جذب بازار کار نیمی از مهارت آموختگان گیلانی

جذب بازار کار نیمی از مهارت آموختگان گیلانی

کارواشتغال به نقل از ایرنا – سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان گفت: بر اساس نتایج رهگیری اشتغال مهارت‌آموختگان که هر ساله انجام می‌شود، نزدیک نیمی از مهارت آموختگان دوره های استاندارد مهارتی بخش دولتی فنی و حرفه ای این استان سال گذشته متناسب با مهارت خود جذب بازار کار شده‌اند.

عباس جمادی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس نتایج رهگیری سال گذشته اشتغال مهارت‌آموختگان در دوره های استاندارد و مهارتی بخش دولتی آموزش فنی و حرفه ای در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال از فراگیران آموزش های مهارتی در گیلان، بیشتر متناسب با مهارت خود جذب بازار کار شده‌اند.

وی افزوذ: سال گذشته، پنج هزار و ۳۷۵ نفر در دوره های استاندارد و مهارتی بخش دولتی فنی و حرفه ای در گیلان شرکت کردند که بر اساس نتایج رهگیری اشتغال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ۲۶۸۷ نفر نزدیک نیمی از مهارت آموختگان مشغول به کار شده اند.

وی یادآور شد: این در حالی است که بخش دیگری از مهارت آموختگان، در دوره های مهارتی کوتاه مدت و در آموزشگاه های ازاد فنی و حرفه ای آموزش دیده اند که آمار اشتغال یافتگان این گروه ها در این آمار لحاظ نشده است.

وی درباره عدم جذب بقیه مهارت آموختگان بیان داشت: تعدادی از فراگیران برای یادگیری مهارت های بیشتر در دوره های فنی و حرفه ای شرکت می کنند و الزاما به دنبال راه اندازی کسب و کار نیستند.

جمادی افزود: نیاز مهارت آموختگان به شرکت در دوره های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار و مهارت های نرم از جمله حل مساله، مذاکره، بازاریابی با هدف توانمندسازی آنان برای ورود به بازار کار موجب بالا رفتن میزان اشتغال می شود.

وی خاطر نشان کرد: شرایط کرونا، کسب و کارها را برای توسعه و جذب نیروی کار در محدودیت قرار داده که امید است با کاهش بیماری و محدودیت های کرونایی، شاهد رونق کسب و کارها به ویژه در حوزه خدمات باشیم.

جمادی با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی در ۲۱ مرکز دولتی فنی و حرفه‌ای و بیش از ۷۰۰ آموزشگاه آزاد با همکاری بخش خصوصی خاطر نشان کرد: علاقمندان برای کسب مهارت‌های فنی و حرفه ای می‌توانند به این مراکز در شهرستان‌های مختلف گیلان مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری به ۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر دوره آموزش‌های مهارتی در گیلان ارئه شد، اضافه کرد: این آموزش‌ها در قالب دوره‌های فنی و حرفه‌ای برای متقاضیان در این استان گیلان ارایه شده‌است.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گیلان بیان داشت: آموزش‌های مهارتی در سه بخش دولتی مرکز ثابت و سیار شهری، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و کارگاه‌های بخش خصوصی به جامعه هدف فنی و حرفه‌ای استان ارایه شده است.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی یاد شده توسط مراکز دولتی و بخش خصوصی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان برای افراد فاقد مهارت و جویای کار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، اظهار داشت: در ۹ ماهه نخست امسال در بخش ثابت شهری یک میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۳۵ نفر ساعت در قالب هشت هزار و ۴۲۱ نفر دوره آموزش‌های مهارتی را دریافت کردند.

جمادی با بیان اینکه در بخش کارگاه سیار شهری نیز ۱۷۴ هزار و ۷۷۲ نفر ساعت در قالب یک هزار و ۶ نفر دوره آموزش‌های لازم مهارتی را فرا گرفتند، گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان در راستای توانمندسازی افراد فاقد مهارت جویای کار توانست با همکاری بخش خصوصی به دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یک هزار و ۶۵۰ نفر دوره در قالب ۲۶۳ هزار و ۲۰۳ نفر ساعت آموزش‌های مهارتی ارایه دهد.

وی با اشاره به فعالیت فنی حرفه‌ای به جامعه هدف زندانیان خاطر نشان کرد: برای زندانیان یک هزار و ۵۰۷ نفر دوره در قالب ۲۹۶ هزار و ۷۸۵ نفر ساعت، برای دانش آموزان یک هزار و ۳۱۹ نفر دوره در قالب ۱۷۹ هزار و ۴۴۰ نفر ساعت، ساکنان مناطق روستایی هزار و ۲۱۹ نفر دوره در قالب ۱۸۶ هزار و ۵۵۹ نفر ساعت دوره‌های مهارتی برگزار شد.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با بیان اینکه به معتادان بهبود یافته ۶۷۴ نفر دوره در قالب ۹۰ هزار و ۱۵۷ نفر ساعت و سربازان وظیفه سه هزار و ۷۴۱ نفر دوره در قالب ۶۸۲ هزار و ۸۶۷ نفر ساعت آموزش‌های مهارتی ارایه شد، اضافه کرد: رسالت مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ارتقای سطح مهارتی نیروی کار است.

وی با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان دامنه وسیعی از مخاطبان را تحت آموزش‌های مهارتی قرار می‌دهد، اظهار داشت: ۱۸ جامعه هدف شامل آسیب دیدگان اجتماعی، افراد دارای معلولیت، دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار، زندانیان، سربازان وظیفه، معتادان بهبودیافته و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی ساکنان مناطق روستایی دامنه فعالیت اداره فنی و حرفه‌ای هستند.

 

برای دیدن بیشتر اخبار استخدامی لینک زیر را کلیک کنید

https://karoeshteghal.ir/category/اخبار-استخدام-و-کاریابی/

 

برای دیدن اگهی ها و اخبار سریع استخدامی به پیج اینستاگرام کارواشتغال بروید

Www.instagram.com/karoeshteghal.ir

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید