خلاصه مهمترین خبرهای مازندران ۲ تیر ۱۴۰۱

خلاصه مهمترین خبرهای مازندران ۲ تیر ۱۴۰۱

ایران جزئ ۱۷ کشور درگیر با خشکسالی

گذر از بحران خشکسالی با مدیریت اجرایی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور: با مدیریت اجرایی در عرصه منابع طبیعی و پوشش گیاهی کشور می‌توان از بحران خشکسالی عبور کرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در چالوس گفت: حفظ پوشش گیاهی جنگل در عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی برای سازمان جنگل‌ها بسیار مهم است و سپس باید به فکر احیاء و توسعه آن باشیم.

عباسعلی نوبخت ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که بر اساس مطالعات سازمان ملل در منطقه بسیار خشک و نیمه خشک دنیا قرار داریم و از طرفی نیز بر اساس مدل‌سازی‌هایی را که UNDP برای سال ۲۰۲۵ انجام داده است، بحران خشکسالی ۱۷ کشور دنیا را درگیر می‌کنند که این در سال ۲۰۴۰ به بالاترین حد خود می‌رسد.

او گفت: ایران هم جزئ ۱۷ کشور درگیر بحران خشکسالی است، اما با توجه به توانمندی‌هایی که در بخش دانشگاهی، تحقیقاتی و اجرایی وجود دارد اگر مدیریت اجرایی درست در عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی کشور داشته باشیم به بهترین شکل می‌توان بحران خشکسالی را مدیریت کرد.

نوبخت با بیان اینکه کل کشور ما به نوعی مدیون دو میلیون و چهار هزار هکتار سطح جنگلی شمال است، افزود: متأسفانه همیشه جنگل را به چشم چوب و کالا‌های بازاری دیدند در حال که جنگل کاربری‌های متعددی دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: هر هکتار از جنگل‌های شمال کشور به طور متوسط سالانه هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب را تولید و در خودش ذخیره می‌کند و سپس به تدریج در نیمه شمالی و جنوبی البرز آن را آزاد می‌کند.

او ادامه داد: نیمی از جمعیت ایران در قسمت شمالی و جنوبی البرز زندگی می‌کنند و حال اگر همین میزان آب تولیدی را ضرب در سطح جنگل‌های شمال کشور یعنی دو میلیون و چهار هزار هکتار کنیم، سه میلیارد و شش میلیون مترمکعب حجم آب تولیدی سالانه جنگل‌های شمال کشور است و بیشتر از میزان آبی است که طی چند سال پشت بزر‌گ‌ترین سد کشور یعنی کارون ۳ جمع می‌شود و این یکی از کاربری‌های حیاتی جنگل برای انسان و محیط‌زیست است.

نوبخت با تأکید بر اینکه جنگل‌های زاگرس نیز بسیار ارزشمند است و باید با حساسیت بالایی حفظ شود و مخالف تغییر کاربری‌های بیابان، جنگل و مرتع هستیم، عنوان داشت: باید ریل‌گذاری درستی برای حفظ و احیاء جنگل‌های کشور داشته باشیم و برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت برای آن طراحی شود.


در ۱۵ ماه گذشته

برطرف شدن موانع تولید و سرمایه گذاری ۹۴ واحد صنعتی مازندران

رئیس کل دادگستری مازندران: موانع تولید و سرمایه گذاری ۹۴ واحد صنعتی استان در ۱۵ ماه گذشته بررسی و رفع شد.

،رئیس کل دادگستری مازندران، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از شهرک صنعتی مصطفی خمینی ساری وشرکت آذین قوطی، کارخانه تولید برق ۳۰ مگاواتی وتصفیه خانه شهرک صنعتی بازدید کردند.

رئیس کل دادگستری مازندران در حاشیه این بازدید با تاکید بر بررفع چالش‌های پیش روی شرکت‌های تولیدی و دانش بنیان گفت: دادگستری استان از سال گذشته تاکنون، ۴۶ مورد بازدید از واحد‌های تولیدی برای شناسایی مشکلات و موانع بر سر راه بخش تولید و سرمایه گذاری انجام داد.

حجت الاسلام اکبری افزود: طی ۱۳۱ جلسه با فعالان اقتصادی وطرح مشکلات ۲۰۶ واحد تولیدی تاکنون مشکلات ۹۴ واحد تولیدی برطرف شد.

او گفت:همه تلاش ما این است از ظرفیت دستگاه قضایی استان برای مرتفع کردن موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان وتولیدی استفاده کنیم و در همین بازدید‌های میدانی مشکلات زیادی با کمک دستگاه‌های اجرایی حل شد.

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در حمایت ازتولید وشرکت‌های دانش بنیان گفت: درنشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان که با محوریت بررسی مسایل و مشکلات واحد‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی برگزارمی شود درراستای تحقق شعارسال ورونق تولید با همه توان وامکانات پای کار ایستاده ایم.


آغاز رزمایش صرفه جویی آب و برق همزمان با سراسر کشور در مازندران

رزمایش مشترک صرفه‌جویی مصرف آب و برق همزمان با سراسر کشور در مازندران آغاز شد.

رزمایش مشترک صرفه‌جویی مصرف آب و برق متبرک به نام حضرت علی بن موسی الرضا (ع) امروز به صورت ویدئو کنفرانس با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و جمعی از فرماندهان و مسئولین، با برقراری ارتباط ویدئویی با فرماندهان سپاه استان‌ها و رده‌ها برگزار شد.

این رزمایش در راستای تحقق فرامین فرمانده معظم کل قوا مبنی بر صرفه‌جویی به عنوان یک سیاست در متن خطوط اساسی برنامه‌های کلان کشور اجرا شد.

این رزمایش با هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی در ساعات غیر اداری است. این رزمایش از امروز یکم تیر اغاز شده است و به مدت سه ماه در سراسر کشور ادامه دارد.

سردار مسلمی فرمانده سپاه کربلای مازندران در این رزمایش گفت: با ابتکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش صرفه‌جویی در مصرف آب‌وبرق برای عبور از تابستان ۱۴۰۱ طراحی و پیاده شد.
او افزود: بواسطه چالش‌های اساسی در حوزه آب و برق سپاه برای گذر از این بحران و کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق پیشقدم شده است.

حسینی کارنامی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران نیز گفت: در راستای کاهش مصرف انرژی برق، مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف نسبت به سال گذشته، پنج برابر نرخ مصرف مشمول پاداش می‌شوند.

او افزود: گذر از پیک مصرف نیازمند فرهنگ‌سازی و همراهی بیشتر مشترکان است.

برارزاده مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مازندران همچنین گفت: سرانه مصرف آب مشترکان استان ۱۵۰ لیتر است که با آغاز فصل گرم عملا به ۱۹۰ لیتر نزدیک شدیم.

او گفت: مردم و مشترکان با مدیریت و صرفه جویی حداقل ۱۰ لیتر آب در روز می‌توانند دغدغه کم آبی یا قطع آب در روز‌های گرم سال را کاهش دهند.

یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز گفت: برای عبور از تنش آبی در فصل گرمای پیش رو، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش آب آشامیدنی، صنایع و کشاورزی ضروری است.

او تاکید کرد: در حوزه کشاورزی نیازمند صرفه جویی در آب و برق هستیم و همکاری بخش‌های مختلف برای عبور از این بحران را نیاز داریم.


شماره گذاری هوشمند وسایل نقلیه بزودی در مازندران

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا: با شماره گذاری اینترنتی، ۸۵ درصد فرآیند شماره گذاری وسایل نقلیه با تلفن همراه قابل اجراست.

رییس مرکز شماره گذاری راهور کشور در بازدید از مرکز تعویض پلاک ساری با اشاره به انجام امور مربوط به شماره گذاری و نقل و انتقال خودرو در مازندران به شیوه صحیح، شرایط نقل و انتقال وسایل نقلیه در مازندران را رضایت بخش دانست.

سرهنگ علی محمدی با بیان اینکه شماره گذاری اینترنتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پلیس راهور،  آینده ای نزدیک در مازندران است، افزود: از جمله مزایای چشمگیر شماره گذاری اینترنتی این است که فرد ۸۵ درصد فرآیند را با گوشی تلفن همراه خود انجام می‌دهد.

رییس مرکز شماره گذاری راهور خاطرنشان کرد: در فرایند شماره گذاری هوشمند وسایل نقلیه، برای بازدید از اصالت خودرو، صدور سند و فک و نصب به مرکز تعویض پلاک مراجعه خواهد شد که نهایتا در ۱۰ دقیقه نقل و انتقال انجام می‌شود.

 

سرهنگ علی محمدی به بازدید چند روز گذشته از مراکز تعویض پلاک آمل، بابل و بهشهر اشاره کرد و افزود: رضایت مردم از سرعت انجام کار ملموس بود که نشان می‌دهد پلیس راهور برای بهبود امور خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

 

سرهنگ بیگلری رییس پلیس راهور مازندران هم  با بیان اینکه اکنون در بیش از ۲۰ شهرستان مازندران ماهانه حدود ۳۴ هزار خودرو شماره گذاری می‌شود گفت: شهروندان باید هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک، مدارک مورد نیاز از جمله کارت ماشین، گواهینامه، بیمه نامه و اصل سند خودرو را همراه داشته باشند تا نبود هر کدام از این مدارک موجب تاخیر در انجام کار نشود.


راهیابی دو کشتی گیر مازندرانی به فینال کشتی آزاد نوجوانان آسیا

عرفان علیزاده و محمدرضا لطفی به فینال رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان آسیا در قرقیزستان راه یافتند.

 مسابقات ۷ وزن دوم رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی آسیا از صبح امروز در شهر بیشکک قرقیزستان در حال برگزاری است.

در پایان رقابت‌های مقدماتی، امیرمحمد نوازی در وزن ۴۵ کیلوگرم، غلامرضا اسدی در وزن ۵۱ کیلوگرم، عرفان علیزاده از قائم شهر در وزن ۹۲ کیلوگرم، محمدرضا لطفی از چمستان در وزن ۱۱۰ کیلوگرم به دیدار فینال راه یافتند و سجاد پیردایه در وزن ۶۰ کیلوگرم نیز راهی دیدار رده بندی شد.

نتایج کشتی گیران کشورمان به شرح زیر است:

در وزن ۴۵ کیلوگرم امیر محمد نوازی در دور نخست با نتیجه ۸ بر صفر مقابل مونختوگس امگالان از مغولستان به پیروزی دست یافت. وی در دور دوم و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۷ بر صفر و ضربه فنی از سد عظیم بردی آشیرگولیف از تاجیکستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. نوازی عصر امروز برای کسب مدال طلا به مصاف نینگاپا گاناوار از هند می‌رود.

در وزن ۴۸ کیلوگرم که با حضور ۷ کشتی گیر و به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، امیررضا تیموری زاد در گروه ۴ نفره قرار گرفت. وی در دور نخست با نتیجه ۱۱ بر صفر مقابل لئو آکاگی از ژاپن شکست خورد. وی در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب مونخدال دارخانبات از مغولستان با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب شد و در دور سوم نیز مقابل شوبهام آچاپاله از هند با نتیجه ۱۰ بر صفر کشتی را واگذار کرد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۵۱ کیلوگرم، غلامرضا اسدی در دور نخست با نتیجه ۵ بر ۲ عظیم عبدیکالیکوف از قرقیزستان را مغلوب کرد. وی در دور دوم و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۱۱ بر ۹ از سد عباس بک کوبیلوف از ازبکستان گذشت و راهی دیدار فینال شد. اسدی در دیدار پایانی به مصاف نوردانات آیتانوف از قزاقستان می‌رود.

در وزن ۵۵ کیلوگرم ابوالفضل شمسی پور در دور نخست با نتیجه ۱۳ بر صفر مقابل جونگ پیل یونگ از کره جنوبی به پیروزی رسید. وی در دور دوم با نتیجه ۶ بر ۲ مغلوب اودسوران باتخو از مغولستان شد و با توجه به شکست کشتی گیر مغول در مرحله نیمه نهایی، شمسی پور از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۶۰ کیلوگرم سجاد پیردایه در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر محبوب الام از بنگلادش را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه ۴ بر ۴ مغلوب جواهر چولیبویف از ازبکستان شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، پیردایه به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار به مصاف سورابه از هند می‌رود.

در وزن ۹۲ کیلوگرم عرفان علیزاده از مازندران در دور اول با نتیجه ۴ بر ۱ مقابل شرزاد پویونوف از ازبکستان پیروز شد. وی در دور دوم نیز با نتیجه ۹ بر صفر اورازموهامت حاج علی اف از ترکمنستان را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. علیزاده در این مرحله با نتیجه ۳ بر ۲ از سد ساحیل جاگلان از هند گذشت و به دیدار فینال راه یافت. حریف نماینده کشورمان در دیدار فینال کامیل کوراگلیف از قزاقستان است.

در وزن ۱۱۰ کیلوگرم محمدرضا لطفی از مازندران در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر رنتسندارجا مونخباتار از مغولستان را شکست داد. وی در دور دوم و در مرحله نیمه نهایی نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر خیکماتولو کوربانوف از ازبکستان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. لطفی در این دیدار با پاراتیک دشموخ از هند کشتی می‌گیرد.

وزن کشی ۳ وزن نخست این مسابقات در حالی صبح دیروز برگزار شد که محمدمهدی ممیوند در وزن ۶۵ کیلوگرم و رضا سلیمانیان کشتی گیر تنکابنی وزن ۸۰ کیلوگرم با توجه به ۲۰۰ و ۳۰۰ گرم اضافه وزن، از جدول مسابقات کنار گذاشته شدند و یونس شفیعی نماینده وزن ۷۱ کیلوگرم کشورمان تنها نماینده ایران در روز نخست این رقابت‌ها صاحب مدال برنز شد.


منبع : خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید