خسارت بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های مازندران

خسارت بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های مازندران

خسارت بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های مازندران

وقوع سیلاب اخیر در مازندران بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان به زیرساختهای جاده ای استان خسارت زد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: بارش شدید باران، جاری شدن سیلاب، رانش زمین و آب بردگی در مسیر‌ها بیش از یک هزار و ۱۰۰میلیارد تومان به محور‌های ارتباطی مازندران خسارت زد.

حسن جهانیان این خسارت‌ها را شدید ارزیابی کرد و افزود: این میزان برآورد اولیه خسارت‌ها است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران ادامه داد: محو‌های هراز و کندوان، محور‌های فرعی و روستایی شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس و نور از جمله محور‌های ارتباطی استان بودند که به ساختار راه، ابنیه‌های فنی، تابلو وعلائم و تجهیزات راهداری خسارت وارد شد.

جهانیان گفت: گروه‌های کارشناسی این اداره کل در کنار راهداران برای بازدید از راه‌ها و ابنیه‌های فنی اعزام شده اند تا راهکار‌های مناسب برای تعمیرات اساسی ابنیه‌های آسیب دیده ارائه دهند.

وقوع سیلاب پنجشنبه هفته گذشته تاسیسات راه در ۴شهرستان تنکابن، چالوس، نور و آمل و را ه‌های اصلی و فرعی ۲۱ روستا و ۲جاده کندوان و هراز خسارت وارد کرد.


زهکشی زیرزمینی ۵۷ هکتار زمین کشاورزی جویبار

مدیر جهاد کشاورزی جویبار گفت: برای نخستین بار پروژه طرح زهکشی زیرزمینی در ۵۷ هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان اجرا شد.

غلامرضا سعیدی با بیان اینکه برای افزایش تولید و ضریب کشت در ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان جویبار، طرح جامع آبیاری و زهکشی اجرا خواهد شود، گفت: طی تحقیقات کاربردی و انجام آزمایشات انجام گرفته در سنوات گذشته توسط مشاور طرح، بهترین روش مناسب انجام این طرح در این شهرستان، اجرای پروژه لوله‌های زهکشی دفن شده در زمین است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار بیان کرد: زهکشی فرآیند خارج کردن آب سطحی اضافی و مدیریت سفره آب زیرزمینی کم عمق از طریق نگه داشت و دفع آب و مدیریت کیفیت آب برای رسیدن به منافع دلخواه اقتصادی و اجتماعی است، در حالی که محیط زیست نیز حفظ شود، با استفاده از این روش، احیای اراضی آبگیر، شور و کم بازده شهرستان ممکن شده و با حفظ کیفیت و سرعت عمل باعث کاهش ۵۰ درصدی هزینه نصب لوله‌های زهکشی زیرزمینی می‌شود.

سعیدی تصریح کرد: در این راستا با تلاش‌های انجام گرفته از سوی مدیریت و با همراهی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان برای اولین بار در این شهرستان به صورت پایلوت طرح لوله گذاری زهکش زیرزمینی با فیلتر مصنوعی در ۵۷ هکتار اراضی کشاورزی روستای لاریم این شهرستان اجرا و هم اکنون طرح زهکش زیرزمینی تحویل کشاورزان و بهره برداران منطقه شد.

وی ادامه داد: با اجرای شبکه زهکشی زیر زمینی در این مناطق، زمین کمتری با احداث زهکش از دسترس کشاورزان برای کشت و کار خارج می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار تصریح کرد: پیش از این انجام شبکه زهکشی زیرزمینی به دلیل عدم دسترسی به این تولیدات، نیاز به صرف هزینه‌های بسیار و طولانی مدت بود که درحال حاضر با تولید این محصولات در کشور و در دسترس بودن هم در هزینه و هم اجرای اینگونه پروژه‌ها بسیار کوتاه شد.


بازپس گیری ۱۴۹ هکتار زمین ملی غرب مازندران از چنگال زمین خواران

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر : ۱۴۹ هکتار عرضه ملی غرب استان از آغاز امسال تاکنون از چنگال زمین خواران باز پس گرفته شد.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ نوشهر گفت:در چهارماه گذشته امسال ۱۴۹ هکتار از اراضی ملی به ارزش حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال از دست متجاوزان باز پس گرفته شد.

مسعود ملکی افزود: اراضی خلع ید شده در راستای دستور محاکم قضایی صورت گرفت.

او ضمن قدردانی از زحمات حافظان منابع طبیعی که در پیکان حفاظت ازعرصه‌های منابع طبیعی جانفشانی می‌کنند، گفت:حفظ حقوق انفال و بیت المال از مهمترین دغدغه‌های منابع طبیعی بوده و همه باید در حفظ و صیانت آن بکوشند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی نوشهر همچنین اظهار امیدواری کرد  با  همکاری و تعامل  دستگاه‌های قضایی، امنیتی و اجرایی استان و شهرستان‌ها بزودی ازاد سازی اراضی ملی با انسجام بیشتری صورت گیرد.

ملکی در ادامه از برخورد قاطع  با متصرفان اراضی ملی خبر داد و افزود: پیشگیری از تصرفات و کنترل اراضی ملی از طریق  نظارت‌های محسوس و نامحسوس و بازرسی‌های شبانه‌روزی  یگان حفاظت منابع طبیعی در دستور کار است و با متصرفان اراضی ملی قاطعانه برخورد می‌شود.


رونق تولید با دامدار کارت

پرداخت ۵۷۳ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای خرید نهاده‌های دامی

۵۷۳ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای خرید نهاده‌های دامی تاکنون به دامداران و مرغداران مازندران پرداخت شد.

، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران گفت:دامدارکارت با هدف کمک به تامین بخشی از نهاده‌های دامی دامداران با سود بانکی ۱۱ درصد به صورت یک ساله در اختیار بهره برداران صنعت دام و طیور استان قرار می‌گیرد.

نگهدار افزود: دامداران می‌توانند با تهیه این کارت، برای هر راس دام سنگین ۷۰۰ هزار تومان و برای هر راس دام سبک ۳۰۰ هزار تومان تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.

او گفت: این کارت قابلیت نقد شدن ندارد و دامداران فقط می‌توانند از فروشگاه‌های مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نهاده‌های دامی خود را خریداری کنند.

نگهدار افزود: دامدار کارت که اواخر آذر ماه پارسال رونمایی شد در مرحله نخست برای دامداران روستایی و عشایری تعریف شده است و برای دامداران صنعتی نیست.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تاکنون ۱۰ هزار نفر از دامداران و مرغداران استان برای بهره مندی از تسهیلات دامدار کارت ثبت نام کرده اند که مبلغ ۵۷۳ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای خرید نهاده‌های دامی در قالب دامدار کارت برای ۲ هزار و ۵۸۶ نفر صادر و پرداخت شد. ‎

دو هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری با ظرفیت تولید بیش از ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید در مازندران
فعال است که تامین نهاده‌های دامی از مهمترین نیاز‌ها در امر تولید صنعت طیور است.

مازندران رتبه سوم از لحاظ پرداخت و چهارم از لحاظ معرفی را در کشور در اختیار دارد.

منبع : خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید