارس مشکل برق دارند عنوان داشت: با وجود اینکه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که از مدارس هزینه آب، برق و گاز دریافت نشود این قوانین به هیچ وجه اجرا نشده‌ است و مدارس هم با کمبود منابع شدیدی مواجه هستند و اگر بسیج و اولیا کمک حال مدرسه نباشد این کمبود شدیدتر می‌شود.

رفاهتی با بیان اینکه نامناسب بودن فضای آموزشی در نهایت در رشد فکری دانش‌آموز اثر می‌گذارد افزود: به عنوان مثال در کلاسی که از سیستم گرمایشی مناسبی برخوردار نیست و فضای کلاس سرد است دانش‌آموز از آسایش لازم برای درک مطلب بهره‌مند نیست و این موضوع اکنون یک چالش جدی در مدارس و به تبع مدارس گیلان است.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گیلان با بیان اینکه مقوله بعدی حفط شأن معلمان است که البته باید در سطح ملی پیگیری شود گفت: خوشبختانه دولت رویکرد تحول در نطام آموزش و پروش را دارد؛ زیاد بودن ساعت‌های آموزشی یکی از موضوعات نیازمند تحول است زیرا ازدیاد ساعات آموزشی دانش‌آموز را حافظه‌محور کرده و هیچ توفیقی ندارد.

وی با تأکید بر لزوم افزایش مهارت‌محوری در مدارس به‌ جای حافظه‌محوری عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا متخصصانی با حضور در مدرسه همان مباحث آموزشی را به صورت عملی به دانش‌آموزان یاد می‌دهند ما نیز می‌توانیم به صورت پروژه‌ای متخصصانی را برای آموزش کار عملی در مدارس دعوت کنیم.

رفاهتی با اشاره به اینکه مهارت محوری خود اشتغالزا است اذعان داشت: متأسفانه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای که مهارتی است تنها دانش‌آموزان با رتبه‌های بسیار پایین را به این رشته‌ها سوق می‌دهند که البته همین دانش‌آموزان با اتمام دوره، یک شغل آزاد در حوزه آموزش‌‌هایی که درمدرسه دیده‌اند برای خود ایجاد می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان خاطرنشان کرد: این در حالی است که در رشته‌های دیگر اکنون شاهد هستیم که فرد دانش‌‌آموخته به‌عنوان مثال تا مقطع دکترا را خوانده و همچنان منتظر است تا دولت او را سر کار ببرد که دولت هم توان این جذب این حجم را ندارد با این وجود باز هم به رشته‌های فنی توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ازدیاد ساعت آموزشی نیاز به افزایش جذب معلم دارد و اینکه عنوان می‌کنند در سایر کشورها برای معلمان ارزش بیشتری قائل می‌شوند نیز به همین دلیل است که آنان با تمرکز بر مهارت‌محوری به جذب تعداد کمتری معلم بسنده کردند افزود: با افزایش جذب، دولت نیز برای ساماندهی و پرداخت حقوق معلمان به مشکل برمی‌خورد.

رفاهتی با بیان اینکه در همین راستا لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان از سوی دولت پیشین به مجلس شورای اسلامی ارائه شد خاطرنشان کرد: لایحه مذکور همچنان در موضوع تأمین منابع مشکل دارد و این به دلیل تعداد بالای معلمان است به همین دلیل این سیستم قدیمی آموزشی نیازمند تحولی عظیم در شکل و فرم است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید