دعوت نیروهای بازنشسته به کادر درمان

پتیگاه خبری کارواشتغال به نقل از خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه مشترک قرارگاه و کمیته دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا عصر پنجشنبه برای بررسی مدیریت بیماری کرونا با حضور پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، منوچهر حبیبی جانشین ستاد کرونای استان، قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران، معاونان دانشگاه علوم پزشکی و مدیران و روسای بیمارستانها در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

پیمان نامدار در این جلسه اظهارداشت: متاسفانه روند صعودی بیماری در استان بسیار نگران کننده شده و امکانات موجود به هیچ عنوان جوابگو نیست و هنوز نیاز قبلی تامین نشده با بیماران جدیدی روبرو می شویم که باید برای آن تدبیر کنیم.

 

وی بیان کرد: آمار روز افزون بستری ها در قزوین بسیار نگران کننده شده و پلکانی بالا می رود و تخت ها کاملا پر شده و تمام فضاهای پیش بینی شده مورد استفاده قرار گرفته و برای پیک جدید هیچ ظرفیتی نداریم که فعال شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآورشد: با این همه تلاش کادر درمانی باید از برخی رسانه ها گلایه کرد که در این شرایط بحرانی که همه توان و ظرفیت خود را به کار گرفته ایم تا خدمت رسانی متوقف نشود متاسفانه با انتشار عکسی از نبود تخت برای یک بیمار که مثلا برای یک ساعت روی زمین بوده همه تلاش ها را زیر سوال برده و موجب دلسردی تلاشگران عرصه سلامت شده اند.

 

 

 

وی اضافه کرد: وقتی ظرفیت های بیمارستانی را دو برابر کرده و شبانه روزی در خدمت بیماران کرونایی هستیم و هنوز نتوانسته ایم به کادر پزشکی و درمانی استراحت دهیم و همه فضاهای قابل استفاده را مجهز و بسیج کرده ایم ولی همچنان با ابتلای میانگین روزانه ۵۰ نفر همه تخت ها بسرعت پر می شود چه باید کرد؟

 

نامدار یادآورشد: با این همه هشدارها، تذکر و مشاهده مرگ و میرها جای سوال دارد چرا مردم عادی انگاری کرده و به پروتکل ها بی توجه شده اند و هر روز شاهد افزایش روند بیماری هستیم و هر چقدر تلاش می کنیم از مهار بیماری ناتوانیم و علت اصلی آن همراهی نکردن مردم است و حتما تخت کم می آوریم و مشاهده یک بیمار برای یک ساعت در فضایی خارج از تخت و پیدا کردن فرصت برای خالی کردن و یا جابجایی تخت امری طبیعی است هر چند اجازه نداده ایم این روند طولانی یا مستمر و یا تکرار شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: از رسانه ها انتظار داریم با درک شرایط موجود نسبت به انعکاس واقعیت ها اقدام کنند ولی مراقب باشند با انتقاد بی موقع موجب نا امیدی و یاس در میان کادر درمانی نشوند چون هیچکس در این شرایط کوتاهی نکرده بلکه بیش از توان خود هم کار می کند و بار سنگینی بر دوش همه قرار دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآورشد: سرزنش و انتقاد بی موقع و بدون در نظر گرفتن واقعیت های موجود استان کمی خستگی را در تن ما و کادر بهداشتی باقی می گذارد لذا از رسانه های استان درخواست می کنیم این روزها که همه خسته و نگران هستیم و در بدترین شرایط به فکر تامین سلامت مردم هستیم با یک حرکت غیر منصفانه کاری نکنند که دشمنان شاد شده و این مسائل را دستاویز نا امید کردن مردم نکنند. 

 

مردم کمک کنند تا ورودی به بیمارستانها کاهش یابد

 

وی گفت: باید با همکاری مردم از ورودی بیمارستانها کاسته شود تا بتوانیم شرایط را مدیریت و کنترل کنیم اما متاسفانه همچنان شاهد شلوغی در بازارها، خیابانها و مراکز خرید هستیم و گاهی شنیده می شود مجالس دورهمی همچنان برپاست و این رفتارها می تواند همه زحمات انجام شده را زیر سوال برده و از بین ببرد.

 

نامدار اظهارداشت: هرگز فکر نمی کردیم روزی مجبور شویم علیرغم دو برابر کردن تخت های بیمارستانی به سراغ تخت های فرسوده رفته و انبارهای مستهلک را هم مورد استفاده قرار دهیم و از آنچه داریم دوباره بهره برداری کنیم البته می دانیم این شرایط هرگز زیبنده مردم نیست اما برای رسیدگی به بیماران و اینکه کسی در نوبت خدمات نباشد ناچاریم از همه امکانات استفاده کنیم.

 

 

 

فراخوان استفاده از نیروهای بازنشسته درمانی

 

وی گفت: در شرایط کنونی بشدت با کمبود نیروی انسانی برای راه اندازی تخت های جدید مواجهیم و قادر نیستیم به نیروهای موجود استراحت دهیم لذا فراخوان خواهیم داد تا از نیروهای بازنشسته پرستاری، درمانی و بهداشتی برای عبور از پیک پنجم کرونا استفاده کنیم.

 

 نامدار اضافه کرد: در بیمارستان بوعلی ۳۰ تخت و در بیمارستان ارتش ۳۰ تخت، در درمانگاه پاکروان ۳۰ تخت اضافه کرده ایم و در روزهای آینده نیز ۲۰ تخت دیگر در بوعلی اضافه خواهد شد و با آماده شدن سالن ورزشی شرکت گاز در این مکان نیز ۵۰ تخت جدید راه اندازی می کنیم تا بخشی از نیازها تامین شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآورشد: در حال حاضر ۵۰ نفر از نیروهای کادر درمانی استان به کرونا مبتلا شده اند و ۱۰۰ نفر در استعلاجی هستند و تلاش می کنیم در صورت امکان از دانشجویان سال چهارم رشته پرستاری و هوشبری ، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری در مراکزی که تخت جدید راه اندازی می شود استفاده کنیم.

 

وی گفت: همچنین بمنظور افزایش فوری ظرفیت بستری بیماران کرونایی در بیمارستان شهید رجایی قزوین، درمانگاه ها و خدمات درمانی سرپائی شیفت صبح وعصر در این بیمارستان به کلینیک ویژه محمد زاده در منطقه پونک قزوین منتقل شده است.

 

نامدار اظهارداشت: بیماران برای دریافت خدمات درمانی تخصصی سرپایی می توانند از ساعت هشت صبح لغایت ۲۰ شب روزهای شنبه تا پنجشنبه به کلینیک محمد زاده مراجعه و از خدمات درمانگاه تخصصی و خدمات سرپایی جراحی مغز و اعصاب، جراحی های عمومی، سرپایی، ترمیمی، درد و بخش های فیزیوتراپی و پانسمان و بخیه استفاده کنند.

 

واکسیناسیون ۲۵ درصد جمعیت استان

 

وی گفت: میزان واکسیناسیون در کشور ۲۰ درصد و در استان به ۲۵ درصد و در شهر قزوین به ۳۰ درصد رسیده و ما همچنان تلاش می کنیم سرعت واکسینه شدن مردم را بالا ببریم.

 

نامدار گفت: واکسیناسیون می تواند مرگ و میر را تا ۴ برابر کاهش دهد و در نوبت اول بین ۱۰ تا ۶۰ درصد و در نوبت دوم تا ۹۵ درصد در رفع این تهدید موثر است.

 

وی اظهارداشت: در بیمارستان بوعلی دیزل ژنراتور جدیدی را وارد مدار کرده ایم و از نظر تامین اکسیژن مشکلی نداریم و در بیمارستان ولایت برای تامین کمبود اکسیژن مایع از کارخانه آریان فولاد خواسته ایم این نیاز را تامین کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: در بیمارستان شهید رجایی کابل جدید کنتور برق نصب شده و در صورت تامین ترانس نگران افزایش فشار نخواهیم بود و همه جابجایی ها صورت گرفته و بسختی تلاش می کنیم تا زیرساخت های درمانی آسیب نبیند و دچار چالش نشویم.

 

نامدار خواستار اعمال محدودیت در تردد غیر ضروری مردم و کنترل روند آلودگی ها شد و افزود: تنها راهکار کنترل شرایط موجود و حرکت به سمت روند نزولی رعایت جدی و مستمر پروتکل ها، ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از دورهمی و هر گونه تجمع است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید