حمایت و آموزش لازمه موفقیت مشاغل خانگی

آنا مغانلو – اردبیل – خبرنگار: استان اردبیل به خاطر درصد بیکاری بالاتر از میانگین کشوری جزو استان‌هایی است که بیکاری معضل بحرانی آن شده است. این در حالی است که با وجود ظرفیت‌های گردشگری، صنایع ‌دستی و تولید محصولات کشاورزی و دامداری می‌توان سطح اشتغال را بالا برد.

در حال حاضر یکی از راهکارهایی که برای مقابله با بیکاری انجام می‌شود اجرای طرح حمایت از مشاغل خانگی است. همان‌طور که از نام آن معلوم است مشاغل خانگی در خانه انجام می‌گیرد. کارهای تولیدی و خدماتی که در خانه‌ها صورت می‌گیرد جزو مشاغل خانگی به حساب می‌آیند. روی آوردن به مشاغل خانگی به هر دلیلی که باشد به این معنی نیست که از دایره توجه و حتی کنترل دولت خارج هستند. کسانی به مشاغل خانگی روی می‌آوردند که بضاعت مالی برپا کردن آن شغل را در بیرون از خانه ندارند.

حتی در این صورت هم مشکلات مالی به طور کامل رفع نمی‌شود. مثلا برای برپا کردن کارگاه حتی تک‌نفره قالی‌بافی هزینه زیادی لازم است که بیشتر مواقع فرد از عهده مخارج آن برنمی‌آید. اما از جمله مزیت‌های مشاغل خانگی این است که احتیاجی به خریدن یا اجاره کردن و یا رهن مغازه یا کارگاه یا زیرزمین نیست. این باعث می‌شود قسمتی از درآمد کار که صرف اجاره می‌شود در دست شاغل بماند.

در حالی می‌توان با رونق مشاغل خانگی به کاهش بیکاری امید بست که نهادها یاریگر افراد متقاضی باشند چراکه این افراد دارای سرمایه زیاد نیستند و نیازمند دریافت تسهیلات اندک در شروع کارند، اما آنچنان که شنیده می‌شود همه این افراد موفق به دریافت وام نمی‌شوند. طبق گفته معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، تسهیلاتی برای سهمیه مشاغل خانگی استان اردبیل پرداخت می‌شود اما این تسهیلات زمانی که با آموزش لازم برای شغل خانگی مورد درخواست همراه نباشد اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند و بیکاران جویای کار را به بیکاران بدهکار تبدیل می‌کند.  

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید