جذب ۸۶۸ نیرو از طریق آزمون استخدامی

جذب ۸۶۸ نیرو از طریق آزمون استخدامی

کارواشتغال به نقل از ایلنا: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان جذب ۸۶۸ نیروی انسانی گفت: مشکل ما بیشتر بابت کمبود نیروهای تخصصی حوزه توانبخشی است؛ در حال حاضر حدود ۵۰۰ نیروی توانبخشی داریم و برآورد ما این است که به هزار نفر نیروی توانبخش نیاز داریم.

«حمید طریفی حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد پیشبرد برنامه بهسازی و آماده‌سازی مدارس عادی برای حضور دانش آموزان استثنایی در مهرماه سال جاری توضیح داد: ما ستاد پروژه مهر خودمان را برای اینکه بررسی‌های لازم را انجام دهند، همزمان با ستاد پروژه مهر وزاتخانه آموزش و پرورش راه اندازی کردیم تا اقداماتی که برای بازگشایی مدرسه نیاز است مثل آماده‌سازی و بهسازی را انجام بدهند.

طریفی حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه مدارس دو سال شرایط کرونایی را تجربه کرده اند، در بازگشایی مدارس در فروردین ماه سعی کردیم شرایط را برای حضور دانش آموزان فراهم کنیم، اما به شکل خاص در حال حاضر در تابستان بحث هوشمندسازی برخی کلاس‌ها را دنبال می‌کنیم؛ بودجه‌ای نیز از طریق خیرین فراهم شده و در برخی مناطق محروم هم این هوشمندسازی را انجام می‌دهیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بحث بهسازی و مقام‌سازی نیز ادامه دارد، گفت: ما حدود ۱۸ پروژه جدید داریم که در هفته دولت به بهره برداری می‌رسند و به تعداد مدارس در اختیارمان اضافه می‌شود.  بحث بهسازی مدارس هم به این صورت است که سازمان نوسازی و تجهیز مدارس بودجه مشخصی برای استان‌ها دارد و قول داده‌اند تخصیص‌هایی در انتهای مرداد ماه داشته باشند.

وی ادامه داد: از نظر آماده کردن مدارس در مهرماه مشکلی نداریم چراکه از فروردین ماه بازگشایی داشته‌ایم و تعداد مدارس ما نسبت به مدارس عادی زیاد نیست و می‌توانیم مدیریت بهتری در کار داشته باشیم. ما در حال حاضر حدود هزار و ۷۳۶ مدرسه استثنایی در سطح کشور به صورت فعال داریم و هماهنگی‌های لازم برای بازگشایی این مدارس انجام شده است.

طریفی حسینی در مورد بحث کمبود نیروی انسانی و اختصاص سختی کار به این معلمان یادآور شد: حدود ۸۶۸ نفر در آزمون استخدامی جدید جذب می‌کنیم و کمبود نیرویی که داریم نیز در همین حدود است. ضمن اینکه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر از همکاران ما به بازنشستگی می‌رسند. اگر بتوانیم ۸۶۸ نفر را جذب کنیم و در آزمون‌های استخدامی سالهای بعد یا در سهمیه‌ای که دانشگاه فرهنگیان به ما تخصیص می‌دهد، نیرو بگیریم، به نظر می‌رسد مشکلی از بابت کمبود نیروی انسانی نداریم. مشکل ما بیشتر بابت کمبود نیروهای تخصصی حوزه توانبخشی است؛ در حال حاضر حدود ۵۰۰ نیروی توانبخشی داریم و برآورد ما این است که به هزار نفر نیروی توانبخش نیاز داریم.

او افزود: برای رفع این نیاز باید شرایط جذب را فراهم کنیم که تا به حال نیروهای توانبخش در طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان تعریف نشده بود که بتوانیم از طریق آزمون استخدامی نیروی متخصص جذب کنیم. همچنین شرایط خرید خدمت از بیرون نیز در این سال‌ها تا حدی داشته‌ایم، اما اگر نتوانیم نیروهای متخصص توانبخشی را جذب کنیم؛ مجبور می‌شویم که به صورت خرید خدمات توانبخشی از بیرون این نیاز را برطرف کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه اظهار کرد: در این بخش نیز با صحبت‌ها و تعاملاتی که با سازمان بهزیستی و سازمان‌های بیمه‌گر مانند بیمه سلامت داشته ایم، قول‌ها و هماهنگی‌هایی انجام شده است و از سمت سازمان بهزیستی پیشنهاداتی هم به دفتر هیئت دولت ارسال شده است تا خدمات توانبخشی مورد نیاز جامعه معلولین که بخشی از آن‌ها دانش آموزان استثنایی می‌شوند تحت پوشش بیمه پایه قرار بگیرند یعنی بیمه‌های پایه یک سری از خدمات توانبخشی را نیز تحت پوشش خود قرار بدهند و این اقدامات از سمت سازمان بهزیستی در حال انجام است و ما نیز در تعامل نزدیک با همکاران خودمان در این سازمان هستیم. بنابراین بخشی از کمبود نیروی انسانی متخصص خودمان را از طریق خرید خدمات توانبخشی‌های بیرون انجام می‌دهیم. ما امیدواریم بیمه‌ها نیز پای کار بیایند و در سطح وسیع‌تری نسبت به گذشته بتوانیم خدمات ارائه دهیم.

او در مورد مدارس غیردولتی استثنایی و آخرین وضعیت آن‌ها توضیح داد: ما در حال حاضر ۶۳ مدرسه غیردولتی استثنایی در ۲۰ استان داریم و ۱۲ استان کشور مدرسه غیردولتی استثنایی ندارند مانند آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، شهرستان‌های استان تهران، قزوین، کردستان، کرمانشاه، مرکزی و یزد. البته این استان‌ها اگر می‌خواهند مدارس غیردولتی استثنایی داشته باشند، مشکلی وجود ندارد و موسسان می‌توانند با همان فرایندی که برای راه اندازی مدارس غیردولتی عادی طی می‌کند، درخواستشان را به شورای نظارت استان بدهند و بعد از بررسی‌ها از طریق سازمان مدارس غیردولتی کارشان انجام می‌شود. ما مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری را به صورت غیردولتی داریم که بخشی از کارهایش را ما انجام می‌دهیم، ولی باز هم بخشی از کار آنها نیز در سازمان مدارس غیردولتی انجام و مجوزها از آنجا صادر می‌شود.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید