دانشجویان به‌جای انتظار کشیدن برای استخدام،به‌فکر کارآفرینی باشند

دانشجویان به‌جای انتظار کشیدن برای استخدام،به‌فکر کارآفرینی باشند

در نشست خبری هفتمین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات بر لزوم تغییر نگرش استخدام در دانشجویان علم اطلاعات و کتابداری تاکید شد.

کارواشتغال به گزارش خبرنگار ایلنا،  نشست خبری هفتمین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات عصر امروز با حضور دبیران علمی و اجرایی و مسئولان برگزاری این دور از کنگره در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

اسدی (معاون دبیرعلمی  هفتمین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات) با اشاره به آنکه متخصصان در این کنگره در ۳ سطح ارائه خواهند داشت، گفت: ۱۵ پنل تخصصی و سخنرانی های انگیزشی و ایده‌های نوآورانه داریم. در حوزه کارآفرینی ۲۰ مقاله دریافت کردیم که ۸ مقاله ارائه خواهد شد.

او ادامه داد: ۱۷ پیش نشست از دی ماه سال گذشته تاکنون برگزار شده است. تلاش شده تا از صاحب نظران خبره در این رخداد شرکت کنند.

اسدی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه با توجه به تاثیر کرونا بر فعالیت های مختلف و تغییراتی که این روزها در بخشهای مختلف از جمله حوزه علم و اطلاعات و کتابداری و اینکه حتا اکنون با تغییر رویکرد برخی واحدهای علمی در حوزه ارائه خدمات از جمله کتابخانه ملی هستیم که شیفت شب را تعطیل کرده است، کنگره تا چه اندازه به این تغییرات و تاثیر آن در حوزه علم اطلاعات و کتابداری توجه داشته، گفت: تصور می‌شود حوزه کتابداری عقب افتاده اما با توجه به مقالات ارسالی شاهد آن هستیم که حوزه اشتغال از لحاظ نظری ضعیف است درحالی که بسترهای مختلفی برای کار به جز کتابخانه ها و حوزه عملی وجود دارد و نگرش‌های دانشجویان می‌تواند به این حوزه تغییر کند و منتظر استخدام نباشند و به فکر کسب و کار و کارآفرینی باشند. بیشتر مقالات نیز در خصوص تغییر دروس به سمت کسب و کار است.

سعید رضایی شریف آبادی (رییس هیات مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران ) نیز در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایلنا گفت: طی ۳ سال که درگیر کرونا بودیم تغییرات زیادی در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاد و حوزه اطلاعات هم متاثر از این اتفاق نبود یکی از حوزه هایی که در حوزه اطلاعات اتفاق افتاد در بحث کارآفرینی و اشتغال و جذب نیرو پیش آمد. وقتی کنگره ششم تمام شد یکی از معضلات جامعه متخصصان اطلاعات و … که کتابداران با آن روبه رو بودند اشتغال بود و بسیاری از افراد نگران شغل‌شان شدند و یکی از دلایلی که محور کنگره هفتم را اشتغال گذاشتیم آن بود تا فرصت‌های پیش رو را نشان دهیم. تمام تلاش‌مان آن است که در دوران پسا کرونا فرصت‌های شغلی مناسب را خارج از فعالیت‌های جاری و دولتی نشان دهیم.

جعفری (دبیر علمی هفتمین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات) نیز درخصوص روند برگزاری کنگره گفت: بحث کنگره متخصصان از سال ۹۴ با توالی یک ساله برگزار شده که هر سال موضوع و محور، دغدغه روز بود. کنگره هفتم قرار بود در آبان ماه برگزار شود که به دلیل شرایط جامعه تا اسفند به تعویق افتاد. البته عدم کفایت مقالات علمی سبب به تعویق افتادن مجدد این کنگره شد در نتیجه ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه کنگره هفتم برگزار خواهد شد. این کنگره مهمترین رویداد در حوزه کتابداری و … است.

او ادامه داد: بیش از ۵۰ داوطلب برای بخش اجرایی داشتیم اما اکنون حدود ۳۰ عضو اجرایی داریم که به صورت غیر حضوری فعال هستند و نشست‌هایشان  مجازی برگزار می‌شود.  اما مبنای این دور از کنگره حضوری است.

میترا صمیعی (دبیر جوایز ملی هفتمین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات) از ۴ جایزه در این کنگره خبر داد و گفت: امسال جایزه ویژه نیز خواهیم داشت. معیارهای کلی برای ارزیابی بر اساس توجه به مبانی نظری پژوهشی، اصالت، نوآوری، خلاقیت و میزان تاثیر آن در کتابداری است. از میان جوایز نظام نامه جوایز ۴ جایزه ملی داده شده. از سال گذشته جایزه نوش آفرین انصاری اجرایی شد و امسال نیز کتابدار اجتماعی سال را خواهیم داشت. جایزه جعفر مهراد نیز به منظور قدردانی از فعالان علم اطلاعات داده شود.

صمیعی نیز گفت: کرونا برای متخصصان علوم اطلاعات فرصتی بود تا بدانیم که می‌توان نشست‌های مجازی نیز برگزار کرد که خیلی هم مفید است چراکه از همه جای ایران می‌توانند شرکت داشته باشند.

“هفتمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران (کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش بنیان در علوم اطلاعات: به سوی آینده)، اردیبهشت ۱۴۰۲” در تاریخ ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در شهر تهران برگزار می‌شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید